Minkälainen persoona pääsee sairaanhoitajan tai terveydenhoitajan valintakokeen seulasta läpi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Olin tuossa kesäkuun alkupuolella valintakokeessa, joka sisälsi ryhmätehtävän ja yksilöhaastattelun.

Te, jotka jo olette päässeet kouluun sisään, niin miten teillä on mennyt tuo valintakoe? Mitä olette sanoneet yksilöhaastattelussa ja miten käyttäydyitte ryhmätehtävässä?

Yksilöhaastattelu jäi vähän mietityttämään, kun haastattelija kysyi vain johdattelevia kysymyksiä jotka eivät välttämättä liittyneet mitenkään hoitoalaan. Mikä niihin olisi ollut oikea vastaus?

Tai kun ryhmätehtävässä en ollut suuna päänä, tein kyllä ehdotuksia ja kommentoin muiden ehdotuksia, mutta mihinkään varsinaiseen lopputulokseen me emme päätyneet. En myöskään ollut se joka ensisijaisesti otti keskustelun haltuun.

Onkohan tässä mitään mahiksia päästä sisään... Tiedättekö yhtään miten tuo haastattelu ja ryhmätehtävä on pisteytetty? Taustapisteitä sain muistaakseni 23p.

Mä en ole ollut koskaan noissa kokeissa mut mun ystävistä 2 on terveydenhoitajaksi kouluttautumassa ja 5 sairaanhoitajaksi. Ja kaikki on kyllä ihan eri luontoisia, tai ehkä yhdistävänä tekijänä on small talk taito.

mulle sanottiin että olin hieman arka ryhmäkeskustelussa. Sanoin muutaman jutun mutta siinä keskustelussa oli pari tyyppiä suuna päänä eikä antaneet oikeastaan muille mahkuja. Molemmat otti esimerkkejä aikaisemmasta työkokemuksesta. Olivat lähihoitajia. Pääsin sisään, ne kaks ei...

Mun ajoista on niin kauan ku oon nois kokeis ollu,mut kyl sinne pääsee aika helposti kunhan on sosiaalinen ja soaa ottaa muut huomioon eli jos et esim.puhunut ryhmätehtävässä kenenkään päälle niin hyvä:)

Ite oon ollut jo jokunen vuosi sitten tuossa pääsykokeessa, pääsin kouluun 15 ekan valitus sisällä, sittemmin kyllä keskeytin sen. Ryhmätilanteessa ne kattoo sitä, että miten tulet juttuun/toimeen muitten kanssa, eli hyvä ois ettei ois ihan hissukseen, mut en usko et "johtajanakaan" täytyy olla. Ite oon tommosissa vähän hiljaisempi.

Ite soitin kyllä siitä tarkemman palautteen silloin, mut en yhtään muista niistä pisteytyksistä kyl enää. Hyvin se varmasti meni, oo huoletta. =0)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Kiraki:
Ap, missä olit kokeessa? Itse hain terkkariksi Hämeenlinnaan :)

Nyt vastako?
Mää olin sairaanhoitajaksi hakemassa, mut eikös ne ollu yhtäaikaa :D

Hämeenlinnassa terkkarien koe oli perjantaina 5.6., sairaanhoitajat kai olivat ke ja to.

Aijaa, no olise sitten eri päivä..Tuli vaan mieleen ku se tutor kysyi että ollaanko me hakemassa terkkariks vai s-hoitajiksi.

Nyt vastako?

Hämeenlinnassa terkkarien koe oli perjantaina 5.6., sairaanhoitajat kai olivat ke ja to.

Aijaa, no olise sitten eri päivä..Tuli vaan mieleen ku se tutor kysyi että ollaanko me hakemassa terkkariks vai s-hoitajiksi.

Hassua, minusta perjantaina oli vain terkkareita. Ehkä osa oli laitettu toisille päivillekin, jos se pe ei vaikka käynyt. Oli kyllä kiva kun ne tutorit pyörivät siinä, heiltä sai kysellä kaikkea mitä mieleen tuli.

Nyt vastako?

Hassua, minusta perjantaina oli vain terkkareita. Ehkä osa oli laitettu toisille päivillekin, jos se pe ei vaikka käynyt. Oli kyllä kiva kun ne tutorit pyörivät siinä, heiltä sai kysellä kaikkea mitä mieleen tuli.

Juu ja kevensivät hyvin tunnelmaa.. :)

Mä olin perjantaina sairaanhoitajan pääsykokeissa ja ne oli lähestulkoon samat kuin lähihoitaja-koulutukseen. Kirjallisista tehtävistä kaikki paitsi yksi oli samoja, ryhmätehtävän aihe sama ja jopa psykologi oli sama.

Lähihoitaja-koulutukseen pääsin.

Mä oon kerran päässyt th:n valintakokeista läpi, ikävä kyllä en päässyt kuitenkaan koulua aloittamaan, joten haen uudestaan syksyllä.

Ryhmätilanteessa tein ehdotuksia, kommentoin, ja keskustelin. Olin semmonen keskiverto äänekäs, en todellakan tuppisuu, mutten myöskään se ryhmän puhejohtaja. Yksilöhaastattelussa vastailin kysymyksiin rehellisesti ja suoraan.

Meillä silloin tuohon ryhmäjuttuun kuului myös semmonen palikkatesti, piti kasata semmosia häkkyröitä niin monta kuin muutamassa minuutissa ehti. Yksi meiän ryhmän jäsenistä menetti siihen totaalisesti hermonsa, jätti palikat pöydälle, keräs kassinsa ja lähti menemään... :D Ei olis tainnut allala pärjätä muutenkaan...

Alkuperäinen kirjoittaja Gekkolisko:
Meillä silloin tuohon ryhmäjuttuun kuului myös semmonen palikkatesti, piti kasata semmosia häkkyröitä niin monta kuin muutamassa minuutissa ehti. Yksi meiän ryhmän jäsenistä menetti siihen totaalisesti hermonsa, jätti palikat pöydälle, keräs kassinsa ja lähti menemään... :D Ei olis tainnut allala pärjätä muutenkaan...

Ahaa, SITÄ siinä häkkyräkokeessa siis testataan. Jonkun hermot eivät oikeasti kestä sitä :D

HAMKissa ei muuten koottu mitään häkkyröitä tai taivuteltu rautalankoja.

Minä aloitin vuonna 93 sairaanhoitajakoulun, enkä kuolemaksenikaan muista mitä kaikkea kysyttiin tai miten toimin. Testorin kirjalliset testit oli, psykologin, opettajan haastattelu ja ryhmätilanne ja minä kuulin, että ne jotka erikoistuivat psykiatriaan (kuten minä) niin olisi katsottu tiukemmalla seulalla....Tiedä sitten.Muistn kun meiltä yksi vaihtoi sis-kir linjalta psykiatriseen, niin joutui käymään vielä jonkun psykologin keskustelun läpi eli ei ollut ihan yksinkertaista, kun taas joku meiltä vaihtoi muistaakseni leikkuri vai oliko sis-kirraan niin pääsi ilman ylim.testejä, mutta tuosta on jo tosiaan aika, enkä tiedä mikä nykyään käytäntö.
Ei ole tullut edes opiskelijoilta kysyttyä, vaikka jatkuvasti heitä ohjaan

Minä hain vuonna 2006 sh -koulutukseen. Yksilöhaastattelussa psykologi kyseli kaikenmoista lastenhoitojärjestelyistä ja ym.,, kun luki tiedoistani, että minulla on kolme lasta. Ihan leppoisia juteltiin mm. kotikaupungistani ym. Ryhmätehtävässä yritin keksiä jotain rakentavaa sanottavaa ja onnistuinkin, vaikka en mikään puhelias tyyppi ole. Pääsin kouluun ja valintakokeet meni siis tosi hyvin, sillä todistuksesta ei pisteitä paljoa tullut.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Alkuperäinen kirjoittaja Gekkolisko:

Ahaa, SITÄ siinä häkkyräkokeessa siis testataan. Jonkun hermot eivät oikeasti kestä sitä :D

HAMKissa ei muuten koottu mitään häkkyröitä tai taivuteltu rautalankoja.

Ei meillä ainakaan ollut mitään häkkyröitä. :o

Alkuperäinen kirjoittaja Toivoliini:
Minä hain vuonna 2006 sh -koulutukseen. Yksilöhaastattelussa psykologi kyseli kaikenmoista lastenhoitojärjestelyistä ja ym.,, kun luki tiedoistani, että minulla on kolme lasta. Ihan leppoisia juteltiin mm. kotikaupungistani ym. Ryhmätehtävässä yritin keksiä jotain rakentavaa sanottavaa ja onnistuinkin, vaikka en mikään puhelias tyyppi ole. Pääsin kouluun ja valintakokeet meni siis tosi hyvin, sillä todistuksesta ei pisteitä paljoa tullut.

Mulla kans kysyttiin lähihoitaja soveltuvuuskokeissa, että kuinka onnistuisi opiskelun ja perhe-elämän yhdistäminen. No mun oli sille opettajalle pakko sanoa, että mä olen samaisessa koulussa catering-linjalla ja valmistun aivan pian. Että on kyllä jo kokemusta asiasta. :D

Nyt sitten sairaanhoitajan pääsykokeissa kysyttiin, että miten elämä muuttuisi jos opiskelemaan pääsisi. No sanoin, että on jo kokemusta tuollaisesta tilanteesta, että eipä se siitä kauhiasti muuttuisi.

Yksilöhaastattelussa utelevat motivaatiota, kuinka paljon haluat ja jos on jo perhettä miten perhe/mies tulee opintoja, näin mulla

Ryhmähaastattelussa painotetaan sekä kykyä kuunnella, että ottaa rakentavasti kantaa. Suunapäänä puputtavat tippuu, samaten ne jotka ei uskalla aukasta suutaan.

Yhteistyössä