Minulla uusi mies, exä ei haluaisi enää maksaa elatusmaksuja...

  • Viestiketjun aloittaja entinen yh.
  • Ensimmäinen viesti
entinen yh.
Ajattelin kysellä, onko täällä kenelläkään kokemusta vastaavasta tilanteesta. Olen eronnut lapseni isästä kolmisen vuotta sitten. Silloin sossussa laskettiin elatusmaksu, joka oli aika pieni hänen lainoistaan ja suurista asumiskuluistaan johtuen. Meillä on yhteishuoltajuus, ja poika on vuoroviikoin isällään edelleenkin. Tämäkin isän tahdosta. Hänellä kuitenkin on niin paljon suuremmat tulot kuin minulla, että hän on joutunut elatusmaksua maksamaan.
Nyt minä olen muuttanut uuden mieheni luokse asumaan, ja lapsen isä kysyi nyt, että onko reilua, että hän joutuu elatusmaksua maksamaan, vaikka minun menoni ovat uuden parisuhteen myötä pudonneet? Reilusta en tiedä, mutta mitä mahtaa laki sanoa tässä asiassa?
 
Kyllä se isä on elatusvelvollinen, vaikka teille muuttaisi viisi miestä. Meillä laskettiin elatusmaksut uusiksi, mutta minimiin on jokaisella kuitenkin oikeus, siis kun muutin nykyisen mieheni kanssa yhteen ja isän tulot tippuivat huomattavasti.
 
Borkku
Sun EXllä on oikeus lasketuttaa nyt uudelleen tuo asia lastenvalvojalla.

Mikäli sun menot on nyt huomattavasti pudonneet ja lapsi asuu teillä vuoroviikoin on mun mielestä kohtuutonta että EX joutuis edelleen maksamaan elatusmaksua. Lapsilisä ilmeisesti tulee sulle kuitenkin.
 
entinen yh.
Näin minäkin asian ajattelin. Lapsi on kuitenkin hänen, ei uuden mieheni. Menoni ovat edelleen samaa luokkaa, sillä toki osallistun asumiskuluihin nytkin, uudessa taloudessamme.

Tuntuu vaan siltä, että exä yrittää jälleen käyttää kiltteyttäni hyväksi. Aina riitatilanteissa olen antanut periksi, sillä lapsen takia haluaisin pysyä väleissä hänen kanssaan. No, hän voi sossusta kysyä, mikä on reilua ja mikä ei...
 
piip
Eipä tuo ole sille uudelle miehellekään reilua, että joutuu vastaamaan puoliksi lapsesta, joka ei ole hänen. Isit ja äidit nai ja eroaa, mutta lapsille se side ei silti katkea. Voihan siitä rahasta tehdä "korvamerkittyä" eli esim vaikka ostat kaikki tarvittavat tavarat/vaatteet aina isin rahoilla, jos eksäsi ajattelee, ettei ne rahat kuitenkaan mene oikeaan osoitteeseen tai jotain. Tai jos sinulla ei tee tiukkaa rahallisesti niin tehdä pojan nimiin pankkitili, josta ottaa sitten hädän tullen sairaalamaksuihin, isompiin ostoksiin/mihin nyt vain tarve tuleekin..
 
Borkku
Alkuperäinen kirjoittaja Miu Mau:
Kyllä se isä on elatusvelvollinen, vaikka teille muuttaisi viisi miestä. Meillä laskettiin elatusmaksut uusiksi, mutta minimiin on jokaisella kuitenkin oikeus, siis kun muutin nykyisen mieheni kanssa yhteen ja isän tulot tippuivat huomattavasti.
Ja teilläkin lapsi asuu vanhemmillaan vuoroviikoin?
 
Joutuu se munkin isäpuoli maksaa pojastaan elareita vaikka sen äiti on uusissa naimisissa ja poika osan ajasta isällään.. (kunnon uusioperhe.. :D ) + porukat maksaa vielä pojan harrastusvälineetkin jne...
 
Alkuperäinen kirjoittaja sisar puoliQ:
mun käsittääkseni 50-50 järjestelyssä kumpikaan ei ole elatusvelvollinen? ja jos sun taloudellinen tilanne on parantunut yhteen muuton takia, niin eikö olisi reilua sitten edes laskettaa ne elarit uudelleen?
juurikin näin..... ei ole velvollinen maksamaan elatusmaksua koska lapsi asuu molempien luona yhtä paljon
 
Alkuperäinen kirjoittaja vilukissa:
Alkuperäinen kirjoittaja sisar puoliQ:
mun käsittääkseni 50-50 järjestelyssä kumpikaan ei ole elatusvelvollinen? ja jos sun taloudellinen tilanne on parantunut yhteen muuton takia, niin eikö olisi reilua sitten edes laskettaa ne elarit uudelleen?
juurikin näin..... ei ole velvollinen maksamaan elatusmaksua koska lapsi asuu molempien luona yhtä paljon
Juu ei pidä paikkaansa, turha tulla tänne suurena totuutena laukomaan mielipiteitä.
 
akka
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Sun EXllä on oikeus lasketuttaa nyt uudelleen tuo asia lastenvalvojalla.

Mikäli sun menot on nyt huomattavasti pudonneet ja lapsi asuu teillä vuoroviikoin on mun mielestä kohtuutonta että EX joutuis edelleen maksamaan elatusmaksua. Lapsilisä ilmeisesti tulee sulle kuitenkin.
Se että uusi kumppani muuttaa saman katon alle ei poista elatusmaksuja jos ne on aikaisemmin määrätty.Uusi kumppani ei ole velvollinen elättämään vierasta lasta.Jos aikaisemmin on jo katsottu että on kohtuullista maksaa elatusmaksuja vaikka lapsi asuu puolet ja puolet siihen on ollut syynsä.
Et itsekkään antaisi exäs olla maksamatta elareita vaikka sulle muuttais miljonäärimies sinne asumaan.
 
akka
Alkuperäinen kirjoittaja PatsyStone:
Alkuperäinen kirjoittaja vilukissa:
Alkuperäinen kirjoittaja sisar puoliQ:
mun käsittääkseni 50-50 järjestelyssä kumpikaan ei ole elatusvelvollinen? ja jos sun taloudellinen tilanne on parantunut yhteen muuton takia, niin eikö olisi reilua sitten edes laskettaa ne elarit uudelleen?
juurikin näin..... ei ole velvollinen maksamaan elatusmaksua koska lapsi asuu molempien luona yhtä paljon
Juu ei pidä paikkaansa, turha tulla tänne suurena totuutena laukomaan mielipiteitä.
Aivan,ei pidä paikkaansa.Ja tämän voi jokainen tarkistaa lastenvalvojalta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja PatsyStone:
Vanhemmilla on aina elatusvelvollisuus omiin lapsiinsa, uuden miehen ei tarvitse elättää muiden lapsia.
Saakos udella mikä on tämä summa mistä isä haluaa luistaa?
on on, mutta jos vanhempien talous muuttuu, voi ne aina tarkistuttaa uudelleen. ja ainakin mun tuttavillani, joilla on tuo 50-50 järjestely, kumpikaan osapuoli ei maksa elatusta, onhan lapsi molempien luona yhtä paljon ruokittavana, vaatetettavana jne. ihan loogista. en kuitenkaan väitä, että tämä olisi suomen lakikirjaan hakattu, mutta näin siis mun tuttavapiirissä.

ja kyllähän se uusimies vaikuttaa väkisinkin talouteen, se lasketaan pkmaksuissa yms perheenjäseneksi, yh-tuki lakkaa jne.
 
entinen yh.
Ihan sossussta tuo aikanaan laskettiin, että lapsen isä on elatusvelvollinen, vaikka poika onkin puolet ajasta hänellä. Isällään on niin paljon kovemmat tulot ja minä olen vastannut lapsen päivähoitomaksuista yms. Toki isä on onneksi osallistunut isompiin hankintoihin, muuten olisin ollut konkurssissa jo aikapäiviä sitten...

Kyllä tästä asiasta sossuun soitetaan, ja tehdään niinkuin he ohjeistavat. Kai isän on sitten kuitenkin osallistuttava päivähoitomaksuihin ja muihin menoihin? Lapsilisää saan sen 100?, jolla ei makseta edes puolta päivähoitomaksuista.
 
joku
juuri lastenvalvojalta asiaa selvitin ja uuden mieheni tulot eivän vaikuta elatusmaksuihin muuten,kun hänelle lasketaan puolet meidän asumis yms.kuluista.Lasten kuluihin katsotaan vain minun tulot=)
 
Borkku
Alkuperäinen kirjoittaja akka:
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Sun EXllä on oikeus lasketuttaa nyt uudelleen tuo asia lastenvalvojalla.

Mikäli sun menot on nyt huomattavasti pudonneet ja lapsi asuu teillä vuoroviikoin on mun mielestä kohtuutonta että EX joutuis edelleen maksamaan elatusmaksua. Lapsilisä ilmeisesti tulee sulle kuitenkin.
Se että uusi kumppani muuttaa saman katon alle ei poista elatusmaksuja jos ne on aikaisemmin määrätty.Uusi kumppani ei ole velvollinen elättämään vierasta lasta.Jos aikaisemmin on jo katsottu että on kohtuullista maksaa elatusmaksuja vaikka lapsi asuu puolet ja puolet siihen on ollut syynsä.
Et itsekkään antaisi exäs olla maksamatta elareita vaikka sulle muuttais miljonäärimies sinne asumaan.


Ai en antais vai.
Jos sä nyt kuitenka et pistäis sanoja mun suuhununi.

Noi maksut ku vaan oikeesti on sellasia, joita on molemmilla oikeus tarkistuttaa vaikka vuosittain ja kyllä niihin maksuihin vaan vaikuttaa, jos tuloissa tai menoissa on huomattavaa muutosta tapahtunu.
 
entinen yh.
PatsyStone; Elatusmaksu on tähän asti ollut 120? kuussa. Tämä siis laskettiin silloin, kun isän asumis- ja lainanhoitokult olivat lähemmäs tonnin kuussa. Pian sen jälkeen isä myi talonsa ja kuittasi lainansa. Eipä minulla silloin tullut mieleen, että olisi ollut reilua nostattaa elatusmaksua, kun hänen menonsa pienenivät radikaalisti.
 
akka
Alkuperäinen kirjoittaja sisar puoliQ:
Alkuperäinen kirjoittaja PatsyStone:
Vanhemmilla on aina elatusvelvollisuus omiin lapsiinsa, uuden miehen ei tarvitse elättää muiden lapsia.
Saakos udella mikä on tämä summa mistä isä haluaa luistaa?
on on, mutta jos vanhempien talous muuttuu, voi ne aina tarkistuttaa uudelleen. ja ainakin mun tuttavillani, joilla on tuo 50-50 järjestely, kumpikaan osapuoli ei maksa elatusta, onhan lapsi molempien luona yhtä paljon ruokittavana, vaatetettavana jne. ihan loogista. en kuitenkaan väitä, että tämä olisi suomen lakikirjaan hakattu, mutta näin siis mun tuttavapiirissä.

ja kyllähän se uusimies vaikuttaa väkisinkin talouteen, se lasketaan pkmaksuissa yms perheenjäseneksi, yh-tuki lakkaa jne.
joo lasketaan se tietyissä asioissa mutta elatusvelvollisuutta sillä ei ole vieraisiin lapsiin,se on fakta.
 
akka
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Alkuperäinen kirjoittaja akka:
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Sun EXllä on oikeus lasketuttaa nyt uudelleen tuo asia lastenvalvojalla.

Mikäli sun menot on nyt huomattavasti pudonneet ja lapsi asuu teillä vuoroviikoin on mun mielestä kohtuutonta että EX joutuis edelleen maksamaan elatusmaksua. Lapsilisä ilmeisesti tulee sulle kuitenkin.
Se että uusi kumppani muuttaa saman katon alle ei poista elatusmaksuja jos ne on aikaisemmin määrätty.Uusi kumppani ei ole velvollinen elättämään vierasta lasta.Jos aikaisemmin on jo katsottu että on kohtuullista maksaa elatusmaksuja vaikka lapsi asuu puolet ja puolet siihen on ollut syynsä.
Et itsekkään antaisi exäs olla maksamatta elareita vaikka sulle muuttais miljonäärimies sinne asumaan.


Ai en antais vai.
Jos sä nyt kuitenka et pistäis sanoja mun suuhununi.

Noi maksut ku vaan oikeesti on sellasia, joita on molemmilla oikeus tarkistuttaa vaikka vuosittain ja kyllä niihin maksuihin vaan vaikuttaa, jos tuloissa tai menoissa on huomattavaa muutosta tapahtunu.
Joo,jos sen lapsen ÄIDIN tulot muuttuu huomattavasti,sillä uudella miehellä kun ei ole siihen lapseen mitään elatusvelvollisuutta mutta kinaa nyt kun mieles tekee.
 

Yhteistyössä