Missä vaiheessa raskautta sisätutkimuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kysyjä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kysyjä"

Vieras
Odotan toista lasta ja nyt on meneillään rv 28.
Muistelen että ensimmäisen kanssa oli jo tässä vaiheessa tehty edes joku sisätutkimus -ei sillä että innolla odottaisin..-, vai milloin ne alkaa? Ja muutenkin raskautta seurattiin paljon tiiviimmin äitipolilla ylipainoni ja verenpaineen (lääkityksellä ok) vuoksi kuten tätäkin nyt, mutta vasta ne 2 ultraa on ollut polilla.

Silloin oli jotenkin paljon "turvallisempi" olo kun oli tiivissä seurannassa, vaikka ei nytkään mitää huolta kummemmin ole :)

Muistankohan aivan väärin :) Onko teillä ollut suuria eroja eri raskauksien seurannassa?

No mulla raskaudet ollu vuonna 2004 ja 2008. Kyllä sillon oli sisätutkimus jokaisen lääkärineuvolan yhteydessä ja niitähän oli kolme. Eka joskus rv 11-13 paikkeilla, toinen joskus rv 22-25 ja kolmas sitte loppupuolella olisko ollu rv 34...

Minulla on toinen raskaus menossa ja nyt on rv 13. Tänään oli neuvolalääkäri ja kyllä hän teki sisätutkimuksenkin. Seuraava lääkärineuvola onkin vasta sitten loppuraskaudessa, jos oikein muistan.

Mulla on ollut yksi ainut sisätutkimus keskiraskauden lääkärintarkastuksessa. Nyt on vk 40 menossa, enkä tiedä onko vielä tällä viikollakaan mitään. Jos raskaus on normaali eikä ole kummempia vaivoja, niin nykyään ei tehdä mitään ylimääräisiä tutkimuksia, lapsen painoarvioita eikä mitään. Riippunee tietysti kaupungistakin, mutta säästöjä kai sitä tässäkin saadaan. Ja toisaalta siellähän se lapsi kasvaa ilman kummempia tutkimuksiakin.

Olen ollut raskaana vuosina 2010/2011 ja 2012/2013 ja kummallakin kerralla kolme lääkärikäyntiä (rv 13, 26, 36) kuului ohjelmaan. Nyt käytäntö on muuttunut ja uudelleensynnyttäjille on entisen 13:sta nlakäynnin sijasta vissiin vain kahdeksan käyntiä ja lääkärineuvoloita on vähennetty sekä ensikertalaisilta että uudelleensynnyttäjiltä.

mahtavaa. seuraavissa raskauksissa voin väläyttää että 1. raskaudessa olisi tullut vain yksi alatutkimus ja sekin viikolla 15. kaksi muuta tutkimusta saikkua haettaessa. loppuraskaudessa ei ollut ollenkaan tutkimusta, mitä kätilö piti "outona", olisi pitänyt siis tehdä. Liekö lääkäriä laiskistanut. nyt huomenna 39+0 :) eli olisin huoleti ilman mitään tutkimuksia, jos siis ei ole synnytystä ennakoivia merkkejä, supistuksia yms.

minuakin ärsytti ettei tutkitu, ei voi tietää tilannettaan kohdunsuulla.

Yhteistyössä