Missä muussa/muissa sairauksissa astman kaltaisia oireita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Minulla siis liuta astman kaltaisia oireita.
Pahimpina niistä mainittakoon kauhea yskä, liman eritys ja kauhea hengästyminen pienimmästäkin liikunta suorituksesta. Tuntuu kuin jokin painolasti olisi tuolloin keuhkoissa joka estää kunnollisen hengittämisen. Lisäksi hengitys on äänekästä.

Mainittakoon että olen aina ollut hyvin liikunnallinen ihminen. Liikun päivittäin. Kävelen työmatkat ja lenkitän koiran. Pelkistä työmatkoista tulee 12km.
Eli siis peruskunto on hyvä.

Lisäksi olen aina ollut perusterve. Koskaan ei mitään vikaa ole löytynyt. Ja kuumetta on viimeksi ollut ala-asteella.
Nyt kuitenkin vuosi takaperin kaikki muuttui. Palasin takaisin työelämään ja sieltä saakka olen sairastanut lähes tauotta. On ollut jos jonkinlaista hengityselintulehdusta. kroonisena poskionteloiden -ja keuhkoputkentulehdus.
Pisin aikajakso jonka olen putkeen terveenä ollut on ehkä häppäräppä 3viikkoa.
Alan olla todella todella väsynyt tähän.

Nyt minulla siis epäillään astmaa, mutta lukemani taulukoiden mukaan on ilmeisesti ihan hyvät.
Mietinkin että mitä muuta minulla vois olla?
En haluaisi mitään muuta enempää kuin että voisin taas alkaa harrastaa päivittäistä liikuntaa, mutta en voi koska puuskutan kuin reilusti ylipainoinen jos kävelen edes lähikauppaan. Puhumattakaan jos kävelen ylämäkeä, meinaa kuolema koittaa. Ja rasituksen seurauksena on aina mieletön yskä kohtaus.

Onko kellään kokemuksia vastaavasa tilanteesta?
Ja mitä sinulla tuolloin oli?

Kiitos kaikille jotka jaksaa lukea tai kommentoida.

Eilen olen joutunut lähtemään pois kesken työpäivän koska yskä ja ahdistus oliva niin kovat.
Lääkärissä kuului vinkunaa vasemmalta puolelta.

Tuntuu kuin rinnallani olisi koko ajan pari kolme kiloa ylimääräistä joka painaa ja hengitys vaikeaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;27849009:
Keuhkoputkentulehdus, keuhkokuume, keuhkoahtaumatauti, keuhkosyöpä.....

Työpaikalla hometta? Tätä veikkaisin vahvasti.

No tästä epäilys on hyvin hyvin vahva.
On aikoinaan tullut reikä lattiaan ja sitä ei ole hoidettu kuntoon isketty vain paikka päälle ja siellä se on muhinut parisen vuotta, ainakin.
Kyseessä vielä kivi/betoni lattia, ties mitä myrkkyjä sieltä puskee.

Ainut vaan että työpaikalla ei tehty alkuun mitään asialle. Nyt vain tullut ilmoitus koska remontti on. Itse halusin mustaa valkoisella kosteusongelmista, jotta jos minulla astma todetaan tai terveys mennyt, haluan työpaikasn vastuuseen tästä.
Vaan kuinkas sen todistan jos mitään mustaa valkoisella ei ole..

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;27849029:
Kurjaa.

Mitä sulta on tutkittu? Mitä kokeita otettu?

Vielä ei ole tutkittu mitään.
Käytössä on nyt vain pef mittari.
Ja olen nyt siihen eilisestä saakka lukemia puhallellut.

Töiden jälkeen eilen kaikki lukemat alle 400.
Illalla lukemat olivat 430. Ja nyt kun aamulla heräsin, ei yksikään mennyt yli 400. Paras oli 380.

Sanoisin, että työpaikalla on sisäilmaongelma. Oireet ainakin kuulostavat juuri siltä. Miehelläni oli ihan sama eli yski aamuisin melkein keuhkonsa pihalle eikä jaksanut kunnolla ajaa pyörällä, kun tuntui ettei millään saa riittävästi happea ( ja hänellä myös todella hyvä peruskunto).

Sai työpaikalla vaihdettua huoneen toiseen paikkaan ja johan loppui köhiminen ja muu oireilu.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;27849058:
Sä teet nyt tuon puhallussarjan, otetaanko spirometria? Keuhkokuva?
Labroja?

Vai katsotaanko näitten muitten tarpeellisuutta sitten kun PEF on valmis?

Viikon päästä olen menossa omalle työterveyslääkärille ja olen siinä uskossa että verikokeet otetaan tuolloin. Tuosta spirosta en osaa mennä sanomaan kuuluuko soppariin vai jääkö tekemättä.
Eiköhän rötgenit ynnä muutkin täydy ottaa.
Voi olla että saan jotain lääkettäkin kokeiluun.
Vielä en oikein osaa sanoa mitään mitä tehdään ja millä aikataululla..