Minkälaista tarjottavaa ollut ristiäisissä?

Tuleeko vieraita pidemmän ajomatkan päästä päiväsiltään? Jos kyllä, niin suosittelisin jotain ruokaisampaakin laittamaan tai ihan vaikka lihakeittoa tai jotain laatikkoruokaa salaatteineen ja leipineen.

Muuten varmaan voi vetää perinteisellä kakku-pulla-pikkuleipä-piirakka-voikkukakku-linjalla? Ja mun mielestä jotain tarjottavia voi "sävyttää" vauvan sukupuolen mukaan :)

Fleur de la Cour
Meillä oli oikeen ruokaa, mun kotipaikkakuntani perinneruokaa lapskoussia, jota meillä myös häissämme tarjottiin iltapalalla. Sen lisäksi anoppi teki sämpylöitä ja katkarapusalaattia (koska halusi vaaleanpunaista tyttölapsen ristiäisiin) ja äitini teki piimäjuustoa ja kotikaljaa. Kahvin kanssa oli kaksi täytekakkua, kermakakku ja marsipaanikakku, maustekakku, pullakranssi, pikkuleipiä monenlaisia ja ristiäiskarkkeja, joita väkersin ihan itse.

Meillä oli täytekakkua, sarvia, munkkeja (ristiäiset oli vappuna), kuiva kakku, juustoleipää ja pikkuleipiä, kahvit juotiin ennen ristiäisiä. Tilaisuuden jälkeen oli lämmin ruoka, uunilaatikkoa ja lasagnea, tavalliset leipätarjottavat siinä rinnalla ja jälkkäriksi oli maitokiisseliä ja itse tehtyä mansikkahilloa ja lakkoja.

gf
Minusta riippuu paljon, että monelta juhlat on. Jos lounasaikaan, niin sittem oikeaa ruokaa. Jos kahviaikaan (esim. klo 14), niin sitten vaan kahvit missä tarjolla esim. voileipäkakkua, karjalanpiirakota yms. Lisäksi molemmissa tietysti ne perinteiset kakut sun muut.

mamma89
meillä oli voileipäkakku(lohi sekä kinkku),täytekakku,pullaa,kuivakakkua,murotaikinasta tehtyjä keksejä,kinkkupiirakkaa,kääretorttua,tiikerikakku,vanilija täytteisiä keksejä.

Fleur de la Cour
Alkuperäinen kirjoittaja ananaskirsikka:
Alkuperäinen kirjoittaja Fleur de la Cour:
Meillä oli oikeen ruokaa, mun kotipaikkakuntani perinneruokaa lapskoussia
Mitä tämä on? Koskaan kuullutkaan

:whistle:
Lapskoussi on raumalaista perinneruokaa, joka on kertoman mukaan merimiesten 'keksimää' ruokaa. Ruoka on juuresmuhennosta, jossa on naudanlihaa mukana eli se on kuin lihakeitto, josta on neste kuivunut pois ja perunat muusiutuneet eli väitetään sen syntyneen tällä tavoin merellä kiireessä myrskyn aikaan. Sana lapskoussi tulee englanninkielestä eli lab's couse, 'merimiehen ruokalaji' siis. Tämä ruoka on ollut mun lemppariruokaani lapsuudessa ja koska sukuni ei ole raumalaista vaan muualta satakunnasta tai jopa pidemmältä Ruotsia myöden, tuli meillä sitten tavaksi tarjota sitä sukulaisille.

Ananaskirsikka:

Munkin mielestä itsetehdyt kunniaan ja leipomon itsetehdyt. Kaikki keksit ja kakut teimme itse. Tilattiin Annin juhlapalvelusta 30hengenkakku, ku löydettiin niin ihania kakkuja sieltä, voin vaan suositella :)
Juu ja niin miehet ei vaan aina ymmärrä :D :LOL:

Alkuperäinen kirjoittaja Joni Makkuusäkki:
Ihan lähimaastojuhlat pidetään. Josko saisi vähän vinkkiä tarjottaviin täältä,kun oma pää on taas tyhjinä :D
No jos on vaikka täytekakku (päällyste ja täyte oman maun mukaan), toisena kakkuna vois olla hyydykekakku (mansikkainen=punainen jos tyttövauva, mustikkainen=sininen jos on poika). Voikkukakkua jos haluat, kinkku on aika takuuvarma, mut jos ootte kalaihmisiä, niin lohesta saa juhlavan version. Pikkuleipiä tai minimuffineja sukupuolen mukaisella värillä kuorrutettuna. Coctailpiirakoita+munavoi/tuorejuustotahna. Jos et halua piirakoita, tuulihatut on tosi kivoja myös. Kuivakakkua, joko mausteinen tai suklaa. Pullaa/pullakranssi mikäli se kuuluu teidän juhlapöytään.

Salaatit ja patonki on helppoja, jos haluat kevyttä "ruokaa" tarjota. Salaattibuffet esimerkiksi. Eli perussalaatti isoon kulhoon, pienempiin kulhoihin sit lisukkeita joita kukin ottaa mielensä mukaan, esim. fetaa, marinoitua punasipulia, oliiveja, krutonkeja, aurinkokuivattuja tomskuja, mitä vaan.

Oisko näistä jotain apua tai ideanpoikasta?

Yhteistyössä