Missä sanat???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ekan lapsen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ekan lapsen äiti

Vieras
Hei kertokaas kokeneemmat...

Tyttöni, kohta 1v 4kk ei sano vielä yhtään sanaa.

Hienosti kyllä ymmärtää puhetta ja osaa kuvakirjasta näyttää eläimiä ym. Silti puhe on ihan omaa pulinaa vielä. Lintuja matkii ja koiraa ja kissaa mutta ei oikeita sanoja. Melkeinpä kaikki muut kerhossa osaa jo joitain sanoja, mutta tuntuu että meidän tytöllä ei ole edes yritystä muodostaa sanoja itse.

Onko teidän mielestä normaalia?

Ei mitään hätää vielä tuolla iällä, jos ymmärtää hyvin puhetta, älä huolestu. Meillä vajaa pari vuotias ja muutamia sanoja sanoo ja omaa puhetta pitää. Ymmärtää myös hyvin puhetta ja ohjeita, en ole huolissani.

Meillä poika sanoi ekan sanan kaks vuotiaana. Ymmärsi kyllä hyvin kaiken mitä sanottiin, mutta sanoja ei tullu. Sitten kun sano ekan sanan, puhuikin kohta jo ihan täysin. Eli lauseet tuli saman tien käyttöön ja puheesta sai kuka tahansa selvää.

En mä ainakaan vielä tuossa vaiheessa huolestuis. Varsinkin kun ymmärtää puhetta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei mitään hätää vielä tuolla iällä, jos ymmärtää hyvin puhetta, älä huolestu. Meillä vajaa pari vuotias ja muutamia sanoja sanoo ja omaa puhetta pitää. Ymmärtää myös hyvin puhetta ja ohjeita, en ole huolissani.

Meidän poika täyttää just 2 ja sanoja ei tule kun muutama, auto,mopo,hae,ota,äittä,loppu

Hei. Vielä ei kannata ollenkaan huolestua. On hyvä, että tyttösi ymmärtää hyvin puhetta. Vaihteluväli lasten puheen kehityksen suhteen on laaja. Tarkkaile tilannetta rauhassa. Kannattaa lueskella ja katsella tytön kanssa paljon helppoja kirjoja (niinkuin olette tehneetkin :), rallatella rytmisesti loruja ja laulella sekä kertoa itse ääneen mitä milloinkin tekee "äiti tekee ruokaa" ym. Lisäksi voi katsella yhdessä esineitä "se on pallo" "katso nalle" ym. Niin, ja kannattaa keskittyä varsinkin semmosiin juttuihin mistä tyttö pitää, jos ne on esim. ne eläimet :)