Missä vaiheessa kannattaa epäillä, että lapsi on erityislapsi (ADHD tms)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Alan olla väsynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Rummuntekijä:
Tarkoitus oli saada selko siitä, kuinka helpottaa arkea ja se saatiinkin.

No kuinka sitä arkea sitten voi helpottaa?

Mä toivon vain, että voisin kommunikoida lapseni kanssa kunnolla. :(

viittomat on yksi tapa. monet arjessa tarvittavat viittomat on ihan helppoja ja pienetkin lapset oppii ne nopeasti. esim. syömistä ja juomista tarkoittavat viittomat, nukkumista tarkoittava yms.

Alkuperäinen kirjoittaja no on sillä:
nyt joku vika, jos joutuu käyttämään 2,5 v vaippaa..Siis häh? Meidän pojan pk:ssa on vain yhdellä tuon ikäisellä vaippa ja tämä tyttö on kehitysvammainen (itseasiassa pian 3 v)

Poika oli kolmesta lapsestani myöhäisin vaippojen käyttäjä ja hänkin on luopunut vaipoista 1v 9kk ja minä vaan yksinkertaisesti jätin vaipan pois, koska tuon ikäisellä käyttö täysin turhaa

Tän on pakko olla provo :D

nyt joku vika, jos joutuu käyttämään 2,5 v vaippaa..Siis häh? Meidän pojan pk:ssa on vain yhdellä tuon ikäisellä vaippa ja tämä tyttö on kehitysvammainen (itseasiassa pian 3 v)

Poika oli kolmesta lapsestani myöhäisin vaippojen käyttäjä ja hänkin on luopunut vaipoista 1v 9kk ja minä vaan yksinkertaisesti jätin vaipan pois, koska tuon ikäisellä käyttö täysin turhaa

Tässä taas joku tekee kiusaa tai sitten hänellä on erittäin rajoittunut katsantakanta. Lasten kuivaksi oppimisessa on suuria eroja ja kuten muussakin kehityksessä isotkin erot ovat ihan normaaleja. Monella 3-vuotiaallakin on vielä päivävaippa ja ihan tavallisia lapsia ovat. :)

Alkuperäinen kirjoittaja svieras:

No ei välttämättä, mun kaksi vanhempaa on ollut juurikin tuon 1,6v, kun ovat päiväkuiviksi oppineet. Saa nähdä, miten tuon kolmannen, nyt 6 kk, kanssa käy.

No luojan kiitos sentään joku on tuota mieltä.

Kyllä sitä pottailua harjoitellaan, mutta vauvan syntymisen jälkeen (vauva on 7 vkoa) tyttö on tehnyt pottalakon. En näe mitään mieltä ottaa niitä vaippoja pois nyt antaen tytön pissailla lattialle ja kakata housuunsa, ihan niin kuin ei olis tarpeeksi tekemistä muutenkin tässä pikkuvauva-arjessa. Keväällä sitten.

Kuvat tai viittomat voisivat auttaa lasta ja sinua. Kun lapsella olisi parempi keino kommunikoida, voisi se rauhoittaa hänen käytöstään, kun hän tullisi ymmärretyksi paremmin. Puhe tulee sitten aikanaan, mutta kuvien ja/tai viiittomien käyttö tukee kyllä puhen kehitystäkin.

Muutoin kuvailemasi asiat saattavat olla ihan normaalejakin. Tuon ikäiset lapset saattavat olla melkoisia pyörremyrskyjä, jos sattuvat olemaan luonteeltaan vilkkaampia. Lapsi on vielä tosi pieni eikä häneltä voi odottaa niin kovin järkevää käytöstä. Mutta jos ja kun sinua huolestuttaa, kannattaa puhua vaikka neuvolantädin kanssa asiasta.

No luojan kiitos sentään joku on tuota mieltä.

Kyllä sitä pottailua harjoitellaan, mutta vauvan syntymisen jälkeen (vauva on 7 vkoa) tyttö on tehnyt pottalakon. En näe mitään mieltä ottaa niitä vaippoja pois nyt antaen tytön pissailla lattialle ja kakata housuunsa, ihan niin kuin ei olis tarpeeksi tekemistä muutenkin tässä pikkuvauva-arjessa. Keväällä sitten.

Älä ota mitään stressiä pottailusta, jos se ei nyt lasta innosta. Välillä voi aina koittaa, mutta jos ei kiinnosta niin älä painosta tai kanna itse murhetta. Kesällä on sitten hyvä aika kokeilla vähän enemmän, jos lapsi silloin olisi kypsempi asialle. Tuon ikäisen vaipoissa ei ole kyllä mitään kummallista. :D

Kuuleeko lapsi varmasti kunnolla? Kuulonalenema voisi selittää osan oireista. Tosin ei lapsukaisen käytös mun mielestäni mitenkään tavattomalta kuullosta! Ja vaippa-asiaa on ihan turha tähän hätään murehtia :)

Tarrataulua suosittelen minäkin, oman lapsen kanssa on toiminut yllättävän hyvin. Lisäksi voisit askarrella vuorovaikutuksen tueksi esim. liikennevalot, joilla voisit havainnollistaa lapselle mm kieltoja.

Nyt löysin tosi hyvän kuvapankin tuolta jonkun antaman linkin kautta, kiitos. Varmaan ainakin pottakuva otetaan käyttöön ja muitakin sitten kun tulee mieleen mitä tarvitaan. Ainoa vaan että tyttö repii ne kuvatkin varmasti, pitää varmaan hankkia oma tulostin, että voi laittaa aina uudet...

Kiitos mielipiteistänne, ehkä se suurin ongelma on justiinsa tuo puhumisen vaikeus mikä aiheuttaa muut ongelmat. Toivotaan, että neurologi laittaisi lähetteen puheterapiaan.

Niin ja siis lapsi repii kaikki tarrat muutenkin, joten tuo tarrataulu ei ole kovin toimiva tai ainakaan pitkäikäinen palkitsemistapa meillä! :D

Voi soveltaa. :D

Laatikkoon palloja? Siirretään jokin muki tms. eri hyllylle merkiksi jne...

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Rummuntekijä:
Niin ja siis lapsi repii kaikki tarrat muutenkin, joten tuo tarrataulu ei ole kovin toimiva tai ainakaan pitkäikäinen palkitsemistapa meillä! :D

Voi soveltaa. :D

Laatikkoon palloja? Siirretään jokin muki tms. eri hyllylle merkiksi jne...

No joo jos niiden pallojen ei tarvitse pysyä siellä... Jos mä NAULAISIN jonkun palkinnon aina seinään, niin se vois toimia. ;)

Meillä oli samanlaista tossa iässä. Otettiin viittomat käyttöön ja helpotti kummasti arkea. Poika oppi vasta yli kolme vuotiaana puhumaan sanoja. Muskarissa oli kuin häkkieläin, joka juoksi seinältä seinälle. Nyt reipas ekaluokkalainen. Oppinut just R-kirjaimen ja rauhottunutkin sen verran, että pystyi alottamaan tavallisella luokalla koulun. Adhd ja dysfasia oli "tarjolla" aikaisemmin, mutta ei enää.

No joo jos niiden pallojen ei tarvitse pysyä siellä... Jos mä NAULAISIN jonkun palkinnon aina seinään, niin se vois toimia. ;)

:laugh: :kieh:

Naula seinään, olisi ehkä helpompi.

Mutta siis idea on sama: jokin selkeä merkki, että asia meni hyvin ja palkkio on lähempänä.

Yhteistyössä