Missä iässä lapsesta tuli mielestäsi helppo/helpompi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nim. monta pientä lasta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Monta vaihetta siinä. Yksivuotispäivä oli merkkipäivä, koska sen jälkeen helpottaa monin osin (esim. ruoka). Puhumaan oppiminen helpottaa merkittävästi kommunikaatiota. Rattaiden jättäminen helpottaa kulkemista. Ja jostain 5-vuotiaasta alkaa olla jo ihan oikeaa apua hommissa... Jne.

No, minä väittäisin, että lapseni oli helpoin vauvana ja 2-v. uhman myötä on ollut tulta ja tappuraa, HUH. Ymmärsin kysymyksen, mutta meillä todellakin näin päin! Nyt lapsukainen on jo pian 10-v. ja esimurkun oireita alkaa olla havaittavissa,HUOH! Keneen lie tullut :) ?

Alkuperäinen kirjoittaja endie:
Alkuperäinen kirjoittaja sammakko:
n 3veestä eteenpäin,kun oli jo arjessa täysin omatoiminen.

Oho?

?

Niin siis ihmettelin vaan tuota "täysin" kohtaa. Pukeeko ulkovaatteekin itse, entä vessahommat? Meillä 3,5 myös aika omatoiminen, mutta kun sille opäälle sattuu ei mikään suju. Niin no, se on luonnekysymys, vaivaa neitiä varmaan vielä kouluiässäkin..

5 v. isosiskosta voin jo sanoa samaa kuin sinä lapsestasi eli on omatoiminen. Hänen voin luottaa esim.pukevan itsekseen niin että voin lähtötohinoissa keskittyä pienimpiin.

n 3veestä eteenpäin,kun oli jo arjessa täysin omatoiminen.

Oho?

?

Niin siis ihmettelin vaan tuota "täysin" kohtaa. Pukeeko ulkovaatteekin itse, entä vessahommat? Meillä 3,5 myös aika omatoiminen, mutta kun sille opäälle sattuu ei mikään suju. Niin no, se on luonnekysymys, vaivaa neitiä varmaan vielä kouluiässäkin..

5 v. isosiskosta voin jo sanoa samaa kuin sinä lapsestasi eli on omatoiminen. Hänen voin luottaa esim.pukevan itsekseen niin että voin lähtötohinoissa keskittyä pienimpiin.

ok. puki kyllä ulkovaatteet itse,kun ne hänelle annettiin.
vessahommat - no joo,ehkä valehtelin sitten "täysin" sanoessani,sillä pyyhkiä piti ( ja pitää josus vieläkin kun on vajaa 7 v ). Mutta kaikenkaikkiaan,minusta tuosta alkaen helpompi ollut kun uhmatkin jäänyt ohi ja osaa jo ties mitä.

Joka vuosi on omat vaikeudet. Helpottaahan se tietenkin, kun lapsesta tulee omatoiminen, mutta iän myötä myös oveluus kasvaa ja joutuu ihan erilailla kasvattaan pian 6v lasta kuin alle 2v esimerkiksi. Uhmaikänen on vielä oikeesti tosi helppo ja "yksinkertainen".

Yhteistyössä