Minkalainen kestovaippa olisi hyvä aloittelijalle? Kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Älkää pliis ehdottako jotain kestovaippa sivustoa jossa on eri malleja, ne olen katsonut jo moneen kertaan. Menen ihan sekaisin eri vaihtoehdoista. Kirpparilla kun koluan kestovaippoja niin en tajua miten niitä pitäisi yhdistellä. Olen vielä kaveripiirin ensimmäinen joka on kiinnostunut kestovaipoista joten ystävillä ei ole kokemusta kuin kertakäyttövaipoista. LA olisi syyskuussa joten vielä olisi hetki aikaa katsella eri vaihtoehtoja. Mutta mikä olisi käytännöllisin, imutehokkain ja hyvä kestovaippa? Olen katsonut että ne AIO vaipat näyttäisivät yksinkertaisimmilta koska se on vain se yksi paketti eikä tarvitse yhdistellä imuja, villahousuja yms. Mutta onko ne miten toimivia?

AIO on hyvä, mutta melko hintava vaihtoehto, niitä pitää myös olla aika paljon koska kuivuvat hitaasti.

Vastasyntyneelle hyvä on harso + kuori, itse tykkäsin myös ImseVimseistä + kuoresta. Hieman isommalle sellainen taskuvaippa (vaikka FuzziBunz)

Vastasyntyneelle on kuulemma paras harso villahousujen tai kuoren kanssa. Itse en ole pikkuisen vauvan kanssa kestoillut, joten omaa kokemusta ei ole.

Vähän isommalle on sitten käteviä taskuvaipat (esim. Myllymuksujen). Tosin itse tykkään tuolla 2-vuotiaalla käyttää sisävaippoja villahousujen kera. Sisävaippa on siis "valmis" vaippa imevästä kankaasta. Mitään kosteussulkua siinä ei ole, siksi tarvitsee päälleen villahousut (tai kuoren). Hitaita kuivumaan ne tosin ovat, mutta muuten kivoja käyttää.

Meillä on nykyään käytössä päivisin vain AIO vaippoja ja taskuvaippoja. Ne on musta kätevimpiä laittaa ja mieskin osaa niitä käyttää. Yöksi on sisävaippa ja villahousut. Ekan kanssa oli käytössä sisävaippoja mut kolmannen kanssa en niitä ole juurikaan käyttänyt. Kannattaa ostaa alkuun muutamaa eri mallia ja testailla mikä tuntuu lapselle parhaalta. Meillä on kolmosella ollut ehdottomasti paras vaippa FuzziBuns, mutta kahdelle ekalle se ei istunut ollenkaan.

Meillä toiminut parhaiten nämä yhdistelmät ja ovat kuivuneet riittävän nopeasti:

1. Kangaspintainen taskuvaippa täytettävänä (1-3 imua pisun määrästä ja käyttäjän iästä riippuen) + hahtuvavillahousut/merinovillahousut lanoliinilla käsiteltynä tai pul-kankaasta ommeltu kuori

2. Pul-pintainen täytettävä taskuvaippa ja joskus varmistuksena hahtuvavillahousut, jos ostat pul-vaippoja käytettynä

- Sisäpintana meidän vaipoissa on ollut kuivaliinakangasta, joka vie kosteuden nopeasti pois vauvan iholta.
- Täytteet eli imut ovat olleet joko mikrokuitufroteeta tai tavallista pyyhefroteeta 2-3 kertaisiksi taiteltuina tai ommeltuina. Mikrokuitufrotee on parasta imukykynsä takia, mutta sitä ei suoraan vauvan iholle.
- Käytössä meillä pesukone ja kuivausrumpu. Pul-kuorinen vaippa kuivuu nopeasti narulla (muutamia tunteja). Vaipat tulevat pehmeämmiksi kun ne rummuttaa eikä frotee raavi käsiä, kun täyttää vaippoja.
- Pienellä vauvalla paras kiinnitys on ollut tarra: riittävästi säätövaraa masun pullotuksesta riippuen ja isommalla toimivat nepparit, kun niitä lapsi ei yleensä saa itse auki.
- Vastasyntyneellä harsot riittävät ja vaippaa pitää vaihtaa usein muutenkin, että pääsee tarkkailemaan ihon kuntoa ja napatynkää. Harsonkin sisään voi toki noita irtoimuja laittaa, jos pisua tulee reippaasti. Maitokakkavaihe on välillä haastavaa, kun sitä sitten tulee välillä lahkeista ja selästä, mutta ei sen takia kannata kestoilusta luopua: pesee vaan pyykkiä iloiten ja nauttii kun saa pukee pienelle ihania vaatteita.

Sellainen vaippa, jossa on vuotosuojat, eli käytännössä sisävaippa (mun mielestä sisätaskuvaippa on hyvä, kun kuivuu nopeammin kuin "kiinteä" sisävaippa) ja vuotosuojallinen kuori TAI vuotosuojallinen taskuvaippa :)

Mä en tykkää aio:sta, koska kuivuu hitaasti, ja tykkään siitä että taskuvaippaan saa iste valikoida imujen määrää ja laatua. Aio:t myös kalliita ja niitä pitää olla paljon hitaan kuivumisen takia. Mä olen ostanut taskuvaippoja vähän uutena ja enemmän käytettynä, mutta imut olen tehnyt itse vanhoista kankaista, niin niistä ei ole tarvinnut maksaa mitään :) VAin muutamia imuja olen ostanut.

Alle vuoden vanhalla itse pidin Iguleen Guddlebuns vaipoista jotka ovat yhdenkoon sisävaippoja. Nämä vaipat ovat lähes satavarmoja päällä, hyvät säädöt ja tehokkaat imemään sekä hyvät vuotosuojat lahkeensuissa pitämään löysät kakat sisällä.

Näiden päällä itse tykkäsin pitää HH Wool villahousuja jotka ovat erinomaiset villahousut. Paljon säätövaraa eli sama koko menee todella pitkään ja tarpeeksi ohuita jotta vaauva pystyy hyvin liikkumaan. Yöllä käytettiin sitten hahtuvavillahousuja jotka ovat pitävämpiä. Mutta sisävaippojen päälle käy yhtä hyvin myös pulkuori jos tykkää muovista enemmän. Automatkoilla ja kantorepussa käytimme pulkuoria koska näissä istuessa paine on vaippaalueella kova ja villahousut päästävät silloin helposti läpi.

Yli 1-vuotiaalla sitten siirryttiin AIO- ja taskuvaippoihin. Alle 1-vuotiaalle ei meillä löytynyt hyvää mallia joka olisi istunut hyvin lahkeista ja siten pitänyt pissat ja kakat sisällä. Eniten olen yli 1-vuotiaalla tykännyt taskuvaipoista joita voi täyttää sen hetkisen tarpeen mukaan eli tuhdimpaa täytettä pitkälle vaihtovälille esim. unille tai kauppareissuille ja vähemmän täytettä kotona ollessa jolloin vaippa on sitten tietysti ohuempi ja miellyttävämpi lapsella päällä.

osta Babyland yhdenkoon kestovaippoja :) halpa ja helppo :) imua vain sisään sen verran kuin tarvii ja käyttöön :) ja sopii koko vaippaiän, joten tulee todella halvaksi. meillä 1v pojalla on vallan käytössä Babylandit :)

osta Babyland yhdenkoon kestovaippoja :) halpa ja helppo :) imua vain sisään sen verran kuin tarvii ja käyttöön :) ja sopii koko vaippaiän, joten tulee todella halvaksi. meillä 1v pojalla on vallan käytössä Babylandit :)

Hyvin ovat toimineet osakestoilussa, kun nappisäädöillä sai aluksi vaippaa taiteltua riittävän pieneksi, tosin poika ei ole ollut mitenkään pieni kokoinen syntyessään. Meillä ei ole kyllä sattunut ohivuotoja vaatteisiin ja ihan näppärästi kuivuvat narulla, ovat melko kuivia koneesta otettaessa.

Me kestoiltiin lähes pelkästään 2 vuotta. Mun kokemuksen mukaan paras vaihtoehto on taskuvaippa, esim Bumgenius (tai FuzziBunz). Tällainen on helppokäyttöinen ja kuivuu nopeasti pesun jälkeen. Tämän vuoksi AIO:t eivät ole yhtä hyviä, kuivuvat melkein vuorokauden.

Ihan pienellä meillä oli ImseVimsen sisävaippa+kuorivaippa ja siinä kohtaa ne toimivat ihan ok. Mutta suosittelen kyllä suoraan ostamaan noita taskuvaippoja, koska ainakin nuo Bumgeniukset käyvät säätöjen takia ihan pienestä noin 2.v asti.

Ja täytyy vielä lisätä että parikin vuotta kestoilleena olen ihan pihalla noista villahousuista sun muista:) Ehkä ne on ihan ok mutta kuulostaa vähän oudolta, en tiedä.

Pikkuvauvalla ImseVimsen sisävaippa+kuori tuntuu toimivan hyvin. Ne on tosi edullisiakin, käytettynä tai uutenakin (Huutiksesta esim. oon ostanut). Samoin muut sisävaippa+kuori (tai sisävaippa+villahousut)- yhdistelmät toimii kivasti. Harsoista en henk.koht. tykkää, en vaan jotenkin saa niitä järkevästi vauvan päälle.

Taskuvaipat on isommalla vauvalla ja taaperolla ihan parhaat. On ne pikkuvauvallakin aika jees kyllä. Meidän isommalle pojalle sopi parhaiten Myllymuksujen taskuvaipat, Fuzzit oli ihan ok myös mutta en ihastunut niihin samaan tapaan kuin noihin Muksuihin.

AIO-vaipoista en ole oikein tykännyt, niiden kuivuminenkin vie ikuisuuden. En myöskään pidä yhdenkoon kestovaipoista ainakaan pikkuvauvalla.

Kestoilin isomman pojan kanssa kun hän oli n. 6 kk-2 v. Ja tämä pienempi osittaiskestoilija on nyt 5 viikkoa vanha.

Vastaus on FuzziBuntz eli taskuvaippa. Nettikaupoissa myydään valmiina paketteina joissa on vaippa ja sisään laitettava imu. Osta myös lisäimuja sillä tuon yhden imun vetokyky ei pidemmän päälle riitä.
Jos haluat päästä halvemmallanii noita kyllä löytyy käytettyinä nettikirppareilta.

Itse olen jo aikoja sitten lopettanut muiden vaippojen kokeilun ja käytän ainoastaan noita. Vastasyntyneelle kannattaa ostaa S-kokoa ja siirtyä sitten M-kokoon kun painoa tulee lisää.

[QUOTE="äippä80";26816668]Ja täytyy vielä lisätä että parikin vuotta kestoilleena olen ihan pihalla noista villahousuista sun muista:) Ehkä ne on ihan ok mutta kuulostaa vähän oudolta, en tiedä.[/QUOTE]

Villahousujen etuna on todella hyvä hengittävyys pul-kuoriin ja kertisvaippoihin verrattuna. Sillä voi olla merkitystä todella herkkäihoisille vauvoille. Ja villikset auttavat pitämään ohivuodot vaipassa ja villiksissä ja päällivaatteet pysyvät puhtaampina. Toisaalta villallekin allergisia on.

[QUOTE="vierailija";26816771]Villahousujen etuna on todella hyvä hengittävyys pul-kuoriin ja kertisvaippoihin verrattuna. Sillä voi olla merkitystä todella herkkäihoisille vauvoille. Ja villikset auttavat pitämään ohivuodot vaipassa ja villiksissä ja päällivaatteet pysyvät puhtaampina. Toisaalta villallekin allergisia on.[/QUOTE]

OK:) Silti jotenkin luulisi että ne villahousut likastuu mutta ehkei sitten. Meillä ei taskuvaipat juuri ikinä vuotaneet mistään, ihan yksi tai kaksi kertaa muistan. Kumpparit ovat napakammat kuin kertiksissä.

Hei, te Babylandin käyttäjät! Ostin käytettynä kys. vaippoja, mutta musta tuntuu, että en saa säätöjä ollenkaan kohdalleen. Ympäryksen saan, mutta reisistä tuntuu jäävän liian löysäksi. Kuinka reisien kohtaa saisi kireämmäks, jottei kaikki tulisi ulos? Ideoita kaivataan! Neiti täällä varsin mahakas...ja reittäkin jonniin verran on.

Yhteistyössä