Mirena hormonikierukka

  • Viestiketjun aloittaja "terhi"
  • Ensimmäinen viesti
"Liisi"
Itselläni Mirena ehkäisyyn, vaikkei runsaiden kuukautisten takia. Kaksi vuotta takana, muutaman eka kuukauden jälkeen vuoto on niin vähäistä, etten käytä edes pikkuhousunsuojaa. Muutenkin olen todella tyytyväinen.
 
sulkasato
Kierrukka ollut nyt puoli vuotta. Laiton jälkeen pari päivää vuotoa. Menkat on pysynyt poissa. Kaksi kertaa ollut sellanen olo alavatsalla, et menkat alkaa, mut ei alkanutkaan.

Ennen oli erittäin runsaat ja kivuliaat menkat.
Ei mitään valittamista kierrukasta :)
 
"vierailija"
Mulle on laitettu runsaiden kuukautisten vuoksi. Kuukautiset kyllä loppuivat lähes kokonaan mutta niukkaa vuotoa kesti puoli vuotta, jolloin paloi käpy ja otatin pois. Lisäksi laittaminen sattui niin pirusti. Pois ottaminenkaan ei ihan putkeen mennyt, ei nimittäin onnistunut lääkäriltä. Sain lähetteen gynelle joka sai sen sitten viimein pois. Terkkari niin mainosti kuinka sopii kaikille. No, ei tälle luonnonoikulle ainakaan.
 
"Heidi"
Mulla on ollut nyt puoli vuotta Mirena ja määrättiin juurikin vuotohäiriöiden takia. Menkat olivat runsaat, pitkittyivät ja oli välivuotoja. Mirenan kanssa on tullut kuukautiset säännöllisesti, mutta määrä on ollut pienempi ja kesto lyhyempi kuin ennen. Eikä ole enää ollut välivuotoja.

Minulle hormonikierukka on siis auttanut paljonkin.
 
Tsemppiä
Tiputtelua eka puoli vuotta. 4 v ei lainkaan menkkoja. Halut on parantunu, kun ei tartte pelätä raskautta. Syksyllä vaihdatan uuden Mirenan. Olen ollut tosi tyytyväinen. Ennen laittoa otin Panadolin. Gynellä laitettiin tosi nätisti. Menkkakipuilua oli jonkin verran eka päivänä. :) Missähän vaihto kannattaisi tehdä.. uskaltaako terveyskeskuksessa .. ?Gyne laittoi niin hyvin.
 
"terhi"
Mä olen menossa gynekologille laittamaan, ei täällä meillä varmaan edes terveyskeskuksessa saisi, tai en tiedä. Mieluummin menen kuitenkin gyndelle, kun ei ole kivaa muutenkaan, niin menee ainakin ammattilaiselle, maksaa sitten vähän enemmän, mutta eipä siellä tartte usein käydä.
 
"Heidi"
[QUOTE="vierailija";29679927]Mulle on laitettu runsaiden kuukautisten vuoksi. Kuukautiset kyllä loppuivat lähes kokonaan mutta niukkaa vuotoa kesti puoli vuotta, jolloin paloi käpy ja otatin pois. Lisäksi laittaminen sattui niin pirusti. Pois ottaminenkaan ei ihan putkeen mennyt, ei nimittäin onnistunut lääkäriltä. Sain lähetteen gynelle joka sai sen sitten viimein pois. Terkkari niin mainosti kuinka sopii kaikille. No, ei tälle luonnonoikulle ainakaan.[/QUOTE]

Luovutit liian aikaisin. On hyvin yleistä, että ensimmäiset puoli vuotta tiputtelee, joillain jopa kauemmin, mutta sen jälkeen vuoto voi lakata kokonaan. Siskollani oli juuri niin, että hermo meinasi mennä, kun ekat puolivuotta tiputteli jatkuvasti. Sen jälkeen hän on saanut elää menkatonta elämää jo 16 vuotta. Kolmas kierukka menossa nyt.
 
vieras..
Mulla ollu mirena vuoden. Sitä ennen menkat oli jotain ihan järjetöntä. Vuoto saattoi kestää kk putkeen ja oli todella runsasta.

Alkuun oli parit normaali menkat ja jotain tiputtelua. Nyt ei enää mitään. Iho-ongelmia on edelleen ajottain, oli kyllä jo ennen kierukkaa. Eli reagoin hormonitoimintaan sillä että pukkaa finnejä naaman täyteen.

Halut ehkä vähän laimennu mut kyl ne kaivamalla aina jostain löytyy.

Laitto sattui todella paljon. Olin suunnitellu samalle reissulle kauppakierroksen mutta jäi väliin kun melkein kippurassa sai olla kun olin niiin kipeä. Supisteli kunnolla. Ja otin 600 buranaa ja 1000 mg panadolia. Koko illan olin kipeänä. Seuraavana aamuna oli sit jo normaali olo.
 
Mulle laitettiin Mirena reilu vuosi sitten. Laittaminen ei sattunut yhtään, en edes muistanut ottaa särkylääkettä etukäteen. Vuodot ovat ennallaan, eivät vähentyneet yhtään. Ajoittain on ollut haluttomuutta ja päänsärkyjä, epäilen niiden johtuvan Mirenasta. Meilläpäin saa ensimmäisen kierukan ilmaiseksi, joten vielä en ole halunnut luopua siitä.
 
mul
Eka 6kk tiputteluvuotoa melkein joka paiva ja valilla ihan kunnon vuotoa. Meinasin jo luovuttaa. Onneksi en, koska on ollut vaivan arvoista sen jalkeen. Nyt kuukautiset normi aikaan mutta vain pienen pienta tuhnuvuotoa. Siteita ei tarvi ollenkaan, pikkuhousunsuoja riittaa. Ennen runsaat ja kivuliaat menkat on poissa nyt toista vuotta!
 
"Mie vaan"
Mulla oli mirena 13kk, vuodottomia päiviä oli todella vähän. Vuodon määrä ei ollut suurta, mutta jatkuva tiputtelu oli todella raivostuttavaa. Saattoi olla joka toinen päivä vuotoa tai sitten esim. monta viikkoa peräkkäin. Lisäksi ennustettavuus vuodon suhteen oli mahdotonta. Saattoi olla koko päivä ilman vuotoa ja illalla sänkyyn mennessä "lorahtaa". Tai kun lähti lasten kanssa esim. puistoon, niin puistossa saattoi käydä "lorahdus". Ja määrä ei siis ollut suurta ja hiipui aina siitä lorahduksesta ihan tuhruksi. Lisäksi alkuun oli lisäksi päänsärkyä ja rinnat kipeät ja finnejä ja paino nousi vuoden aikana huippulukemiin. Seksiäkään ei tehnyt tippaakaan mieli. Lopulta nappailin vielä pillereitä, jotta vuodot loppuisivat, mutta ei. Nyt on kolme viikkoa ollut mirena pois ja kyllä sanon, että poisto kannatti! Eli olen yksi niitä harvoja joille tuo ei sovi. Toivottavasti muille sopii paremmin :)
 
vierass
Mulla on mirena ollut nyt 4 kuukautta. Laittaminen sattui paljon ja paljon sattui myös pari tuntia laiton jälkeen. Yhdet pienet kuukautiset on ollut laiton jälkeen, hyvin niukat ja kesti kolme päivää. Paino on noussut ja luulisin sen johtuvan kierukasta, koska ennen sitä paino oli vuosia sama eikä elintavoissani ole muuttunut mikään.
 
"terhi"
Kiitokset vastauksista, toivottavasti tästä minulle olisi apua. Ei jotenkin edes jaksa haitata, vaikka joka päivä olisi pientä tiputtelua, jos vaan pääsisi näistä järkyistä supervuodoista eroon. Kohdunpoistoakaan ei kuulemma edes saa ennen kuin tätä hormonikierukkaa on kokeiltu.
 
"Veiras"
Edellinen mirena oli paikallaan reilut 5v, ilman mitään ongelmia, ei kipuja, ei vuotoja. Laitto ei sattunu, ei sen kummemmin poisotto. Uusi kierukka oli paikallaan 4,5kk, koko ajan vuotoa enemmän tai vähemmän, tk lääkäri sanoi sen olevan normaalia, ultrassa sit havaittiin, että kierukka on uponnut kohtulihaksen sisään....ei ollu normaalia ei....nyt ei oo kierukkaa, en tiedä voiko enää laittaa :(
 
"Heli"
Mullakin oli ensimmäinen kuparikierukka uponnut osittain jonnekin kohdun sisälle ja se oli ihan mutkalla. Se ehkä aiheutti myös ylimääräisiä vuotoja. Kipuja ei kuitenkaan ollut. Gyne arveli, että joku rajumpi seksikerta oli saattanut aiheuttaa sen. Sen jälkeen laitettiin hormonikierukka.
 
"konkari"
Kolmas Mirena menossa ja edelliset olleet sen 5v ja pelkkää positiivista kokemusta minulla. Ei lainkaan kuukautisia ;) Ja tosiaan aina alkuun pientä tiputtelua mutta miulla ne kestivät ainoastaan noin 3kk
 
ex-runsasvuotoinen
Mulla on ollut nyt 8 kk hormoonikierukka runsaisiin kuukautisiin. Olisin halunnut sterilisaation, mutta ihan mielettömän runsaiden kuukautisten vuoksi lääkäri ehdotti, että kokeillaan ensin kierukkaa. tiputteluvuotoa oli ihan joka päivä niin kauan kun imetin, eli vähän yli 6 kk. Se oli kuitenkin huomattavasti inhimillisempää kuin ne kuukautiset, minkä vuoksi kierukan otin. Imetyksen lupetuksesta meni viikko, ja tiputtelu loppui. Nyt on yhdet kuukautiset olleet sen jälkeen, ja vaikka ne kestivät 2 viikkoa, ne olivat inhimilliset verrattuna aikaisempaan.

Nyt vaan ihmettelen, olenko menettänyt tuon elämänpelastajan, kun en löydä niitä langanpäitä kohdunsuulta.
 
"Heidi"
Pitää laittaa päivitystä Mirenastani. Nyt se on ollut käytössä 9 kk ja näyttää siltä, että kuukautiset ovat lopultakin jäämässä kokonaan pois. Pari viimeistä kertaa olen selvinnyt menkoista pelkillä pikkuhousunsuojilla. Tiputtelua on ollut korkeintaan neljänä päivänä.

Nyt ei ole tullut edes tiputtelua ja kp 41 jo menossa. Ehkä menkat ovat loppuneet kokonaan, jippii. Tätä olen odottanut.
 

Yhteistyössä