Minkälaisia koteja on palstalaisilla?

Olikohan se tossa joulun aikaan, kun täällä oli kuvaketjua keittiöistä ja jotain ja tuntui, että sen perusteella kaikilla on uusi ja laadukas omakotitalo. Onko näin?

Vai onko täällä muitakin (mun lisäksi siis), joilla ei ole niin "hienoa" ja kallista? :ashamed:

Omakotitalossa asun perheineni minäkin kyllä, mutta kyseessä on alunperin muistaakseni 1930-luvulla rakennettu talo, jota on laajennettu ensin 70-luvulla. Itse ostimme tämän 17 vuotta sitten, jolloin olimme vielä lapsettomia ja ihastuimme paikkaan (alueeseen) niin valtavasti. Tässä oli silloin vain n. 60 neliötä ja 2 huonetta, keittiö ja wc. Itse rakensimme vaatehuoneen tilalle pienen suihkun, lisäksi oli (ja on edelleen tallella) ulkosauna. Vuonna 2000, kun lapsiakin oli siunaantunut 2 kpl, laajensimme taloa ja tässä on nyt reilut 100 neliötä eli 4 huonetta, keittiö, wc ja sauna-/suihkutilat. Lisäksi edelleen se vanha, ihana pihasauna, josta emme luovu! Kesällä on ahkerassa käytössä. :)
Meillä ei ole kovin "hienoa", ei siis viimeisen päälle uusia ja kalliita keittiökalusteita tms. Haaveita on kokoajan ja pikkuhiljaa on vuosien saatossa rempattu ja uusittu mitä pystyy, rahatilanteen mukaan. Nyt haaveissa olisi uudet tapetit kaikkiin huoneisiin yhtä makkaria lukuunottamatta (se tapetoitiin viime vuonna), uudet keittiökaapistot jossain vaiheessa, uudet sohvat (ja oikeastaan koko sisustus) olkkariin ja uusittu terassi. Terassirahat alkaa olla koossa ja näillä näkymin saadaan uusittu terassi kesällä. :) Toivottavasti myös ainakin osa huoneista pystytään tapetoimaan.
 
Pihasauna kuulostaa luksukselta!

Meidän perhe asuu ylikalliissa vuokrarivarissa. Maksetaan yli 900 kuussa tästä kolmiosta. Neliöitä on reilu 80 ja rakennettu tää on muistaakseni 2007. Miehelle oli tärkeetä saada oma sauna. Mulle oli tärkeetä päästä rauhalliselle alueelle. Tää kämppä on kahdessa kerroksessa, mikä on osoittautunut ihan kivaksi jutuksi. Ja oma pikkupiha on lapsen kannata varsinkin kiva.

Haaveissa muuttaa joskus jonnekin kaupungin lähistöllä olevalle pikkupitäjälle, asustaa omakotitalossa, jossa on iso piha. Ei oo näköpiirissä kyllä tätä muutosta, joten kituutetaan tässä kalliissa kämpässä toistaiseksi.
 
No ei todellakaan oo hienoa/laadukasta, ainakaan meitin keittiö - se on niiin remontin tarpeessa.

Omakotitalo meilläkin, vm. -81. Muuten ihan näppärä pikku koti hyvällä paikalla, mut pientä pintaremonttia kaipais :)
 
no meillä on ihan vaan kaupungin vuokra-asuntojen kaksio...tällä hetkellä, kunnes sopiva talo tulee vastaan :) meillä on kaksiossamme 63,5 neliötä, kivan kokoinen kyllä, mutta ei saunaa, siitä miinus. Vihaan näitä harmaita muovimattoja täällä, ja vanhaa keittiötä. sisustamalla ollaan kuitenki saatu kivannäkönen meijän oma koti :)

muoks. tai siis ei oma mutta silti :D
 
"viima"
kallista ja laadukasta??? no juu. mä en tiedä tahdotteko te edes kuulla kui meil asutaan... luksusta löyytyy tuo jonkun mainitsema pihasauna. mut 1934 rakennettu ja nyt kolme vuotta pintakorjattu talo. meil ei noit mukavuuksia ole kuin sisä puusee joka kylläkin on kylmäl puolel. puulämmitys ja kantovesi. mut on meillä mun mielest aika nättiä. makkari on ihan valmis -tapetointi ja maalaus. olkkari viimeistä silausta vaille + sohvakalusto jonkun pitäis kunnostaa. vessa ja eteinen tehtiin ekoina. vessa on ihana mut eteisen joudun osittain tapetoimaan uudestaan - tuli hieman oikastua - ja lattia maalattava kun joku ei ole vieläkään löytäny oikeaa väriä. kittiö pistetään kuntoon ens kesänä.

ulkopuoli alkaa oleen kunnos jos joku joku päivä sais laitettua yhden julkkarin viel kuntoon - ja kellarin.

eli loppujen lopuks kaikki hieman kesken mut ei se haittaa. kunnostetaan kun aikaa on ja rahaa on taskus koska velaks ei aleta remppaamaan.

ja ehkä se juokseva vesikin tulee joskus sisälle - tai edes piharakennukseen
 
Meillä on rivari 100m2,neliö.Omaksi ostettiin vuosi sitten.Tai tietenkään tämä ei ole oma kun pankin lainarahoilla ostettu,mutta kuitenkin.Omaksi mä tätä kutsun,kun meidän posti tänne tulee eikä pankin. :D Omakotitalo on meilläkin haaveissa sitten joskus,mutta just tällä hetkellä tämä on täydellinen.Päätyasunto yhtiössä,josta löytyy lapsille leikkikavereita ja alue yleensä on rauhallinen.Oma piha on sopivan kokoinen erilaisiin touhuihin niin talvella kuin kesälläkin ja mikä parasta:tämä on yhdessä tasossa kaikki!Asuttiin siis aiemmin kolmekerroksisessa puutalossa vuokralla ja siinä kyllä oppi vähän karsastamaan monikerrosasumista sen hankaluuden takia.Ehkä joskus sitten taas yritetään uusiksi,mutta just nyt tykkään olla yhdessä tasossa kokonaan.Jotenkin siivoaminen yms on helpompaa näin. =)
 
Meillä on omakotitalo landella, mutta ei uusi vaan 159-vuotias ikivanha hirsimökki. Alunperin hirret on siirretty tänne joten tavallaan vielä vanhempi. Rempattu on sieltä täältä ja kaikki mukavuudet löytyy mutta ei kai tämä koskaan valmiiksi tule :D
Vanha pihasauna on aivan homeessa ja uusi sauna/vierastupa saadaan käyttökuntoon toivottavasti kesällä. Vesineen ja sähköineen päivineen. Et siinä se uus ja tasokas osuus.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Itsenäinen;23273901:
Itse en suostuisi asumaan missään omakotitalossa. Minulla on ihana 4h+k kerrostalossa, yli 100 vuotta vanha talo, korkeat huoneet (3.3 m) ja aivan ihana koti.
Tämä kuulostaa aivan ihanalta!!Mä olen hulluna vanhoihin kerrostaloihin ja haluaisin joskus omistaa sijoitusasuntona tai muuten vain moisen kämpän.Nimenomaan tuo huonekorkeus ja se talon historia.En siis haluaisi nyt lasten kanssa asua moisessa ihanuudessa,mutta sitten kun lapset muuttaneet pois niin miehen kanssa tuollaiseen..Se olis hienoa. =) Onko teillä jokin vanha tehdasrakennus kyseessä vai miten noin mahtava huonekorkeus?

nimim.ihan vaan snadisti kade.. :D
 
Noi on mahtavia kun kotitalolla on historia.Mä tykkään todella paljon.En niin osaa innostua semmoisista uudenkarheista modereneista komplekseista,joissa tilankäyttö on ihan viturallaan ja persoonallisuus puuttuu kokonaan.
 
Mun on tosi vaikea itse miettiä, miten joku muu tän mökin näkee.
Torppa on vuodelta -27, ei siis uusi. Keittiö ja kylppäri oli laitettu uusiksi ja aika viimeisen päälle meitä edellisten asukkaiden toimesta, samoin ikkunat, ovet, putkia ja sähköjä yms. Pientä pintaremppaa ollaan tehty sinne ja tänne, aina olis tekemistäkin silti.

Hevosten asumuksista osa on myös edellisten asukkaiden uusimia, osa ollaan tehty itse. Mutta me tehdään halvemmalla ja kierrättämällä aina, kun se on mahdollista/järkevää.
Pihasauna meilläkin on se, mitä ajattelen luxuksena, se on vuodelta viiskytjotain, lauteet on uudemmat. Ja kylpytynnyri tuli siihen viereen viime kesänä, se on kyllä :heart:

Äijät monesti tuntuu kadehtivan tota tallinvintin biljardihuonetta. Onhan se ihan kiva, mutta enimmäkseen hirveä sähkösyöppö kun pitää pitää lämpimänä talvellakin, ja mahdoton romunkerääjä koko läävä, kun isäntä saa siellä vapaasti rellestää. :D

Sisustus meillä on halpaa, mä en näe mitään järkeä ostaa sitä paljon puhuttua laatua, kun ei se meidän käytöllä kestä yhtään halpaa paremmin...
Aika perusasumus tää mun mielestä on, mutta tietysti kun noita ulkorakennuksia on ja niitä on paljon hyödynnetty ja pidetään käytössä, niin siinä kai ne meidän extrat ja luxukset sitten on.
 
Mimossska
näin meillä:

44,5 neliöinen kaksio.
Asutaan pojan kanssa kaksin, olen yh.
Vuokra vesien kanssa yht: 420€/kk.
Asunto on kerrostalo kaksio, rakennettu -79 eikä koskaan peruskorjattu paitsi wc:ssä uudet kaakelit laitettu 90- luvun alussa. Suihkun hanakin on vanhanaikainen se missä väänetään erikseen kylmä ja kuuma vesi.
Meillä on keittokomero joka on pieni, mutta sinne mahtuu kaikki tarpeellinen ja muutama muu tarpeeton.
Makuuhuone on suht tilava samoin olohuone. (vaikka neliöihin nähden kuulostaa pieneltä, yllätyin itsekin koosta kuin näin tämän ensikertaa)
Parveke löytyy myös.
Meillä on oranssit keittiönkaapit ja vanha kokolattiamatto jossa niinsanotusti "näyttää aina likaiselta" vaikka olisi kuin puhdas.
Kaikki kalusteet on hankittu halvalla käytettyinä kirpputoreilta ja yksiyisiltä myyjiltä.
Astiat on sentään suht uusia ikeasta halvimpia.
Rakastan kirppareita, josta myös löydän vaatteet itselleni ja lapselleni alusasuja lukuunottamatta.
Olen pienituloinen, mutta olenkin tottunut siihen lapsesta saakka sillä tulen melko köyhästä perheestä. Eli pennin venytys ei ole tuskaa koska jos tietää ja osaa ostaa oikein, voi joskus satsata muuhunkin kuin makarooniin.
Tässä meidän
Vieressä on aivan ihanat puitteet päivittäiseen ulkoiluun! Laskettelu keskus ja pururadat.
Hyvät päiväkodit ja lähikauppa,kioski sekä automaatti, pizzeria, kampaamo ja pieni bubi.
Lähistöltä löytyy myös kappeli, jossa seurakunnan järjestämää toimintaa ja kerhot 3-wee lapsesta ylöspäin 2/krt viikossa.

Lottovoitosta haaveilen, vaikka olenkin aina sanonut että jos joskus voittaisin lotossa, tuhlaisi varmasti aluksi paljon, mutta sitten iskisi paniikki kun en enää tietäisi mihin sitä rahaa syytää!

PÄIVÄÄKÄÄN TÄSTÄ ELÄMÄSTÄ EN VAIHTAISI, olen onnellinen :)
Ja mulla suoraansanottuna naurattaa ne,jotka valittaa kun saavat 15-euroa vähemmän palkkaa kuin pitäisi. hoh hoijaah.
 
Viime kesänä valmistunut aso-rivari, 127m2 kahdessa tasossa. Olohuone, keittiö, 4 makuuhuonetta, sauna, 2 kylppäriä, erillinen vessa, kodinhoitohuone, 3 vaatehuonetta.
Sijainti on ihana, vaikka välillä musta tuntuu että ollaan liian landella mutta toisaaltaan meillä on tosi rauhallista täällä. Keskustaan 6km.
 
Viimeksi muokattu:
Laulava Lomittaja
Vanha,joskus 50-luvulla rakennettu kerrostalo,vanha opettajien asuntola,vuokra on asumismuoto,4h+k,85m2..Keittiö on pieni,mutta jotenkin toimiva,laskutilaa liian vähän.Kaapistot n.80-lukua,lastulevyä laminaattipinnalla..kuluneet.

Onhan tää nyt parempi kuin hatara heinälato,mutta uusittavaa ois..kuten esim muovimatto lattianana josta saumat puskee auki..
 
yksi omakotitalo 125m2, 50-luvun, täysin remontoitu. Oma, joka on vuokralla. (väärällä paikkakunnalla)

Tämän hetkinen asunto: pari km Helsingin keskustasta. 64,5m2, merinäköala, 4 krs. 2000 rakennettu, saunallinen kolmio. Vaaleahko parkettilattia. Vuokralla ollaan. Laatoitettu kylppäri. Kaikki palvelut vieressä ja ihana meri sekä meidän venekerho (hyi kuulostipa porvarilliselta)

Kalusteita on niin ikean valkoisesta expeditistä antiikkipianoon. (jos pianoa voi kalusteeksi kutsua, kun sitä soitetaan)
 
Viimeksi muokattu:
70-luvun rivari, 3h+k+s+wc + käyttöulakko, yht. 90 neliötä. Aika alkuperäiskuntoinen tämä oli (kylppärit kertaalleen rempattu) kun tähän muutimme 13v sitten, nyt rempattu vähintään kerran kaikki paikat vessaa lukuunottamatta. Ympäristö ei nyt ehkä niin kaunis (lähiössä kerrostaloalueen rajalla), mutta toisaalta palveluita lähellä, ja kulkuyhteydet hyvät.

Luksusta? No, ehkä se on tuo meidän käyttöullakko, joka on tavallaan ylimääräistä tilaa, mutta jonne kuitenkin mahtuu neljälle lapselle omat tilat. Tai takka, jota ei ihan kaikissa rivareissa kuitenkaan ole (tai kylmäkellari).

Onhan tämä pieni monenkin mielestä 7 hengelle, ja kyllä toisinaan rasittaa kun vessoja vain yksi, ja tavaraa täytyy olla aika hallitusti tai kaaos on aika helposti valmis. Tai kun putket uhkaa jäätyä noilla kovilla pakkasilla tai kun sisällä juoksee hiiri. :O Silloin ei uskoisi asuvansa lähiössä isossa kaupungissa...

Mutta mihinkäs sitä ihminen omasta rakkaasta kodistaan haluaisi muuttaa? :D
 
Me asutaan idyllisessä Turun jokirannassa ihan keskustan tuntumassa. 50-luvulla rakennetussa kerrostalo kolmiossa siis...ahtaasti asutaan ( 76neliötä) mutta tässä on varsinkin kesällä ihana ja suuri olohuone eli alajuoksun kaikki ihanat laivat ja ravintelit, vierassatama ja pikkuruinen ulkoilma kaffela :heart: Asuntoa aletaan tässä keväällä remontoida uuteen uskoon :)
 
Suzyanne
Ihan tavallinen koti on, ei mitenkään hienoa tai laadukasta missään, mutta kodikasta, me viihdymme ja se on pääasia. =)

Vuonna -61 rakennetussa keerostalossa 53-neliöinen vuokra-asunto, ja kalusteet käytettyinä ostettuja, jotain antiikkia muttei luksusta.
 
"vesimeloni"
Jotenkin lohdullista kuulla, ettei kaikilla muillakaan ole koti kuin sisustuslehden sivuilta. :) Siis onhan se hienoa, jos sellainen koti on, mutta kaikilla ei siihen ole varaa.
Itse olen tyytyväinen siihen, että ollaan tuloillamme pystytty oma koti hankkimaan. Minähän olen toista kymmentä vuotta ollut vuorotellen työtön, äippälomalla/hoitovapaalla tai jossain työkkärin kursseilla. Mies on ollut jo n. 16 vuotta sairaslomalla/työkyvyttömyyseläkkeellä. Joten tulot ei ole päätä huimanneet. Silti olemme oman kodin saaneet hankittua. :) Nyt olen 1,5 vuotta ollut töissä (vakituisessa työsuhteessa) ja rahaa pystyy hieman enemmän säästämään, joten ehkä saamme pikkuhiljaa kotia rempattua. Kuten nyt tosiaan sitten kesällä ois tarkoitus tuo terassi laittaa kuntoon ja samassa rakentaa kissoille siihen uusi ulkotarha. :)
Meillä on tässä talon "vanhassa osassa" matalat huoneet, se vähän harmittaa. Laajennusosassa on sitten normaali korkuiset huoneet. Mutta ehkäpä elämässä on suurempiakin murheita.
Ja hei, tuo ulkosauna muuten on "luxusta". Se on vanha ja vähän vinksallaan, mutta oikeasti, siellä on maailman parhaat löylyt!
 
"diana"
Oma 80-luvun tiilitalo. Neliöitä mukavat 175, enemmänkin saisi olla mutta suhteellisen hyvin tähän mahtuu 5 henkinen perhe :) Yksi huone on iso, joka on työhuoneena tietokoneineen ja soittovälineineen. Sauna lämpiää puilla, takka ja leivinuuni lämmittävät mukavasti. Tontti on oma, suurempi saisi olla. Marjapuskia pihalla. Aivan kodikas koti, tosin valoisampi saisi olla.
 

Yhteistyössä