missä on suvaitsevaisuus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mommy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mommy

Vieras
Minä oon tässä miettiny et minkä ihmeen takia suomalaiset ja etenkin täällä ja muilla tän kaltaisilla palstoilla kirjottelevat äidit ovat hyvin nopeita tuomitsemaan jos jokin asia ei mene heidän tavallaan.

kuinka se voi olla niin vaikea ymmärtää että on monta tapaa toimia ja useimmiten ihan yhtä hyviä tapoja? joissain kulttuureissa vaan asiat on totuttu tekemään eri tavalla kuin suomessa.

tuli tämä taas mieleen kun tuota martina&esko vauvaketjua luin ja siellä taas huudetaan miten joku voi näin tehdä. miten se sinun elämään vaikuttaa jos joku päättää vauvallensa korvakorut laittaa. tai poikavauvansa ympärileikata.tai ei nukuta vauvaa ulkona. tai ei imetä pitkään.tai imettää liian pitkään. listaa voisi jatkaa loputtomiin mutta pontin varmaan ymmärrätte.

ja ei, nyt en puhu väkivallasta tai hyväksikäytöstä, nämä ovat asioita erikseen. vaan tarkoitan siis ihan puhtaasti kulttuuriin kuuluvia tapoja.

Suvaitsevaisuus on juuri sitä, että hyväksyy myös toisinajattelevat. Omasta mielestään suvaitsevaiset kuten ilmeisesti ap (mommy) eivät suvaitse taas ihmisiä, jotka ajattelevat toisin ja joilla on oma mielipide. Suvaitsevaisilla ei periaatteessa voi olla mitään kantaa mihinkään tai ainakaan he eivät sano sitä ääneen ja pitävät sitä suvaitsevaisuutena. Suvaitsevaisuus on moniselitteinen asia.

Alkuperäinen kirjoittaja Ammattilainen:
No mun mielestä korvisten laitto vauvalle on väkivaltaa. :xmas:

Siitä olen samaa mieltä. Lapselle laitetaan korvakorut siksi, että vanhemmat haluavat niitä näyttää. No, täysi-ikäiseksi joutuu olemaan vanhempien leikkikalu.

Alkuperäinen kirjoittaja Ammattilainen:
No mun mielestä korvisten laitto vauvalle on väkivaltaa. :xmas:

Niin munkin mielestä. Kaikki lapsen ruumista koskevien päätösten tekeminen lapsen puolesta on väkivaltaa, jos päätökset tehdään mielivaltaisesti ilman että lapsi pystyy niihin itse vaikuttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Suvaitsevaisuus on juuri sitä, että hyväksyy myös toisinajattelevat. Omasta mielestään suvaitsevaiset kuten ilmeisesti ap (mommy) eivät suvaitse taas ihmisiä, jotka ajattelevat toisin ja joilla on oma mielipide. Suvaitsevaisilla ei periaatteessa voi olla mitään kantaa mihinkään tai ainakaan he eivät sano sitä ääneen ja pitävät sitä suvaitsevaisuutena. Suvaitsevaisuus on moniselitteinen asia.

totta kai suvaitsevaisella ihmisellä on oma kanta asioihin! en vaan näe siinä mitään järkeä että tyrmäisin muut tavat toimia. minä toimin tietyillä tavoilla ja ne ovat minulle parhaat ja toimivat mutta minä ymmärrän että toisessa perheessä jokin toinen tapa toimii paremmin. eikä siinä kumpikaan tee väärin.

musta on äärettömän huvittavaa käydä tällä palstalla seuraamassa keskustelunavauksia ja kaikemaailman kouhkausta.
a) eikö ihmisillä ole oikeesti muuta elämää kun käydä jossain seiskan nettisaitilla tutkimassa martinan ja eskon elämää? musta koko julkasu on täysi roskalehti, ja kertoo lukijastaan enemmän kun niistä jutun aiheena olevista ihmisistä.
b) musta on kumma että suomen kaltaisessa maassa, missä koulutustason pitäis olla suht hyvä, niin ihmiset ei osaa kirjottaa yhdyssanoja edes.

mä valitettavasti saan täällä keskusteluissa ihmisistä vaan hiton tyhmän kuvan. ei mikään ihme että kotiäitien arvostus on nollassa, jos täällä vähänkään sivistyneempi väki käy tosissaan lukemassa tätä kaikkea soopaa.

Alkuperäinen kirjoittaja mommy:
Minä oon tässä miettiny et minkä ihmeen takia suomalaiset ja etenkin täällä ja muilla tän kaltaisilla palstoilla kirjottelevat äidit ovat hyvin nopeita tuomitsemaan jos jokin asia ei mene heidän tavallaan.

kuinka se voi olla niin vaikea ymmärtää että on monta tapaa toimia ja useimmiten ihan yhtä hyviä tapoja? joissain kulttuureissa vaan asiat on totuttu tekemään eri tavalla kuin suomessa.

tuli tämä taas mieleen kun tuota martina&esko vauvaketjua luin ja siellä taas huudetaan miten joku voi näin tehdä. miten se sinun elämään vaikuttaa jos joku päättää vauvallensa korvakorut laittaa. tai poikavauvansa ympärileikata.tai ei nukuta vauvaa ulkona. tai ei imetä pitkään.tai imettää liian pitkään. listaa voisi jatkaa loputtomiin mutta pontin varmaan ymmärrätte.
Ympärileikkauksia sun muita. Huivit, hunnut sun muut eivät mielestäni myöskään sovi pohjoismaiseen tasa arvoa korostavaan kulttuuriin
ja ei, nyt en puhu väkivallasta tai hyväksikäytöstä, nämä ovat asioita erikseen. vaan tarkoitan siis ihan puhtaasti kulttuuriin kuuluvia tapoja.

Y

"Miksi suomessa pitäisi hyväksyä meille vieraan kulttuurin tapoja"

tuossahan se kitetytyy miten suomessa ulkomaalaisista ajatellaan ja miksi heillä usein ei ole hyvä suomessa asua.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

tuossahan se kitetytyy miten suomessa ulkomaalaisista ajatellaan ja miksi heillä usein ei ole hyvä suomessa asua.

Mitä vikaa on siinä että eletään "maassa maan tavalla". Pitäisikö täällä vaan hymistellen hyväksyä esim ettei tytöt saa koulutusta ja sairaanhoitoa? Pakkoavioliitot? Ettei saa aborttia vaikka tulisi raiskauksesta raskaaksi? Ympärileikkaukset?

Jos mä menen Saudi-Arabiaan mun on kunnioitettava paikallista kulttuuria ja pukeuduttava siellä paikallisten vaatimusten mukaisesti. Ekä kättele maissa joissa se ei ole kulttuurin mukaista jnejnejne. Miksi samaa ei muka voi vaatia ulkomaalaisilta jotka tulevat tänne?

Minä suvaitsen kulttuuriin kuuluvat tavat, mikäli ne eivät ole vahingollisia. Poikavauvan ympärileikkaus ilman lääketieteellista syytä ei kuulu niihin tapoihin, jotka hyväksyn.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Ei ole pakko tulla Suomeen jos olo täällä tuntuu niin ankealta. :attn:

Yhteistyössä