Minulta alkoi facebook-kaverit katoilla listalta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja en ymmärrä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

en ymmärrä

Vieras
kun tulin näkyvämmin uskoon. Sanakin Jumalasta riitti siihen että yksitellen ihmiset poistivat minut listaltaan. Ensin oli kavereita reilusti päälle sata mutta nyt vain vähän päälle 50.

Ymmärrän jos ihmiset poistelevat listoiltaan kavereita joiden kanssa tulee vähemmän höpistyä mutta onko uskoontulo hyvä syy poistaa joku listalta? Häpeääkö joku että hänellä on uskovainen ystävä?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Puhutko paljon uskostasi tai "myytkö" asiaasi muille? Jotkut saattavat kokea sen hyvin ahdistavaksi.

Tämä mullekin tuli mieleen että onko sun statuspäivitykset ollu vaan Jeesusta sen jälkeen kun tulit uskoon?

Puhutko paljon uskostasi tai "myytkö" asiaasi muille? Jotkut saattavat kokea sen hyvin ahdistavaksi.

En myy enkä tuputa. Puhun vain omista ajatuksistani ihan asialliseen sävyyn. En kiihkoile. Esim. lause "kiitos Jumalalle (jostakin)" saattaa aiheuttaa joissakin perääntymistä vaikka vain omakohtaisesti kirjoitan miten jonkun koen. Ilmeisesti ei saisi mainitakaan Jumala-sanaa kavereiden mieliksi.

Alkuperäinen kirjoittaja *:

Tämä mullekin tuli mieleen että onko sun statuspäivitykset ollu vaan Jeesusta sen jälkeen kun tulit uskoon?

Ei ole mitään sellaista. Hyvin harvoin oikeastaan puhun uskonasioista statuspäivityksissä. Se ihmetyttääkin että miten herkkänokkaisia ateistit ovat kun jos jotain yksittäistä omaan uskoon liittyvää sanoo niin se on kerrasta poisto. :/ Jäänyt todella ikävä maku tuollaisesta. Eikö se ole jo rasismiakin? Todella kapeakatseista minusta. Kun tarkoitus ei ole kellekään alkaa uskoa tyrkyttämään.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

En myy enkä tuputa. Puhun vain omista ajatuksistani ihan asialliseen sävyyn. En kiihkoile. Esim. lause "kiitos Jumalalle (jostakin)" saattaa aiheuttaa joissakin perääntymistä vaikka vain omakohtaisesti kirjoitan miten jonkun koen. Ilmeisesti ei saisi mainitakaan Jumala-sanaa kavereiden mieliksi.

Tuollainen saattaa joistakin tuntua julistamiselta. Eihän sinun tarvitse muuttua kaverien mieliksi, mutta ei niiden kaverienkaan tarvi muuttua sinun mieliksesi. Jos heistä tuollaiset Jumala-jutut ovat ikäviä ja ovat mieluummin niitä lukematta niin ei kait siinäkään nyt mitään pahaa ole. Suoraan sanottuna itsekin mielelläni hankkiutuisin eroon muutamasta facebook kaverista, mutta en "kehtaa" kun saattaisin joutua selittelemään tosielämässä. Toiset ihmiset osaavat usein olla ärsyttäviä, niin ymmärrän kyllä täysin, että niitä ärsyttävyyksi karsitaan.

No eikö se vain ole hyvä, että pääset eroon tuollaisista "ystävistä"? Tai oli ehkä liian karkeasti sanottu.. Tarkoitan, että parempi, että poistavat kuin kyräilevät takanapäin.

Alkuperäinen kirjoittaja Panomies:
pääsenkö kaveriksesi?

heh :D

---

joo mutta aloittajalle... ehkä nämä häipyneet kaverit eivät vaan jaksa tuollaista Jeesus-Jumala -juttuja. kokevat sen ehkä jollain tavalla ahdistavaksi. ihan samalla tavalla kuin esimerkiksi joku henkilö kertoo joka ikinen päivä, mitä hän on kokannut ruuaksi. toinen selittää joka ikinen päivä, mitä lapsensa on tänään tehnyt ja laittaa siitä miljoonia kuvia nähtäville. kolmas kitisee joka ikinen päivä, kuinka elämä kohtelee häntä kaltoin ja kuinka poikaystävä on taas ollut häntä kohtaan inhottava, jne jne jne. ( nämä kyseiset esimerkit ovat siis omista kavereistani ja yritän vain sietää ) :D

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että kukin saa uskoa mihin haluaa. Uskovaisissa on mun mielestä juuri se huono puoli että sitä täytyy korostaa. Joo, mäkin poistaisin kaverini kaveripiiristä jos kiitos Jumalalle lauseita täytyy viljellä.

Tää on verrattavissa siihen että jos mun lapsettomat kaverit eivät ole kiinnostuneita mun lapsesta, en mä silloin hänestä keskustele heidän kanssaan. Ihan sama on uskonto, jos mua ei kiinnosta ja toinen sitä tuo edes vähänkään esille, niin saapi sitten pysytellä niiden kanssa jotka sitä haluavat ja jaksavat kuunnella.

Ja ei, en ole ateisti, mutta kukin pitäköön uskonsa omana asianaan

Usko on joillekin todella ööööh...karvat pystyyn nostattava asia.
Itse en ole uskossa, facebook listallani muutama on ja he toivottavat siunausta yms. muuta. Itseäni se ei haittaa, mun ei tarvitse reagoida siihen mitenkään.

Enempi minua ärsyttää esimerkiksi "ihanaa leijonat ihanaa" tai" Hyvä Heikki" tai "ulkomaiden kansalaiset ulkomaille"- statukset koska nämä ei kiinnosta minua lainkaan ja ovat täysin oman piirini ulkopuolella.

no joo..oishan se vähän hassua,jos joku suomalainen kaveri kiittelis Jumalaa statuksissaan.. :ashamed: jotenkin ei vaan "istu suomalaiseen" kun taas muutama muun maan kansalainen laittaa jotain "Thank God.. " ei se jostain syystä särähdä ollenkaan..

mut ei se silti olis ainakaan mulle syy poistaa kaveria listoilta,jos kaveri olis kaveri livenäkin..

Alkuperäinen kirjoittaja Bonaire:
no joo..oishan se vähän hassua,jos joku suomalainen kaveri kiittelis Jumalaa statuksissaan.. :ashamed: jotenkin ei vaan "istu suomalaiseen" kun taas muutama muun maan kansalainen laittaa jotain "Thank God.. " ei se jostain syystä särähdä ollenkaan..

mut ei se silti olis ainakaan mulle syy poistaa kaveria listoilta,jos kaveri olis kaveri livenäkin..

Suomalaiseen menoon kuuluu Jumalan pyytäminen apuun ihan muussa merkityksessä...

angry-woman-rolling_~15477-18dg.jpg

"Herrajjumala..!"

Minulla on sekä ateisteja että uskovaisia ystäviä ja minua ei haittaa Herran ylistykset tai siunauksen toivottelut! Olen hyvin sietäväinen erilaisuutta kohtaan ja pystyn ymmärtämään uskovaisiakin vaikken itse uskossa ole. Se on ihan tahdon asia.

Uskonsa ilmaisua paljon paljon rasittavampia ovat ne päivän aikana tekemishehkutukset tms. joita julkaistaan 15-30 minuutin välein. Antaa aika yksinkertaisen kuvan.

Alkuperäinen kirjoittaja eräs vaan:
Uskonsa ilmaisua paljon paljon rasittavampia ovat ne päivän aikana tekemishehkutukset tms. joita julkaistaan 15-30 minuutin välein. Antaa aika yksinkertaisen kuvan.

Entäs jos niitä ylistyksiä julkaistaisiin 15-30 minuutin välein?

Alkuperäinen kirjoittaja en ymmärrä:
kun tulin näkyvämmin uskoon. Sanakin Jumalasta riitti siihen että yksitellen ihmiset poistivat minut listaltaan. Ensin oli kavereita reilusti päälle sata mutta nyt vain vähän päälle 50.

Ymmärrän jos ihmiset poistelevat listoiltaan kavereita joiden kanssa tulee vähemmän höpistyä mutta onko uskoontulo hyvä syy poistaa joku listalta? Häpeääkö joku että hänellä on uskovainen ystävä?

Hei, älä välitä. Mä olen kans uskossa, ollut kyllä jo yli 10 v, mutta tietenkään lukio- yms kaverit sitä eivät tienneet aiemkin. Puhun uskosta avoimesti fb:ssa ja musta siihen on täysi oikeus. Kertoohan monet siellä juomisistaan yms. Toisaalta olen saanut fb:n kautta uusia uskovia ystäviä :). Jotkus vanhat "ystävät" ovat mut poistaneet selkeesti uskoni takia, mutta musta he saavat se tehdä. Toisaalta mäkin olen poistanut sellaiset, joiden jutut ei mua kertakaikkiaan kiinnosta ja jotka eivät ole kovin läheisiä ystäviä....

Alkuperäinen kirjoittaja rene:
Alkuperäinen kirjoittaja en ymmärrä:

Hei, älä välitä. Mä olen kans uskossa, ollut kyllä jo yli 10 v, mutta tietenkään lukio- yms kaverit sitä eivät tienneet aiemkin. Puhun uskosta avoimesti fb:ssa ja musta siihen on täysi oikeus. Kertoohan monet siellä juomisistaan yms. Toisaalta olen saanut fb:n kautta uusia uskovia ystäviä :). Jotkus vanhat "ystävät" ovat mut poistaneet selkeesti uskoni takia, mutta musta he saavat se tehdä. Toisaalta mäkin olen poistanut sellaiset, joiden jutut ei mua kertakaikkiaan kiinnosta ja jotka eivät ole kovin läheisiä ystäviä....

Tuo on totta että on aika epäreilua jos ryyppyreissuista tai petipuuhista saa julistaa statuksissa avoimesti ja se ei ärsytä ketään ja uskosta ei saa hiiskua. Eikö se ole vähän epäreilua?

Yhteistyössä