Missä vaiheessa raskautta sossusta voi pyytää apua hankintoihin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vähävarainen mommy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vähävarainen mommy

Vieras
Eli olemme työtön pariskunta ja ajattelimme laskettaa pitkästä aikaa sosiaalitoimistossa tt:n tarpeen. Köyhiä kun ollaan niin mietin että voisiko sossusta pyytää apua esim. vaunujen, hoitopöydän, turvaistuimen, ja minkä muun hankintaan? Tietysti käytettynä hankitaan mutta mietin jos sieltä saisi raha-avustusta. Missä vaiheessa voi kysyä tai laittaa hakemuksen? Olen rv 22 ja sain juuri raskaustodistuksen, voinko siis jo tässä vaiheessa pyytää noihin vauvajuttuihin avustusta?
Olisi kiva saada asialliseen kysymykseen asiallisia vastauksia eikä sellaisia inhottavia kuin täällä joskus tuppaa olemaan, kiitos =)

En tiedä, mutta uskoisin että ainakin sen jälkeen vasta kun on saanut raskaustodistuksen neuvolasta.

Toivottavasti saatte tarvitsemanne avun :)

Ja onnea vauvasta!!

Sosiaaliturvaa pitää laskea ettei alaluokalla ole varaa lisääntyä, todella pöyristyttävää että tehdään lapsia yhteiskunnan elätettäväksi.

Kiitos tästä kommentista paljon sinulle. Toivottavasti sulle tuli hyvä mieli. Sait mut itkemään. on ollut todella itkuiset pari päivää muutenkin joten toivottavasti saavutit mitä halusit =)

Alkuperäinen kirjoittaja Vähävarainen mommy;30669434:
Kiitos tästä kommentista paljon sinulle. Toivottavasti sulle tuli hyvä mieli. Sait mut itkemään. on ollut todella itkuiset pari päivää muutenkin joten toivottavasti saavutit mitä halusit =)

Älä noista välitä. Joku katkera huonosti voiva ihminen on aina tuollaisten viestien takana. Kukaa joka voi hyvin ja viihtyy itsensä kanssa ja elämässään ei koe tuollaista raastavaa vitutusta siitä että joku muu saa apua.

Älä noista välitä. Joku katkera huonosti voiva ihminen on aina tuollaisten viestien takana. Kukaa joka voi hyvin ja viihtyy itsensä kanssa ja elämässään ei koe tuollaista raastavaa vitutusta siitä että joku muu saa apua.

Kyllä se vituttaa hyvinvoivaa ihmistä kun veroja kiristetään että alaluokka saa lisääntyä.
Onhan se nyt aivan järjetöntä että pitää tehdä lapsia vaikka ei pysty edes itseään elättämään.

Kyllä se vituttaa hyvinvoivaa ihmistä kun veroja kiristetään että alaluokka saa lisääntyä.
Onhan se nyt aivan järjetöntä että pitää tehdä lapsia vaikka ei pysty edes itseään elättämään.

Toivottavasti opit jossain vaiheessa elämää olemaan tyytyväinen siihen mitä sinulla on, ja olemaan olematta katkera niille jotka saavat tarvittaessa apua. Sitä kutsutaan hyvinvointiyhteiskunnaksi. Lukeminen auttaa usein tuollaiseen katkeruuteen kun ymmärrys, ja sitä kautta myös sivistyneisyys kasvaa.

Vaunuihin ja sänkyyn saattaa jotain saada. Hoitopöytään ja turvakaukaloon tuskin saa mitään.

Voithan sä kysyä jo nyt, saattaa riippua virkailijastakin huomioivatko noita vielä vai ei.

Mites kun minäkin olen vähän sitä mieltä, ettei lapsia kannata tietoisesti hankkia siinä elämäntilanteessa, jos on valmiiksi tiedossa, että ei pysty itse huolehtimaan lapsesta aiheutuvista (normi)kustannuksista vaan ne menee yhteiskunnan maksettaviksi? Tekeekös tämä minusta automaattisesti "katkeran, huonosti voivan ja raastavaa vitutusta tuntevan"? Eikö tätä mieltä saa olla? Onko mielipiteessäni jotain kohtuutonta?

Smoken teksti oli ehkä kärjistetty, enkä ota kantaa sosiaaliturvan muutoksiin. Vikasta lauseesta olen kuitenkin samaa mieltä.

Menee vähän OT tämäkin, mutta kehoitukseni ap:lle: Jos suinkin mahdollista, täysimetä ja käytä vauvalla kestovaippoja. Tulee huomattavasti halvemmaksi.

Ja mielestäni mekin ollaan aika pienituloisia. Omillaan toimeentulevia kuitenkin ja suut on säkkiä myöten. Myös lapsiluvun suhteen.

Alkuperäinen kirjoittaja entäs jos;30669497:
Mites kun minäkin olen vähän sitä mieltä, ettei lapsia kannata tietoisesti hankkia siinä elämäntilanteessa, jos on valmiiksi tiedossa, että ei pysty itse huolehtimaan lapsesta aiheutuvista (normi)kustannuksista vaan ne menee yhteiskunnan maksettaviksi? Tekeekös tämä minusta automaattisesti "katkeran, huonosti voivan ja raastavaa vitutusta tuntevan"? Eikö tätä mieltä saa olla? Onko mielipiteessäni jotain kohtuutonta?

Smoken teksti oli ehkä kärjistetty, enkä ota kantaa sosiaaliturvan muutoksiin. Vikasta lauseesta olen kuitenkin samaa mieltä.

Menee vähän OT tämäkin, mutta kehoitukseni ap:lle: Jos suinkin mahdollista, täysimetä ja käytä vauvalla kestovaippoja. Tulee huomattavasti halvemmaksi.

Ja mielestäni mekin ollaan aika pienituloisia. Omillaan toimeentulevia kuitenkin ja suut on säkkiä myöten. Myös lapsiluvun suhteen.

Mitä jos lapsi on vahinko, aborttiko pitäisi tehdä? Mitä jos opiskelevat että saavat turvatun tulevaisuuden lapselle...mitä jos...

Varmaan tossa vaiheessa voit saada jo kun raskaustodistuskin on. Vaunuihin ja sänkyyn varmaan saa, hoitopöytää ei mielestäni edes tarvitse (itsekkään en ostanut vaikka olisikin pystynyt ja hyvin pärjättiin hoitoalustalla). Turvakaukalosta voivat jotain inistä, sillä olen kuullut että jotkut sossut ovat vain sanoneet että jos on autoon varaa niin sossutukea ei tipu. En kyllä tiedä onko niin ja ainakaan enää nykyään

Ainakaan turvakaukaloon ei sossusta kuulu tulla avustusta, koska eihän sosiaalitoimiston asiakkailla ole autoa. Auto on ensin myytävä. Sen jälkeen katsotaan, kuuluuko saada avustuksia.

Alla muutamien kuntien/kaupunkien toimeentulotukiohjeista kopsattuja pätkiä aiheeseen liittyen. Eli noista voi jo päätellä että erilaisia käytäntöjä on paljon.

Tampere: Toimeentulotuessa voidaan hyväksyä menoksi lasten välttämättömien tarvikkeiden kohtuullisia
kustannuksia. Tuen myöntäminen perustuu yksilökohtaiseen harkintaan. Lastenvaunuihin
ja – rattaisiin myönnetään pääsääntöisesti toimeentulotukea vain yhden kerran,
ensimmäiselle lapselle. Lisäksi toimeentulotukea voidaan myöntää lasten sänkyyn, turvaistuimeen,
suksiin ja polkupyörään.
Syöttötuolia, babysitteriä ja kantokoria ei katsota toimeentulotukeen oikeuttaviksi menoiksi.

Oulu:
Tukea myönnetään pääsääntöisesti perheelle vain kerran. Tukea myönnetään luotettaviin
hankintatositteisiin tai kustannusarvioon perustuen enintään:
- lasten rattaat 85 euroa
- lastenvaunut 120 euroa
- yhdistelmävaunut 220 euroa sekä
- lasten välttämättömät muut tarvikkeet 100 euroa.

Kittilä: Lastenvaunujen ja rattaiden sekä sängyn ja patjan osalta voidaan huomioida yksilökohtaiseen
harkintaan perustuen tarpeenmukaisia kohtuullisia kustannuksia.

Mitä jos lapsi on vahinko, aborttiko pitäisi tehdä? Mitä jos opiskelevat että saavat turvatun tulevaisuuden lapselle...mitä jos...

Sun kysymykset menee nyt vähän ohi mun kommentin. Tekstissäni luki etten kannata TIETOISTA lasten hankkimista kyseisessä tilanteessa. Vahinkoihin en ole ottanut tässä kantaa. Olen aika jyrkästikin aborttia vastaan, enkä kuuna päivänä kehottaisi ketään siihen. Ja ap kertoo että ovat TYÖTÖN pariskunta, eivät opiskelijoita, joten sekin argumenttisi on vähän tuulesta temmattu. Minä esim. olin itse vielä opiskelija, kun saimme ekan lapsen. Emme tarvinneet sossun apua missään vaiheessa. Jos pystyy lapsen omillaan elättämään niin mikä ettei lisäänny vaikka kesken opintojen.

Toivottavasti opit jossain vaiheessa elämää olemaan tyytyväinen siihen mitä sinulla on, ja olemaan olematta katkera niille jotka saavat tarvittaessa apua. Sitä kutsutaan hyvinvointiyhteiskunnaksi. Lukeminen auttaa usein tuollaiseen katkeruuteen kun ymmärrys, ja sitä kautta myös sivistyneisyys kasvaa.
En ole katkera mutta vituttaa kun tietää että verorahoista suuri osa menee pummeille. Edes hyvinvointiyhteiskunnan ei pitäisi antaa rahaa lapsen elättämiseen, ei kukaan tule vahingossa raskaaksi vaan on ottanut tietoisen riskin.

Mielestäni on hienoa, että tässä maassa apua tarvitsevat saavat sitä, mutta silti on pelkästään vastuutonta ja typerää tehdä lapsia tilanteeseen, jossa jo valmiiksi tietää, ettei voi itse kustantaa edes perustarvikkeita.

Alkuperäinen kirjoittaja entäs jos;30669534:
Sun kysymykset menee nyt vähän ohi mun kommentin. Tekstissäni luki etten kannata TIETOISTA lasten hankkimista kyseisessä tilanteessa. Vahinkoihin en ole ottanut tässä kantaa. Olen aika jyrkästikin aborttia vastaan, enkä kuuna päivänä kehottaisi ketään siihen. Ja ap kertoo että ovat TYÖTÖN pariskunta, eivät opiskelijoita, joten sekin argumenttisi on vähän tuulesta temmattu. Minä esim. olin itse vielä opiskelija, kun saimme ekan lapsen. Emme tarvinneet sossun apua missään vaiheessa. Jos pystyy lapsen omillaan elättämään niin mikä ettei lisäänny vaikka kesken opintojen.

Tapu tapu!

Ehkä joskus opit olemaan inhimillinen ja ymmärtämään asioita vähän laajemmin kuin vain omien kokemustesi perusteella.

Tapu tapu!

Ehkä joskus opit olemaan inhimillinen ja ymmärtämään asioita vähän laajemmin kuin vain omien kokemustesi perusteella.

Eli olen suorastaan epäinhimillinen sen mielipiteeni perusteella, etten kannata lasten tietoista hankkimista jos ei niitä pysty itse elättämään. No jo nyt on.

Minusta näkemykseni on ihan asiallinen. Teet aika hurjia kärjistyksiä itsekin sieltä ruudun takaa. Tämän yhden mielipiteeni perusteella olet tuominnut minut kylmäksi, epäinhimilliseksi ja kapeakatseiseksi. Selvä. Minä taas en mielestäni tunne sinua ollenkaan tarpeeksi hyvin kyetäkseni noin tarkkaan profilointiin.

Anteeks nyt vaan mutta meidän ei koskaan pitänyt tulla raskaaksi ilman hoitoja joissa SIIS EMME OLE KÄYNEET vaan luomuraskaus alkoi todellisena yllätyksenä. Toisekseen MEILLÄ EI OLE AUTOA mutta sairaalastahan ei saa kotiutua ellei lapselle ole kaukaloa. Siskoni kyydissä ajattelimme sieltä kotiin ajella. Ja toisekseen, jos vauvaa pitää viedä esim. lääkäriin yms. niin tottahan kaukalon autokyytiin tarvitsee vaikkei meillä nyt autoa olekaan..

Yhteistyössä