Minua raivostuttaa ihmisten sanomiset käsitöistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "käsityöläinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olen AP kanssasi täysin samaa mieltä.
"Harjoitus tekee mestarin ja mestari harjoittelee aina!"
Ja jokainen voi oppia. Lahjaa on sitten se oppiiko nopeasti vai viekö harjoittelu koko elämän. :)

Eriasia on sitten onko mielenkiintoa harjoitella. Kerran eräs sanoi minulle, ettei osaa piirtää ihmistä. Kysyin milloin oli piirtänyt ihmistä, niin ei koskaan. hmm. Miten voi osata jos et ole koskaan piirtänyt?

Pätee kyllä moneen muuhunkin asiaan. Jos on tehnyt hirvittävästi työtä jonkun asian eteen, harjoitellut ja harjoitellut ja nähnyt vaivaa, niin kyllähän se ärsyttää jos joku nollaa sen nähdyn vaivan antaen ymmärtää että taivaasta olisi joku lahja tipahtanut tekijälle. Varsinkin, jos mukana on hitunenkaan kateutta.

Tyypillinen suomalainen, ei osaa ottaa kohteliaisuuksia vastaan sitten millään.

Jos oikein riepoo, heitä "Kukaan ei ole seppä syntyessään, mutta laiskat ne töitään luettelee..." tms.

Paitsi että jotkut ON seppiä syntyessään. Jonkunlaista harjottelua saattaa vaatia, mutta kyllä kädentaidotKIN ovat toisille helpompia kuin muille. Mun on esim ollu kauheen vaikeeta ymmärtää, mihin ihmiset tarvii ommellessa kaavoja, näkeehän sen silmilläki mistä pitää leikata tai ommella. Enkä nyt puhu mistään pannulapuista, vaan esim vanhojentanssimekoista tms. Samaten mulla meni vuosia tajuta, mitä ihmiset mun piirustuksissa näkee: saan kopioitua pitkälti valokuvatarkasti mallista, mutten itse näe siinä mitään vaikeaa, sitähän vaan piirtää saman mitä näkee...

Meitä on kato moneen junaan.

Ymmärrän sinänsä ärsyyntymisen kun on nähnyt ison vaivan opettelussa ja ihmiset olettaa että on "vaan" lahjoja asiaan.

Olen itse sitä mieltä, että jokainen pystyy tiettyyn rajaan asti opettelemaan käden taitoja, se kiinnostaako tai onko hermoja käydä se pitkä tie epäonnistumisia läpi, on taas eri asia.

Se tietty raja on sitten sitä että onko luova, miten hienoja asioita saa tehtyä omasta päästään.

• Tykkää
Reactions: Piparnakkeli
Paitsi että toiset kyllä ovat taiteellisesti lahjakkaampia kuin toiset.

Mun mielest taiteella ja käsitöillä ei oo mitään tekemistä keskenään. en pidä itseäni laisinkaan taiteellisena, luovana mutta pystyn muokkaamaan erilaisia materiaaleja kun harjoittelen ja olen innostunut. mutta jos mun pitäis luoda jotain uutta ja sävähdyttävää niin äh. ei onnistu. enkä osaa sim piirtää laisinkaan. tai no jotain hahmotelmia paperin nurkkaan.

mut muuten samaamieltä kyllä apn kanssa et ei se taito oo syntymäs saatu. monesti kysyn et ootko edes yrittäny niin vastaus on juuri et en mä kuitenkaan osaa. sit tarjoan apua et voin näyttää ja neuvoa niin ei, en mä osaa kuitenkaan. oikeasti taitaa olla viitsimisestä kiinni

[QUOTE="viima";25837091]Mun mielest taiteella ja käsitöillä ei oo mitään tekemistä keskenään. en pidä itseäni laisinkaan taiteellisena, luovana mutta pystyn muokkaamaan erilaisia materiaaleja kun harjoittelen ja olen innostunut. mutta jos mun pitäis luoda jotain uutta ja sävähdyttävää niin äh. ei onnistu. enkä osaa sim piirtää laisinkaan. tai no jotain hahmotelmia paperin nurkkaan.

mut muuten samaamieltä kyllä apn kanssa et ei se taito oo syntymäs saatu. monesti kysyn et ootko edes yrittäny niin vastaus on juuri et en mä kuitenkaan osaa. sit tarjoan apua et voin näyttää ja neuvoa niin ei, en mä osaa kuitenkaan. oikeasti taitaa olla viitsimisestä kiinni[/QUOTE]
Ainahan "en mä osaa" jatkuu oikeasti "eikä kiinnosta". Ei rajoitu käsitöihin eikä tuon pitäisi mitenkään yllättävää olla.

Se on tosi, että joku saattaa oikeasti vähätellä siihen tyyliin, että "onhan tuo sulle niiiiin helppoa" ja sille kyllä voi vähän jo nokkaansakin nyrpistää. Työtä ne lahjakkaatkin tekee, ei mikään itsestään valmistu. Mutta jos lahjakkaaksi kehutaan niin tyhmää siitä on loukkaantua.

Henkilökohtaisesti otan lahjakkuuden isompana kohteliaisuutena kuin "oletpa ahkera ja aikaansaava", jonka voi pahimillaan tulkita "et oikeastaan osaa mitään, mutta olet puurtanut niin paljon että pitää vähän kehua". Ap:n asenne on vähän sellainen että mahtaisi juuri tuo tulkinta olla hänelle omiaan ;).

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä