Minkäikäisenä "pitää osata" se kynäote?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Tai milloin se on teillä osattu?

Katselin lastani 1v7kk kun piirsi, hän rakastaa piirtää puuväreillään. Aina meni kynä oikeaan käteen, ja kauniilla kynäotteella. niinkuin mulla mustekynä kirjoittaessa. Eli onko siis oikeakätinen, mitä luulette? Sekin on mulle vielä ollut arvoitus kumpikätinen hän on.
Tokikin kohta kun piirtäminen ei enää niin paljon kiinnostanut, otti kynän kumpaankin käteensä kunnon nyrkkiotteella ja piirsi pöytään ympyröitä :D sitä ennen keskittyi taiteilemaan paperiin.

Ja juu, hän on mun ensimmäinen lapseni. Eli en tiedä kokemuksesta milloin kätisyys tai kynäote selviää. Mut mielelläni ystävällisesti kuulisin kokeneemmilta. :)

Kynäote voi välillä kadotakin. Siskontyttö oppi hiukka vajaa 1,5-vuotiaana, käytti noin puolen vuoden ajan, mutta sitten meni melkein vuosi ennen kuin taas alkoi oikeaa otetta käyttää. Mutta eikös molemmat asiat oo aika vaihtelevia? Ainakin ton kätisyyden kohdalla. Joillain tuntuu olevan alusta asti selkeästi jompi kumpi käsi, kun taas toisilla hakee monta vuotta. Tiedänpä ihan aikuisen ihmisen, joka ei oikeastaan tiedä, kumpaa kättä on parempi käyttää. Kirjoitus sujuu mainiosti molemmilla.

Meillä 5v oppi kynäotteen ja se että on vasuri ollaan tiedetty jo aika kauan. Varmaan siinä 2-3-vuotiaana alettiin olla varmoja kumpi käsi on se vahvempi. Tosin esikoinen tekee tarkkuutta vaativat hommat vasurilla ja voimaa vaativat kuten heittämisen oikealla ja oikealla myös leikkaa. Kuopus täytti just 3v. ja on selvästi oikeakätinen ja kynäotetta koitan hänelle opettaa, että oppisi heti oikein, mutta oppii sen myöhemminkin kun on pikkasen enemmän tuota keksittymiskykyä ja jaksamista. Itse ajattelen niin, että en viitsi "tappaa" lapsen innostusta piirtämistä kohtaan korjaamalla koko ajan kynäotetta, joten se saa jäädä myöhemmäksi.

meillä 15v pitää kynää ihan omistuisesti,eli kynäote hakusessa,mutta niin kaunista ja siistiä käsialaa tulee,että ei uskos että kynä kädessä miten sattuu..mutta kaipa se eskariin mennessä pitäs olla hallussa.

Alkuperäinen kirjoittaja diipadaapadei:
Kynäote voi välillä kadotakin. Siskontyttö oppi hiukka vajaa 1,5-vuotiaana, käytti noin puolen vuoden ajan, mutta sitten meni melkein vuosi ennen kuin taas alkoi oikeaa otetta käyttää. Mutta eikös molemmat asiat oo aika vaihtelevia? Ainakin ton kätisyyden kohdalla. Joillain tuntuu olevan alusta asti selkeästi jompi kumpi käsi, kun taas toisilla hakee monta vuotta. Tiedänpä ihan aikuisen ihmisen, joka ei oikeastaan tiedä, kumpaa kättä on parempi käyttää. Kirjoitus sujuu mainiosti molemmilla.

Eli ihan normaaliaikataulussa mekin mennään? en sitten huolestu jos toi taito joksikin aikaa katoaa.

mainitsemasi aikuinen on varmaan jotenkin tosi älyllisesti lahjakas, multa ei tosiaan onnistuis kummankin käden kirjottelu, tai sitte mä olen harvinaisen tyhmä jos muut osaa :/ Tai ainakin se käsiala vasemmalla on sellasta mitä en itsekkään ymmärrä :D

Mun 2,5v ei oikeasta otteesta vielä mittään tiiä ja pitää nyrkissä. Kätisyys näyttää kääntyvän oikealle vaikka vasen on ollut enemmän käytössä. Mut syö molemmilla yhtähyvin. Piirtää oikealla.

Alkuperäinen kirjoittaja niinukka:
meillä 15v pitää kynää ihan omistuisesti,eli kynäote hakusessa,mutta niin kaunista ja siistiä käsialaa tulee,että ei uskos että kynä kädessä miten sattuu..mutta kaipa se eskariin mennessä pitäs olla hallussa.

Häh? :o 15v?

Mä en osaa vieläkään kynäotetta, ja oon 50-v. Kiva opettaa hoitolapsille kynäotetta, kun en itsekään osaa. Tai no, kyllä mä sen tiedän, miten kynän kuuluu olla kädessä, mutta en osaa itse piirtää tai kirjoittaa oikealla otteella.

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Mä en osaa vieläkään kynäotetta, ja oon 50-v. Kiva opettaa hoitolapsille kynäotetta, kun en itsekään osaa. Tai no, kyllä mä sen tiedän, miten kynän kuuluu olla kädessä, mutta en osaa itse piirtää tai kirjoittaa oikealla otteella.

Minkähän takia sitä (vissiin?) katsellaan aikanaan neuvolassa, jos se ei ole ollenkaan oleellinen taito? Siis oikeesti? *hämmästynyt*

Ja mä kun kerkesin jo hetken olla pikkusen ylpeä omastani :ashamed:

Uusimmat

Yhteistyössä