Missä asiassa olet toisenlainen äiti kuin monet muut?? Missä asioissa sinä menet äitiydessäsi valtavirtaa vastaan??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Minä:
Musta on tärkeetä, että lapsilla on kehittävää puuhaa eikä ne vaan "ole". Normaalit koti-piha-kauppa-kuviot ei oo koskaan sopinu meille, vaan mä tykkään harrastaa lasten kanssa muskarista taide. ja liikuntakerhoihin. Ja näin ihan pienistä pitäen, siitä asti kun ovat kävelemään oppineet. TYkkään, että lapset oppii leikin kautta. En siis missään nimessä halua, että lapset pakotetaan oppimaan juttuja heti pienestä asti. LEikin kautta oppiminen sen sijaan on musta hyvä juttu ja pyrin tukemaan sitä arjen ratkaisuin, eli pyrin tajoamaan lapsille virikkeellistä ja merkityksellistä touhua tyhjän olemisen sijaan. Vaikka sitä tyhjääkin olemista arkeen siis sisältyy. Musta äiti-lapsiryhmät on mahtavia yhdessä harrastamisen näkökulmasta ja meille kaikille tulee niistä hyvä fiilis. On muitakin harrastavia äitejä, mutta jotenkin tuntuu, että valtavirta katsoo äitiyttä ja lasten kanssa olemista toisenlaisesta näkökulmasta kuin mitä mun oma näkökulma tähän hommaan on. Tässä mä uin kai vastavirtaan. Mä haltioidun niistä kaikista ihanista onnistumisen tunteista joista pääsen lasteni kanssa harrastusten kautta jakamaan. Toki arkeen kuuluu aina onnistumisen tunteita ja samanlaista iloa, mutta itse en ainakaan osaa olla niin luova äiti, että osaisin tehdä juttuja yhtä monipuolisesti kuin mitä kerhojen kautta tulee tehtyä.

Mulle tuli tästä mieleen se, mitä hoitoasioita kunnassamme hoitava ihminen sanoi, kun soittelin hänelle pk-paikasta. Kysyin meinaan, että tehdäänkö päikkärissä paljon retkiä yms. Hän vastasi, että näyttää siltä, että pk:n rooli paikkana vapaalle leikille on korostumassa, koska vanhemmat keksivät lapsilleen niin paljon ohjelmaa. Hänen mukaansa lapset kaipaavat nykyään sitä, että saisivat leikkiä rauhassa. (En tiedä onko totta vai selitys sille että retkiä ei ole paljoa, mutta laittoi kuitenkin ajattelemaan.)

Mikähän sitten oikein on vastavirtaan menoa? Tykkään käydä noissa kerhoissa, vauvauinneissa ym harrastuksissa, mutta meidän tutuista perheistä valtaosa käy joissain tuollaisissa tai ainakin haluaisi käydä. Eli en voi laskea sitä mitenkään erilaiseksi.

Ehkä palstaa lueskellessa tulee mieleen että siinä eroan valtavirrasta että aloin kaipaamaan töihin muita aiemmin. Aloitin keikkatyöt molempien kohdalla lasten ollessa 9kk ja kuopuksen ollessa 1v palasin töihin kunnolla miehen jäädessä puoleksi vuodeksi koti-isäksi. Meillä esikoinen oli myös päivähoidossa (kunt syyt) 1v10kk iästä asti vaikka itse oltiin kotona kuopuksen kanssa. Enkä pode noista mitään huonoa omaatuntoa, meidän lapsille päiväkoti on ollut hyvä juttu. Voin myös näin haluatessani pitää lapsia hoidossa vapaapäivinäni.

Näillä siis ehkä eroan palstalaisista, mutta omassa tuttavapiirissäni nuo ovat näitä normiratkaisuja joilla olen siis tavallistakin tavallisempi perusäiti. :D

Erona tuntemiini äiteihin niin irl kuin palstalla on se etten jaksa välittää oikeastaan pätkääkään oppiiko lapseni uudet taistonsa niin että olen itse todistamassa vai vaikka isät tai päiväkodin tädin läsnäollessa. Niin ja sitten se että olen valmis vastaanottamaan myös sen vammaisen lapsen. =)

Alkuperäinen kirjoittaja mamma:
Minä en pidä hiekkalaatikkokeskusteluista, minun mielestäni äidin elämässä tulee olla muutakin kuin lapset eli en siis jaksa kuunnella kenenkään sepustuksia kakaroistaan tai kakan väristä. En ole koskaan kokenut huonommuutta siitä, että olen juonut pari lasia vinkkua raskauden aikana tai polttanut muutaman tupakan. Puhumattakaan siitä, että olen syönyt aurajuustoa.

Peesaan myös tätä edellisten juttujeni oheen!!!!
(Mä taidan olla TODELLA kummallinen äiti;)

olen ilmeisesti aika monessa asiassa erilainen äiti kuin keskimäärin muut tällä palstalla. mä en esim. ole koskaan nipottanut lasten päiväunien kansa, meille on saanut soittaa ja tulla kylään niiden aikana, ja jos on ollut menoja, niin ne on menty siitä huolimatta, että ne on sattunut päiväuni aikaan. sit meillä syötetään kylään tulevat lapse. meillä ei hankita pienille kännykkää, alaikäraja on 13 vuotta jolle se hankitaan, koska ala-asteikäisistä pitää joka tapauksessa aina tietää missä ne on ilman että tarviis alkaa jahtaamaan niitä puhelimen kanssa. meillä ei käytetä reimatekkejä, halpishaalarit kelpaa. farkut on out meillä, me kaikki inhotaan niitä. lapset on alkaneet käyttämään farkkuja joskus 10 vuotiaana, ja isonakin tykkäävät olla kotioloissa verkkareilla tai collegeilla. karkkia ja limsaa juodaan muulloinkin kuin karkkipäivänä. tässä muutamia esimerkkejä

Alkuperäinen kirjoittaja Hömppä-äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja mamma:
Minä en pidä hiekkalaatikkokeskusteluista, minun mielestäni äidin elämässä tulee olla muutakin kuin lapset eli en siis jaksa kuunnella kenenkään sepustuksia kakaroistaan tai kakan väristä. En ole koskaan kokenut huonommuutta siitä, että olen juonut pari lasia vinkkua raskauden aikana tai polttanut muutaman tupakan. Puhumattakaan siitä, että olen syönyt aurajuustoa.

Peesaan myös tätä edellisten juttujeni oheen!!!!
(Mä taidan olla TODELLA kummallinen äiti;)

Ja en edes pidä lapsista, muista kuin omistani. Hoidan niitä, jos kaveri pyytää, mutta en osaa lässytellä ja lällytellä saati leikkiä höpösti pitkin metsiä.

En nippaile tai tukista lapsiani, asiat menee perille muutenkin.
Pidän lasten kanssa hauskaa eli tehdään sellaisia asioita, retkiä ym. jotka on meistä kaikista kivoja.
Meillä ei ole noudatettu lasten kanssa kellontarkkaa aikataulua, vaan rennohkoa menoa. Vauvat olen imettänyt ja hoitanut lapsentahtisesti. Silti laitan mielelläni kaksi lämmintä ruokaa päivässä, luen iltasadut ja laulan iltalaulut ja lapset on iloisia ja mukavia- suurimman osan ajasta.

Luulisin, että olen mennyt valtavirtaa vastaan lasten tietokoneen käytössä. Meillä ei ikinä ole lapsilta tietsikan käyttöä rajoitettu, mutta en kyllä tunne kovinkaan montaa äitiä, jotka ovat opettaneet mm digitaalista kuvankäsittelyä tai animaatioelokuvien tekemistä alle kouluikäisille, säveltämistä tietokoneeseen liitetyllä syntetisaattorilla, ohjelmointia ekaluokkalaisille jne.

Alkuperäinen kirjoittaja pakkasrouva avannolla:
olen ilmeisesti aika monessa asiassa erilainen äiti kuin keskimäärin muut tällä palstalla. mä en esim. ole koskaan nipottanut lasten päiväunien kansa, meille on saanut soittaa ja tulla kylään niiden aikana, ja jos on ollut menoja, niin ne on menty siitä huolimatta, että ne on sattunut päiväuni aikaan. sit meillä syötetään kylään tulevat lapse. meillä ei hankita pienille kännykkää, alaikäraja on 13 vuotta jolle se hankitaan, koska ala-asteikäisistä pitää joka tapauksessa aina tietää missä ne on ilman että tarviis alkaa jahtaamaan niitä puhelimen kanssa. meillä ei käytetä reimatekkejä, halpishaalarit kelpaa. farkut on out meillä, me kaikki inhotaan niitä. lapset on alkaneet käyttämään farkkuja joskus 10 vuotiaana, ja isonakin tykkäävät olla kotioloissa verkkareilla tai collegeilla. karkkia ja limsaa juodaan muulloinkin kuin karkkipäivänä. tässä muutamia esimerkkejä

Meillä kaikki muut asiat samoin, mutta kännykät on lapset saanu kouluun mennessä, jotta voivat ilmoitta, jos haluavat vaikka mennä koulusta suoraan kaverille tai bussi on myöhässä toista tuntia, mikä sekin on mahdollista -ja koulun puolesta on turha odottaa ilmoitusta!
Myös farkut on käytössä tuolla tytöllä ollu jo pitkään, mutta toi poika laittaa kyllä päälleen tasan sen, mitä aamullaosuu käteen. Farkkuja pidän kyllä tolla 2vuotiaallakin.

En usko uivani valtavirrassa, mutta en myöskään vastavirtaan.
Itse liputan pitkän lapsuuden puolesta, pyrin suojaamaan lastani liian varhain tiedoilta ja asioilta, joita hän ei voi käsittää.
Pyrin tietyllä tavoin varjelemaan lapsen viattomuutta ja suojelemaan lapsen leikkiä ja kykyä olla lapsi- ettei liian aikaisin yrittäisi olla liian iso ja riisua lapsen kenkiään vaikka niissä olisikin.

Minä uskon siihen, että lapsen täytyy saada myös kasvaa rauhassa, en toki teilaa yhdessä tekemistä ja mukavaa puuhastelua. Mutta osin sen ajatuksen, että kokoajan pitäisi olla virikkeitä ja harrastuksia teilaan.
Lapsi tarvitsee vapaata aikaa, aikaa leikille ja aikaa levolle.

Minusta alle kouluikäisellä lapsella ei tarvitse olla cv.tä . Tuntuu siltä,että välillä sellaista vanhemmat lapselleen kartuttavat jo varhain..

Minusta se perusarki perheen kanssa, antaa ainakin pienelle lapselle ihan riittävät eväät .

Yhteistyössä