Minusta tulee vissiin mummoäiti...sitten joskus :D

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hippo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hippo

Vieras

Sillä nimellähän ainakin Vauva-lehden palstoilla kutsutaan kolmekymppisiä synnyttäjiä... :D Täytän syksyllä 29 vuotta, eikä minulla ole vieläkään lapsia.

Onko muita samanlaisessa tilanteessa olevia?

Hämmästyin jotenkin, kun jo kolme-neljä vuotta sitten minulta kyseltiin perheenperustamissuunnitelmia...
Olen pitänyt itseäni jotenkin niin nuorena, liian nuorena lasten hankkimiseen? Näytän ikäistäni nuoremmalta, ja minua tytötellään töissäkin, sillä olen töissä tekemisissä itseäni paljon vanhempien ihmisten kanssa.

Kaikki olis kai elämässä reilassa. Työtä ja toimeentuloa on, sitä kai nykyisin pidetään tärkeimpänä asiana? Siinä mielessä lapsen tulo ei olisi mikään katastrofi. Itse asiassa pillereitä en ole syönyt kohta kahteen vuoteen, keskeytettyä käytetään ja kumejakin joskus...

Jokainen tekee tavallaan, jos on tekemässä.

Mutta on siinä tietty totuudensiemen, että nykyisin ollaan niin pitkään nuoria, että perheen perustamista aletaan suunnitella vasta yli 30-vuotiaina ja ihmetellään sitten, jos joudutaan lapsettomuushoitoihin, kun ikää alkaa olla jo aika lailla.

Muistan ikuisesti entisen kulttuuriministeri Suvi Lindenin haastiksen jossain juorulehdessä: Nyt on lasten aika, ja vaimo oli 40. Mikä yllätys, ettei omia sitten tullutkaan, mutta pitäis pikkuisen aikaisemmin miettiä.

Ja tämä ei koske varmaan sitä suurinta osaa myöhään perheen perustaneista, joille se ei ole ollut mahdollista aiemmin. Kaikkea voi suunnitella, mutta ei se kuitenkaan aina sillä tavalla toteudu. Vaan nimenomaan niitä, jotka on koko ajan ihan liian nuoria sitoakseen itsensä lapsilla, jotain vikaa on varmaan ajassakin.

Alkuperäinen kirjoittaja Nana:
Jokainen tekee tavallaan, jos on tekemässä.

Mutta on siinä tietty totuudensiemen, että nykyisin ollaan niin pitkään nuoria, että perheen perustamista aletaan suunnitella vasta yli 30-vuotiaina ja ihmetellään sitten, jos joudutaan lapsettomuushoitoihin, kun ikää alkaa olla jo aika lailla.

Muistan ikuisesti entisen kulttuuriministeri Suvi Lindenin haastiksen jossain juorulehdessä: Nyt on lasten aika, ja vaimo oli 40. Mikä yllätys, ettei omia sitten tullutkaan, mutta pitäis pikkuisen aikaisemmin miettiä.

Ja tämä ei koske varmaan sitä suurinta osaa myöhään perheen perustaneista, joille se ei ole ollut mahdollista aiemmin. Kaikkea voi suunnitella, mutta ei se kuitenkaan aina sillä tavalla toteudu. Vaan nimenomaan niitä, jotka on koko ajan ihan liian nuoria sitoakseen itsensä lapsilla, jotain vikaa on varmaan ajassakin.

Asiaa! Itse aloitin nuorena ja viimeisen sain 4-kymppisenä, hyvin onnistui vielä hänkin.

Alkuperäinen kirjoittaja myy:
itse olen nyt 32 ja eka saa tulla jos on tullakseen :) vasta 5kk ilman ehkäisyä.

Lykkyä tykö :)

Minä olen roikkunut tällä palstalla jo pari vuotta, että kyllä se vauva-ajatus takaraivossa on kytenyt jo pitkään...
Josko pian olisi meilläkin aika siirtyä toteutuspuolelle... :)

Mä sain esikoisen kun olin 32 ja kuopuksen kun olin 35, ja tämä oli juuri sopiva ikä mulle. Molemmat saivat lisäksi alkunsa tosi helposti, vaikka oonkin näin ikäloppu ;) Mulle oli tärkeää opiskella ja elää "itsekkäästi" ensin, ja asettua aloilleni vasta myöhemmin. Toiset tekee toisin päin, mikä on aivan ok.

Yhteistyössä