Minkälaisten ihmisten kanssa et ala väittelemään?

  • Viestiketjun aloittaja "Mirja"
  • Ensimmäinen viesti
"Mirja"
Millaiset mielipiteet saavat sinut nostamaan kädet ylös ja jättämään väittelyt suosiolla väliin?

Itse olen aina ollut hanakka tarttumaan keskusteluihin ja väittelyihin, mutta nyt kun ikää ja kokemusta on tullut, tietynlaisten henkilöiden kanssa pyrkii välttämään keskusteluja. Ennen näidenkin mielipiteiden edustajien kanssa tuli väännettyä peistä, mutta eipä juuri enää.

Omat ryhmät;

1) Rasistit. Poikkeuksena voisi olla joku Jussi Halla-Aho (ei ole tarkoitus loukata henkilöä, joten toivottavasti syytettä ei nosteta, mutta mielestäni hän on rasisti), joka kuitenkin on erittäin koulutettu mies ja pystyisi ainakin keskustelemaan muullakin tasolla kuin "no on ne kaikki neekerit raiskaajia, kuulin semmosenkin että just yks neekeri tossa raiskas 10 naista..."

2) Uskovaiset. Tässä välttelen jopa fiksumpia. Ainakaan siis uskonasioista en viitsisi keskustella. Olen itse agnostikko. Näissä lopulta tullaan aina samaan lopputulokseen. Hihhulit sitten erikseen, niiden kanssa ei voi keskustella mistään, koska viiden minuutin päästä ollaan aina Jeesuksessa Kristuksessa (tai mahdollisesti jossain muussa uskonolennossa)

3) Ylipäätään sivistymättömät. Kun muutaman minuutin keskustelun jälkeen selviää, ettei minkäänlaiset faktat ole hallussa, eikä minkäänlaista kykyä ymmärrykseen, niin saapi olla.

Tuossa nyt alkuun.
 
"vieras"
En väittele oikeastaan koskaan, irl elämässä.No jos miestä ei lasketa ;) Palstalla kylläkin voin sanailla, mutta silloin en tiedä kuka ruudun takana on. Toisaalta välttelen aiheita joista minulla ei ole mitään tietoa tai sanottavaa.
 
"ap"
[QUOTE="Huoh";26370188]Miks pitäs väitellä. "agree to disagree"[/QUOTE]

Okei... keskustella. Kyseisten tapauksien kanssa vaan saattaa käydä niin, että on aika vaikea "agree to disagree".
 
hmmmm
Rakastan väittelyitä. En mielelläni kuitenkaan sellaisten kanssa,jotka ovat tyhmiä, väittele. Tyhmyys tulee ilmi siinä, että alkaa huutaa toiselle, eli korottaa äänensä ehkä yrityksenä pelottaa toinen hiljaiseksi ja siinä että solvaa toista henkilökohtaisesti, koska ei ole argumentteja.

Eli tyhmien.
 
"hmmm"
inhoan yli kaiken tyhmyyden ja röyhkeyden yhdistelmää. se on vaan todella vastenmielinen yhdistelmä.
pelkkä tyhmyys on ok, pelkkä röyhkeyskin menee, mutta tyhmyys ja röyhkeys ja sääntöjen noudattamatta jättäminen ja oman edun tavoittelu.... ja ei harvinaista nykyään tälläinen yhdistelmä.
 
Tyhjäpäitten kanssa en jaksa väitellä. Tyhjäpäitäkin on kahta eri tyyppiä eli on parishilton tyhjäpäät eli ne jotka tietävät olevansa vähän tyhmiä mutta kuittaavat silmien räpytyksellä ja hihityksellä kaikki vähänkin vaikeamman kysymykset (niinkuin mikä on Suomen pääkaupunki). Sitten on WT tyhjäpäät eli ne jotka ei tiedä olevansa tyhjäpäitä, asuvat lähiössä ja saavat yleissivistyksensä 7 päivää lehdestä...
Myöskään en jaksa väitellä uskovaisten kanssa, aiheena uskonto on hyvinkin mieleskiintoinen kohde väittelylle, mutta sitten kun nämä uskovaiset kuittaavat kaikki vaikeammat kysymykset lauseella "tiedä lapseni että jumala rakastaa sinua", niin hermo palaa parissa minuutissa. Aiemmin mua vainosi laumoittain tähän ryhmään kuuluvia uskovaisia, mutta ei niitä ole viime aikoina näkynyt..
 
Juippi
Yleensä en jaksa keskustella sellaisten ihmisten kanssa jotka ovat sementoineet mielipiteensä ja ne eivät muutu vaikka laitat mitä faktaa ja argumenttia pöytään. Tälläisten ihmisten kanssa keskustelu on täysin hedelmätöntä ja turhaa.

Itse pidän mielen avoimena ja pystyn helposti myöntämään jos olen väärässä. Tokihan siihen tarvitaan kunnon faktat ja argumentit.
 
kuoliaaksi vaiettakoon
en mielelläni väittele hampaisiin asti aseistautuneen olennon kanssa, jolla on joukoturkkasilmät.

ja no, tyhmyys on se oleellinen asia, jonka aiheuttamia ongelmia on vaikea väistää. Ei sivistymättömyys, koska sivistystä voi lisätä. Äly sensijaan joillakin vain loppuu kesken, eikä sellaista ihmistä pysty joissain kysymyksissä saamaan mietteliääksi muuten kuin nolaamalla. Ja se onkin sitten mielenkiintoinen kysymys, oppiko se siitä nolaamisesta mitään hyödyllistä vaiko peräti jotain haitallista.

vanhemmiten on tullut sitäkin piirrettä, etten viitsi väitellä hävyttömien kanssa. kun väittelee työkseen, ei ole kivaa jos joku ei noudata mitään sääntöjä eikä edes välitä.
 
"vieras"
Sivistynyt, kaikkitietävä ja aina oikeassa oleva. Meillä on töissä yksi erittäin fiksu tyyppi, jonka kanssa en halua edes keskustella mitään. Hänellä on vanhat mielipiteet asioista eikä hän hyväksy muita mielipiteitä. Jos vaikka tulee puheeksi hoitovapaa tai sairauslomat, niin hän ei hyväksy niitä millään. Esimerkiksi osittainen hoitovapaa on asia, jota työnantaja ei voi mitenkään hyväksyä, koska sehän sotkisi täysin työnteon. Ilmeisesti hänellä on kotonaan myös täysi kuri ja säännöt päällä eikä mitään poikkeuksia sallita, vaan puuro on syötävä joka aamu ja tietty määrä liikuntaa on oltava päivittäin. Täysin yksioikoinen ihminen, joka osaa katsoa asioita vain omasta näkökulmastaan.
 
Inttäjät & jauhajat & jyrääjät. Mielipiteellä ei niin väliä.
:ashamed: Minusta jauhaminen on ihan miellyttävä tapa kuluttaa aikaa ja sanoja. Mutta ihmekös me emme kauheasti kohtaa keskusteluissa? Minulle tuo JYRÄÄJÄT (mainio termi) on sellainen porukka, jotka tappavat keskusteluhalun aika nopeasti. Täälläkin heitä on ainakin muutama, tunnistavat ehkä itsensä...
 
gghgg
Ihmisten, joilla on enemmän valtaa ja korkeampi asema kuin minulla, esim. Esimies. Lasten hoitajat ja opettajat. Tyhmät. Saivartelijat. Ne joista haistaa, ettei ole haluakaan kuulla toisen mielipidettä, kertoa tai paasata vain oma.
 
Snowpatrol harmaana
Tyhmien. Niiden, jotka eivät itse tajua olevansa tyhmiä. Luulevat itse olevansa kovinkin fiksuja.
Myöskään sellaista inttäjien, joista tietää heti, ettei kannata edes yrittää.
 
Keittiönoita
Sellaisten, jotka eivät osaa ja halua väitellä sekä sellaisten, jotka ovat samaa mieltä kanssani. Mun mielestä väittelyn tarkoitus ole saada toista muuttamaan mielipidettään vaan rakentavalla tavalla kertoa ja perustella omat näkemyksensä sekä yhdessä pohtia, olisiko olemassa vielä jokin kolmaskin näkökulma asiaan.
 

Yhteistyössä