missä iässä vielä potalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

-

Vieras
Onko teistä kovin kohtuutonta, että 3-vuotias käyttää ainoastaan pottaa tarpeillaan? Lapsi tuntuu pitävän wc-pönttöä liian isona ja pelottavanakin, vaikka on tietysti supistaja ja koroke käytössä. Minusta tämä on ok, enkä ole painostanut pöntölle, kun potalla homma sujuu jokseenkin omatoimisesti.

Ihmettelin vain, kun päiväkodissa tätä nyt tunnuttiin pitävän huvittavana ja ehkä paheksuttavanakin, että noin iso pottailee. Että potat pitäisi jo vapauttaa pienemmille, ja että kaikki muut samanikäiset käyvät pöntöllä.

Tuntui tosi pahalta lapsen puolesta. Nauretaanko hänelle siellä? Kyllähän tuon ikäinen ymmärtää, vaikkei suoraan sanottaisikaan. Eilen illalla kertoi, ettei ollut pissannut koko päivänä, ja kyllä tulikin potta täyteen heti kotiintulon jälkeen. Ja yöllä pissasi sänkyyn piiiitkästä aikaa. Oli siitä kovin murheissaan.

Mitä neuvoisitte?

Meidän 4-vuotiaskin käy vielä pääasiassa potalla. Saa itse päättää, missä käy ja potan useimmiten valitsee. En ole ymmärtänyt, että siinä mitään pahaa olisi. Meidän lapsi ei ole päiväkodissa, joten sikäli en ollut tietoinen, että pitäisi jo pöntölle kannustaa.

Meidän huhtikuussa 4 täyttävä ei käy pöntöllä muuten kuin kainaloista tukien. On niin pienikokoinen ettei yksinkertaisesti pysty itsekseen siinä istumaan. Ja pienentäjän kanssa on niin korkea systeemi ettei pääse sinne itse. Hoidossa käy kyllä pikkupöntöllä ja siinä homma onnistuu.

3v vielä pieni,tottakai voi käydä potalla! hienoa et käy potalla eikä tarvii vaippoja. Meillä molemmat alkaneet 2v käymään supistajan ja korokkeen avulla pöntöllä pissalla.Poika teki iltakakan vielä 5v pottaan...

Ei ole liian iso potalle mun mielestä, tiedän lapsia jotka vasta uskaltaneet tuossa iässä alottaa pottailun, mutta päiväkodissa (ainakin siinä missä omani on hoidossa ) ne vessat on suunniteltu pienemmille käyttäjille että se pönttö ei ole yhtä iso ja pelottava kun kotona

Yhteistyössä