Minkälaista on irrallaan oleva elohopea?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Imuroidessa löysin lattialta kaksi pientä hopeanväristä palleroa, jotka liikkui tosi vikkelästi. Yritin imuroida niitä, mutta ne ei menny imuriin. Laitoin sitten vaan maton niiden päälle ja odottelen että mies tulee kotiin katsomaan mitä ne vois olla. En muista että missään lasten leluissakaan olis ollu sellasia.

Eipäs nyt olla uusavuttomia.

Ota kaks foliopaperia pariin kertaan taitettuna, ja pyydystä niiden väliin. Vie apteekkiin niin hävittävät ongelmajätteenä. Jos noin paljon ahistaa niin pidä hanskoja.

Sun miehes ei pysty tekemään sille mitään mitä sinäkin et pystyis. Miehillä ei ole mitään maagisia elohopeanpyydystyskykyjä tai immuniteettiä elohopealle.

Eihän vaan oo sitä raetta mitä on niissä kengissä yms. olevissa paperipussukoissa, joiden on tarkoitus pitää tuote kuivana? Pii-silicon...

Itse siivosin kerran kaupassa ja varastossa oli tuollaista ja luulin elohopeaksi. Kutsuin esimiehen toimistolta katsomaan ja vähän hävetti kun älysin mitä on.

Alkuperäinen kirjoittaja Aikuistu:

Ota kaks foliopaperia pariin kertaan taitettuna, ja pyydystä niiden väliin. Vie apteekkiin niin hävittävät ongelmajätteenä. Jos noin paljon ahistaa niin pidä hanskoja.

Sun miehes ei pysty tekemään sille mitään mitä sinäkin et pystyis. Miehillä ei ole mitään maagisia elohopeanpyydystyskykyjä tai immuniteettiä elohopealle.

On sillä maagisia elohopeamieskykyjä ja se pystyy toimimaan tällaisissa katastrofaalisissa tilanteissa paljon paremmin kuin minä koskaan! Kielsin lapsia menemästä lastenhuoneeseen, ja nyt vanhempi huutaa että siellä on myrkkyä. Näin olen saanut lapsetkin hysterian valtaan. Miestä tarvitaan kotiin rauhoittelemaan meitä.

Elohopea on uskomattoman nopealiikkeistä ja helposti rikkoontuvaa ja ERITTÄIN vaikeaa siivota. :x

Nimimerkillä "idiootti joka hajotti vanhan kuumemittarin tässä taannoin, kuumehoureissa kylläkin"

:laugh: :laugh: :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

On sillä maagisia elohopeamieskykyjä ja se pystyy toimimaan tällaisissa katastrofaalisissa tilanteissa paljon paremmin kuin minä koskaan! Kielsin lapsia menemästä lastenhuoneeseen, ja nyt vanhempi huutaa että siellä on myrkkyä. Näin olen saanut lapsetkin hysterian valtaan. Miestä tarvitaan kotiin rauhoittelemaan meitä.

Mua jotenkin ärsyttää kun pakko siirtää omat fobiansa ja avuttomuutensa lapsilleen.

Mun sisko on just samanlainen, jos se näkee pienenkin hämähäkin, niin se nostaa helvetillisen äläkän ja ei voi olla samassa talossa kun ne on niin inhottavia. Miehen pitää mennä jokanen kärpänen tappamaan. Sitten se vielä ihmettelee miksi lapset on niin pelokkaita ettei uskalla es metsään mennä, koska siellä voi olla vaarallisia ötököitä.

Jos ittellä on noin pahoja fobioita niin niihin on saatavilla ammattiapua. Pakkoko niitä on ehdoin tahdoin jälkipolvelleen siirtää.

Siinäpä rohkaisevat sanat. Juuri tällaisia "maatalonemännäntyyppisiä" ihmisiä en ymmärrä. Heidän mielestään apua ei saisi kysyä ja kaikki mitä ei luonnostaan osaa, on uusavuttomuutta. Itse (en ole siis ap) olisin varmaan toiminut samoin kuin ap ja odottanut miestäni. Meillä myös mies on se jolla on enemmän sitä käytännön kokemusta kaikesta tällaisesta ja osaa paremmin hoitaa tällaiset asiat. Miksi ihmeessä pitäisi osata tehdä kaikki itse, kun on mieskin olemassa?

Alkuperäinen kirjoittaja neiti:

Siinäpä rohkaisevat sanat. Juuri tällaisia "maatalonemännäntyyppisiä" ihmisiä en ymmärrä. Heidän mielestään apua ei saisi kysyä ja kaikki mitä ei luonnostaan osaa, on uusavuttomuutta. Itse (en ole siis ap) olisin varmaan toiminut samoin kuin ap ja odottanut miestäni. Meillä myös mies on se jolla on enemmän sitä käytännön kokemusta kaikesta tällaisesta ja osaa paremmin hoitaa tällaiset asiat. Miksi ihmeessä pitäisi osata tehdä kaikki itse, kun on mieskin olemassa?

No vaikka siksi, ettei joutuisi elohopeapallon takia odottelemaan pissi sukassa ja lapset paniikissa miehen kotiintuloa, vaan voisi ratkaista asian kahdessa minuutissa ja jatkaa päivän viettoa normaaliin tapaan?

Kun netin ääreen näköjään pääsee, niin voi ihan itse etsiä tietoa siitä kuoleeko nyt välittömästi jos katsookaan elohopeaan päin.

Onko sun miehelläs paljonkin käytännön kokemusta elohopean pyydystyksestä ja tunnistamisesta, vai onko sillä ihan vaan maalaisjärkeä "tällaisissa asioissa"?

Mitä nopeemmin sen siivoot pois, sitä vähemmän se ehtii höyrystyä asunnon hengitysilmaan. Eli miestäs oottelemalla ainoostaan pahennat asiaa. Se ei ihmeemmin iholta imeydy ja voit varsin mainiosti vaikka just folion sisään tai vaikka bonapurkkiin sen pistää ja viedä ongelmajätteisiin tai apteekkiin.

"Kuumemittarin elohopea on metallista elohopeaa, joka ei juurikaan imeydy nieltynä eikä iholta. Hoitotoimenpiteitä ei tarvita. Kuumemittarin elohopea höyrystyy muutaman vuorokauden kuluessa huoneilmaan, jolloin se voi hengitettynä imeytyä. Määrä on kuitenkin niin pieni, ettei myrkytysvaaraa yleensä ole.

Toimita rikkoutuneen kuumemittarin elohopea tiiviissä astiassa apteekkiin ongelmajätteenä. Siivouksessa voi käyttää esim. harjaa ja rikkalapiota (imurointia ei suositella, koska se voi lisätä elohopean höyrystymistä)."

http://www.hus.fi/default.asp?path=1,28,824,2049,2265,2260,4535#kuumemittari

Elohopean saa helpoimmin pois kun imeyttää sen vaalean leivän palaseen.
Myös pesuaineella kyllästetty pieni pesusieni toimii: se 'imee' elohopean kiinni itseensä. Kummatkin sit kyllä syytä heittää roskiin käytön jälkeen :)

Itsellä meni vanhanaikainen kuumemittari rikki ja tolla leivällä (netistä kans katsoin neuvoja) sain sen saalistettua. Jaksamista, ei se määrä sun lapsia myrkytä, eikä suakaan :hug:

Yhteistyössä