Missä vaiheessa annat luumeiselle lapselle lääkettä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierasm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä otan aina buranaa kurkkukipuun ja toki annan lapsellekin. Mutta en näe mitään järkeä antaa lämpöön kuumetta alentavaa. Lämmöllä kun on tarkoitus. Asia erikseen sitten kun kuume nousee vaarallisen korkeaksi.

(ja kuumekouristusherkillä asia erikseen!)

Ehkä näin. Selvennettävä on, että en useimmiten edes hirveästi mittaile lapsen kuumetta. Jos lapsi näyttää mielestäni raasulta ja kipeältä ja otsa on kuuma, annan lääkettä. Koska hän on niin pienikin vielä, ettei osaa kivuistaan välttämättä kertoa joten mielestäni parempi pelata varman päälle. Voin sen kuumeen ehkä tarkistaa mittarilla, mutta ei se lukema vaikuta siihen päätökseen annanko lääkettä vai panttaanko sitä. Siis meillä ei tarvitse olla xx.x kuumetta, jotta saa lääkettä.

[QUOTE="lähihoitaja";30678137]Ehkä näin. Selvennettävä on, että en useimmiten edes hirveästi mittaile lapsen kuumetta. Jos lapsi näyttää mielestäni raasulta ja kipeältä ja otsa on kuuma, annan lääkettä. Koska hän on niin pienikin vielä, ettei osaa kivuistaan välttämättä kertoa joten mielestäni parempi pelata varman päälle. Voin sen kuumeen ehkä tarkistaa mittarilla, mutta ei se lukema vaikuta siihen päätökseen annanko lääkettä vai panttaanko sitä. Siis meillä ei tarvitse olla xx.x kuumetta, jotta saa lääkettä.[/QUOTE]

Suunnilleen näin meilläkin. Mutta vaikka lapsi ois pirteän oloinen niin jos kuumetta silti on yli 39, annan kyllä. -Vaikka mistäs mä sen edes huomaan kun en ilokseni kuumetta mittaile. :xmas:

[QUOTE="lähihoitaja";30678098]Me ei olla koskaan saatu lastenlääkäriltä tai muiltakaan lääkäreiltä tuollaista neuvoa. Ja minä käytän lapset todella herkästi lääkärillä. Aina sanottu että hyvin voi antaa panadolia ja tai buranaa. Kukaan tuskin väitti niitä harmittomiksi aineiksi joita voisi napsia kuin leipää, mutta ei meillä lapset jatkuvasti olekkaan kipeänä. Kipulääkkeet on kipuja varten, ja jos lapsi on selvästi kipeä niin lääkettä tulisi hänelle antaa, sanoi kuumemittari mitä tahansa. En näe kovin mielekkäänä että pitäisi odottaa kunnes toinen on tajunnan menetyksen rajamailla tai kouristuksen kourissa, ennenkuin sitä lääkettä voi antaa. Puhutaan kuitenkin lääkkeistä jotka on vielä sieltä miedoimmasta päästä. Otetaan lääkettä päänsärkyynkin, joten miksi kuumeen aikaista päänsärkyä ei tulisi lääkitä, jos kuumetta ei ole tarpeeksi?

Ja kiinnostaisi tietää että paraneeko teidän lapsi jotenkin nopeammin tms, jos häneltä lääkettä kivuissa pantataan?[/QUOTE]

Et edes tainnut lukea mihin vastasit. Taisimpa sanoa tuolla että jos lapsi ei ole kovin tuskainen...Ja unohdit senkin lukea että ko lääkäri puhui tuosta kehon luonnollisesta tavasta parantaa, eli kuumehan "tappaa pöpöjä". Maallikon versio asiasta, en nyt muista miten tuo termein kuvasi.

MISSÄ kohtaa tekstissä puhuin että pitää odottaa kunnes ollaan tajunnan rajamailla?? Kiitos, kerro mulle. En tykkää näistä vastauksista joissa ei ole edes vaivauduttu kokonaan lukemaan mitä on kirjoitettu

Mä olen lapsena kärsinyt migreenistä ja todella tiedän mitä kipu on. Enkä sitä lapsellleni halua. Mutta kuume ei ole sama kuin kipu. Ne on kaksi ihan eri juttua. Toisille kuumemittarin lukema on suora lääkemääräys. Eli heti jos äiti näkee mittarissa "punaista" ollaan ruutta kädessä antamassa lääkettä. Ja mitä miedoimpii lääkkeisiin tulee...Burana ja panadol ei todellakaan ole niin "turvaisia" kuin meille tuotteet on myyty. Kannatta lukea noiden haitoista. Ei niitä turhaan kannata pelkän kuumeen laskemiseen käyttää, kohtuullisen kuumeen (ja jos ei ole taipumusta kouristuksiin).

[QUOTE="lähihoitaja";30678137]Ehkä näin. Selvennettävä on, että en useimmiten edes hirveästi mittaile lapsen kuumetta. Jos lapsi näyttää mielestäni raasulta ja kipeältä ja otsa on kuuma, annan lääkettä. Koska hän on niin pienikin vielä, ettei osaa kivuistaan välttämättä kertoa joten mielestäni parempi pelata varman päälle. Voin sen kuumeen ehkä tarkistaa mittarilla, mutta ei se lukema vaikuta siihen päätökseen annanko lääkettä vai panttaanko sitä. Siis meillä ei tarvitse olla xx.x kuumetta, jotta saa lääkettä.[/QUOTE]

kyllä lapsi kiittää sitten vanhempana kun äitee myrkyttänyt tarkoituksella lapsensa :)
Saunan takana olis kyllä taas tilaa ;)

Just. Kannatasko opetelle lukemaan sitä lasta? Eikä vaan lääkitä varmuuden vuoksi? Jatkokoulutus paikallaan....

Mihinkään "burana muuttaa meidät mahoiksi ja on thl:n salajuoni massamurhata väestö hitaasti sukupuuttoon"- tyyppisiin vastauksiin en sitten edes vaivaudu vastaamaan.

Jos lapsi aivastaa niin kannatta jo silloin antaa yksi annos. Ettei vaan muutu sellaiseksi että kaipaa äidin kainaloon ja haluaa läheisyyttä. Koska se lääke saman tien peittää oireet niin pysyy lapsikin paljon mukavampana ja äidille/isälle helpompana.

[QUOTE="joopa";30678157]Just. Kannatasko opetelle lukemaan sitä lasta? Eikä vaan lääkitä varmuuden vuoksi? Jatkokoulutus paikallaan....[/QUOTE]

No enkös minä juuri sanonut että lapsen yleiskunnon mukaan annan sitä lääkettä? Jos se lapsi ei itse osaa sanoa selvästi että päähän sattuu nyt jäätävästi anna lääkettä, niin mistäs se luetaan ja tarkistetaan? kerroppa minulle. En ole sanonut antavani lääkettä terveelle lapselle, vaan sanoin että annan lääkettä JOS lapsi vaikuttaa minusta selvästi kipeältä, vaikka kuumemittarin lukema ei nousiskaan taivaisiin.

[QUOTE="leeni";30678154]Et edes tainnut lukea mihin vastasit. Taisimpa sanoa tuolla että jos lapsi ei ole kovin tuskainen...Ja unohdit senkin lukea että ko lääkäri puhui tuosta kehon luonnollisesta tavasta parantaa, eli kuumehan "tappaa pöpöjä". Maallikon versio asiasta, en nyt muista miten tuo termein kuvasi.

MISSÄ kohtaa tekstissä puhuin että pitää odottaa kunnes ollaan tajunnan rajamailla?? Kiitos, kerro mulle. En tykkää näistä vastauksista joissa ei ole edes vaivauduttu kokonaan lukemaan mitä on kirjoitettu

Mä olen lapsena kärsinyt migreenistä ja todella tiedän mitä kipu on. Enkä sitä lapsellleni halua. Mutta kuume ei ole sama kuin kipu. Ne on kaksi ihan eri juttua. Toisille kuumemittarin lukema on suora lääkemääräys. Eli heti jos äiti näkee mittarissa "punaista" ollaan ruutta kädessä antamassa lääkettä. Ja mitä miedoimpii lääkkeisiin tulee...Burana ja panadol ei todellakaan ole niin "turvaisia" kuin meille tuotteet on myyty. Kannatta lukea noiden haitoista. Ei niitä turhaan kannata pelkän kuumeen laskemiseen käyttää, kohtuullisen kuumeen (ja jos ei ole taipumusta kouristuksiin).[/QUOTE]

Mun mielestä taas sulta meni ohi aikalailla suhisten se mitä minä yritin sanoa. Mutta antaa olla.

[QUOTE="lähihoitaja";30678159]Mihinkään "burana muuttaa meidät mahoiksi ja on thl:n salajuoni massamurhata väestö hitaasti sukupuuttoon"- tyyppisiin vastauksiin en sitten edes vaivaudu vastaamaan.[/QUOTE]

Taitaa puuttua kyky luetun ymmärtämisestä. Kukahan puhuu salajuonesta? tilannehan on vaan se että varsinkin tulehduskipulääkeiden aiheuttamat ongelmat on lisääntyneet- ei se ole mikään salajuoni. Ongelma on vaan se että ihmisten avuksi tarkoitettuja lääkkeitä käytetään väärin. SIIS liikaa. Ja liian helposti => lääkeiden aiheuttamat ongelmat kasvavat.

Meillä käytetään lääkkeitä todella paljon vaan siksi että saadaan oireet äkkiä piiloon. Keholle ei anneta edes mahdollisuutta itse yrittää hoitaa itseään (usko pois, se on siinä monasti pätevämpi kuin ihmisaivojen kotkotukset ;) ). Totta on että jossain menee raja kivunkin kanssa. Tai kuumeen. Mutta se että lapsi on nuutunut ja otsa kuuma ei taida ola merkki kamalista kivuista. Silloin kyseessä on olotila johon parhaiten auttaa lepo ja että lapsi saa läheisyyttä, hellyyttä jne.

[QUOTE="leeni";30678174]Taitaa puuttua kyky luetun ymmärtämisestä. Kukahan puhuu salajuonesta? tilannehan on vaan se että varsinkin tulehduskipulääkeiden aiheuttamat ongelmat on lisääntyneet- ei se ole mikään salajuoni. Ongelma on vaan se että ihmisten avuksi tarkoitettuja lääkkeitä käytetään väärin. SIIS liikaa. Ja liian helposti => lääkeiden aiheuttamat ongelmat kasvavat.

Meillä käytetään lääkkeitä todella paljon vaan siksi että saadaan oireet äkkiä piiloon. Keholle ei anneta edes mahdollisuutta itse yrittää hoitaa itseään (usko pois, se on siinä monasti pätevämpi kuin ihmisaivojen kotkotukset ;) ). Totta on että jossain menee raja kivunkin kanssa. Tai kuumeen. Mutta se että lapsi on nuutunut ja otsa kuuma ei taida ola merkki kamalista kivuista. Silloin kyseessä on olotila johon parhaiten auttaa lepo ja että lapsi saa läheisyyttä, hellyyttä jne.[/QUOTE]

Ja missä minä käytin ilmaisua "nuutunut ja otsa kuuma"? En missään. Nyt itse syyllistyit siihen mistä minua syytit, eli vastasit vaikka et edes tainnut lukea mitä kirjoitin... Sanoin näyttää kipeältä ja otsa on kuuma, ja myöhemmin vielä selvensin sitä ilmaisulla selvästi kipeä.

Ja todella ällöttävää vihjailua täällä jollain että ne jotka lapsiaan lääkitsee, lääkitsee siksi ettei tarvitse antaa lapselle läheisyyttä ja hellyyttä. Ainakin meillä 2 v nukkuu vielä perhepedissäkin ja kainalossa, eli meilläpä sitä hellyyttä saa muulloinkin kuin vain kipeänä. ;)

Sen verran meille lähärikoulussa opetettiin, että 38.5 on niin sanottu raja, jolloin kuumetta aletaan vasta laskea (huom!kuumetta) eli jos lapsi muuten voi "hyvin" eli ei ole rutuinen/muuten kipeän oloinen niin sillon alle 38.5 kuumetta ei tarvitse lääkkein laskea. Toki, jos tiedetään, että pieni lapsi on saanut joskus kuumekouristuksen niin sillon lämpöä alennetaan jo ennen "rajaa". Lääkkeissä en muuten säästä jos on kipeä, mutta mihinkään pieneen lämpöön jota siis vielä 37.5 asteen lämpöä kutsutaan en päiväsaikaan (yötä vasten saatan antaa) viitsi turhaan antaa, kun ei sitä lääkettä vuorokaudessa määräänsä enempää voi kuitenkaan antaa. Muistettakoon vielä, että molemmissa ibuprofeiinissa ja parasetamoolissakin on haittansa ettei niitä ihan huvinvuoksi viitti lapselle syöttää.

Meillä harvoin sairastetaan, buranoita tms ei käytetä juuri ikinä. Lepo auttaa. Turhia lääkkeitä on syytä välttää eikä kuumelääkkeetkään ol ongelmattomia, jos niitä käyttään joka vähäiseen kolotukseen ja kuumeiluun.

[QUOTE="joopa";30678157]Just. Kannatasko opetelle lukemaan sitä lasta? Eikä vaan lääkitä varmuuden vuoksi? Jatkokoulutus paikallaan....[/QUOTE]

Eikös se tuo lähihoitaja nimenomaan sitä tehnyt, siis lukenut sitä lasta??
Meidän perheessä ei ole edes kuumemittaria (hävisi jokunen vuosi sitten), enkä ole katsonut tarpeelliseksi ostaa uutta. Jos lapset ovat kipeänä, annan lääkettä tilanteen mukaan. Kipeän oloista lasta lääkitsen aina, samoin jos vaikuttaa kovasti kuumalta (ja kyllä, jopa lastenosastolla sairaalassa kokeillaan lapsen kaulaa/niskaa/otsaa ja arvioidaan käsilämpöä, yöaikaan varsinkin). Myös jos tuntuu, ettei juomiset maistu, niin monesti kipulääkkeen anto auttaa. Yötä vasten annan kipulääkettä aina selvästi flunssaiselle lapselle.
Ihme vouhotusta täällä taas ihan perusasioista :/

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00437

Täälläpä tämäkin on aika selvästi sanottu jotta mitä sitä turhaan tappelemaan... kuumeelle ei voi määritellä tarkkaa raja-arvoa, yksilöllisistä eroista, mittauspaikasta, mittausajankohdasta jne johtuen. 38,5 on sellainen yleinen raja-arvo, jonka jälkeen kannattaa jo lääkitä itse kuumettakin. Mutta jos lapsi on muuten selvästi kipeä (jota hän usein voi kuumeisena olla), lasta kyllä voi lääkitä jo pienessäkin lämmössä. Eikä kipulääkkeiden käyttö vaikuta esim. sairastamisen kestoon. Kipulääkettä tulisi aina myös antaa tarpeeksi jos sitä päätyy antamaan ja yötä vasten jotta lapsi saa nukuttua.

Ja edelleen, kukaan tuskin käski syöttää niitä kipulääkkeitä kuin leipää.... ? Se ei silti tarkoita että niitä annetaan vain viimeisessä hädässä (tajunnan menetys kuumeesta, kouristukset tms.. )

[QUOTE="lähihoitaja";30679295]http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00437

Täälläpä tämäkin on aika selvästi sanottu jotta mitä sitä turhaan tappelemaan... kuumeelle ei voi määritellä tarkkaa raja-arvoa, yksilöllisistä eroista, mittauspaikasta, mittausajankohdasta jne johtuen. 38,5 on sellainen yleinen raja-arvo, jonka jälkeen kannattaa jo lääkitä itse kuumettakin. Mutta jos lapsi on muuten selvästi kipeä (jota hän usein voi kuumeisena olla), lasta kyllä voi lääkitä jo pienessäkin lämmössä. Eikä kipulääkkeiden käyttö vaikuta esim. sairastamisen kestoon. Kipulääkettä tulisi aina myös antaa tarpeeksi jos sitä päätyy antamaan ja yötä vasten jotta lapsi saa nukuttua.

Ja edelleen, kukaan tuskin käski syöttää niitä kipulääkkeitä kuin leipää.... ? Se ei silti tarkoita että niitä annetaan vain viimeisessä hädässä (tajunnan menetys kuumeesta, kouristukset tms.. )[/QUOTE]

Varmaan se yleisin syy tulehduskipulääkkeen antamiselle lapselle on siinä, että saa viedä sen päiväkotiin, ja saa istua rauhassa Salattujen elämien ääressä ilman että vaikeroiva lapsi keskeyttää.

[QUOTE="AV-mamma";30679424]Mulle on ainakin tärkeää, ettei lapsen tarvitse vaikeroida kivuissa.[/QUOTE]

näin meilläkin,tosin nykyään ei enää mitkään buranat auta niin käytämme erittäin pieniä määriä heroiinia tai kannabista.

Yhteistyössä