Minne matkalle raskaana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Anni

Vieras
Hei,

meillä oli varattuna matka kaukomaille Aasiaan tammikuussa
mutta kun selvisi että ole raskaana, peruimme matkan lääkärin suosituksesta (pitkä lento, kuuma ilmasto, huonohko hygieniataso jne. )

Nyt tarkoitus olisi kuitenkin matkoille päästä ja kyselenkin teiltä, että onko tietoa Egyptissä matkustelusta raskauden aikana? Mulla ois silloin kasassa rv 17-18.

Urbaanilegendat kertovat, että siellä joka toinen matkailija saa jonkin vatsapöpön, onko kokemuksía? Uskaltaisiko sinne lähteä?

Onko muita ideoita kuin Egypti?

Hei!

en osaa ehdottaa sinulle sopivaa matkakohdetta, mutta ihmettelen saamaasi matkanperuutussuositusta. Olen itse vkolla 20 ja lähden ylihuomenna 2 viikoksi Thaimaaseen. Asia on ollut lääkäreiden (useampi) ja neuvolan tiedossa (tiedusteltu myös Finnairilta ja matkaoimistolta) ja minua on vain ja ainoastaan kannustettu nauttimaan reissusta. Nämä viikot ovat parasta aikaa matkustaa! Maha ei ole vielä kasvanut ja energiaa riittää, kun paha olo on poissa. Mutta toki kaikki raskaudet ovat yksilöllisiä. Hygienian suhteen on hyvä olla tarkka,mutta sama koskee kyllä kaikkea reissaamista. En itse matkustamista peru raskauden takia. Olen ollut ystäväni kanssa 2 vuotta sitten Egyptissä (ystävä silloin raskaana) ja matka oli oikein onnistunut. Ajankohta oli joulukuu ja ilmasto oli mieluisa. Iltaisin aika viileä tosin. Vatsapöpöjä emme saaneet.

Toivotan sinulle ja miehellesi antoisaa reisssua! Toivottavasti löydätte mukavan lomakohteen!

Moi,
hmm.. sanoisin kyllä että ne vatsapöpöt eivät ole mikään urbaanilegenda vaan täyttä totta :). Tuntuu olevan kuitenkin sattuman kauppaa kuka vatsapöpön saa ja kuka ei. Toiset varovat kaikkea (jäitä, jäätelöä, yms.) eivätkä saa sitä ja toiset syövät/juovat kaikkea saamatta sitä. Esim itse sain sen ""lievänä"", tässä tapauksessa tarkoittaa että pysyi Imodiumilla kurissa viikon, eikä reissu mennyt pilalle. Reissun jälkeen vatsa oli 1,5vkoa sekaisin. Mieheni välttyi mahataudilta kokonaan.

Olimme maaliskuussa Sharm El Sheikhissä, enkä suosittelisi Egyptiä matkakohteeksi raskaana olevalle. Osittain ihan siitä syystä että raskaana ei voi ottaa niitä kaikkia lääkkeitä mitä muuten. Eli jos saat turistiripulin, siinä on helposti reissu sitten pilalla kun ohjelmassa on seurustelua vessanpöntön kanssa 24/7. Eräs meidän kanssa samassa reissussa ollut sai ruokamyrkytyksen, johon ei auttanut kun paikallinen hevoskuuri. Ja kun muutenkin siellä sai katsoa ja miettiä mitä ja missä voi syödä, niin mieluummin suosittelin lomakohdetta, jossa bakteerikanta ei ole noin erilainen ja voisit nauttia lomasta stressaamatta em asioista. Mutta tämä on tietysti vain minun mielipiteeni.

dubai on kiva paikka ja lentomatkakin on sama kuin esim. kanarialle.
siisti ja turvallinen kohde!! jopa vesijohto vesi on täysin juomakelpoista ja hyvää. suosittelen

Kreikka olisi tosiaan hyvä vaihtoehto, mutta tammikuussa sinne ei paljon matkustella.
Egyptissä olimme helmikuussa ja sain sieltä aivan järkyttävän pöpön. Oksensin, kuumeilin ja ripuloin kolme päivää, olin siis aivan järkyttävässä kunnossa eikä piikit ja mitkä lie lääkkeet auttaneet. Itse en ole edes mikään herkkävatsainen, mutta todellakin Egyptistä jos jostain voi saada pahan vatsa/ripulitaudin. Meidän Kairon retkeläisistä samassa bussissa ehkä vajaat puolet olivat olleet kipeänä (yksi sairastui matkan aikana). Monilla kyllä tauti meni helpolla ohi, mutta tuskin raskaana oleva pystyy niitä lääkkeitä ottamaan. Toisaalta mieheni pysyi aivan terveenä eli minulla oli vaan huono tsäkä. Kyllä Egyptissä voi siis ihan terveenäkin säilyä. Mutta ei raskaana olevalle ole varmastikaan paras vaihtoehto.

Moi. Itselläni alkoi juuri tänään rv19 ja vajaan viikonpäästä matkalle Thaimaaseen.
Neuvolassa että lääkärillä sanoivat että ilman muuta matkaan eivätkä millään tapaa olleet huolissaan. Toki,pyysivät että huolehtisin vain oikeasta ruokavaliosta ja hygieniasta.

Lennolle varasin etukäteen käytäväpaikan jotenkun vessassa ravaan aikas usein niin hoituu helpommin eikä tarvitse häiritä vieressä istuvaa.

Innolla olen lähdössä nauttimaan mieheni seurasta ja lämmöstä.

Egypti on niin likainen, etten itse lähtisi ko. maahan raskaana. Thaimaan hygieniataso on ainakin ns. turistikohteissa huomattavasti parempi ja Thaimaa on raskaanakin hyvä matkakohde, jos vain jaksaa pitkät lennot. Tosin malaria-aluieta kannattaa raskaana välttää. Itse olin Thaimaassa lomalla neljännellä raskauskuukaudella. Kaikki meni hienosti. Lennoilla käytin tukisukkia raskauteen liittyvän kohonneen veritulppariskin vuoksi ja Thaimaassa olin suht tarkka ruokavaliosta listeria- + toksoplasmoosiriskin takia. Kannattaa keskustella esim. genekologin kanssa matkustamisesta. Itse sain gyneltäni kannustavia kommentteja ja niiden johdosta ""uskalsin"" lähteä hyvillä mielin matkaan raskaudestani huolimatta. Hyvää matkaa!

Hei!

Olen lähdössä joulukuun lopussa 3 viikokvi Thaimaan reissulle mieheni kanssa! Kaikki neulolassa innostivat reissuun lähtöä ja painottivat vain hygienian merkitystä. Siskoni on lisäksi gynekologi ja häneltä matkaesteitä tiedustellessani, en saanut muuta kuin hyvän reissun toivotukset ja ruokavalion /veden juonnin merkityksestä opastussanat matkaan!

Viihtyisaa reissua!

Kannattaa myös syödä maitohappobakteereja koko reissun ajan ja aloittaa mieluummin jo ennen reissua. Näin minä ainakin vältyin viime reissulla kaikilta pöpöiltä.

Kannattaa myös tarkistaa mitä matkavakuutuksessa lukee raskaudesta. Jos joudut matkakohteessa lääkäriin tai sairaalaan raskauden takia, korvaako matkavakuutus kulut? Entä jos tarvitset lennon ajan sairaanhoitajan tai lääkärin apua? Korvaako vakuutus, jos matka peruuntuu raskauden takia? Korvaako matkakumppanin vakuutus?

Oma vakuutukseni ei näitä kattanut, joten olen rajoittanut matkailun EU-maihin raskauden aikana.

Ja sitten voi tietysti miettiä, missä päin maailmaa haluaa maata sairaalassa, mahdollisesti viikkokausia.

Itse olin Thaimaassa raskausviikolla 20. Kaikki sujui täysin ongelmitta, lennolla vain kunnon tukisukat jalassa ja liikettä matkan aikana.

Kuumassa ilmastossa pärjäsi hyvin, piti vain entistä tarkemmin huolehtia riittävästä veden juonnista. Auringossa en niin kovin viihtynyt mutta oli niin ihanaa olla rannalla varjossa kun meri tuuli puhalteli lempeästi.

Hygienian kanssa ei ollut mitään ongelmia itsehän sitä päättää mitä suuhunsa pistää ja miten elää. Thaimaalaiset sairaalat ovat kuulemma hyvä tasoisia jos jotain sattuisi. Maalaisjärjellä pärjää kyllä.

Itse epäilisin juuri egyptiä, koska lähes kaikki siellä käyneet tuntemani ihmiset ovat sairastaneet jonkinlaisen mahataudin, Aasiasta sen sijaan on useimmat tullut kotiin sairastamatta yhtään mitään.

Onko kokemuksia Dominikaanisesta tasavallasta?? Sain juuri tietää olevani raskaana ja kun lähdetään olisi viikkoja kasassa 6+jotain......... Huomioitavaa?? Toisaalta olen miettinyt sitä että moni ei edes tiedä olevansa raskaana kun viikkoja näin vähän kasassa.

Dominikaanisesta sen verran kokemusta että vauvamme sai siellä alkunsa maaliskuussa, nyt rv 38+6.. Hedelmällinen paikka! Itse matkustaisin ehkäpä jonnekin muualle hygieniatason takia, jos sulla viikkojakin vasta 6. Mutta jos pelkää kaikkea, stressaavampaa tulee olemaan koko raskausaika. Onnea odotukseen!

Itse olen matkustellut aktiivisesti koko raskausajan, ja vastaavasti päässyt toksoplasmoositesteihin joka reissun jälkeen. Aina negatiiviset. Jenkeissä shoppailemassa olin viikoilla 22, jalat yllättävän turvoksissa lennosta vaikka käytin tukisukkia ja pääsin businessluokkaan..
Egyptistä palaavilla olen kuullut järjestelmällisesti olevan pahojakin vatsatauteja, ehkä turhaa riskiä lähteä sinne raskaana. Turvallisia maita löytyy paljon.

Olitteko missä päin Dommareita? Millai hotelli? Mietin vaan, että jos ottaa iisisti vaan hotellin alueella, niin oliko siellä siistiä jne. Tietty käsidesiä mukaan ja tarkkana..

Varasin juuri lennot Sardiniaan pikalomalle ja uskoisin kyllä kaiken menevän ihan ok. Vähän toki voi miettiä mitä syö, mutta aion kyllä nauttia matkasta ja ruoasta ihan täysillä! Matkustamme todella sesongin ulkopuolella, koska emme hae aurinkorantoja vaan kivoja paikkoja ja ennenkaikkea sitä vihoviimeistä matkaa kahden hengen perheenä :).

Yhteistyössä