Missä asioissa olet vanhanaikainen?

No jos elämänkokemuksella tarkoitetaan sitä, että lapsuus ja nuoruus on mennyt huonosti ja aikuisena on mennyt huonosti ja suhteet on olleet pereestä niin sitten mulla ei ole "elämänkokemusta". Ja hyvä niin.

mä puhin nyt enemmän liitoista ja perheistä,että siinä on paljon vaikutteita.se on mun vanhan aikasuuden epäkohta :)

- Käytöstavat: ei kiroilla koko ajan, mies avaa naiselle oven, vanhuksia kunnioitetaan jne.
- Mies kosii
- Miehellä ei saa olla peukalo keskellä kämmentä eli ainakin pikku remontit ja nikkaroinnit onnistuu
- Nainen osaa leipoa ja laittaa ruokaa sekä pestä pyykit
- Itsearvostusta ja moraalia pitää olla

Miltei kaikki ketjun vastaukset käsittelevät parisuhteen rooleihin, avioliittoon ja seksiin liittyviä asioita. Vanhanapiikana en siis osaa tuollaisiin sanoa mitään, paitsi että en säästä seksiä avioliittoon.

No pidän kirjoista esineinä, joskin työhön ja opiskeluun liittyvät aineistot on usein näppärämpi hakea netistä. Kierrän mielelläni divareita, enkä ole ikinä tilannut kirjaa nettikaupasta.

Ei lapsia ennen avioliittoa. Ja lapset vain yhdelle ja samalle isälle. Ydinperheet kunniaan. Uusperheily vaikuttaa liian monimutkaiselta ja hankalalta. Ei mun juttu olleskaan.

No liiton ja perheen ulkopuolisia asioita ovat mm. ne että muovisessa talossa en voisi kuvitellakaan asuvani vaan oli itsestäänselvyys, että ostamme vanhan hirsitalon jota ei ole modernisoinnilla pilattu.

Onko tämä vanhanaikaista? Mä ajattelisin, että ennen vanhaan ei ole voinut kauheasti asumisen suhteen nirsoilla ja ilolla on käytetty kaikkia (sinä aikana) uusia ja/tai edullisia rakennusmateriaaleja. Nykyajan yltäkylläisyydessä voi sitten valita sen 'vanhanaikaisen' asumistyylin maaläpöineen, ilmalämpöpumppuineen, juoksevine vesineen ja energiansäästölamppuineen...

• Tykkää
Reactions: MIRKAMÖRKÖ
No liiton ja perheen ulkopuolisia asioita ovat mm. ne että muovisessa talossa en voisi kuvitellakaan asuvani vaan oli itsestäänselvyys, että ostamme vanhan hirsitalon jota ei ole modernisoinnilla pilattu.

Muovitalo :confused:

Itse asun kaupungissa niin on hirsitalot hieman niukassa, käyköhän -38 rakennettu kerrostalo vanhanaikaisesta? :D

Onko tämä vanhanaikaista? Mä ajattelisin, että ennen vanhaan ei ole voinut kauheasti asumisen suhteen nirsoilla ja ilolla on käytetty kaikkia (sinä aikana) uusia ja/tai edullisia rakennusmateriaaleja. Nykyajan yltäkylläisyydessä voi sitten valita sen 'vanhanaikaisen' asumistyylin maaläpöineen, ilmalämpöpumppuineen, juoksevine vesineen ja energiansäästölamppuineen...
Hyvin rakennettu hirsitalo kestää vaikka parikin sataa vuotta. Nämä uudet, hengittämättömät, koneellistetut talot ei kestä edes sataa vuotta.
Juokseva vesi tulee toki meillekin, mutta ilmalämpöpumppua ei kyllä hankittaisi ikinä :D

Meinaan noita taloja joissa eletään kuin muovipussissa ja ilma ei liiku kuin koneella.
Tollaset vanhat kerrostalot on mahtavia, jos ne on pidetty kunnossa, mutta ei kuitenkaan pilattu liioilla remonteilla :)

Pakkohan tätä on ollut remontoida, muuten ei olis varmaan kattoakaan enää :D Ja ikkunat vaihdettu, putkiremontti tehty jne.

Enkä kyllä ole kovin vanhanaikainen muutenkaan asumisessani, on pyykkikone ja tiskikone ja imuri ja telkkari ja tietokone yms.

Muoks. Ilmanvaihto täällä on perinteiseen tapaan todella huono :D

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Kyllä välillä tää palsta saa minut tuntemaan itseni toisen luokan kansalaiseksi (juu tiedän ei pitäisi ottaa itseeni).Mulla uusperhe,toinen avioliitto menossa,lapsia molemmille aviomiehille ja onhan tuo esikoinen syntynyt ennen aviota.Ja kun suurinosa täällä on uraa luovia,tienaavia naisia ja minä sairauteni takia kotiäitinä loppuikäni.Tai siis työkyvyttömyyseläkkeellä.Höh,niin usein haaveilen olevani töissä ja kantavani korteni taloudelliseen kekoomme :(

• Tykkää
Minusta on. Juoksevaa vettä lukuunottamatta talo on alkuperäisessä kunnossa ja korjaukset on tehty varaosapankin turvin perinteisin menetelmin. Vanhaa, ei välttämättä vanhaniakaista kyllä :D

Niin, se on vanhaa. Mutta tosiaan tarkoitinkin sitä, ettei ole vanhanaikaista kaivata noihin yli satavuotiaisiin taloihin, se on ihan tämän meidän ajan synnyttämä (ja mahdollistama) ilmiö.

• Tykkää
[QUOTE="vieras";26802688]Kyllä välillä tää palsta saa minut tuntemaan itseni toisen luokan kansalaiseksi (juu tiedän ei pitäisi ottaa itseeni).Mulla uusperhe,toinen avioliitto menossa,lapsia molemmille aviomiehille ja onhan tuo esikoinen syntynyt ennen aviota.Ja kun suurinosa täällä on uraa luovia,tienaavia naisia ja minä sairauteni takia kotiäitinä loppuikäni.Tai siis työkyvyttömyyseläkkeellä.Höh,niin usein haaveilen olevani töissä ja kantavani korteni taloudelliseen kekoomme :([/QUOTE]

Älä sure, mää olen toisentyyppinen friikki, neljääkymmentä lähestyvä nainen joka ei ole ikinä edes asunut kenenkään kanssa, eikä lapsiakaan ole. Eli siis itsekäs ja outo ja luultavasti vihaa myös koiranpentuja ;)

• Tykkää
[QUOTE="Vieras";26802686]Mitä kautta se ilma siinä hirsitalossasi liikkuu?[/QUOTE]

Talohan hengittää seinien kautta, kun luonnollista ilmankulkua ei ole estetty muovilla. Hengittäminen ei ole sitten sama asia kuin veto :D Täällä ilma siis vaihtuu luonnollisesti. Kosteus ei pääse kertymään kun se häviää luonnollisesti.

• Tykkää
Reactions: MolliMelooni
Mun mielestä olisi hyvä jos edelleen olisi voimassa koko-kylä-kasvattaa tyyli lasten kanssa. Tuntuu ettei uskalla edes selvästi vaarallisiin leikkeihin puuttua vieraana aikuisena ettei tule verbaalisesti tai jopa fyysisesti turpaan. Vanhemmissa on paljon niitä, jotka kokevat oman lapsensa käytökseen puuttumisen loukkauksena heidän kasvatustaitojaan kohtaan.

Surettaa myös että minäminä-asenne on niin huipussaan ja esim. ostarin oven edessä notkuvaa teinilaumaa ei viitsi pyytää siirtymään kun tulee jo "haista sinä ämmä v***u" vaikka ihan nätisti pyytäisi. Myös ihan aikuiset ihmiset saattavat loukkaantua mitä ihmeellisimmistä asioista jos heidän henkilökohtaista reviiriään tilapäisesti loukataan.

Vanhuksille ei anneta enää tilaa tai auteta.

Paikkojen sotkeminen ja roskaaminen harmittaa ja sitä tapahtuu ihan kaiken ikäisten ihmisten toimesta.

Tällaisia mulle tuli mieleen. (Menin itsekin ensin kirkossa naimisiin ja sitten vasta lapsi, mutten koe sitä pakolliseksi muille)

Talohan hengittää seinien kautta, kun luonnollista ilmankulkua ei ole estetty muovilla. Hengittäminen ei ole sitten sama asia kuin veto :D Täällä ilma siis vaihtuu luonnollisesti. Kosteus ei pääse kertymään kun se häviää luonnollisesti.

Kannattaisikohan vähän opiskella että mikä ero on ilmanvaihdolla ja rakenteiden hengittävyydellä...

Hirsitalokin pyritään tekemään mahdollisimman tiiviiksi, jottei ilmanvaihto ole hallitsematonta (seinien tai lattian raoista tai ikkunoista ) joka tarkoittaa käytännössä vetoa, jota kukaan ei halua. Erikseen tulee olla ilmanvaihto, joka toteutetaan joko painovoimaisena tai koneellisena.

Se "hengittäminen" sitten on sitä rakenteiden kykyä vastaanottaa ja luovuttaa kosteutta (vesihöyryä) . Sillä ei ole mitään tekemistä ilmanvaihdon kanssa.

[QUOTE="Vieras";26802849]Kannattaisikohan vähän opiskella että mikä ero on ilmanvaihdolla ja rakenteiden hengittävyydellä...

Hirsitalokin pyritään tekemään mahdollisimman tiiviiksi, jottei ilmanvaihto ole hallitsematonta (seinien tai lattian raoista tai ikkunoista ) joka tarkoittaa käytännössä vetoa, jota kukaan ei halua. Erikseen tulee olla ilmanvaihto, joka toteutetaan joko painovoimaisena tai koneellisena.

Se "hengittäminen" sitten on sitä rakenteiden kykyä vastaanottaa ja luovuttaa kosteutta (vesihöyryä) . Sillä ei ole mitään tekemistä ilmanvaihdon kanssa.[/QUOTE]

No sori :D Mä en ole hirsirakentaja, mieheni ja appiukkoni ovat :D Joka tapauksessa ilma vaihtuu ilman koneita ja kosteus ei pääsy kertymään.

No sori :D Mä en ole hirsirakentaja, mieheni ja appiukkoni ovat :D Joka tapauksessa ilma vaihtuu ilman koneita ja kosteus ei pääsy kertymään.

Tätä mä just kysyin, että mistä se ilma vaihtuu. Onhan siellä huonekohtaiset tuloilmaventtiilit, poisto lienee jostain hormista, vaikka käsittääkseni suositellaan huonekohtaista poistoakin.

Painovoimaisen ilmanvaihdon on todellakin myös toimittava, eli ilman tulee vaihtua (tulla ja poistua toimivasti), vaikka rakenne kuinka hengittäisi. Muuten loppuu happi ja ennenpitkää se kosteuskin alkaa tehdä tuhojaan tuollaisellakin rakenteella.

[QUOTE="Vieras";26802964]Tätä mä just kysyin, että mistä se ilma vaihtuu. Onhan siellä huonekohtaiset tuloilmaventtiilit, poisto lienee jostain hormista, vaikka käsittääkseni suositellaan huonekohtaista poistoakin.

Painovoimaisen ilmanvaihdon on todellakin myös toimittava, eli ilman tulee vaihtua (tulla ja poistua toimivasti), vaikka rakenne kuinka hengittäisi. Muuten loppuu happi ja ennenpitkää se kosteuskin alkaa tehdä tuhojaan tuollaisellakin rakenteella.[/QUOTE]

Olet ihan oikeassa :)

En keksi mitään missä olisin vanhanaikainen.

Ehkä siinä, etten pidä nykyajan silikooni-ja botox-ilmiöistä.
Niin, ja minusta nippaus ja tukistus ovat ihan ok. Ja selkäsaunalla uhkailu.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Käyttäydyn peruskohteliaasti, esim. avaan oven, kiitän aina kohteliaisuudesta, tarjoan istumapaikan, jne.
Olen aina pukeutunut aika "siveellisesti" vaikka olen nuori nainen, eikä asiian liity kasvatusta tai uskontoa.
Pidän siitä, että joku lukee ääneen ja tulen itse aina lukemaan vanhemmillekin lapsille ja myös muille aikuisille.

Yhteistyössä