Missä on vika kun koko ajan saa lukea otsikoita kuinka lapsi taas hukkunut..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ne on näitä jotka jaksavat hokea ettei koko ajan voi vahtia eikä ehdi.
Syynä ovat: vahtiminen olisi fanaattista tai hysteeristä käyttäytymistä, lapsi ei voi itsenäistyä, ei minun Liisani..., pakko käydä töissä, väsyttää, ei jaksa, ei viitsi, ei ne muutkaan jne.

[QUOTE="...";23680858]Ne on näitä jotka jaksavat hokea ettei koko ajan voi vahtia eikä ehdi.
Syynä ovat: vahtiminen olisi fanaattista tai hysteeristä käyttäytymistä, lapsi ei voi itsenäistyä, ei minun Liisani..., pakko käydä töissä, väsyttää, ei jaksa, ei viitsi, ei ne muutkaan jne.[/QUOTE]

peesi

Helposti tuudittaudutaan ajatuksiin, että "ei tapahdu meille" "ei meidän lapsi tee niin tai mene sinne" " meillä on turvallista" .

Toisaalta Onnettomuuksia ei voi kyllä koskaan täysin estää. Riskejä voi minimoida tiettyyn pisteeseen,mutta elääkin täytyy uskaltaa.
Lämpimät Osanotot kaikille joita tämmöiset onnettomuudet koskettaa.

Helposti tuudittaudutaan ajatuksiin, että "ei tapahdu meille" "ei meidän lapsi tee niin tai mene sinne" " meillä on turvallista" .

Toisaalta Onnettomuuksia ei voi kyllä koskaan täysin estää. Riskejä voi minimoida tiettyyn pisteeseen,mutta elääkin täytyy uskaltaa.

Täysin samaa mieltä.

Peesi tälle.

[QUOTE="...";23680858]Ne on näitä jotka jaksavat hokea ettei koko ajan voi vahtia eikä ehdi.
Syynä ovat: vahtiminen olisi fanaattista tai hysteeristä käyttäytymistä, lapsi ei voi itsenäistyä, ei minun Liisani..., pakko käydä töissä, väsyttää, ei jaksa, ei viitsi, ei ne muutkaan jne.[/QUOTE]

Tai sitten niitä, jotka tuomitsevat esim. näiden hukkuneiden lasten vanhemmat kovalla kädellä, kertovat että he kyllä vahtivat joka sekunti...

Ja kas kummaa, viikon kuluttua heidän naperoaan etsitään poliisivoimin kun lapsi oli päässyt karkaamaan. Mutta se on hei ihan eri asia, kyllä äiti näki että se juoksee, muttei päässyt perään tarpeeksi nopsaan kun on tää raskausmaha ja supistaa ja sitä sun tätä, eikä hän voinut sille mitään eli ei häntä voi siitä syyttää, se on ihan eri asia. Ja sitten jatkuu taas hukkuneiden lasten vanhempien mollaaminen. Tajuamatta ollenkaan sitä, että oma lapsi voisi olla yksi niistä, ellei olisi käynyt vaan hyvä tuuri.

Kyllä se voisi kenelle tahansa sattua. Puhelin soi, kaivat sen taskustasi, ja lapsi on kadonnut. Olet sisällä kotona, menet vessaan, perheen isompi lapsi onkin jättänyt ulko-oven auki ja kun tulet vessasta niin lapsi on kadonnut. Pikkukärpänen lentää silmääsi, valvonta herpaantuu hetkeksi, ja lapsi on lammessa. Jne.

juuri eilen tyttöni multa kyseli, että miksi tuollaista tapahtuu, vastasin siihen, että kohtaloa ei aina voi estää, näin voi käydä vaikka kuinka vahtisi ja olisi varovainen. ehkä tuokin poika on voinut pudota vaikka laiturilta ja vesi ollut niin sameaa, ettei äiti/isä ole häntä ajoissa löytänyt.
meillä on mökillä tosi samea vesi, jos sinne putoaa, ei varmasti sukeltamalla kovin helposti löydä.

osanottoni kaikille, joita noin kamala suru koskettaa.

Tai sitten niitä, jotka tuomitsevat esim. näiden hukkuneiden lasten vanhemmat kovalla kädellä, kertovat että he kyllä vahtivat joka sekunti...

Ja kas kummaa, viikon kuluttua heidän naperoaan etsitään poliisivoimin kun lapsi oli päässyt karkaamaan. Mutta se on hei ihan eri asia, kyllä äiti näki että se juoksee, muttei päässyt perään tarpeeksi nopsaan kun on tää raskausmaha ja supistaa ja sitä sun tätä, eikä hän voinut sille mitään eli ei häntä voi siitä syyttää, se on ihan eri asia. Ja sitten jatkuu taas hukkuneiden lasten vanhempien mollaaminen. Tajuamatta ollenkaan sitä, että oma lapsi voisi olla yksi niistä, ellei olisi käynyt vaan hyvä tuuri.

Kyllä se voisi kenelle tahansa sattua. Puhelin soi, kaivat sen taskustasi, ja lapsi on kadonnut. Olet sisällä kotona, menet vessaan, perheen isompi lapsi onkin jättänyt ulko-oven auki ja kun tulet vessasta niin lapsi on kadonnut. Pikkukärpänen lentää silmääsi, valvonta herpaantuu hetkeksi, ja lapsi on lammessa. Jne.

kun asia on pelottava, itseä helpottaa ajatella, ettei noin voi käydä minulle, kun minähän vahdin

Niinpä, hukkuminen tapahtuu yllättävän pian. Se voi tapahtua niin että olet katsomassa ja ajatuksissasi vain yhden minuutin. Se on aika vähän. Oma lapseni on pelastettu hukkumiselta ja häntä vahdittiin aivan koko ajan. Hän on kouluikäinen. Kaikki voi tapahtua hyvin nopeasti vaikka monta silmäparia vahtisi aivan koko ajan.

Alkuperäinen kirjoittaja säikky;23681027:
Niinpä, hukkuminen tapahtuu yllättävän pian. Se voi tapahtua niin että olet katsomassa ja ajatuksissasi vain yhden minuutin. Se on aika vähän. Oma lapseni on pelastettu hukkumiselta ja häntä vahdittiin aivan koko ajan. Hän on kouluikäinen. Kaikki voi tapahtua hyvin nopeasti vaikka monta silmäparia vahtisi aivan koko ajan.

Näin on, mut on ongittu joesta 5v vaikka paikalla oli kyllä monta vahtia mut tarvittiin vaan se silmänräpäys. Sitä mä taas en ymmärrä että ei vahdita ja sydän syrjällään seurasin miten tuttavien alle 2v meni yksin mökinpihalla ja aivan vieressä järvi. Vilaus vain tarvitaan että lapsi on sielä vedessä. Itelläni oli oma lapsi joten tään toisen perässä en voinu mennä kokoajan. Vahinkojakin sattuu mut pitäs edes yrittää ehkästä niitä.

Mä olen aiempien kirjoittajien kanssa samaa mieltä siitä että onnettomuuksia voi saatua kenelle tahansa. Samalla pitää kuitenkin muistaa että me vanhemmat voimme, ja on meidän velvollisuutemme, pienentää todennäköisyyttä että onnettomuus sattuu meidän lapsellemme.

Mie meinasin kanssa hukkua pienenä mökillä,kun tipuin laiturilta.Luojan kiitos täti vetäs jaloista ylös niin henki pihisee vieläkin.Miun miehelle on myös sattunut samankaltainen juttu aikanaan...Ehkäpä just tuon takia oon ylihysteerinen sitten omien muksujen kohdalla ja vahdin ,kun haukka.
Sen näkee miten joku puro-pahanenkin houkuttaa meijän pienintä...

[QUOTE="yksi";23681069]Itse meinasin pienenä hukkua, vaikka vettä laiturin vieressä oli varmaan aikuisen polveen saakka ja siinä seisoi useita aikuisia ihan vieressä vahtimassa....[/QUOTE]

juujuu varmaan juorus

Alkuperäinen kirjoittaja säikky;23681027:

Yksi minuutti on kyllä aika paljon!

Mie meinasin kanssa hukkua pienenä mökillä,kun tipuin laiturilta.Luojan kiitos täti vetäs jaloista ylös niin henki pihisee vieläkin.Miun miehelle on myös sattunut samankaltainen juttu aikanaan...Ehkäpä just tuon takia oon ylihysteerinen sitten omien muksujen kohdalla ja vahdin ,kun haukka.
Sen näkee miten joku puro-pahanenkin houkuttaa meijän pienintä...

Siksi varmaan minäkin vahdin tiukasti kun on kokemusta itsellä. Oon ainakin parhaani yrittäny.

Mä olen aiempien kirjoittajien kanssa samaa mieltä siitä että onnettomuuksia voi saatua kenelle tahansa. Samalla pitää kuitenkin muistaa että me vanhemmat voimme, ja on meidän velvollisuutemme, pienentää todennäköisyyttä että onnettomuus sattuu meidän lapsellemme.

Totta. "Vahinkoja sattuu" on todella huono tekosyy sille, että lapsi jätetään kokonaan vahtimatta.

Missä raja sitten menee, vaikea sanoa....minusta silloin, kun 9 v lapsen ei anneta kävellä 500 m matkaa koulusta kotiin koska vanhemmat pelkäävät lapsen jäävän auton alle tai joutuvan siepatuksi, niin mennään jo liiallisuuksiin. Vaikka saattaminen varmasti pienentää onnettomuuden sattumisen todennäköisyyttä silti.

Kai se kuuluisa maalaisjärki on kaikkein paras väline edelleen.

Täällä on jo monta hyvää kirjoitusta onnettomuuksien sattumisesta, joten en toista niitä. Muistutan vain, että vesilasiinkin voi hukkua, jos sen sopivasti vetää "henkeensä"... Ja näitä läheltä piti-tilanteita on satavarmasti sattunut myös näiden tuomitsijoiden kotona. ;)

Niin. En usko että on montaakaan vanhempaa jotka tosissaan ovat sen 24/7 silmät kiinni siinä alle kouluikäisessä lapsessa ja tosissaan vielä valmiita syöksymään lapsen perään hetkenä minä hyvänsä samalla luonnollisesti turvaten ne muut mukana olevat lapset. Kyllä varmatsi jokainen antaa lapsilleen jonkin verran liikkumatilaa ja se onnettomuus voi sitten tapahtua vaikka siellä turvallisessa kodissa tai omassa pihassa.

Enkä siis meinaa että voidaan hyvällä omalla tunnolla jättää kokonaan vahtimatta, mutta uskon että valtaosa vanhemmista kuitenkin tuntee lapsensa ja osaa mitoittaa sen vahtimisen lapsen mukaan. Jollekin vähän enemmän sitä liikkumatilaa ja toiselle taas vähemmän, vaarallisemmissa paikoissa tiukemman katseen alla jne. Yleensä se riittää ja perhe pystyy lastenvahtimiselta elämään myös sitä normaalia elämää, mutta toisinaan voi käydä hyvinkin huono tuuri. Myös sille äidille joka ei ikinä päästä sitä 3v lastaan sekunniksikaan silmistään.

Yhteistyössä