Missä vaiheessa saa puuttua?... Äiti antaa pienen lapsen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja abugibugibgubugi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

abugibugibgubugi

Vieras
Tänään keinutin omaa pikkupoikaa puistossa, viereen tuli äiti+ pieni 2vee (siis ei kohta-3-vee, vaan juuri-ja-juuri-2vee, joka ei osaa vielä puhua kovin hyvin). Noh, se poika halus keinua seisomalla:

Keinuu, putoaa pää alaspäin, itkee (äiti: voih voih, ole varovainen). Poika menee taas SEISOMAAN ja keinumaan.
Keinuu, liukastuu (on satanut), lentää pää alaspäin, melkein osuu mun lapseen, itkee. Äiti: voih voih, muista kulta olla varovainen. Poika menee takaisin.
Ylläri pylläri poika taas putoaa. Mä sanon, että hei, kannattaako sen ihan vaan istua, tää vaikuttaa vaaralliselta. Pojan äiti: Joo joo, kuulitko kulta, on vähän vaarallista.

Poika nousee keinuun. Sama meno jatkuu. Ei se pikkunen osaa tukevasti seisoo, liukastelee, keinuu hurjaa vauhtia. Ihme ettei verta tullut. Keinu suht korkea. Äiti 40vee, hienot kuteet, aivokapasiteetti nolla. Tunnen 5vee lapsen joka on kerran pudonnut keinusta - siis ihan vahingossa, oli istumassa ja pelleili - joutui kuukaudeksi sairaalaan :( :( :(

Miten tähän pitää puuttua, pitääkö ruveta jankuttamaan jne #&&_

Niinno ei se nyt kovin pieni voinutolla jos itse pääsee keinuun ja vielä seisomaan siihen? Tuntuu kyllä se lapsikin olevan jonkunverran puupää jos ei yhtään opi virheistään

"Kauheaa", mee ulos ja hyppää parin metrin korkeudelta niin, että sun kasvot osuu maahan. Toista kunnes ymmärrät mitä tarkoitan... Lupaan, etten soita mihinkään kun näen sut.

Mikä on ongelma? Luulisi, että poika ymmärtäisi tippumisesta paljon paremmin, että keinusta tippuminen sattuu, kuin että puutut asiaan. Oletatko, että poika on vajaa älyinen, että tarvitsisi pääsyä tutkimuksiin vai pitäisikö poika vain sitoa leikkipuistossa kiinni, ettei satuta?

jos on pehmeää hiekkaa alla, saa meidänkin kullanmuru, 1v 9kk tippua keinusta :)
Katson vierestä, ettei tule pahasti niskoilleen enkä tiettykään hurjia vauhteja anna.

ja saatan sanoa myös, että ole varovainen tai että kohta sattuu. ja lohdutan jos sattuu.

Piina, milloin olet viimeksi hoitanut pientä 2-vuotiasta? Et taida ymmärtää, ettei tään ikäinen ole valmis itse ymmärtämään mikä on turvallista ja mikä ei. Katolta voi hypätä, kattoa mitä tapahtuu.

Olen itse joutunut sivusta katsomaan miten huonosti voi käydä jos keinutaan kovaa ja lennetään maahaan. Miten 'kivaa' (ja takuulla opettavaista, jep) sairaalareissu voi olla. Enkä toivo, että kukaan joutuis samaan tilanteeseen oman välinpitämättömyyden takia...

Dumbo-äideille tiedoksi, lasten pään luut viellä kasvaa, ovat 'pehmeitä' aikuisten verrattuna, myös niska, nivelet, selkäranka voi vahingoittua. Vapaasta kasvattajasta tyhmään dumboon hetkessä. "¤&_ Vituttaa tällaiset ädiit.

No en kyllä seisois vieressä ja jännittäisi milloin katkoo niskansa. Voi sitten oppia muista
asioista, mutta päälleen tippuminen nyt ei oo kovin suositeltavaa. Minkä sille voi jos ei
mene perille? Antaa tippua hamaan loppuun saakka?

No kyllä musta hieman erikoiselta äidin toiminta kuulostaa. Vaikka kuinka kannatan ajatusta, että lapsii saa tehdä ja kokeilla. Oikeastiko te antaisitte lapsen pudota naamalleen kolme kertaa ja vielä vaan uudestaan nostaisitte..? Kun selkeästi taidot ei riitä.

Meijän 2v9kk (joka on ihan just 2v täyttäneen kokonen, eikä vieraiden kuullen paljoa puhu) kiipeilee päivittäin monen metrin korkeudessa puussa. Alussa tipahteli harjotellessaan alaoksilla, mutta nyt sujuu. En ole puuttunut, enkä puutu. En autakaan, koska olen monesti sanonut ja lapsikin tietää, että mitä ei itse osaa, sitä ei tarvitse sitten tehdäkään.

No en mä kyllä antaisi pienen lapsen pudota montaa kertaa peräkanaa keinusta. Joko se suostuisi keinumaan istuallaan tai ei keinuisi ollenkaan ja sitten joku muu kerta saisi koettaa uudelleen sitä seisomista. Kun ei se kerran oppinut siitä putoamisesta mitään, niin vanhemman duuni on opettaa. Kyllä lasten täytyy saada treenata uusia taitoja, mutta joku raja silläkin, miten pitkälti se on muotoa "Siperia opettaa."

• Tykkää
Reactions: Kumipuu
noo, mä en ainakaan toimisi oman lapseni kohdalla noin...mutta mä satunkin tuntemaan ihmisiä, jotka eivät ole selvinneet lapsen keinusta tipahtamisella pelkällä sairaalareissulla, vaan lapsi on kuollut. Siihen ei paljoa tarvita jos tipahtaa sellaisessa asennossa että henki lähtee.

Meijän 2v9kk (joka on ihan just 2v täyttäneen kokonen, eikä vieraiden kuullen paljoa puhu) kiipeilee päivittäin monen metrin korkeudessa puussa. Alussa tipahteli harjotellessaan alaoksilla, mutta nyt sujuu. En ole puuttunut, enkä puutu. En autakaan, koska olen monesti sanonut ja lapsikin tietää, että mitä ei itse osaa, sitä ei tarvitse sitten tehdäkään.
:O

Piina, milloin olet viimeksi hoitanut pientä 2-vuotiasta? Et taida ymmärtää, ettei tään ikäinen ole valmis itse ymmärtämään mikä on turvallista ja mikä ei. Katolta voi hypätä, kattoa mitä tapahtuu.
Olen eri mieltä, sillä olen nähnyt vähän yli puolivuotiaan, joka osasi varoa keinutuolia. Lapsi oli kova liikkumaan, mutta selkeästi näki, että hän oli satuttanut itsensä keinutuolin kanssa ja osasi varoa keinutuolin jalkoja. Lapset ovat fiksumpia kuin mitä luullaan. Omasta lapsestanikin näin selvästi vuoden iässä, että hän osasi taitavasti käsitellä minua. Toinen asia on, jos lapsi on erityislapsi, niin silloin hän tarvitsee enemmän ohjausta eikä välttämättä opi asioita samaan tapaan kuin normaali lapsi.

Olet kyllä oikeassa siinä, ettei lapsi ymmärrä kaikkia vaaranpaikkoja.Ilmeisestikin tuo keinu oli juuri sellainen paikka, jossa lapsi sai opetella turvallisesti, miten käy, jos putoaa.

Oikeasti monen metrin korkeudessa?

Miten siihen puuttuisi?

"Anteeks mutta olet aika paska äiti, kun annat lapsesi kiivetä keinuun seisomaan"?

Antoiko se äiti lapselleen hurjat vauhdit, vaikka lapsi tipahteli koko ajan?

Taitaa olla jutussa vähän värikynää nyt mukana. Tai sitten ylihuolehtiva äiti näki vähemmän ylihuolehtivan, ja koki asian kamalampana kuin se olikaan.

Yhteistyössä