Minkäpituiselta lapselta olette ottaneet turvavyöistuimesta selkänojan pois ja siirtyneet käyttämään pelkkää istuinkoroketta?

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Vai oletteko käyttäneet koko istuimen käyttöiän myös selkänojaa, jos niin minkäpituinen lapsi on ollut kun on siirtynyt istumaan ilman istuinta pelkkään tuvavyöhön?

vieras
Ollaan käytetty selkänojallista istuinta siihen asti kun lapsi on 135cm (vai mikä se sallittu pituus olikaan) ja siirtyy auton penkille. Miksi sitä turhaan ottaa pois, kun sellanen kerta on ja se on turvallisempi kuin pelkkä koroke? On meillä sellanen pelkkä korokekin varaistuimena (jos vaik jonkun muun kyydissä lähtee niin se vaan laitetaan).

ira
Ei kukaan uskalla sanoa kun pelkää joutuvansa haukuttavaksi ;)

Itse katsoisin miten se vyö kulkee. Sen pitää kulkea lantioluun ja rintalastan yli oikein.

Koroke voi kyllä tuoda mukavuutta kun se vyö ei sitten hinkkaa kaulaa. Olen ite niin lyhyt (150cm) että joissain autoissa haluaisin käyttää vieläkin koroketta jotta vyö asettuisi oikein.

Alkuperäinen kirjoittaja ira:
Koroke voi kyllä tuoda mukavuutta kun se vyö ei sitten hinkkaa kaulaa. Olen ite niin lyhyt (150cm) että joissain autoissa haluaisin käyttää vieläkin koroketta jotta vyö asettuisi oikein.
Sano muuta, minullakin autoni turvavyö hinkkaa kaulaa vaikka olen 163 cm. Olen yrittänyt säätää penkkiä vaikka miten, mutta ei auta. Pitäisiköhän kokeeksi testata koroketta :D Tosin silloin ei varmaankaan jalat yllä polkimille ellei ole tissit kiinni ratissa...

vieras
Meillä tyttä 10v. ja käyttää selkänojaa niin kauan kuin mahtuu eli varmaan lähes 140 cm asti. En anna istua pelkällä korokkeella, koska siitä ei ole mitään hyötyä turvallisuuden kannalta, ehkä enemmän haittaa. Turvavalinettä on lain mukaan pakko käyttää alle 140 cm pituisilla matkustajilla iästä riippumatta.

Selkänoja, jossa on kunnolliset pään sivuvuojat estää kolarissa lapsen päätä iskeytymästä auton ikkunoihin tai muiden matkustajien päihin, joissa tapauksissa on aina seurauksena kallovamma. Miksi ihmeessä niin moni ajattelee vain, että lapsi ei saa liikkua kolarissa eteenpäin. Tämä on varmaan jotain Liikenneturvan väärästä asioiden korostamisesta johtuvaa.

Yhteistyössä