Missä ongelma? Päiväkotiasiaa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja paha mieli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

paha mieli

Vieras
Tuo kohta 3-vuotias jää hoitoon joka aamu itkien, päivä menee usein itkien, tai vähintään koko aamupvä päiväuniin asti (ulkona kyllä kuulemma leikkii kivasti). Kun lapsi sitten hoidosta haetaan niin alkaa heti itku, kun äitin/isän näkee. Ei mitään semmosta huomionhaku kitinää/itkua.

Kyselee koko ajan, pitääkö mennä päiväkotiin (siis iltaisin ja viikonloppuisin, varmistelee jatkuvasti, etteihän tarvi mennä )...

Itse kertoo, että on päiväkodissa itkenyt äitiä ja katsonut äitin kuvia (jokaisella lapsella on esillä kuvia perheestään).

Lapsi on ollut samassa päiväkodissa jo 1,5v., joten ei ole mitään alkuitkuja/juttuja.

Aamuisin siis takertuu äitiin ja itkee kauhusta, tärisee ja roikkuu äitissä :(

Mistä tällainen voi johtua? Tätä on kestänyt jo kauan.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Mitä pk opettajat sanoo?

Lapsen ryhmässä on 3 hoitajaa, joista 2 on semmoisia, joiden kanssa poika jää aina itkien. Lapsi ei tykkää, tai olisko paremmin sanottu, tunne oloaan ilmeisesti turvalliseksi tai luottamussuhde näihin hoitajiin ei ole kohdillaan. Nyt yritetään parantaa lapsen ja näiden hoitajien välistä suhdetta niin, että nämä hoitajat olisivat enemmän lapsen kanssa ja juttelevat ja touhuavat, koittavat luoda sitä suhdetta, jota ei jostain syystä ole syntynyt (mikä on outoa, koska toinen näistä hoitajista on ollut jo yli vuoden ja toinen yli puolivuotta).

Voi itku :(

Meillä sentään ulistaan pk:ssa "vain" silloin kun siellä ollaan varahoidossa, omalle pph:lle jää iloisesti vilkuttamaan. Mutta tämä(kin) viikko ollaan siis oltu varahoidossa ja yhtä tuskaa on ollut.

Olisko siellä tapahtunut jotain? Joku kiusaa tai jotain muuta? Juttele ihmeessä opettajien kanssa, jospa heillä olis jokin vastaus.

Aina välillähän noita/näitä äitiin takertumisen kausia on, ne menee onneksi ohitse. Muistat vaan tarjota huomiotasi lapsellesi kotona, kyllä se siitä, tsemppiä! Ja se mikä ei tapa, vahvistaa ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Ekosysteemi:
mitä henkilökunta on mieltä?entä LTO? neuvola tms?

Neuvola on ollut viimeksi 1,5 vuotiaana, jolloin tällaista ongelmaa ei ollut. Lapsi oli vasta aloittanut hoidossa. Vai onko se neuvola 2v. iässä... En ole varma. Joka tapauksessa, viime neuvolakäynnin aikana ei tätä ongelmaa ole ollut-

No eikö päiväkodin henkilökunta puutu asiaan mitenkään? Meillä oli lapsella alkuun kovasti sopeutumisongelmia mutta mun mielestä päiväkodin henkilökunta oli erittäin aktiivisesti yhteydessä meihin vanhempiin ja asiaa selviteltiin hyvässä hengessä ja lasta kannustaen ja pian lapsi sitten sopeutuikin. Mulle jäi asiasta tosi hyvät fiilikset ja tuli tosi positiivinen kuva henkilökunnasta. Eivät todellakaan jättäneet meitä yksin ongelmien kanssa tai millään tapaa vähätelleet lapsen tunteita.

Alkuperäinen kirjoittaja meidän kokemus:
No eikö päiväkodin henkilökunta puutu asiaan mitenkään? Meillä oli lapsella alkuun kovasti sopeutumisongelmia mutta mun mielestä päiväkodin henkilökunta oli erittäin aktiivisesti yhteydessä meihin vanhempiin ja asiaa selviteltiin hyvässä hengessä ja lasta kannustaen ja pian lapsi sitten sopeutuikin. Mulle jäi asiasta tosi hyvät fiilikset ja tuli tosi positiivinen kuva henkilökunnasta. Eivät todellakaan jättäneet meitä yksin ongelmien kanssa tai millään tapaa vähätelleet lapsen tunteita.

Aiemmin kirjoitin, mitä ollaan pk:n henkilökunnan kanssa keskusteltu. He ovat yhdessä tiiminä keskustelleet tilanteesta ja yrittävät sitä helpottaa niin, että lapselle tulisi hyvä/turvallinen/luottavainen olo ja suhde myös näihin kahteen hoitajaan. Lto, joka on myöskin lapseni omahoitaja ja ainoa ryhmän aikuisista, josta lapseni tykkää, neuvoo ja ohjaa näitä muita hoitajia (joilla toisella ei ole aiempaa kokemusta lastenhoidosta ja päiväkodissa työskentelystä ).

Alkuperäinen kirjoittaja entä:
viihtyvätkö muut lapset siellä tarhassa sun mielestä? Voisiko ajatella, että menisit mukaan tarhaan osaksi päivää, jotta näkisit ryhmän dynamiikkaa?

Kyllä mun mielestä... Mutta enhän mä sitä arkea kovinkaan montaa minuuttia päivässä näe. Tietääkseni ei ole muilla tämän kaltaisia ongelmia, mutten täysin varma ole.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Aiemmin kirjoitin, mitä ollaan pk:n henkilökunnan kanssa keskusteltu. He ovat yhdessä tiiminä keskustelleet tilanteesta ja yrittävät sitä helpottaa niin, että lapselle tulisi hyvä/turvallinen/luottavainen olo ja suhde myös näihin kahteen hoitajaan. Lto, joka on myöskin lapseni omahoitaja ja ainoa ryhmän aikuisista, josta lapseni tykkää, neuvoo ja ohjaa näitä muita hoitajia (joilla toisella ei ole aiempaa kokemusta lastenhoidosta ja päiväkodissa työskentelystä ).

Meillä lapsella oli kanssa kovasti vaikeuksia luottaa päiväkodin aikuisiin. Lapsi tunsi kuitenkin, että yhdestä tädistä voisi pitää enemmän ja kun lapsen kanssa puhuin kotona asiasta niin kannustin vaan menemään kyseisen tädin luo jos on asiaa. Päiväkodilla kerroin tälle henkilölle suoraan, että lapseni tunteista ja hoitaja otti asian ihanasti! Se oli varmasti ratkaisevin käännös meidän tapauksessa. Hoitaja nimittäin alkoi huomioida lasta todella hienovaraisesti mutta kuitenkin selkeästi. Minä puolestani kerroin lapselle tästä tädistä positiiviseen sävyyn "X kehui taas kovasti, miten reippaasti olit uskaltanut tulla kertomaan asioista. X tykkää kovasti, kun käyt hänelle puhumassa".

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Meillä lapsella oli kanssa kovasti vaikeuksia luottaa päiväkodin aikuisiin. Lapsi tunsi kuitenkin, että yhdestä tädistä voisi pitää enemmän ja kun lapsen kanssa puhuin kotona asiasta niin kannustin vaan menemään kyseisen tädin luo jos on asiaa. Päiväkodilla kerroin tälle henkilölle suoraan, että lapseni tunteista ja hoitaja otti asian ihanasti! Se oli varmasti ratkaisevin käännös meidän tapauksessa. Hoitaja nimittäin alkoi huomioida lasta todella hienovaraisesti mutta kuitenkin selkeästi. Minä puolestani kerroin lapselle tästä tädistä positiiviseen sävyyn "X kehui taas kovasti, miten reippaasti olit uskaltanut tulla kertomaan asioista. X tykkää kovasti, kun käyt hänelle puhumassa".

Meillä lapsi joka aamu hokee, että haluaa sen hoitajan syliin, josta tykkää. Haluaa jäädä tämän hoitajan kanssa. Ongelma vain on se, ettei tämä kyseinen hoitaja joka aamu siellä siihen aikaan ole, kun lapset vien. Niinä aamuina jääkin ilman itkua, kun on tämä omahoitaja paikalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Paha mieli ap:n puolesta:
Voi itku :(

Meillä sentään ulistaan pk:ssa "vain" silloin kun siellä ollaan varahoidossa, omalle pph:lle jää iloisesti vilkuttamaan. Mutta tämä(kin) viikko ollaan siis oltu varahoidossa ja yhtä tuskaa on ollut.

Olisko siellä tapahtunut jotain? Joku kiusaa tai jotain muuta? Juttele ihmeessä opettajien kanssa, jospa heillä olis jokin vastaus.

Aina välillähän noita/näitä äitiin takertumisen kausia on, ne menee onneksi ohitse. Muistat vaan tarjota huomiotasi lapsellesi kotona, kyllä se siitä, tsemppiä! Ja se mikä ei tapa, vahvistaa ;)

Muiden lasten kanssa tulee kyllä toimeen ja leikkii kaikkien kanssa ja kaikki hänen. Tämä toinen näistä hoitajista on joissain asioissa munkin mielestä vähän "natsimainen", eli "minä olen aikuinen, minä määrään ja sinä tottelet", tämän varjolla on mm. pakottanut syömään, mitä ei ole sen yhden episodin jälkeen tietääkseni tapahtunut enää, koska siitä kyllä keskusteltiin!!

mun tyttöni jäi kans yhessä vaiheessa joka aamu itkemään oikein kunnolla, kun vein päiväkotiin. oli kuitenkin kans 1,5 vuotta käynyt hoidossa, ja sit yhtäkkiä tämä. ajattelin, et hänellä on varmaan joku eroahdistus-vaihe.. mut sit alkokin puhua kaikkea, et "en haluu mennä hoitoon, en tykkää minnasta" (yks hoitaja) ja hän olikin aika tiukka, mun mielestä hieman liianki tiukka ton ikäsille (3 v.) Mun tyttö on tosi herkkis ja kiintyy kyllä suht helposti aikuisiin, mut sit jos joku on joskus sanonu jotain tiukasti tms. tyttö muistaa sen kyllä. Meillä tää tilanne raukes sillä, kun jäin ite äitiyslomalle ja tyttö lähti päiväkodista pois, mut ei siis tosiaan saatu asiaan mitään selvyyttä tai ratkaisua, enemmänki musta tuntu et ne hoitajat syytti mua, et olisin jotenki pilannu lapseni tms, heh.. jos yritin keskustella asiasta, yksikin sano vaan, että "ei nuo muut lapset tuolleen..." Ja olis ollu jotenki noloa (?) sanoo yhelle hoitajalle, et mun tyttö ei tykkää susta, se pelkää sua tms... Mut oikeesti hyvä, että ne hoitajat teillä on ottanu asian vakavasti!!!

Alkuperäinen kirjoittaja jeni:
mun tyttöni jäi kans yhessä vaiheessa joka aamu itkemään oikein kunnolla, kun vein päiväkotiin. oli kuitenkin kans 1,5 vuotta käynyt hoidossa, ja sit yhtäkkiä tämä. ajattelin, et hänellä on varmaan joku eroahdistus-vaihe.. mut sit alkokin puhua kaikkea, et "en haluu mennä hoitoon, en tykkää minnasta" (yks hoitaja) ja hän olikin aika tiukka, mun mielestä hieman liianki tiukka ton ikäsille (3 v.) Mun tyttö on tosi herkkis ja kiintyy kyllä suht helposti aikuisiin, mut sit jos joku on joskus sanonu jotain tiukasti tms. tyttö muistaa sen kyllä. Meillä tää tilanne raukes sillä, kun jäin ite äitiyslomalle ja tyttö lähti päiväkodista pois, mut ei siis tosiaan saatu asiaan mitään selvyyttä tai ratkaisua, enemmänki musta tuntu et ne hoitajat syytti mua, et olisin jotenki pilannu lapseni tms, heh.. jos yritin keskustella asiasta, yksikin sano vaan, että "ei nuo muut lapset tuolleen..." Ja olis ollu jotenki noloa (?) sanoo yhelle hoitajalle, et mun tyttö ei tykkää susta, se pelkää sua tms... Mut oikeesti hyvä, että ne hoitajat teillä on ottanu asian vakavasti!!!

Minä kyllä sanoin lapsen omahoitajalle, että lapsi vieroksuu yhtä hoitajista niin paljon, että jos tämä hoitaja on aamulla yksin ottamassa vastaan niin melkein 5v lapsi alkaa tuhertamaan itkua. Kerroin lapsen kertoneen kotona, että tämä hoitaja on aina vihaisen oloinen ja lapsen kokevan, että tämä hoitaja ei välitä kuunnella, mitä lapsella on asiaa. Ihan hyvässä hengessä sanoin ja omahoitaja otti asian reilusti. Ilmeisesti asia meni perille, seuraavasta päivästä lähtien tämä moitittu hoitaja oli paljon iloisemmalla ilmeellä aamusta ja lapsikin alkoi puhua hänestä paljon enemmän ja positiiviseen sävyyn.

Eli ei se aina ole niin noloa antaa negatiivista palautetta. Riippuu siitä, miten sanoo ja kenelle sanoo. En minäkään suoraan olisi tuolle ihmiselle kehdannut sanoa, että lapseni ei tykkää, kun olet aina niin yrmy.

On tosi kurjaa jättää lapsi hoitoon, kun hän takertuu ja hädissään itkee. Ja kun tietää, että itkeskelee koko aamupäivän. Nämä 2 hoitajaa tietenkin tietävät, ettei lapsi heihin luota, näkeväthän he sen itsekin.

jeni, olipas tutunkuuloinen viesti, lapseni omahoitaja sanoi, että lapseni on erittäin herkkä ja tarkkaavainen.

Olen koittanut puhua näistä hoitajista todella positiiviseen sävyyn ja kehunut heitä mukaviksi yms.

Toivottavasti siellä nyt tehdään näitä asioita, mistä puhuivat ja suhde näihin kahteen hoitajaan paranisi.

Yhteistyössä