Minkäikäinen teillä vielä nukkuu vieressä ja kuinka vanhan vielä "nukutatte"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Valitin täällä pari päivää sitten, että mä en jaksa noita iltahulinoita, kun lapsia ei tahdo saada omaan sänkyyn nukkumana, ei sitten millään. Ohjeiksi tietysti sain, että lapsi pitää aina palauttaa takaisin sänkyynsä ja mitään ei saa puhua ja kyllä se siitä, mutta nyt on useampi päivä kyseisät kokeiltu ja mä en jaksa, mulla alkaa stressitaso nousta hälyttävän korkealle tuossa tilanteessa ja pinna kiristymään, että totesin meille kaikille ehkä olevan helpointa sen, että mä nukutan tuon lähes 5-vuotiaan. Nuorempi on taipuisampi tapaus, mutta tuo vanhempi menee melkein hysteeriyden puolelle, kun minä en sano mitään ja tulee sitäkin enemmän sieltä sängystä pois. Jos vaikka hymähdän jotain, niin sekin on parempi kuin täyshiljaisuus ja toinen on se, että mun pitää istua siinä sängyn vieressä, niin kauan että lapsi nukahtaa. Mitään ei tartte tehdä, istun vain.
Molemmat lapsista tulee usein yöllä viimeistään jossain vaiheessa viereen nukkumaan ja vanhempi joka ilta jaksaa kysyä, että milloin saa tulla viereen.

En ole koskaan nukuttanut lasta, enkä ole nukkunut lapsen vieressä kuin esikoisen kohdalla pari ekaa kuukauta.

Mitä siihen sänkyhulinaan tulee, niin itse käytin tuolia ovensuussa. Eli jos lapsella oli tapana yrittää juosta sängystään pois, laitoin tuolin huoneen ovensuuhun ja istuin siinä lukien jotakin, huomio pois nukkumista yrittävästä lapsesta mutta niin että näin jos yhtään yritti nousta sängystä. Sanallinen komennus lapselle, joka yhtään oirehti siihen suuntaan että olisi pois tulossa sängystä. Hissukseen tuolia kauemmas ovensuusta ja lopulta sitä ei enää tarvittu.

Pidän riittävää yöunta kaikkien osalta erittäin tärkeänä. En itse saa nukutuksi, jos joku potkii tai möhkii vieressäni. Kun siirsin vauvan nukkumaan eri huoneeseen kuin missä itse nukuin, pidentyivät kummankin unet tunneilla per yö ja unesta tuli parempilaatuista. Joku toinen varmaan nukkuu paremmin lapsi kainalossa.

ekalle menevä tarvii edelleen nukutusta. nykyään saan jo olla viereisessä huoneessä lukemassa, mutta aiemmin istuin lastenhuoneen nojatuolissa nukuttamassa.
en viitti tapella asiasta, ku voin ihan hyvin lukea siinä lähellä jos sitte on turvallisempaa ruveta nukkuun

ja sääntönä meillä on että omassa sängyssä pitää ruveta nukkuun. jos yöllä herää saa tulla viereen jos haluaa

Viimeksi muokattu:
Kumpikaan lapsistani ei ole satunnaisia poikkeuksia, sairasteluja tms. lukuunottamatta nukkunut samassa sängyssä kanssani. Esikoinen siirrettiin omaan huoneeseen jo 6kk iässä ja kuopus 10kkk ikäisenä. Molemmat nukkuvat omissa sängyissään pääsääntöisesti kaikki yöt. Vanhempi 5-v. herää toisinaan painajaisiin ja kömpii silloin meidän aikuisten sänkyyn. Häntä ei häädetä sieltä pois.

Molemmat lapset ovat tottuneet siihen, että heidät nukutetaan. Pojat nukkuvat samassa huoneessa. Olishan se helpompaa ja mukavampaa, jos he nukahtaisivat itse ja jos nuorempi 2-v. pysyisi sängyssään ilman erillistä vahtimista. Emme kuitenkaan pidä tätä niin mahdottomana hommana, että jaksaisimme runnoa muutokset läpi.

Me nukutaan kaikki yhdessä (parisänky + yksittäissänky siinä vieressä) ja minä menen lasten kanssa samaan aikaan nukkumaan. Luetaan satu ja lauletaan laulu, sitten valot pois ja unta palloon. Hirmu mukavasti menee, mutta ei tietenkään sopisi, jos minun ei tarvitsisi mennä niin aikaisin nukkumaan kuin tällä hetkellä tarvitsee. Lapset 3 ja 5v.

Lapset eivät ole ikinä nukkuneet meidän vieressä vaan omissa säängyissään ihan vauvasta asti.
Eikä heitä ole nukuttamalla nukutettu. olen vienyt sänkyyn, lukenut sadun ja pusut annettu ja ovat jääneet nukkumaan.

eskoista ei ole koskaan nukutettu viereen, on aina nukahanut itse.
kuopus on hyvin erilainen lapsi, hänellä on valtava läheisyydenkaipuu myös päivisin, usein haluaa antaa suukkoja ja käväsee sylissä. on erittäin sosiaalinen lapsi..joka on aina nukutettu viereen, hätääntyy kovasti jos yritetään omaan sänkyyn nukuttaa. nukahtamisen jälkeen siirretään omaan sänkyyn, mistä kipittää meidän vanhempien sänkyyn jossain vaiheessa yötä (ei herätä, niin en tiedä milloin). tämä lapsi on siis reilu 3v.

Aloitin juuri meidän 1v:n kanssa kampanjan omassa sängyssä nukkumiseen, on sinne nukahtanut jo hetken niin että mies vie ja on hetken vieressä, mutta on muuttanut viimeistään aamuyöllä viereen.
Kohta 3v ja 7v&9v nukahtavat itse.

Me ollaan aina nukutettu lapset. Ei iltahulinoita siis. Vieressä "nukutaan" rauhallisesti, kunnes lapset unessa. Edelleen nukutetaan, vanhin on 6 v. Ihana rauhallinen hetki kaikille, sitä ennen iltasatu aina. Ja lasten sängyt on aina olleet vanhempien makuuhuoneessa. Sitten vain iltaa viettämään olohuone/keittiö akselille lasten nukahdettua ja he nukahtavat todella aikaisin aina, tosi paljon jää kahdenkeskeistä aikaa joka illaksi. Ei myöskään yöhulinoita, kukaan ei nouse ylös sängystä öisin eikä huuda. Kaikilla tilaa nukkua. Täydellinen systeemi meille :)

Esikoinen on 2,5v ja vauva 2kk ikäinen. Saavat nukkua vieressä vielä pitkään, niin kauan kuin haluavat. Esikoinen nukahtaa yleensä muutamassa mínuutissa. Tykkää kun saa olla kainalossani tai silittelen häntä. Ymmärtää kyllä että jos vauva itkee niin silloin hoivaan vauvaa ja isompi osaa sitten nukahtaa myös ilman kainaloa ja silittelyä kunhan vaan olen vieressä ja ehkä laulan.

Me nukutaan kaikki yhdessä (parisänky + yksittäissänky siinä vieressä) ja minä menen lasten kanssa samaan aikaan nukkumaan. Luetaan satu ja lauletaan laulu, sitten valot pois ja unta palloon. Hirmu mukavasti menee, mutta ei tietenkään sopisi, jos minun ei tarvitsisi mennä niin aikaisin nukkumaan kuin tällä hetkellä tarvitsee. Lapset 3 ja 5v.

Meilläkin lähes näin. Vajaa kolmevuotias nukkuu itsekseen viereisessä huoneessa. 4v ja 6v sekä ajoittain myös 7v nukkuu kanssani minun em. kaltaisessa sänky-yhdistelmässä.

Meillä on vauvat nukkuneet aina vieressä.
Nukutus menee niin että esikoinen 6,5-v menee omaan koppiinsa samaan aikaan kun pienemmät. Minä tai mies menee pienempien huoneeseen(4,5v ja 2,5v) ja siellä ollaan siihen asti kun nukkuvat.
Pienemmät tulee lähes joka yö viereen.

Pian viisi vuotias nukahtaa aina omaan sänkyyn, mutta usein tulee yöllä viereeni nukkumaan. Tämä on ihan ok, kyllä me kaksistaan parisänkyyn mahdutaan nukkumaan. Itsestäni on vaan aika ihanaa, kun lapsi nukkuu samassa sängyssä. Eiköhän lapsi jossain vaiheessa itsekin totea, että on liian iso nukkumaan äidin vieressä.

Yhteistyössä