Missä "erikoisissa" tuotteissa olette huomanneet olevan maidonosia mitä ette olisi osanneet arvatakaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Maitoproteiinia lisätään vaikka mihin. Tummaan suklaaseen, kekseihin, karkkeihin, leikkeleisiin, laktoosittomiin ja muuten maidottomiin tuotteisiin... Silloin siellä lukee maitoproteiini ja prosenttiluku. Monissa tuotteissa mihin maitoproteiinia on lisätty, sitä on vain prosentin tai parin verran painosta. Maitorasvaa lisätään myös moniin tuotteisiin, mutta näissä tuotteissa on yleensä maitoakin.

Olenko mä näin epäselvä? :/
Aiemmin jo sanoin, että totta kai tuollaiset käsitteet on ihan selviä joissa mainitaan maito, hera jne, mutta esimerkiksi tuossa mainitsemassani leikkelepaketissa ei ollut minulle tuttuja käsitteitä joissa on maidon ainesosia.
Eli missä kaikissa muissa aineksissa voi olla maitoproteiinia missä sitä maitoa, heraa tms. ei ole merkitty? Millaisissa käsitteissä se maito voi olla "piilotettuna"

Erittäin harvat, vaikeasti maitoallergiset joutuvat olla ilman myös naudanlihaa. Mutta tämä siis erittäin harvinaista!
Maltodekstriiniä voi käyttää maitoallergiset, se ei liity maitoon milläänlailla.

Mutta tuo voiöljy! Eviran sivuilla lukee, että voiöljy on 100% maitorasvaa. Olen kuullut, että se voi olla puhdasta, mutta taas joissakin tapauksissa se saattaa sisältää myös maitoa. Mä olen itse tätä just pohtinut parin viime päivän aikana. Tästä on myös usein eri palstoilla keskusteltu maitoallergisten kesken. Kahdenlaista tietoa liikkeellä.
Esimerkkinä After Eight. Se sisältää voiöljyä ja tuoteselostuksen lopussa lukee nykyään myös, että saattaa sisältää maitoproteiinin jäämiä. Mä olen tästä kysynyt kerran Nestleltä ja vastasivat, että heidän käyttämä voiöljy sisältää maitoa. Sitten taas yksi toinen netissä oli kysellyt samaa asiaa ja hänelle oli vastattu ettei sisällä. Itse saan kyllä oireita myös näistä suklaista. Mä kyselen tästä asiasta huomenna Eviralta, heidän pitäisi osata vastata asiaan oikein.

Ja tosiaan, kuten joku mainitsi, niin myös useissa mehujäissä on maitoproteiinia!

Tässä nyt selvästi lueteltuna, mitä joudut etsimään tuoteselostuksista (jos et siis käynyt lukemassa tätä jo Pirkanmaan allergian sivuilta):

Kiellettyjä ruoka-aineita maitoallergiselle ovat

maidon proteiinit: maitoproteiini, hera, heraproteiini, kaseiini, kaseinaatti, laktalbumiini
maito, maitojauhe, kerma
luomumaito, ternimaito, yömaito
hapanmaitotuotteet: piimä, jogurtti, rahka, viili, smetana, ranskakerma, kermaviili
vähälaktoosiset Hyla- ja Intotuotteet
laktoositon maitojuoma, laktoositon kerma, laktoositon jogurtti, herajuomat
jäätelöt ja maitopohjaiset vanukkaat
juustot, raejuusto, kotijuusto, tuorejuustot
voi, margariinit jotka sis. maitoa
kasvirasvapohjaiset jäätelöt, juustot ja rasvasekoitteet
lehmänmaitoa sisältävät äidinmaidon korvikkeet
vuohenmaito ja muiden nisäkkäiden maito
valmisruoat ja elintarvikkeet, joissa on käytetty maitoa tai maidon osia
ternimaitotabletit

Kiitos listasta! :)
Tuon kasvirasvan olin kuvitellut jotenkin maidottomaksi..Mutta sinistä Floraa olen kyllä käyttänytkin. Olen siis vauvan takia dieetillä, en ole itse allerginen.

Sininen Keiju ainakin on maidoton ja Florastakin joku. Siis jotkut kasvirasvatuotteet saattaa sisältää esim. maitoproteiinia. Mutta löytyy niitäkin, joissa sitä ei ole. Ja joulualla vinkki, että Myllyn paras ja Sunnuntai torttutaikinat on maidottomia. Ja leipomiseen voi käyttää mm. Sunnuntain hopeanväristä margariiniä. Ennen siinä luki vain laktoositon, mutta muistelisin jotekin, että nyt, kun pakkaus on vaihtunut, lukisi myös maidoton.

Yhteistyössä