Minullako PCO?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mimmi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mimmi

Vieras
Lopetin e-pillerit tammikuussa, jonka jälkeen menkat, tosin melko niukat sellaiset, ovat tulleet suhteellisen säännöllisesti (kierto 27-29 pv). En ole kertaakaan onnistunut bongaamaan ovista, joten epäilen josko sellaista minulla on ollutkaan. Hommasin myös ovistikut, jotka näyttivät plussaa viime kierrossa puolesta välistä lähtien sen viikon verran, jonka niillä tikuttelin. Luinkin jostain, että tämä olisi yksi PCO-oire; hormonitaso pysyy korkealla, mutta itse ovista ei tapahdu.

PCO voi ymmärtääkseni olla ilman kaikkia oireita, joita siihen voi kuulua. Itselläni on ylipainoa noin 15 kg, mutta ei onnekseni liikakarvoitusta tai aknea.

Lekuri osaisi tietenkin varmistaa asian, mutta ajattelin ennen sinne menoa tiputella painoani jonkin verran.

Minulla diagnosoitiin pco männä viikolla. Olen ylipainoinen, sekä minulla on epäsäännölliset kierrot. Lisäksi ultrassa näkyi monimunarakkulainen munasarja, toinen munasarja ainoastaan enempi.

Aikaisemmin talvella tikuttelin ovista ja sain plussaa koko ajan niinkuin sinäkin. Nyt -6kg, ovistikkuun tuli negaa ja sain vahvan viivan kierron puolivälissä. Ja lääkäri näki munarakkulan puhjenneen, tästä ns.terveemmästä munasarjasta. Eli painonpudotuksella on ollut ilmeisesti positiivinen vaikutus asiaan.

Minulla ei aknea tai miestyyppistä karvoitusta.

Niin pco:ssa ei ole aina kaikkia oireita vain osa, ja se riittää diagnoosiin.

Tammikuussa ultrattiin kun 9kk kierrot 53-93pv. Kp 15 muttei näkynyt munasolua kehittymässä. Sain clomit ja terot ja tulin heti ekasta kierrosta raskaaksi. Kaksosraskaus joka päättyi huhtikuussa rv 12+2 keskenmenoon. Jälkitarkastuksessa toukokuussa sain terot ja ""käskyn"" pudottaa painoa 14kg kesän aikana. Samoin lääkäri sanoi, että mulla PCO:n viittaavia oireita. Lisäksi verenpainelääkitys ja diabetes. Nyt sitten kesän aikana olen onnistunut pudottamaan painoa 19kg, mutta tänään sitten taas ultrattiin eikä munasolua edelleenkään kehittynyt tai irronnut. Sain clomit ja terot jätän kokonaan pois. Seurantaultra sitten muutaman viikon päästä.

Mulle ei suoraan ole diagnosoitu ja sanottu että olisi PCO, mutta siis kuulemma siihen viittaavia oireita. Kuitenkin clomeilla onnistuin viimeksi tulemaan helposti raskaaksi. Painonpudotus ei ainakaan mulla auttanut (vielä) mutta tietty se vaikuttaa suotuisasti perussairauksiini ja sitä kautta paremmat mahikset raskauden onnistumiseen loppuun asti. Mullakaan ei ole aknea, mutta ylipainoa vielä lähes 10kg. Alkuvuodesta lääkäri totesi, että veren sokeriarvot pitää omaa hormonitoimintaani riittämättömänä ja nyt vaikka paino pudonnut, ei sokeriarvot kuitenkaan pudonneet vaikka olisi luullut jonkinlaista parannusta tapahtuvan.

Minulla on diagnosoitu PCO noin 3 vuotta sitten, kun kierrot alkoi karkailemaan. Aina ne on pitkät ollu, mutta silloin ne karkasi kuukausien mittaiseksi. Olen aina ollut hoikka, mutta karvoitus on minun ongelmani. Hyvä ettei viikset vielä sentään kasva. Muuten on todella miesmäinen karvoitus, joka voittaa aviomiehen mennen tulleen...Aknea ei sentään, joskin hyvin rasvainen iho, joka on pahentunut vuosien saatossa. Olen tikuttanut ovista aina satunnaisesti, viimeksi tässä kierrossa. Tulee selvä huippu, joka näkyy yhtenä päivänä. Aina en ovuloi. Esimerkiksi viimeistä edellinen kierto oli sellainen ja siihen liittyi tuhrutus. Eli jokainen PCOlainen on tosiaan erilainen.

Hei!

Kävin tänään seuranta ultrassa, pistetty nyt viisi päivää. Lääkäri katseli tilannetta ja ultran jälkeen soitti hoitavalle lääkärille ja siinä puhelussa mainitsi että pco maiset munasarjat.... sen jälkeen minulla tuli sellainen olo, jotta miksi aikaisemmin ai asiaa ole sanottu niin suoraan. En nyt oikein tiedä mitä ajatella. Ensi viikolla olisi ifv. Tällä hetkellä vain yksi rakkula molemmilla puolilla. Pistos annostusta nostettiin...

Toivottavasti kaikki menee hyvin!

Yhteistyössä