minua peloteltiin töissä raha-asioista.. uskallanko hankkiutua raskaaksi ollenkaan?!?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uskalias
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uskalias

Vieras
1. miten jos työsopimus päättyy esim. äitiyslomakauden alkuun, saako kuitenkin tulojen perusteella laskettua äitiyspäivärahaa sen 105 päivää? onko sitä seuraava 158 päivän vanhempainraha saman suuruinen kuin äitiysraha? vai onko se pienempi, jos työsopimus on päättynyt äitiysloman alkuun?

2. sitten oli vielä puhetta kotihoidon tuesta. minulle väitettiin, että se on todella minimaalinen, alle 200e kuussa jos ei ole sillä hetkellä työsopimusta voimassa kun jää hoitovapaalle vanhempainvapaalta. pitääkö tämä paikkaansa? tiedän kyllä että koko perheen tulot vaikuttavat kotihoidon tuen suuruuteen, mutta pieneneekö se todellakin jos hoitovapaalle jäävällä puolisolla ei ole voimassa olevaa työsopimusta? kelan sivuilta yritin asiaa selvittää, mutta teksti on niin koukeroista.

kiitos jos joku osaa jelpata. alkoi ihan hirvittää nämä työkaverini puheet :/

Mulla loppu määräaikainen työsopimus siihen kun jäin äitiyslomalle.

Äitiyspäiväraha ja vanhempainraha olivat saman suuruiset ja laskettu tulojen mukaan.

Voimassa oleva tai täysin olematon työsopimus ei vaikuta mitenkään kotihoidontukeen. Ainoastaan tulot (omat ja puolison) vaikuttavat hoitolisään.

nää ei varmaano ole ihan satavarmaa tietoa mutta

1. äitiysraha ja vanhempainraha lasketaan joko edellisen valmiin verotuksen mukaan tai sit 6 kk tulojen mukaan... siihen ei vaikuta onko sopimusta vai ei... itse olen aikanaan jäänyt äitiyslomalle määräaikaisesta työsuhteesta...

2. vaikka ei ole työsopimusta, saa sen kotihoidontuen perusosan (nykyistä summaa en tiedä mut on vissiin lähempänä 300 euroa) mut sit siihen lisäosaan vaikuttaa tulot... ja ei mulla kyllä aikanaan mitään työsopimusta ollut, ihan työttömänä olin...

Alkuperäinen kirjoittaja uskalias:
1. miten jos työsopimus päättyy esim. äitiyslomakauden alkuun, saako kuitenkin tulojen perusteella laskettua äitiyspäivärahaa sen 105 päivää? onko sitä seuraava 158 päivän vanhempainraha saman suuruinen kuin äitiysraha? vai onko se pienempi, jos työsopimus on päättynyt äitiysloman alkuun?

2. sitten oli vielä puhetta kotihoidon tuesta. minulle väitettiin, että se on todella minimaalinen, alle 200e kuussa jos ei ole sillä hetkellä työsopimusta voimassa kun jää hoitovapaalle vanhempainvapaalta. pitääkö tämä paikkaansa? tiedän kyllä että koko perheen tulot vaikuttavat kotihoidon tuen suuruuteen, mutta pieneneekö se todellakin jos hoitovapaalle jäävällä puolisolla ei ole voimassa olevaa työsopimusta? kelan sivuilta yritin asiaa selvittää, mutta teksti on niin koukeroista.

kiitos jos joku osaa jelpata. alkoi ihan hirvittää nämä työkaverini puheet :/

onhan työkaverillasi ajantasaista "mutu"-tietoa.
asia on just kuten haaskalintukin jo kirjoitti.

kiitos teille. säikähdin jo kovasti. mutta tuskin se loppupeleissä olisi meidän vauvaprojektiamme edes hidastanut. :)

mutta vielä kerran, kiitos kaikille. työkaverini tosiaan taisi vain näytellä tietävänsä.

Alkuperäinen kirjoittaja haaskalintu:
Mulla loppu määräaikainen työsopimus siihen kun jäin äitiyslomalle.

Äitiyspäiväraha ja vanhempainraha olivat saman suuruiset ja laskettu tulojen mukaan.

Voimassa oleva tai täysin olematon työsopimus ei vaikuta mitenkään kotihoidontukeen. Ainoastaan tulot (omat ja puolison) vaikuttavat hoitolisään.

Mutta vaan jos on ollu ½töissä niin sitten saa palkan mukaan. Jos sopimus on kestäny vaikka 3kk niin ei menekkään palkan mukaan...Ja kodinhoidontuki on jokatapauksessa minimaalinen. Ite saan reilu 300? vaikka olen työelämässä ollut muutaman vuoden.

Yhteistyössä