Minulla on melko varmasti kakkostyypin diabetes:(

• Viestiketjun aloittaja Omaa tyhmyyttä
  • Ensimmäinen viesti
Omaa tyhmyyttä
Sain gyneltäni laihdutuksen tueksi metformiinia otettavaksi 3 tbl/pv. Kävin sitten diabeteshoitajalla huvikseni, koska aloin saamaan hillittömiä vapinakohtauksia ja uuvuin ihan täysin välillä, ja tuntui että verensokerit heittelehtivät miten sattuu. Hän kauhistui, että miksi minulle, jolla ei ole edes diabetesdiagnoosia, syötetään noin isoa annosta lääkettä, joka siis on diabeteslääke. Ei sen syöminen ole kyllä auttanut painonpudotuksessa, mutta olen saanut karistettua 2kk aikana 11kg ja olen sentään syönyt sitä yli puoli vuotta jo.

Sain sokerimittarin, ja aloin mittaamaan arvojani. Hoitajan kehotuksesta jätin metformiinin pois vähäksi aikaa, ja tässä ensimmäisen kahden päivän arvot:

aamulla heti herättyä 6,1, 2h ruoan jälkeen 5,7
aamulla heti herättyä 5,7, 2h ruoan jälkeen 5,7

Kaverini joka on diabeetikko sanoi välittömästi, että sinulla on diabetes. Vielä puoli vuotta sitten, ennen metformiinia, kävin täydellisessä terveystarkistuksessa, jossa sokeriarvot (pitkäaikaissokeri) ja kaikki muutkin olivat kunnossa. Kärsin kyllä kilpirauhasen vajiksesta. Hoitaja arveli että paino on lähtenyt laskuun vain siksi, että tyroksiini alkaa hiljalleen korjaamaan tasapainoa ja aineenvaihdunta paranee, ei metformiinin ansiosta.

Nyt olen itku kurkussa menossa ensi viikolla lääkäriin sokeripäiväkirjani kanssa. Omaa tyhmyyttäni (väärät ruokailutottumukset) olen saanut aikaiseksi tämän taudin ja en tiedä, miten tästä eteenpäin. Mutta olen kyllä motivoitunut laihtumaan, siitä en luovu, mutta hirveä olo on.. Kaiken lisäksi synnytyksessä lääkäri sanoi minulle 2 vuotta sitten, että koska kärsin vakavasta toksemiasta, niin olen sillä aiheuttanut itselleni riskin sairastua diabetekseen, verisuonitauteihin ja kaiken lisäksi pilannut lapseni elämän, koska nyt hänelläkin on geeneissä riski sairastua.

Oli pakko purkautua, mies ei ajattele tätä maailmanloppuna, mutta minulle tää on niin kova pettymys, petyin siis itseeni:(

häh?
Siis miten niin sulla muka on diabetes? En ymmärrä..? Yksi paastoarvo on lievästi koholla 6.1, mutta sehän viittaa vaan heikentyneeseen sokerinsietokykyyn ja siihen, että sulla on taipumus tyypin II diabetekseen.

sh
Ylipaino lisää riskiä sairastua raskausmyrkytykseen ja myöhemmin myös tyypin 2 diabetekseen. Hoitonahan toimii laihdutus, kuten oletkin jo tehnyt. Jatka samaan malliin! :)

nkhiohiöh
Mennyttä et voi muuttaa. Nyt vaan otat itseäsi niskasta kiinni ja aloitat loppuelämän kestävän, terveellisemmän elämän. Itsesääli-ja viha eivät tässä pelissä pitkälle vie.
Painosi alkaa putoamaan ja terveytesi kohenee aivan varmasti. Muista lautasmalli, liikunta ja elämäniloinen asenne. Kyllä se siitä.

"Milla"
Ruokahaluthan siinä menee kun tuota lääkettä syö, siksi sulle määrätty varmaan..kaveris sanomiset ei nyt paljon paina kun hän ei ole lääkäri, minusta sulle on määrätty ainakin liian isot annokset kun itse otan 750mg kahdesti vuorokaudessa..no tuosta itsesyytöksestä ei nyt vaan ole sulle mitään hyötyä tällähetkellä, päinvastoin: Verenpaine nousee..ihme jos joku lääkäri on sua syytellyt, ammattitaidon kyseenalaistaisin! Tuskin olet näitä sairauksia halunnut, tsemppiä!

öhöhömm
[QUOTE="Milla";27269634]Ruokahaluthan siinä menee kun tuota lääkettä syö, siksi sulle määrätty varmaan..kaveris sanomiset ei nyt paljon paina kun hän ei ole lääkäri, minusta sulle on määrätty ainakin liian isot annokset kun itse otan 750mg kahdesti vuorokaudessa..no tuosta itsesyytöksestä ei nyt vaan ole sulle mitään hyötyä tällähetkellä, päinvastoin: Verenpaine nousee..ihme jos joku lääkäri on sua syytellyt, ammattitaidon kyseenalaistaisin! Tuskin olet näitä sairauksia halunnut, tsemppiä![/QUOTE]

Jos hänelle on vaikka määrätty 500mg -vahvuutta 3 tbl päivässä, ottaa hän lääkettä saman verran kuin sinä. Muistaakseni maksimiannos tuolla lääkkeellä on 3000mg/vrk.

aapee:(
Toksemia on raskausmyrkytys, joka siis kohdallani oli viedä henkeni. Vauva selvisi ja syntyi vain kk etuajassa.

No, diabeteshoitajan mielestä matala verensokerini ja oireet johtuvat vain siitä, että minulla on se lääke joka siis sitä madaltaa ja jopa hengenvaarallisen matalalle, kun oireitani kuvailin. Raskausaikanani aamusokeriarvo oli 3-4,5 ja ruoan jälkeen 5-7,5 välillä suurinpiirtein, testailtiin silloinkin. Sain vain niin kovan ripityksen synnytyksessä, että siitä lähtien olen tätä pelännyt. Ylipainoa on, olen vähän yli 30-vuotias vasta, niin elämä on vielä edessä. Ja lääkärin mukaan olen tosiaan aiheuttanut lapselleni vahinkoa olemalla ylipainoinen odottaja, sillä heille raskausmyrkytys tulee herkemmin. Lapsen taipumus sairastua mm. diabetekseen on kohonnut:( näin sanottiin.

Minusta nuo arvot olivat hurjat, ja kaverini sanoi, että hänelle on sanottu, ettei missään nimessä saa olla yli 5 aamusokeriarvo. Meinaatteko että saattaisin vielä pystyä laihduttamalla reippaasti vähentämään riskiäni sairastua, sillä kyllähän se diabetes tulee minulle, se on varmaa, koska suvussa on isoäidillä se, ja painoa on.

"piih"
[QUOTE="påå";27269650]En ymmärrä. Miksi gyne määräisi diabetes lääkettä? Miksi gyne määräisi lääkettä laihdutuksen tueksi?[/QUOTE]

esim. jos on PCOS-tauti eli rakkulaiset munasarjat -vaikuttaa hormoneihin ja sokeriaineenvaihduntaan.

Onko aapeellä se? Ap?

"aapee"
Kyllä on, ollut jo monta vuotta. Vasen munasarja ei oikein toimi, oikeassa on helminauhaa ja kohdussa alkava endometrioosi, nämä siis viimeisimmän gynekäynnin tuloksia. Lapsi saatiin alkuun clomifeneilla eli ei kärsitty varsinaisesta lapsettomuudesta, lääkäri sanoi että raskautuminen oli melkein pieni ihme, ettei tarvittu muita toimenpiteitä. Nyt sitten ehkä asteen verran heikompaa, kun on tuo vajiskin.

sisar ei niin hento valkoinen
Voi ristus. Nyt kyllä kyseenalaistaisin kaverinkin ohjeet ja neuvot. Odoteleppa rauhassa nyt sitä ensi vkon diabeteshoitajan käyntiä ja hermoile vasta sitten. Noilla arvoilla sanoisin että riskisi sairastua on koholla, mutta peliä ei ole missään nimessä menetetty! Itsekin laihdutan ihan samasta syystä, pudotettavaa on paljon, mutta eteenpäin mennään. Rauhoitu ja vietä rentouttava vkonloppu.

aapee:(
Voi vitsi, kiitos sisar ei-niin hento lohduttavista sanoista:) motivaationi laihduttaa on kova, mutta onhan minulla useita kymmeniä pudotettavaakin.. poikani ja mieheni tähden yritän pitää itsestäni huolta.

"påå"
[QUOTE="piih";27269683]esim. jos on PCOS-tauti eli rakkulaiset munasarjat -vaikuttaa hormoneihin ja sokeriaineenvaihduntaan.

Onko aapeellä se? Ap?[/QUOTE]

On toki vaikutusta ... ehkä itse olisin silti pyytänyt vaikka lähetettä ravitsemusterapeutille tai diabetekseen/painonhallintaan perehtyneelle lääkärille.

ooooo
Kai tiedätte kivoista diabeteksen sivuvaikutuksista. Jalat amputoidaan, tulee sokeaksi, munuaiset sanovat sopimuksen irti jne. Luulisi motivoivan laihduttamaan ja jättämään ruokavaliosta vähemmälle limsat, karkit, tärkkelyssiirapit, sokerimehut, sokerilitkujogurtit, sokerivanukkaat ja sokerimurot. Näillä, ylettömällä sokerien ja hiilarien saannilla, monet lihovat ja sitten lopulta sairastuvat diabetekseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Omaa tyhmyyttä;27269577:
Sain gyneltäni laihdutuksen tueksi metformiinia otettavaksi 3 tbl/pv. Kävin sitten diabeteshoitajalla huvikseni, koska aloin saamaan hillittömiä vapinakohtauksia ja uuvuin ihan täysin välillä, ja tuntui että verensokerit heittelehtivät miten sattuu. Hän kauhistui, että miksi minulle, jolla ei ole edes diabetesdiagnoosia, syötetään noin isoa annosta lääkettä, joka siis on diabeteslääke. Ei sen syöminen ole kyllä auttanut painonpudotuksessa, mutta olen saanut karistettua 2kk aikana 11kg ja olen sentään syönyt sitä yli puoli vuotta jo.

Sain sokerimittarin, ja aloin mittaamaan arvojani. Hoitajan kehotuksesta jätin metformiinin pois vähäksi aikaa, ja tässä ensimmäisen kahden päivän arvot:

aamulla heti herättyä 6,1, 2h ruoan jälkeen 5,7
aamulla heti herättyä 5,7, 2h ruoan jälkeen 5,7

Kaverini joka on diabeetikko sanoi välittömästi, että sinulla on diabetes. Vielä puoli vuotta sitten, ennen metformiinia, kävin täydellisessä terveystarkistuksessa, jossa sokeriarvot (pitkäaikaissokeri) ja kaikki muutkin olivat kunnossa. Kärsin kyllä kilpirauhasen vajiksesta. Hoitaja arveli että paino on lähtenyt laskuun vain siksi, että tyroksiini alkaa hiljalleen korjaamaan tasapainoa ja aineenvaihdunta paranee, ei metformiinin ansiosta.

Nyt olen itku kurkussa menossa ensi viikolla lääkäriin sokeripäiväkirjani kanssa. Omaa tyhmyyttäni (väärät ruokailutottumukset) olen saanut aikaiseksi tämän taudin ja en tiedä, miten tästä eteenpäin. Mutta olen kyllä motivoitunut laihtumaan, siitä en luovu, mutta hirveä olo on.. Kaiken lisäksi synnytyksessä lääkäri sanoi minulle 2 vuotta sitten, että koska kärsin vakavasta toksemiasta, niin olen sillä aiheuttanut itselleni riskin sairastua diabetekseen, verisuonitauteihin ja kaiken lisäksi pilannut lapseni elämän, koska nyt hänelläkin on geeneissä riski sairastua.

Oli pakko purkautua, mies ei ajattele tätä maailmanloppuna, mutta minulle tää on niin kova pettymys, petyin siis itseeni:(
Vedetäänpäs henkeä välillä...Do diin normaali sokeriarvo aikuisella ihmisellä on 4-6 ja aterian jälkeen 5-8, sinun arvosi (aamulla heti herättyä 6,1, 2h ruoan jälkeen 5,7
aamulla heti herättyä 5,7, 2h ruoan jälkeen 5,7) Ovat ihan normaaleja, jaa noh tuo yksi aamu arvo 6,1 on vain 0,1 yli ohjearvon ei siis mikään paha asia. Ainoa mikä mua asiassasi ihmetyttää, et miten gyne voi määrätä metformiinia?
Raskausmyrkytys voi tulla myös hoikille ihmisille, ei ole 100% vain ylipainosten sairaus, en kyllä syyllistäisi itseäni sillä. Tuosta lääkäristä joka komentoi sinun tuhonneen lapsesi elämän, olemalla yliapainoinen jne...tekisin valituksen, on tainnut tohtorilta lipsahtaa pari sammakkoa suusta?:headwall:

Noi sun arvot on todellakin vaan lievästi koholla, tai siis se yksi on. Mulle tehtiin juuri sokerirasitus kun mulla oli paastoarvo vähän koholla (6,4), no rasituksesta tuli sit kuitenkin ihan normaalit tulokset, sisätautilääkäri (erik. myös diabetekseen) sanoi et "loistavat" arvot vaikka paastoarvo tais olla jopa 5,9.

"xxxx"
metformiinia käytetään pcos:n hoitona, sillä useilla pcos-potilailla on sokeriaineenvaihdunnassa häiriöitä. toki ideaalitilanteessa tehtäisiin ekaksi sokerirasitus.

Alle 5 paastosokeri pitäisi olla raskausaikana (nykyään raja taitaa olla 5.3). Muutoin alle kuuden on normaali, 6-7 arvot ovat heikentynyt sokerin sieto..

Yhteistyössä