missä säässä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja välikausihaalari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

välikausihaalari

Vieras
Millaisissa lämpötiloissa käytetään välikausihaalaria?

Ostin ensi kevääksi Reimatecin sateen/tuulenpitävän haalarin, jossa ei ole omaa vuorta. Jos pukisin haalarin alle sisävaatteet sekä villahaalarin tai fleeceä, tarkenisikohan lapsi ukona esim. nollakelillä?

Pikkuinen istuu rattaissa koko ensi talven. Äitiyspakkauksen toppapuku tuskin mahtuu koko talvea. Jos välikausihaalarilla ei pärjää, joudun ostamaan 86-senttisen toppahaalarin, joka jää tosi vähälle käytölle.

kyselee
Tammimamma Helsiginstä

no, mä yritän...
kysymys on vain hieman vaikea kun ei siihen kai mitään selkeää lämpötilahaarukkaa ole olemassa. riippuu niin paljon muistakin tekijöistä.. eli tuuleeko esim kovaa, miten ""viluinen"" lapsesi yleensä on ja muuta.

tärkein sääntö on minusta se, että PUE LAPSI KUIN PUKISIT ITSESI VASTAAVAAN TILANTEESEEN. eli jos olet lähdössä vaikka tunnin vaunulenkille - mieti mitä laittaisit itsellesi päälle jos olisit lähdössä tunniksi istumaan ulos.

itse käyttäisin lapsella tällaista vuoretonta haalaria silloin kun toppapuku on vielä liikaa, mutta ilman ulkovaatteita ei pärjää. silloin kun itse lähden ulos tuulipuvussa tai vastaavassa. syksyisin ja keväisin.

nollakelillä voi hyvin tarjeta esimerkkisi mukaisessa varustuksessa, mutta suosittelen kokeilua. jokainen kun on yksilö. eli laita lapselle päälle mitä kuvittelisit hänen tarvitsevan ja kokeile niskaa jonkun aikaa ulkona oltuanne. aivan kuten vauvoillakin neuvotaa, jos lapsi on lämmin muttei hikinen - vaatetta on sopivasti. myös hattuun ja haskoihin kannattaa kiinnittää huomiota. rattaissa istuvalla palelee herkästi sormet (ja varpaat).

en usko että pärjäätte kokonaan ilman toppahaalaria! en tosin tunne täysin helsingin talvea, mutta voisin kuvitella että mereltä puhaltava tuuli voi olla tosi kylmä vaikka pakkasta ei olisi nimeksikään. Älä kuitenkaan osta isompaa haalaria varmuuden vuoksi vaan sitten vasta kun olet varma että sitä tarvitset.
Minun esikoiseni (syntynyt aikoinaan tammikuussa) meni toisen talvensa kokonaan hienosti äitiyspakkauksen toppahaalarilla.

toivottavasti tästä oli edes jotain apua...

Kiitos Koo valaisevasta kirjoituksesta. Meilläkin nimittäin mietitään talvikamppeiden hankintaa, ne kun alkavat pikkuhiljaa tulla kauppoihin ja koot loppuu tosi nopeasti, eli mielelläni ostaisin hyvän haalarin jo nyt. Poika on myös tammivauva eli nyt ikää melkein 7kk.

Meillä on välikausiajaksi hankittuna tuulitakki ja muutamat vuorelliset sammarit, sekä isin heräteostos toppaliivi. Eiköhän näillä pärjää sukkisten, pipojen ja hanskojen kanssa talveen asti, varsinkin kun asutaan täällä leppeässä ilmastossa keskellä Eurooppaa.

Pakkasia varten on kyllä hankittava toppahaalari, onkohan 80-senttinen liian pieni vai pitääkö ottaa isompaa kokoa. Poika käyttää nyt H&M:n ja Marimekon kokoluokituksella 74-senttisiä vaatteita. Ei kai auta kuin mennä kauppaan katselemaan.

tuli vielä yks vinkki mieleen tosta talvihaalarista... noin ensikertalaisena mä ainakaan en hoksannut katsoa kuinka leveä haalari on. tuli vaan tuijotettua, että hihat ja lahkeet riittää.. sit kuitenkin (varsinkin jos nukkuu päikkäreitä ulkona) sinne alle saattaa tarvita sisävaatteet, villavaatteet yms. meillä iski silloin ekana talvena yhtäkkiä 42 astetta pakkasta ja sit tuntui ettei enää mene vetskari kiinni vyötärönkohdalta kauppareissulle lähdettäessä. eli mun mielestä ei kannata ostaa kovin kapeaa mallia olevaa talvihaalaria!

se mun tammi-esikoinen meni tosiaan ekan talven 80 cm haalarilla. tuossa iässähän pituuskasvu jo hidastuu eikä senttejä tulee enää sitä tahtia kuin ensimmäisinä kuukausina. joten on ihan mahdollista, että sunkin lapsi pärjää 80 cm haalarilla.. mut en kyllä muista yhtään mikä koko meillä oli silloin näin syksyllä käytössä.