Minkähän kokoinen talvihaalari ensi talveksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Lapsella käytössä nyt reimatec 80 cm ja melkein vois jo käyttää 86 kokoa. Mietin vaan että ootteko ostaneet kuinka aikaisin jo ensi talveksi haalarin? Nyt vois alennuksesta löytää hyvän mutta kun tietäis vaan et onko se 86 vai 92 koko sitten ensi talvena...

Olen ostanut pari haalaria etukäteen varastoon, eikä koko ole ennakko-ostoksissa vielä kertaakaan osunut kohdalleen. Lapselle tuli aikainen kasvuspurtti, haalari ei vastannut kokoaan, sää oli leudompi/lumisempi/sateisempi kuin yleensä jne. syitä. Säästät oikeasti rahaa jos ostat haalarin vasta sitten kun tulee todella sen käyttötarve. Itse jouduin paikkailemaan noita typeriä ennakko-ostoksia ostamalla täyteen hintaan haalarin kolme viikkoa ennen alejen alkamista - jos muistatte, silloin oli ne tulipalopakkaset, eikä voinut enää odottaa.

[QUOTE="vieras";22877177]Pituus arvioiden olis nyt varmaankin sen 80cm.[/QUOTE]

No ei sitten tosiaan ainakaan isompaa kuin 92. riippuu varmaan puvusta/merkistä, mutta 92 saattaa olla sekin reilu...

Mä tein siis vika-ennakko-ostokseni aivan samoilla spekseillä kuin sinä, pitkäraajaiselle 2-vuotiaalle, ennakoin kokoa 92. Käytännössä talvivaatteet ovatkin sitten olleet kokoa 98 tai jopa 104, 92 jäi pieneksi juuri ennen lumen tuloa. Ja sitten taas toisissa merkeissä mitoitus on ollut niin väljää että haalari on sopiva ehkä juhannuksena ja todennäköisesti pieni ensi talvena.

Vauvaiän jälkeen meillä on tähän saakka mennyt kasvu kuin juna: koko/kausi. Tyttö on kohta kolmen. Tämä talvikausi on koko 98 (kenkä25), kesä oli 92(24), viime talvi 86 (23), edellinen kesä 80(21-22) ja ensimmäinen kokonainen talvi oli 74(18-20). Jos meillä 86 jo menisi, ensi talveksi ostaisin 98.

Yleensä hypätään yksi koko yli - eli jos nyt 86 olisi sopiva , ensi talvelle 98 (esim Ticketissä 92 vastaa 98).
Oma lapseni kasvoi vaikkapa 2- 3v tasan sen 12 cm - eli tuo ohje oli oikea.
On ollut pari viime vuotta...

Ikä ei kerro sinällään mitään - oma lapseni on nyt 3v noin 106 pitkä - muutama lajitoveri on 10 cm lyhyempi .
Ensi talveksi tulee merkistä riippuen 116-122 haalari (4v) . (Odotettu pituus 2012 tammikuu on siis 106-+12=118 cm).

Lisäksi on merkitystä onko lapsesi pitkäselkäinen (eli persjalkainen) - tällöin tarvinnee isomman koon ,ettei kiristä ja kinnaa liikkuessa hartia-haaraväli.
Itse ottaisin mieluumin isomman , pussitetut lahkeet ja hihat auttavat kuitenkin haalaria ihan pidettäväksi ...

Alkuperäinen kirjoittaja riippuu merkistä;22877181:
ostaisin 86 jos reilua kokoa.

Huh huh.

No et oo tosissas?

Siis jos nyt jo käyttää melkein 86 cm.

Sii meillä on nyt tasan nollakäyrällä kokoajan puksuttanut 1,5 vuotias. Ja hän käyttää nyt 86 haalaria ja se alkaa olemaan melko nafti varmaan lopputalvesta. Muuten vaatteet on 86-92 housuissa ja puseroissa 92(98). Joten vaikka olis miten reilu 86 cm, niin en kyllä suosittelisi kaksivuotiaalle 86 kokoista. Itse ostin muuten tuon haalarin viime talven alesta, koko sattui just oikeaan, ja ostin haalarin 80% alennuksella :D

Nyt jos ostan haalarin lapselle ensitalveksi, niin se on ehdottomasti 98 cm. Voi toki mennä koko pieleen... mistäpä sitä tietää. Voi olla että tarvii isommankin. Hän on silloin2 v 3 kk - 2 v 8 kk kun sitä käyttää.

Sinä haalareita, ettei lapsen kasvu pysy tasaisena vuodesta toiseen -eka vuonna kasvu yleensä n 25cm, toisena 12cm, mutta sen jälkeen yleensä tasoittuu eli omani ovat kasvaneet tasaisesti käyrällä ja 3-4v välissä kasvu ollut noin 6cm. Jos joka vuos tulis tuo 12cm, omasi olisi ekaluokkalaisena jo 154cm ja 10v 190cm:D.

Yhteistyössä