Minkälaiset vaunut/rattaat pk seudulle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Glenn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Glenn

Aktiivinen jäsen
03.09.2010
2 922
1
36
Minkälaiset vaunut olis hyvät pääkaupunkiseudulle? Meillä itsellä on emmaljungan classisit, koppaosa ja ratasosa erikseen siis. Mietin, että onkohan ne liian jytkyt sinne. Olisko kätevämpi sellanen yhdistelmä missä ratasosan päälle saa laitettua sen kantokopan. Pitäskö se olla pehmeä vai kova? Mitä eroa niillä on?

Tarkoitus on varmaan lenkkeillä, ei kuitenkaan missään metsässä varmaankaan. Erikseen parvekevaunuja ei tarvita.

Mulle tosiaan kaveri sieltä etelä-suomesta soitteli, että "noh, minkäslaiset vaunut mie ostan?" Lupasin katella muutaman mallin valmiiksi. Meillä on vaan etäisyyttä 750km niin en ole ihan varma, että mitkä kävis sinne parhaiten.

Sitten jos jollakin olis vielä suosituksia sellasesta travel systeemistä, johon saa kaukalon kiinni. Ne vois olla aika kätevät kaupoissa käydessä. Mulla naapurilla on joggerit ja se on ainakin tykänny niistä.

No kaikenlaisiaxvaunuja täällä on liikenteessä mutta parhaat täällä on mun mielestä esim Bugaboo Cameleonit varustettuna talvipyörillä, niitä tosin onneksi tarvitaan vasta ens talvena :)

Meillä nyt kahdeksannet rattaat/vaunut kierroksessa ja vanhin lapsi täyttää elokuussa 4v joten pakko myöntää että olen vaunufriikki.

Kaikista epäkätevimmät pk-seudun olosuhteisiin omaan käyttöömme oli Brio Duo:t eli perus kova koppaiset yhdistelmät niinkuin Emmaljungatkin. Meille kääntyvät etupyörät/pyörä on ehdoton, liikutaan niin paljon ahtaissa tiloissa.

Tällä hetkellä meillä on Emmaljungan Scooter S:t kun lapset on jo niin isot ettei tarvita yhdistelmiä ja Bugaboot jäi hankkimatta kun tarvittiin Phil&Tedsit esikoisen ollessa niin pieni kuopuksen syntymän aikaan.

Sekn vaikuttaa paljon, että missäpäin ok-seutua tulee pääosin liikuttua. Helsingin keskustassa ihan eri kuin jossain metsäteillä ja lähiöissä. Mutta kyllä mä hankkisin pienet ja näppärät. Mahdollisimman kapeat niin mahtuu julkisiin ja kauppoihin.
Meillä oli esikoisella Brion Happyt, jotka myytiin heti kun siirryttiin ratasvaiheeseen kun olivat ihan liian isot ja kolhot. Sitten tuli Britaxin Vigourit (nykyään B-Smart) ja niistä kyllä tykkäsin, tosin kolmipyöräisyyteen meni aikaa tottua (näitä on kyllä myös 4-pyöräisinä). Sitten vaihdettiin Brion Spin-rattaisiin kun olivat vielä vähän kapeammat ja kun se kolmipyöräisyys häiritsi.
Kakkoselle tuli sitten nuo Bugaboon Cameleonit, ajattelin, että kerralla sellaiset, mitkä menee koko ratasajan :).

Sekä noihin Britaxeihin että Bugabooihin saa turvakaukalon kiinni, todella kätevä ominaisuus.

Teutonia spirit s3 ja ovat olleet tosi kivat, britaxin tai maxi cosin kaukalon ainakin saa kiinni niihin. Bugaboo Cameleonit on monella tutulla ja ovat tykänneet paljon.

Mutta kyllä mä sinuna tulisin niillä sun olemassa olevilla vaunuilla tänne ja kattelisin mikä tilanne täällä on. Samanlaista se elämä täälläkin pääpiirteittäin on :)

Ja saa ne vaunut nopsaan sitten hommattua täälläkin, täällä vielä paljon nopeammin.

Mutta ehdottomasti kannattaa ostaa vaan yhdet rattaat joissa on samassa travel system ja se se kova/pehmeä koppa asia tulee kysymykseen vain sillon jos teillä ei ole hissiä ja asutte kerrostalossa. Tällöin on hyvä olla pehmeä koppa jossa voi napata vauvan helposti ylös kun vaunut jää varastoon.

mulla on britaxit vuosimallia -09 ja nimen omaan noi vigourit siis kolmipyöräisinä. pienet ja ketterät, tuntuu muiden rattaiden vieressä että ihanku lasten lelurattaita työntelis :D ainaki silloin ku oli se vauvakoppa tossa käytössä.. nyt sitten joudun "tyytymään" britaxin b-dualeihin lasten pienen ikäeron takia. toivottavasti esikoinen alkais reippaammin kävelee niin ei tarttis kauaa olla "jätti"rattailla liikenteessä.

asutaan 40km helsingistä ja meillä käytössä kolmipyöräiset emmaljunga cangaroot (ei vissiin valmisteta enää) täyskumipyörillä. Sohjossa/lumessa ehdottomasti on kätevämmät nelipyöräiset ilmalla täytetyt emmaljungat (kaverilla sellainen 2011 yhdistelmäratasmalli ja on kyllä tykännyt). Mutta näin keväällä/kesällä kolmipyöräiset on kyllä ihan huiput, koska ei tarvitse nostella rattaita erikseen 90 asteen kulmissa niin kuin nelipyöräisiä. Kannattaa myös kiinnittää huomiota tavarakorin kokoon ja materiaaliin. Meillä metallinen olisi kätevämpi koska käydään paljon kaupassa rattailla, nyt on vaan sellanen pussi. Mutta kaupassa se kääntyvä etupyörä on kyllä ihan lyömätön.

Kääntyvät etupyörät ehdottomasti, menin tekemään sen virheen että ostin isopyöräiset liikkumattomat ja jouduin ostamaan uudet, koksa tuolla kauppakeskuksissa ja tiellä kääntyvät pyörät kulkevat 10000000 paremmin.

Kiitoksia. Tuota julkisilla kulkemista en tosiaan itse hoksannut ollenkaan ajatella, täällä kun ei moisia kulje.

kääntyvät etupyörät on siis hyvä juttu. 3 vai 4 rengasta taas lähinnä makuasia.
Kiitos Arwen kun valaisit tuota kova/pehmeä koppa asiaa mulle :)

Siis mun nyt kannattais suositella bugaboon cameleoneja.

Olisko vielä joitain merkkejä, joita kannattais katsella? Tai asioita joita ottaa huomioon?

Yhteistyössä