Minkälainen oli teidän lapsuuden jouluaatto? Lähinnä kyselen lahjojen avaamiskohtaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Mua ärsytti pienenä se, että lahjat jaettiin vasta ihan vikana jouluaattona. Ekaks piti syödä ja sit piti lähteä haudalle ja vasta sit sai lahjat. Jotenkin koko se päivä oli yhtä odotusta.

Nyt mun mielestä meidän perheessä lahjat voidaan avata jo aamusella. Vai? Mitä mieltä te olette?

Meillä sai kuusen alle yhden paketin jo aamulla että jaksoi sitten odottaa iltaan. Lahjat sai vasta illalla, mutta siihen mennessä oli kyllä tehty jo kaikki jutut ja heti syömisen jälkeen ne sitten sai. Aatot oli hirmuisen kiiruisia ja aikataulutettuja meillä lapsilla jouluaattoina kun soitimme kaikki ja jouluaattona piti käydä esiintymässä päivällä vielä eli heti joulurauhan julistuksen jälkeen piti jo kiitää keikalle ja sieltä sitten tulessa käydä nopeasti saunassa ja joinakin jouluina piti viedä vielä naapurin mummua haudoille käymään ja sitten vasta ehti kotiin rauhassa syömään. Nykyäänkin lahjat avataan meillä vasta illalla, mutta me jätämme vaikka haudallakäynnin väliin jos emme ehdi, en jaksa enää niitä kiireisiä aattoja ellen nyt sitten satu olemaan töissä jouluna, silloin se on vaan jaksettava.

Minusta taas se on osa joulun ideaa, se odotus. Meillä lahjat jaetaan vasta illalla (tai no viiden kuuden aikaan). Päivällä käydään haudoilla jo ehditään ja viitsitään, ja toki ne aamuriisipuurot, joulusaunat ja päivälliset hoidetaan, mutta pääasia on rento oleilu ja illan odotus.

Pahin minkä tiedän on erään perheen tapa hoitaa jouluostoksia vielä jouluaattona. Suuri osa jouluruoista ostetaan aattoaamuna samoin osa lahjoista ja vasta illalla päästään rauhoittumaan.

Meilläkin lahjat avattiin vasta illalla, mutta mun mielestä se odotus oli mukavaa odotusta, jouluna oli niin kivaa tekemistä muutenkin. Käytiin ensin aamupäivällä haudalla, johon tuli myös serkut ja mummi, ja sitten mummilla kahvilla, jos ei oltu sinne joulua menossa viettämään. Kotona käytiin saunassa ja syötiin, joskus toisinkin päin, ja sitten luettiin jouluevankeliumi, ja laulettiin joku jouluaulu, jonka joku meistä lapsista säesti pianolla. Sitten avattiin lahjat. Ei se odottelu ollut niin kauheaa, kyllä aina viimeistään klo 6 avattiin, yleensä aiemminkin. Itse tykkään nykyäänkin viettää joulua niin, että lahjojen avaus on viimeinen ohjelma, ja sitten voidaan pelata jotian uutta peliä, tai leikkiä uusilla leluilla yhdessä.

[QUOTE="vieras";22458435]Mua ärsytti pienenä se, että lahjat jaettiin vasta ihan vikana jouluaattona. Ekaks piti syödä ja sit piti lähteä haudalle ja vasta sit sai lahjat. Jotenkin koko se päivä oli yhtä odotusta.

Nyt mun mielestä meidän perheessä lahjat voidaan avata jo aamusella. Vai? Mitä mieltä te olette?[/QUOTE]

meillä oli sama homma,tuntu että aatto oli sitä yhtä oottamista.nykyään meillä kans saa aamulla jo pari pakettia ja sitte kun siirrytään mummolaan nii n.2 -3 aikaa päivällä sitten pukki tulee,ja sen jälkeen rauhoitutaan sitte syömään.

No meillä kävi joulupukki siinä iltasella, ehkä viiden kuuden maissa, sillon ne lahjat saatiin. Ja sitten vanhempana kun ei enää joulupukkia käynyt niin osattiin jo odottaa kärsivällisesti.

Meillä vaihdetaan aatonaattona ennakkolahjat miehen kanssa, kun mä en malta odottaa. Siis sitä lahjan antamista, kun yleensä keksin kaikkia ihanuuksia miehelle. Aattoaamuna on pienet aamulahjat kuusen alla, varsinainen saaliin jako suoritetaan mummulassa ja illalla/joulupäivänä (milloin palataankaan sitten kotiin) suoritetaan lopputyhjennys kuusen alla.

Kaikesta huolimatta meillä ei ole mitään valtavaa lahjamassaa, vaikka siltä ehkä kuulostaa. =) Mummulassa vaan on tuota serkunviljaa, niin halutaan antaa tytölle kotona, jos on isompia tai muuten tärkeitä lahjoja, ettei huku siihen yleiseen kaaokseen se saamisen hetki.

Mä en ole koskaan ollut mikään odottamisen suuri ystävä, minkä ehkä huomaa tässä meidän lahjajärjestelyssä.

*muoks. Osaan lukea joo... Siis kysymys oli lapsuuden jouluista eikä nykyisestä käytännöstä. :headwall:

Meillä katsottiin piirrettyjä, koristeltiin kuusi, valmisteltiin jouluruokapöytää, otettiin vastaan mummoja... Syötiin siinä viiden maissa minkä jälkeen tuli joulupukki. Pukille laulettiin, juteltiin, istuttiin polvella ja kuvattiin, sitten jaettiin lahjat. Aukaista sai vasta kun pukki oli lähtenyt.

Viimeksi muokattu:
Aamulla herättiin, syötiin aamupalaksi riisipuuroa. Sitte lähettiin haudoille, käytiin toisen mummon luona (ainoa joka oli elossa), siellä sain läjäpäin lahjoja ja karkkia ja herkkuja, lahjoja ei tosin saanu avata ko vasta kotona. Sitte pahoinvoivina autoon, takapenkki kilju koko matkan "koska ollaan kotona", kotona syötiin perunamuusia ja hirvenkäristystä (vakio), olo koheni ja ooteltiin joulupukkia yleensä ulkona leikkien, äiti ja isä meni navettaan jossaki välissä ja naapurin muori katto sillä aikaa lasten perään. Sitte sisälle syömään kinkkua ja känninen joulupukki tuli (naapurin ukko), lissää lahjoja ja kinkkua ja karkkia ja lahjojen avaus, leikkimistä, sauna, iltapalaksi käristettiin jotaki takassa ja väsykiukuttelun kautta sänkyyn ja unta nuppiin. Aamulla taas piti nousta jo viieltä leikkiin :D

Meillä on pukki käynyt illalla kuuden aikoihin. Ei kyllä olisi aiemmin ehtinytkään kun kuusen koristelu, puuron syönti, saunominen, aattohartaus, hautausmaalla käynti, joulumuistamisten jakaminen yms. piti kiireisenä ruokaan saakka. Ja mun mielestä se odotus juurikin luo sitä jouun jännitystä ja tunnelmaa. Pari vuotta takaperin meillä kävi pukki jo iltapäivällä kun esikoinen oli vielä pieni ja päikkäriajat olisi muuten sotkeentuneet. Nyt kyllä pukki saa tulla taas illalla.

meillä vielä aatto-aamupäivästä siivoiltiin ja leivottiin.. joulurauhan julistus katottiin telkasta kuusen koristelun lomassa... sit saunottiin, syötiin ja sit oli lahjojen vuoro... pukinmuori tuli lahjojen kanssa aina kun mummo oli saunassa (kumma juttu miten sattukin aina niin)... sit loppuilta ihmeteltiin lahjoja...

Alkuillasta ne lapsuudessa jaettiin. Haudoilla ei käyty, sukulaisten haudat oli toisella puolen maata, mummolassa ollessa käytiin vasta joskus joulupäivinä, ei koskaan aattona.

Minusta niitä lahjoja kuuluu odottaa, joulukin alkaa vasta puolilta päivin joulurauhanjulistuksesta. Ja oikeastihin me saamme ne etuajassa, monessa muussa maassa ne saa vasta joulupäivän aamuna.

Kellontarkka ollu niin kauan kun suinkin muistan eli sellaset 30v. Aattona lahjat olivat vuorossa vasta viimesinä eli illalla kun kaikki muu oli tehty. Minä ja mies ollaan oltu enemmänkin miten tuntuu eikä oo sellasta kellojärjestystä.

Mun mielestä lahjat kuuluu avata iltasella. Meillä käydään saunassa, syödään ja avataan lahjat, klo on sillon 17-18. Eihän se ole aatto eikä mikään, jos heti herätessä saa mennä lahjojen kimppuun ilman noita muita "rituaaleja".

Illalla avattiin lahjat. Odottihan sitä iltaa kärsimättömänä koko päivän, mutta päivä oli niin paljon täynnä ohjelmaa että hyvä vaan että loppuhuipennus oli sitten illalla. Se oli tunnelmallista kun nyt ajattelee :)

Omille lapsille olen ajatellut sellaista tapaa, että aamulla odottaisi yksi paketti kuusen alla ja vasta illalla kävisi joulupukki tuomassa loput lahjat.

Meillä oli vakio, että ensin katsotaan "Kalle Ankan" joulu. Sitten klo 17 jälkeen alettiin pakettirumba.
Arvottiin eka paketin nostaja ja siitä sitten seuraavaksi nosti se, kenelle paketti tuli...

[QUOTE="vieras";22458435]Mua ärsytti pienenä se, että lahjat jaettiin vasta ihan vikana jouluaattona. Ekaks piti syödä ja sit piti lähteä haudalle ja vasta sit sai lahjat. Jotenkin koko se päivä oli yhtä odotusta.

Nyt mun mielestä meidän perheessä lahjat voidaan avata jo aamusella. Vai? Mitä mieltä te olette?[/QUOTE]

meillä mentiin just samalla kaavalla kuin teill pienenä ja must se on se paras tapa.. sitte voi koko illan rauhassa leikkiä leluilla ym.. meillä sai aattona valvoa niin pitkään kuin itse halusi. näin meillä toimitaan nykyäänkin kun on omia lapsia. ensin "pakolliset" syömiset, haudoilla käynnit, saunat... ja sitten lahjoen kimppuun :)

Odotus on osa joulun ihmeellisyydestä. Ehkä se odotus on aina ollut se paras osa joulua, sitten kun lahjat sai, niin ikäänkuin joulu oli ohi... Meillä lapsuudessa lahjat jaettiin yleensä vasta klo. 19 ->
sitten kun kaikki sisarukset olivat joulukiireiltään ehtineet lapsuuden kotiin (itse olin iltatähti). Kerran muistan saaneeni yhden lahjan ennenaikojaan, kun vanhimmalle siskolleni tuli joku viivästys, ja pääsivät tulemaan vasta kahdeksan jälkeen.

Nykyisin jaamme lahjat myös viimeiseksi, syömme joulupäivällisen joulusaunan jälkeen ja sitten jaetaan lahjat. Yleensä n. klo 18-19.

Me avattiin lahjat aina kello 18. Siihen mennessä oli siis syöty ja mahdolisesti saunottu.
Jos oli äitille monta lahjaa, jätin joskus jonkun kivan yllärin yöllä pöydälle, josta hän sen aamuvirkkuna sitten joulupäivänä löysi.