Minkäikäisen pitäisi osata piirtää selviä hahmoja ja kirjoittaa ainakin oma nimensä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Tuli vaan mieleen, että missä iässä moiset asiat pitäisi jo osata. Meillä melkein 4-vuotias ei piirrä kuin söherrystä, tosin ne sen mielestä kyllä esittää milloin mitäkin ja omaa nimeään ei kyllä vielä osaa kirjoittaa. Tosin lapsi ei ole edes pahemmin kiinnostunut piirtämisesti tai kirjoittamisesta, enemminkin se väsää kaikenlaisia koneita legoista (duploista).

Mun 4v4kk ikäinen poika piirtelee edelleen lähinnä söherrystä, joskus myös jo vähän viivoja, ristejä, ympyrän tapaisia. Ei todellakaan osaa omaa nimeä kirjoittaa. En ole huolissani, tarhasta ei oo asiasta huomautettu. Tuntuu kanssa, että häntä ei kauheasti toi piirtäminen kiinnosta, just rakentelu ym. kiinnostaa enemmän.

Meillä 4v2kk poika osaa kirjoittaa nimensä ja muitakin sanoja mallista, mutta ei piirrä mitään muuta kuin söherrystä. Piirtää kyllä ympyrän ja ristin pyydettäessä/mallista mutta siihen jää... Päiväkodissa seinällä on ihania piirrustuksi paljon nuoremmilta... Hän myös rakentaa mielellään legoilla (pienillä) ja dubloilla ja osaa pikkulegoilla rakentaa ohjeen mukaan itse ajoneuvoja. Olen kuvitellut että sorminäppäryyttä on mutta silti piirtää ei osaa...

Meillä 4,5 vuotias ei osaa piirtää mitään järkevää. Tai paloauton osas piirtää puoli vuotta sitten, nyt on unohtanut miten se piirretään... Ei osaa kirjoittaa nimeään tai edes ensimmäistä kirjainta. Raivostuu jos yritän leikin kautta ees yrittää saada kokeilemaan piirtämistä/kirjain kirjoittamista.

Meidän 4v8kk tyttö osaa kirjoittaa nimensä ja sukunimensä.
Piirtää ihmishahmoja yms. ja piirrustuksista saa selvää.
Tykkää todella piirtää.Ja pysyy viivojen sisällä kun värittää.Päiväkodissa kehuivat että on nyt vuodessa kehittynyt hurjasti ja tullut lisää keskittymiskykyä.

Sanoisin, että 5 v ikään mennessä "pitäisi" osata.

Tosi paljonhan riippuu siitä, mikä lasta kiinnostaa. Jos tykkää piirtää ja kynä on kädessä aina, niin oppii varmaan jo pienenä piirtämään & kirjoittamaan. Ja jos ei piirun vertaa kiinnosta, niin tottakai lapsi tekee söheröä, toteaa että "valmis!", ja lähtee kiinnostavampien leikkien pariin :)

Yhteistyössä