Minkälainen ikäero teistä on ollut lapsilla sopiva?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kotiäiti-88
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kotiäiti-88

Aktiivinen jäsen
25.05.2007
1 230
0
36
poikamme täytti nyt tammikuun alussa vuoden. Toisesta vauvasta olemme molemmat miehen kanssa haaveilleet mutta minua pelottaa se että jos tuleekin olemaan liian raskasta. Kyllähän tuo meidän esikoinen kerkeis melkein 2-vuotta täyttää jos tulisin nyt melko heti raskaaksi. Minkälainen ikäero teistä on siis ollut hyvä?

Minusta 2-4 vuotta on ihan hyvä väli. Esikolla ja keskimmäisellä on 2 vuotta ikäeroa. Ihan alussa on rankkaa, kun esikkokin heittäytyi vauvaksi, mutta pian esikko ryhdistäytyi, Nyt 5 ja 3 vuotiaina leikit menevät hyvin yhteen. Kuopuksen ja keskimmäisen ikäeroksi tuli melkein 3 vuotta ja vauva-aika on ollut helpompaa: isommat on itsenäisempiä ja osaavat enemmän, aika näyttää kuinka leikit tulevat jatkossa sujumaan.

meillä on ekojen lasten välillä 1,8v ikäeroa. Rankkaa oli, myönnän. Toinen lapsi oli kuitenkin helppo lapsi ekaan verrattuna. Ensimmäisen lapsen puolesta koen vieläkin syyllisyyttä, et jäi kaikenlaisia asioita vaille silloin ja olisi tarvinnut minua enemmän, mut olin kiinni vauvassa yms.
Jälkeenpäin ja nyt kun ovat n.4 ja 5v on ikäero sopiva leikkien kannalta.

Meille on vasta tulossa toinen, että en osaa vanhemman roolissa vastata. Ikäeroksi tulee 1v9-10kk. Mutta mulla on itselläni neljä vuotta vanhempi veli, ja meillä ei koskaan ollut mitään yhteisiä leikkejä. Mies sen sijaan on ollut sovussa ja leikkinyt paljon isosiskonsa kanssa, heillä on juuri eroa tuo 1v10kk.

meillä tytön ja pojan väliä on 2v5kk ja se on loistava ikäero. tyttö ei ollu ihan vaavi enää (oli siis saanu jo tovin olla pienin) ja oppi kuivaksi . Alussa oli raskasta mut mustasukkaisuutta ei ollut ja nyt sitten leikit sujunu jo monta vuotta, he ovat toistensa parhaat ystävät:)lapset nyt siis 5v ja 7v

ja olen sitä mieltä kans että lapsen olisi hyvä saada olla pienin ja saada paljon huomiota ennekuin vaavi syntyy ja äiti on siinä kiinni. Yli kaksivuotias kun jo leikkii yksinkin eikä ole niin kiinni vanhemmissa kuin esim. yksivuotias...

Eiköhän se ole ihan tilanteesta ja vanhemmista kiinni mikä on hyvä (tai mikä sattuu tulemaan). Meillä on 5 vuotta, koska elämä järjesti aikamoisia yllätyksiä ensimmäisen syntymän jälkeen. Molempien pikkulapsiajasta on saanut nauttia täysillä ja arki sujuu kitkatta, se on parasta.

Meidän tytöillä on 2 vuotta. Ja on tosi hyvä ikäero! Ei ollut mustasukkaisuutta tmv. =)

Kolmas lapsi syntyi, kun tytöt oli kohta täyttämässä 3 ja 5.

Kolmas lapsi, poika, pääsi hyvin mukaan tyttöjen leikkeihin ja kaikkihan häntä hoivaa ym. Nyt poika täyttää siis 4v.

Minusta pieni ikäero on hyvä!

Meillä ekalla ja tokalla 5v2vkoa ikäeroa ja se on ihan liian paljon, neljä vuottakin olisi liikaa. Ovat niin eri planeetoilta.. Kakkosen ja kolmosen ikäero on 1v7kk ja se on tosi hyväksi havaittu, rankkaahan tämä on ollut, mutta nyt jo (pienempi 9kk ja isompi reilu 2v) on yhteisiä tekemisiä ja uskompa, että kunhan pienempi kasvaa niin löytyy lisää.. Seuraaville tulee ikäeroa n. 1v4kk.
Miun mielipide on siis, että noin 1,5v on hyvä ikäero.

Meidän pojilla on ikäeroa 1 v 4 kk ja ovat nyt 3 vee ja 1 vee 9 kk.
En tiedä mitä tekisin, jos saisin aikaa taakse päin. Meillä kuopus on todella vaativa ja haastava lapsi edelleen ja vauvana oli sitä vielä tuplasti enemmän. Onneksi esikoinen taas on ollut helppo aina, joten siinä se tasoittuu. ;)
Rankkaa on ollut ja on edelleen.
Mutta tahdoimme lapset mahd. pienellä ikäerolla ja näin meille suotiinkin. En kadu mitään ja olen onnellinen pojista, mutta jos olisin nähnyt tulevaisuuteen, niin en tiedä olisiko meillä vaan yksi lapsi tai erilainen ikäero...

Joten en tiedä mikä on hyvä.
Meidän tapauksessa pojista on paljon seuraa toisilleen ja tulevaisuudessa toivottavasti aina vaan enemmän.
:)

Kiitoksia kaikille vastauksista! :) Ehkäpä mekin maltamme mielemme vielä muutamaksi kuukaudeksi. minuakun on juuri huolettanut se että kun olisin lasten kanssa päivät yksin kotona että miten sitten jaksaisin. ja kyllähän se niin on että tuo meidän pikku ukkeli on vielä kuitenkin sen verran pieni ja tarvitsee apua kaikkiin juttuihin että olisi varmasti raskasta jos raskauskin olisi vaikea.

meillä oli esikoinen 1v 9kk kun kaksoset synty ja ihan ok ikäero!<3 mutta nyt tulee onneksi sitte pitempi...kaksoset 1v7kk ja vauvaa ei siis vielä ole tulossa vaikka kova vauvakuume vaivaakin;)

eka ja toka=1v5kk ja meni aika sumussa ja kaksi pientä ei oo helppo juttu! Vaikkakin nyt vanhempina ne on korvaamattomia toisilleen. Iltatähdestä on nyt saanut nauttia. Yksi kerrallaan :heart:
Mutta näin hyvä, en vaihtais.

Meillä lapsilla ikäeroa 1v7kk. Eikä mielestäni ollut lähellekään niin rankkaa kuin olin pelännyt... Nyt alkaa oleen jo aika helppoa kun esikoinen on kohta 3, ei käytä vaippoja enää ja on muutenkin aika omatoiminen ja kuopus on 1v1kk ja kävelee yms. Tosin nyt on alkanut se keskinäinen tappelu sisaruksilla |O

1v5kk poikien ikäero ja on aivan huippu :) eka vuos nyt ehkä oli raskas,mut ei mun mielestä mitenkään niin kamala mitä toiset puhuu ja mua peloteltiin. lisää lapsia teen vielä sammalla ikäerolla...hieman pitempi tulee nyt kolmannen kans,mut vajaa 2vuotta tulee edelleen. neljäski vois sitte tulla max 2vuoden erolla. sit voi olla lapset tehty ainaki vähäx aikaa....jos nyt yhtään voi suunnitella etukäteen ;)

2v1kk on eroa tytöillä (3/05 & 4/07 )ja mielestäni on hyvä, sitten tässä vuoden sisällä :D
Nyt vielä pienempi vaatii kuitenkin sitä huomiota enemmän ja esikoisella kamala 4v uhma meneillään eli raskastahan tämä on, vapaapäivistä ei aina nauttimaan ainakaan pääse :whistle:
Mutta on alkanut leikit menemään pikkuhiljaa yksiin jne..

toisen ja kolmanne välille on mietitty vähintään se 3v ikäeroa, minä haluaisin mielelläni ehkä jopa sen 4, sen näkee sitten tän vuoden aikana että aletaanko tekemään vai ei ;)

Yhteistyössä