Minkälaiset vaunut elokuussa syntyvälle vauvalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
En ole vielä hankkimassa, mutta oon jo miettinyt hankintoja, laskenut budjetteja ja alkanut säästää rahaa. N. 500€ budjettia mietin. Onko liian vähän? Muihin hankitoihin menis yhteensä reilu 500€. Lähinnä käytännöllisyyttä mietin kun pitää sitten talvella työntää ja yhdistelmät olis kätevät. Kova vai pehmeä koppa? Kannattaako hankkia vielä erikseen parvekevaunut?

Jaan luultavasti seuraavalla kommentillani todella paljon mielipiteitä kahtia mutta omakohtasella kokemuksellani...
Mulla on lapset syntyneet maaliskuun alussa ja lokakuussa eikä kummallakaan ole ollut käytössä vaunuja vaan ihan rattaat ja niissä pehmeä koppa / lämpöpussi. Ite en halunnut vaunukoppaa sen takia kun käyttöaika on kuitenkin suht lyhyt ja talvella kuitenkin tarvitsee makuupussia tms lämmikkeeksi niin pärjättiin "jääkarhupussilla" ja rattailla eikä jäänyt turhaan kaappiin pyörimään se koppa.
Me asutaan omakotitalossa joten ei ole ollut tarvetta parvekevaunuille mutta sen sijaan kauppakeskuksissa, etelän reissuilla ym on ollut käytössä kevyemmät ja ketterämmät rattaat mitkä oli käytösää 6kk lähtien, osin jo senkin takia et oli kevyemmät nostaa autoon ja veivät autossa vähemmän tilaa kun isot rattaat.

Mä ostin parveke rattaa, että saan noi paremmat säilytettyä kuivassa.

Hobbarista ostin ABC:t (yhdistelmä) ja ehkä 8 viikon päästä pääsen jo niitä testaamaan. Kovassa kopassa pientä on kuulema parempi nostella ja siinä on enemmän tilaa talvellakin. Mä olisin halunnut emmaljungat, mutta ei ollut varaa laittaa 750€ niihin.
4 isoa pyörää on ja luulen että ensi talvenakin on jossain vaiheessa taas paljon lunta. Tänä talvena olen katsellut, kun 3 pyöräisillä yritteään päästä eteenpäin ja tuskaiselta on näyttänyt.

Meille tulee kyllä autoon sitten vielä matkarattaat joihin saa kaukalon laitettua. Niitä voi käyttää sitten myös keskustassa, kun ovat ketterämmät.

Jos asutte siis kerrostalossa, kun parvekerattaista puhuit. Niin säilytätkö ykkösvaunuja alhaalla? Jos niin, niin sitten kannattaa ehdottomasti hankkia rattaat kantokassilla, kovan kopan kanssa joudut joka kerta nostamaan vauvan kotiin palatessa kopasta. kantokassin taas saa kätevästi kannettua sisälle ilman että vauva herää, ja mahdollisesti siirrettyä jatkamaan uniaan parvekkeelle.

Meillä on kaksi elokuussa syntynyttä lasta. Ostettiin käytettyinä Brio Kombit kovalla kantokopalla. Kova kantokoppa oli loistojuttu. Toimi hyvin talvella. Siinä oma kuomu, joten vauva voi jatkaa pelkästään kopassa harsolla suojattuna uni parvekkeella. Kova koppa oli helppoa nostaa yhdistelmistä ja vauva siinä mukana. Miksi joku väittää, että pelkkä vauva pitäisi nostaa. Asuimme hissittömässä kerrostalossa, joten pelkästään koppa kannettiin partsille.

Toisaalta koppa toimi myös kylässä vierassänkynä vauvalla ja siinä kiikutettiin myös keinusitterin päällä vauva uneen kotona monet kerrat. Kesällä kova koppa ei ollut liian kuuma, vaan sopivan ilmava ja nukkuvaa vauvaa oli helppo siirrellä sen avulla.

Matkarattaiksi ostetiin halvat Emma-rattaat. Sattumalta niihin sopi turvakaukalo (Britax) kuin nakutettu.

vaunut oli meillä kahdella ja ihan hyvinä pidin vaikka ovat kait niitä halppiksia..vauvat on pysynyt lämpiminä, ei ole kertaakaan vaunut temppuillut, kevyet työntää ja pääsee hyvin hangessa...täällä maalla kun tarttee jyrätä välillä lumessa ja välillä ravassa...maksoin 300 uutena

Syyskuussa syntyneellä aikoinaan tykkäsin että oli vaunukoppa erikseen. Se tulee aikalailla korkeammalle maantasosta kuin ratasistuin eli oli helppo huoltaa vauvaa eikä ollut kaupungilla niin alttiina pakokaasuille. Keväällä syntyneellä kakkosella taas ei vaunukoppaa hirveästi käytetty, lähinnä siksi että välillä samaisella kulkupelillä kuskattiin isompaakin.

olen ehdoton pehmeän kopan kannattaja. Käyttöikä pitkä, monikäyttöinen, lämmin, ei vie säilytystilaa. Meillä on olleet kovassa käytössä Emmaljunga Ceroxit ja edelleen jos olisin rattaita ostamassa niin samoihin päätyisin. Ehkä ihan kuumimpina kesäpäivinä voisin suositella sitä kovaa koppaa, muttta sun vauvas syntyy elokuussa, joten talvea vasten pehmeä koppa ehdoton, menee seuraavaan kesään asti:)

[QUOTE="mä";23031947]olen ehdoton pehmeän kopan kannattaja. Käyttöikä pitkä, monikäyttöinen, lämmin, ei vie säilytystilaa. Meillä on olleet kovassa käytössä Emmaljunga Ceroxit ja edelleen jos olisin rattaita ostamassa niin samoihin päätyisin. Ehkä ihan kuumimpina kesäpäivinä voisin suositella sitä kovaa koppaa, muttta sun vauvas syntyy elokuussa, joten talvea vasten pehmeä koppa ehdoton, menee seuraavaan kesään asti:)[/QUOTE]

Minä taas olen kovan kopan kannattaja. Se menee vielä seuraavana kesänäkin toisin kuin pehmeä koppa.

Kokemuksia on sekä pehmeestä että kovasta ja kovan hommaan joskus jos vielä tarvetta tulee. On tilavampi. Mut toi jääkarhupussi on myös kätevä. Siellä meidän elokuinen parhaillaan hirsiä vetelee.

Meillä on Brion Happyt pehmeällä kopalla. Vauva syntyi heinäkuun helteillä.
Pehmeästä kopasta sai nyt talvella tehtyä kätevästi lämpöpussin. Alkuun kuskattiin vauvaa kopassa kellarin vaunuvarastoon ja takaisin ylös. Meillä on myös erikseen parvekevaunut, koska asutaan 3.kerroksessa eikä ole hissiä.
Ja tosiaan meidän vaunuissa on isot ilmakumipyörät, eikä ole ollut ongelmia lumen kanssa.
Makuasioita tietty nämäkin. Itse olen ollut tyytyväinen.

[QUOTE="mä";23031980] Sitä paitsi kovalla kopalla rattaat ovat niin korkeat, että en kyllä taaperoa niissä istuttaisi.[/QUOTE]

Siis häh? Ei kopan kovuus tai pehmeys vaikuta mitenkään rattaiden korkeuteen. Molemmat laitetaan ihan samalla tavalla sen ratasosan päälle. Mahdatkohan sekoittaa yhdistelmät (joko kovalla tai pehmeällä kopalla) sellaisiin vanhanaikaisiin vaunuihin, joissa oli kiinteä koppa, eikä siis mahdollisuutta rattaisiin lainkaan.

Lisäksi meidän yhdistelmissä ratasosan korkeutta pysyy säätämään. Eli irtokopan kanssa pikkuvauva-aikana kannattaa säätää korkeammalle, jottei vanhempien selkä rasitu. Sitten kun koppaa ei enää käytetä, niin turvallisuussyistä kannattaa laskea ala-asentoon.

Jos ajattelee hankintaa pitkän käyttöiän vinkkelistä katsottuna niin ehdottomasti yhdistelmiä suosittelen. Ja jos lapsia on enemmän suunnitteilla.

Itsellä on yhdistelmät ja rattaita ei erikseen ole tarvinnut hankkia. Kova kantokoppa oli käytössä tukeva ja sillä on kätevä siirtää nukkuva vauva vaunuista muualle tai vaunuihin. Vaunujen hankinnassa kannattaa ottaa huomioon sen makuuvaunuosan pituus, pitempään mahtuu isompi lapsi nukkumaan selällään.

Yhteistyössä