Minkälainen käsi- tai olkalaukku teillä on ulkomaan matkoilla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Matkustelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Matkustelija

Vieras
Olemme menossa Roomaan kesällä ja siellähän on paljon taskuvarkaita. Eli pitäisi olla laukkukin sen mukainen. En pidä omistamiani laukkuja tarpeeksi hyvinä ja turvallisina.

Olen nettikaupoista koittanut etsiä sopivaa laukkua, mutta ei oikein tahdo löytyä tai sitten hinta on päälle 100 euroa enkä mä haluaisi niin kallista laukkua ostaa. Laukkuun pitäisi mahtua mun ja miehen lompakot, digikamera, mun aurinkolasikotelo, mun astmalääke. Kartan saa onneksi käärittyä pieneen tilaan.

Vai pitäisikö jättää molemmat lompakot pois ja laittaa tarvittavat rahat laukun sisällä olevaan vetoketjutaskuun? Monissa laukuissa kun on noita vetoketjutaskuja laukun sisällä. Sinne ei luulisi varkaan aivan heti pääsevän. Laukussa pitäisi myös olla pitkä hihna, että sen saa laitettua pään ylitse. Enkä halua, että siinä on lisänä lyhyet hihnat vaan lyhyemmällä hihnalla olevat laukut haluan erikseen, en halua yhteen laukkuun kaksia hihnoja.

Itse käytän päiväsaikaan matkoilla aina reppua. Ei nyt muodikkain vaihtoehto, mutta ehdottomasti kätevin, kun joutuu koko päivän kantamaan. Sinne myös mahtuu vesipullot, evästä, lisävaatteita yms. Illalla jos mennään esim syömään, niin ihan normi olkalaukku mukana. Rahaa otan vain tarvittavan määrän mukaan ja kaikki kortit jätän hotelliin.

[QUOTE="hmmm";30721057]Onko järkevää laittaa molempien lompakot ja puhelimet samaan kassiin? Jos laukku viedään menetätte molemmat tavaranne.[/QUOTE]

No mihin ne sitten pitäisi laittaa? Mä olen ainoa jolla on laukku, ei miehellä ja lapsella ole laukkuja.

[QUOTE="a p";30721062]No mihin ne sitten pitäisi laittaa? Mä olen ainoa jolla on laukku, ei miehellä ja lapsella ole laukkuja.[/QUOTE]

No tehkää mitä haluatte. Meillä mies kantaa omat rojunsa itse omassa laukussaan ja matkoilla tärkeitä asioita pistetään myös jonnekin piilotaskuihin vaatteisiin tms. Mutta te voitte antaa rahat vaikka suoraan jollekin vastaantulijalle.

[QUOTE="hmmm";30721073]No tehkää mitä haluatte. Meillä mies kantaa omat rojunsa itse omassa laukussaan ja matkoilla tärkeitä asioita pistetään myös jonnekin piilotaskuihin vaatteisiin tms. Mutta te voitte antaa rahat vaikka suoraan jollekin vastaantulijalle.[/QUOTE]

No oletpa lapsellinen kun tästä piti noin vetää herneet nenään. :D Varsinkin tuo viimeinen lause on oikein huvittavuuden huippu ja aikuinen ihminen olisi tuollaisen kommentin jättänyt pois.

Perusolkalaukku. Tungoksessa pidän sitä edessäni enkä selkäpuolella, jotta varkaus ei olisi niin helppoa (ainakin kuvittelen niin). Mies käyttää reppua, tai sitten tavarat taskuissa. Toi vesipullo on ihan hyvä myös mahduttaa laukkuun, kesällä Roomassa todennäköisesti kuuma ja reissuilla usein kävellään paljon. Tai sitten sadesäällä mahtuu sateenvarjo mukaan.

En itsekään laittaisi molempien tavaroita samaan laukkuun, jos varastetaan niin on sitten ainakin toisella rahaa tai puhelin. Mies kantakoon omaa laukkua/reppua tai sitten laittaa taskuihin.

Googlettamalla löytyy neuvoja. Esim. tämä:
http://www.yhteishyva.fi/viihde-ja-vapaa-aika/matkailu/vinkit-taskuvarkaiden-varalle/0218010-90041

Käsilaukussa, vetoketjullisessakaan, ei kannata lompakkoa jättää päälimmäiseksi, sillä näppärä taskuvaras avaa laukun huomaamatta. Selässä olevasta repusta on myös helppo viedä rahat, jos ne ovat päällimmäisenä tai ylimmässä taskussa. Käsilaukku voidaan viedä kokonaan, joten on riskialtista laittaa sinne koko omaisuus. Vaatteiden alle tuleva rahavyö/pussi on turvallinen paikka rahoille. Käyttörahat on toki syytä pitää muualla. Rikkaalta ei kannata käyttää, joten kalliit korut ja hienot vaatteet kannattaa jättää kotiin, jotta ei turhaan houkuttele varkaita.

Rahat ja kortit kannattaa laitella eri paikkoihin. Jos joku onnistuu viemään olkalaukkusi, niin kaikki menee kerralla.Tiedän tapausia, joilta on viety olkalaukkuja ja kameralaukkuja leikkaamalla hihna poikk, ei siinä päänylilaitettavat auta. Housujen vetokejullinen pikkutasku on hyvä jossain pidemmän paidan alla. Ei missään nimessä kannata laittaa kaikkea yhteen paikkaan. Varmin paikka on housujen vyötärön alle sisäpuolelle ommeltu vetoketjutasku.

Paikallinen muovikassi on hyvä vaihtoehto tavaroita varten, ne ei ensimmäisenä houkuta varkaita.

Mä en yleensä käytä laukkua ollenkaan Rooman kaltaisissa kaupungeissa. Rahat ehdottomasti useampaan paikkaan ja mieluummin taskuihin/piilotaskuihin/povitaskuihin kuin laukkuihin tai reppuihinkaan. Mun olkalaukku on joskus tutkittu läpi; onneksi en kantanut halpaa kameraa kummempaa siinä ja se ei kelvannut. Toi paikallisen muovikassin kanto on hyvä idea varsinkin turistikohteissa.

Olen nyt päätynyt siihen, että ostan tämän laukun. Vaikuttaa aika hyvältä kun tuo vetoketjulla suljettava yläosa kääntyy läpäksi laukun päälle. Toki joku voi yrittää viiltää laukun sivusta auki, mutta tungoksessa kyllä tulee otettua laukku eteen ja käsien suojaan.

Tämä laukku kun miellyttää silmääkin. :D
https://www.zalando.fi/desigual-olkalaukku-purple-poition-de151h069-o11.html

Mä en yleensä käytä laukkua ollenkaan Rooman kaltaisissa kaupungeissa. Rahat ehdottomasti useampaan paikkaan ja mieluummin taskuihin/piilotaskuihin/povitaskuihin kuin laukkuihin tai reppuihinkaan. Mun olkalaukku on joskus tutkittu läpi; onneksi en kantanut halpaa kameraa kummempaa siinä ja se ei kelvannut. Toi paikallisen muovikassin kanto on hyvä idea varsinkin turistikohteissa.

Hyvin kirjoitettu! Itse kävin viime vuosisadalla usein Italiassa työmatkalla ja minulla oli 1,5 miljoona liiraa sukkahousuissa, kun pankkisektori oli kehittymätön eikä sekeillä voinut maksaa korteista puhumattakaan. Nykyisin minulla on matkoilla lakanakankaan tyyppisestä puuvillakankaasta suorakaiteeksi ommeltu pussi 14 x 18 cm, jossa on "sankana" 120 senttiä pitkä kanttinauha (lihavaille pitempi). Lyhyempi pää on auki ja se suljetaan tarranauhalla. Pussiin voi laittaa suuret setelit ja tärkeät kortit, matkalipunkin ja vakuutustodistuksen. Pussi pannaan vyötärölle, liika kanttinauha solmitaan rusetille ja pussi pannaan pikkuhousujen kauluksesta sisään selän puolelle lantiolle. Siinä sen olemassaolon voi tarkistaa luontevasti panemalla käden lantiolle. Taskuvarkaat tarkkailevat, mitä kohtaa vaatteissa ihminen hipelöi!
Vessassa käydessä varotaan, ettei pussi putoa, mutta ympyräisen kanttinauhan ansiosta se putoaa vain jalkoihin.
Tällainen litteä pussi ei näy vaatteiden alta eikä se hiosta.
Myös hyvä keino on ommella kanttinauha kiinni taskun pohjaan, siihen voi solmia esimerkiksi avaimia tai pienen rahakukkaron.
Laukkuun vain sellaista, jonka voi menettää!

Hyvin kirjoitettu! Itse kävin viime vuosisadalla usein Italiassa työmatkalla ja minulla oli 1,5 miljoona liiraa sukkahousuissa, kun pankkisektori oli kehittymätön eikä sekeillä voinut maksaa korteista puhumattakaan. Nykyisin minulla on matkoilla lakanakankaan tyyppisestä puuvillakankaasta suorakaiteeksi ommeltu pussi 14 x 18 cm, jossa on "sankana" 120 senttiä pitkä kanttinauha (lihavaille pitempi). Lyhyempi pää on auki ja se suljetaan tarranauhalla. Pussiin voi laittaa suuret setelit ja tärkeät kortit, matkalipunkin ja vakuutustodistuksen. Pussi pannaan vyötärölle, liika kanttinauha solmitaan rusetille ja pussi pannaan pikkuhousujen kauluksesta sisään selän puolelle lantiolle. Siinä sen olemassaolon voi tarkistaa luontevasti panemalla käden lantiolle. Taskuvarkaat tarkkailevat, mitä kohtaa vaatteissa ihminen hipelöi!
Vessassa käydessä varotaan, ettei pussi putoa, mutta ympyräisen kanttinauhan ansiosta se putoaa vain jalkoihin.
Tällainen litteä pussi ei näy vaatteiden alta eikä se hiosta.
Myös hyvä keino on ommella kanttinauha kiinni taskun pohjaan, siihen voi solmia esimerkiksi avaimia tai pienen rahakukkaron.
Laukkuun vain sellaista, jonka voi menettää!
On paljon kätevämpi käyttä leveää kuminauhaa, mihin ompelee pussin sivut kiinni, ympärysmitta omien mittojen mukaan. Ei tarvitse sitoa ja huolehtia, että onko se nyt kunnolla kiinni. Tuollaisen tein aikoinaan etelänmatkalle. Yksi ruusukauppiasnainen kävi vähän "kovaa" vatsaa taputtelemassa yhdessä kohteessa, mutta eipä sieltä alkkareiden ja farkkuhameen alta mitään kaiveltua saanut. Passista lähtien oli siellä omaisuutta mukana.

Uusimmat

Yhteistyössä