Minkäikäisen olette jättäneet yksin kotiin esim. koiran lenkityksen tai kaupassa käynnin ajaksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietintää vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[
En kyllä ikinä jättäisi 5 tai 6- vuotiasta yksin, hehän ovat ihan vauvoja vielä. Kyllä sitä kerkiää oppimaan olemaan yksin vielä myöhemminkin.[/QUOTE]

Aika monilla on kuitenkin se tilanne, että se 6- tai 7-vuotias ekaluokkalainen joutuu olemaan joskus yksin. Joten kyllä sitä on syytä harjoitella pienempinä annoksina etukäteen.

Itse olen jättänyt eskari-ikäisen.

No taisipa olla 2kk-3kk ikäinen kun olin äitini luona käymässä. Äitini ei silloin kotona ja huomasin, että hänen koiransa tarvitsee pissalenkkiä. Saattopa vaikka itkeä tuon 5 minuutin ajan, mutta sisälle tullessa ei itkenyt. Oikeasti taisi vaan nukkua koko ajan.

Meil 5v suostuu olemaan justiin sen ajan että vien roskapussin tai käyn autosta jotain hakemassa. Ikkunasta näkee pääsee perään halutessaan. Varmaan tuossa eskarissa aletaan harjotella vähän enemmän jo kouluunmenoa ajatellen.

mulla oli alko yh äiti ja harvoin oli eskainkaa jälkee kotona(olin n5v) kävellin siis eskarista yksin kotiin. pakkohan se oli pärjätä. omaa muksua tuun opettelee paljon turvallisemmin.traumojahan tost tulee

Hei haloo! Mitä ne teidän lapset tekevät aamuisin, kun jollain alkaa koulu vasta klo 10.15? Meillä on itsepäinen ekaluokkalainen neiti, joka ei tahdo olla vieläkään yksin vaikka kohta jo jaetaan ekaluokan todistuksia.
Isot lapset olivat aikoinaan kahdestaan kotona 3- ja 5-vuotiaasta lähtien koiran iltalennkin ajan max. n. 1/2 tuntia ja tämä ekaluokkalainen ei sitten ole hetkeäkään.
Ok, me voimme järjestää asian, mutta aikaisemmin se ei olisi onnistunut aiemmassa työpaikassani.

Ollessani 10v tulin koulusta kotiin, söin välipalaa ja suuntasin bussilla tallille... Joskus myös tulin tallilta kotiin bussilla niin, ettei ollut porukat kotona...

samaa minäkin tein 9-10-vuotiaana,sillä erolla että kävelin koulusta,1,8km kotiin ja tein läksyt ja söin ruokaa,tein välipalan mukaan ja lähdin kävellen tai pyörällä tallille,jonne 4km matkaa,jätin lapun äitille keittiön pöydälle(ei silloin ei ollut kännyköitä,kuin niitä jättikokoisia vaan joillain) tulin illalla kotiin tai sitten mua tultiin hakemaan,tai tallin omistaja heitti mut välillä autolla kotiin,kun tallihommat ja ratsastamiset oli hoidettu! :) nykyään tuntuu että lapset kasvatetaan "pumpulissa" ja missään ei voi olla yksin,ei edes omassa kotonaan,kun jotain pahaa sattuu kumminkin.. ja usein myös noin 10-11-vuotiaana jäin vanhempien kauppareissun ajaksi kotiin vahtimaan pienempiä sisaruksia,jotka silloin 2-3v,mutta eihän enää nykyään..puhelimella tavoitti sitten mamman tai pappan jos jotain oikeaa hätää oisi ollut,vaan ei koskaan sellaista tilannetta tullut! kerran kyllä kaverin kanssa juotettiin toinen sisaruksista liiaksi mehulla ja oksensi sitten sen ulos,mutta siitäkin silloin selvittiin ihan kunnialla ja tosiaan kauppoihin oli matkaa noin 17km.. omien lasteni kohdalla taas esikoinen oli eskari-ikäinen,kun itse halusi jäädä kauppareissujen ajaksi kotiin,kaikki vaaratilanteet kerrottin ja ulos ei saanut lähteä,eikä kellään avata ovea.. oli oikein vastuuntuntoinen ja edelleenkin 10-vuotiaana pärjää kotosalla yksikseen ja musta tuntuu että välillä oikein nauttii kun saa olla ihan rauhassa ja yksin! :) nuorimmat ovat kohta 6-v ja 3-v. 3-v:n olen joskus laittanut nukkumaan päiväunia ja hakenut keskimmäisen eskarista ja vanhin on jäänyt kotiin vahtimaan puhelimen kanssa.. onkohan sekin sitten väärin?! :)

Itse olen kyllä ihan pikkuvauvasta saakka jättänyt lapsen illalla yksin nukkumaan koiralenkin ajaksi. Oiskohan ollut 3 viikkoa vanha kun ekaa kertaa jäi. Itkuhälyytin on aina ollut mukana. 3,5 vuoden aikana on vain kerran käynyt niin, että on poju alkanut itkeä kesken lenkin, mutta silti on mielestäni ollut hyvä, että hälyytin on ollut. Nyt alkaa lapsi olemaan siinä iässä, ettei mielellään jää valveilla ollessaan yksin edes roskapussin viemisen tai postin haun ajaksi, niin pyrin välttämään niitä tilanteita, ja tekemään ne yhdessä.

Nyt olemme muuttamassa uuteen kotiin, jossa on kauppa ja kuntosali korttelin etäisyydellä, niin alkoi kiinnostaa, että montakohan vuotta menee, että uskaltaa niihin menon ajaksi jättää.. varmaankin 6-vuotiaana, että pärjää sitten koululaisenakin.

Yhteistyössä