mirena hormonikierukka

mulla kerran oli ihan tavallinen kierrukka, enkä kyllä toista kertaa pistä... mun elimistö hyki sitä kolme kuukautta tyyliin: olen taas synnytyssalissa ja poden polttoja... 3kk... enää siis en uskolla kokeilla minkäänlaista kierukkaa.. ai helekutti ku se sattu!!! :ashamed:
 
Mirenasta en saanut kelakorvausta ja maksaa 157?. Minulle on ainakin sopinut oikein hyvin. Ei mitään sivuvaikutuksia eikä mitään muutakaan valittamista. Kertaostoksena aika kallis, mutta minulle se maksaa vuodessa itsensä takaisin jos vertaa pillereiden hintaan. Eli jos pitää 5v niin tulee paljon halvemmaksi mitä pillerit.
 
Näin meillä
Mulla on ollut nyt reilun vuoden Mirena enkä kyllä enää muuta ehkäisyä elämässäni halua.

Mulla oli erittäin runsaat ja kivuliaat kuukautiset ja lääkäri ehdotti Mirenaa jo vuosia sitten. En vaan sitä halunnut kokoeilla. Nyt oli pikkupakko, kun ei muut keinot sovellu.

Eka kolme kuukautta vuosin yhtä kyytiä, mutta sitten se loppu ja nyt saattaa mennä kaks kuukautta ettei tuu kuin muutama tippa.

Hormonivaikutus on paikallinen joten ei ole haitavaikutuksia läheskään niin paljon kuin pillereistä.Mulla ei siis mitään!

Mielialat tulee ja menee, mutta silti parempi näin;)
 
sain sen ihan ilmatteeksi ku olen ekakertalainen käyttäjä. Oli täällä Hyvinkäällä semmoinen tarjous paikkakuntalaisille, jolla on joku syy laittaa hormoonikierukka (esim. runsaat kuukautiset). Olen nyt puoli vuotta käyttänyt ja en oikein osaa kehuakaan. Kaikki ovat sanoneet, että puolen vuoden kuluttua "olo" helpottuu ja odotan nyt sitä. Tiputtelua on ollut ja kovia mahakipuja (synnytyskipuja). Tarkistettiinkin ja kiemura pitäisi olla paikallaan. Mutta jälleen viime yönä heräsin kauheaan kipuun. Eli ihan ku se painaisi jotain hermoa. Nyt mulla on myös lähete ultraan, jossa katsotaan se vielä kunnolla.
Se hyvä puoli tosiaan on ettei niitä runsaita menkkoja ole ollut.
Mirena maksaa noin reilu 100 euroa ja Kela korvauksen saa, jos se on tarkoitettu sairauden hoitoon (eli lääkärin kirjoittamassa reseptissä ruksi sairauden hoidossa) . Luulenpa että Kela-korvaus ei ole kovin suuri, muutama euro kumminkin.
 
Näin meillä
Hinta oli muistaakseni n 150e ilman ruksia sairaudenhoito ja ruksin kanssa siinä sadan euron hujakoilla. Mielstäni korvaus oli kuitenkin kohtuullinen.

Tosin soittivat lääkärille ja tarkistivat onko rasti niin kuin pitää. Eli ei ihan itsestään selvää sekään.

Eihän varmaan Mirenakaan kaikille sovi, mutta useammille kuitenkin kuin perinteinen kuparikierukka.

Vuodosta sanoivat mulle, että voi vuotaa 3-6kk. Ajattelinkin olevani se puolivuotinen vuotaja tuurini perusteella, mutta loppui siihen 3kk.

Varsinaisia kipuja mulla ei ollut kuin muutaman viikon.

Tämä nyt sitten mun kokemuksista!
 
Minulla ollut tuo kierukka kohta neljä vuotta. Alkuun oli vuotoa joitakin viikkoja. Kuukautiset on nyt paljon niukemmat kuin ennen, tulevat kuitenkin kuukausittain. Enää ei ole myöskään ollut kuukautiskipuja, jotka olivat aikaisemmin todella kovat ensimmäisenä vuotopäivänä. Mitään haittavaikutuksia ei ole ollut, olen ollut todella tyytyväinen. Ainoa miinus tuossa on tietysti se hinta, mutta kun sen jakaa usealle vuodelle, niin ei se sitten niin kovalta tunnu.
 
Hanimami
Otin hormonikierrukan käyttöön kuukausu sitten ja minulle tuli todella runsaat viikon kestävät menkat. Ajattelin jo mennä poistattamaan, mutta kun nyt luin näitä kirjoituksia, niin huomasin, että toisillakin on ollut aluksi runsaasti vuotoa, joten odottelen kärsivällisesti 6kk.
 
maikkuli
Itselläni on ollut hormoonikierukka viisi vuotta,ainoana ongelmana koen sen painonnousun,kun menka vuodot jäi pois.Loppuvuodesta harkitsen kierukan vaihtoa kerran kun vuodet tulee täyteen.Joskus on ollut pientä vuodon tuhrua.Ennen käytin ehkäisy pillereitä useamman vuoden,niistä oli vain haittaa,kovat migreeni kohtaukset,verenpaineen lievä kohoaminen.
 
v
Paikallisessa apteekissamme hinta oli 157,01 e. Kelakorvauksen kanssa 91,07. Vielä ei ole tietoa haittavaikutuksista, sillä käyttöönotto viivästyi. Tällä hetkellä on menossa Terolut-kuuri, jonka uskon vähentävän vuotoja jo etukäteen.
 

Yhteistyössä