Minkälaisia kommenteja olette saaneet kuulla?

Rita18
joo,mun sisko käyttäyty ihan samanlailla ja sen oli vaikee hyväksyy tätä lasta,tosin nyt on jo alkanu käyttäytyy ku aikuset.. sinä me nuoret ollaan ihan samanlaisia ku jotku 40weetki,ei sen huonompia!
 
PiiPii
Mä en oikeestaan oo saanu kuulla mitään päin naamaa.

Koulussa, kun peruskoulun vikaa luokkaa kävin maha pitkällään. Niin kaikki opettajat, opot, terkkari ja rehtori oli mun tukena koko ajan. Mut se oli inhottavaa kun raskauden huomasin ja menin siitä sitten puhumaan opolle että mites nyt koulun kans tehään, niin opo pyyti luvallani terkkarin myös juttusille. Mutta terkkari soittikin vanhemmilleni. Niinku en muka ite ois kertonu/halunnu kertoo!

Nyt sitten kun aikaa on kulunu jo joitakin vuosia tosta. Huomaan monesti ne katseet joita saa, niiltä jotka samaa koulua kävi ja mahani näkivät. Eipä tuo minua paljon ressaa! Mä oon vaan ylpee :)

Ehkä mä olin muutenkin niin "äitimainen" aina, että se tuntu monesta muustakin ihan luonnolliselta.

Mut kyl mä muistan minkä kohun mä sain aikaan meiän koulussa! Mä olin aina kaiken keskipiste ja kaikki lelli mua. Hyvä kun rappuset sain ite kävellä :)
 
Sarah84
mä olin "jo" 18 kun aloin odottamaan tytärtäni ja mulle sanottiin että
"no sulla jää nyt sitten koulu kesken" (ammattikoulu siis) ja
"ootpas nuorena alottanu" tai että
"kauhea kun nuorena oot alottanu" ja sit ku mentiin naimisiin ku tyttö oli vielä mahassa niin miehen serkku sano että "ai teille on lapsi tulossa, no minä oonki ihmetelly että miksi te naimisiin menette"

huvittavinta oli se että me oltiin muutenkin suunniteltu menevämme naimisiin 04 kesällä ja nyt häät vaan puoli vuotta aikaistu ja ihan vaan sen vuoksi että en halunnut omissa häissä koko ajan imettää, hankalaakin puvun kanssa...
 
riddler
Appi tokaisi kun kerrottiin että vauva on tulossa ja kirkko varattu (hääpäivänä olin 7 kuulla raskaana) että "No ainakin on morsian komeimmillaan".

Ainoa mikä loukkasi oli anopin "No sinähän et sitten kai ole niin typerä että hunnun pistäisit tai valkoisen mekon, sehän on neitsyen väri."
 
PiiPii, apua, osaan kuvitella minkälainen kohu meidän yläasteella olisi noussut! Minkä ikäinen nyt olet?
Mä olen ammattikoulussa, ja odotan innolla, miten siellä ihmiset suhtautuvat raskauteeni, sitten kun se alkaa näkyä paremmin. Opettajille oen jo kertonut, kyselevät aina vointiani ja muuta. :)
 
PiiPii
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.10.2004 klo 09:35 Lollo kirjoitti:
PiiPii, apua, osaan kuvitella minkälainen kohu meidän yläasteella olisi noussut! Minkä ikäinen nyt olet?
Mä olen ammattikoulussa, ja odotan innolla, miten siellä ihmiset suhtautuvat raskauteeni, sitten kun se alkaa näkyä paremmin. Opettajille oen jo kertonut, kyselevät aina vointiani ja muuta. :)
Oon nyt jo aika vanhus, 19, kohta eläkkeellä..hih

Se riippuu vähän itestäänkin et miten suhun reagoidaan. Siinä mielessä että: toisia saattaa esim. ärsyttää jos tuot raskauden liikaa esille "voivottelet pahaa oloa" "valitat väsymystä" "puhut, mistäs muustakaan kun raskaudesta" Et kun käyttää maalaisjärkeä siinä ettei niitä muita väly´täämättä kiinnosta siinä iässä vauva-jutut. -Kun ymmärrät muita, hekin ymmärtävät sinua- :)

Ja kannattaa muistaa että varmasti saat katseita ja kuiskutteleluita. Mutta niitä ei pidä ottaa niin vakavasti, muuten teet siitä vaan itelles ongelman ja se vaikuttaa sillon myös sun olotilaan/koulunkäyntiin ja raskaudesta nauttimiseen!

Se on hyvä että saat tukea opettajilta. Sekin vaikuttaa sun mielialaan - luulisin. Onhan se mukavaa saada "aikuisilta", siis vanhemmilta ihmisiltä tukea ja ymmärrystä :)

Toivottavasti saat pidettyä motivaation korkeella, vauvasta huolimatta!
Jääkös sulla koulut kesken vai kerkeetkö valmistumaan?

Opiskeluintoa toivottelee PiiPii
 
mantariini
mä huomasin sillon ku odotin, että vanhemmat naiset katto tosi pahasti esim. kaupassa ku olin viimeisillään raskaana.

Kukaan ei suoraan ole mitään sanonu. Mutta nyt kun olen 20v, niin töissä ja koulussa ihmiset ihmettelee ku kerron että mulla on lapsi, että kuinka nuorena oon lapsen tehny...ja monet sanoo nykyään siitä, että musta ei uskois päällepäin (siis kroppa) että mulla on lapsi..se on kyllä ihan imartelevaa...mutta se ärsyttää, että jotkut automaattisesti ajattelee,että olen yksinhuoltaja vaikken tod ole!!

Olin siis 16 kun tulin raskaaksi ja 17 kun syntyi poitsu...
 
Adalmina
Kaikkein ikävimpiä ovat juuri nuo vanhemmat naiset.. (40-50-vuotiaat) jotka katsovat nenänvartta pitkin kun julman mahani kanssa tuolla liikuskelen ja ohi kävellessäni sitten hymyilevät "ivallisen" näköisinä.. :\|
Teillä on kaikilla varmaan kokemusta noista..

Ja hyvän ystäväni työkaveri tokaisi raskaudesta kuultuani että "tais olla vahinko, sääli sitäkin lasta" ..eihän ne kovin kivalta tunnu.. :/
Ja sitten kun tietenkin alkavat juoruilla ympäriinsä tietäväisinä että olisi muka vahinko vaikka tää lapsi ei sitä todellakaan ole.. :)

Mutta enää noista ei jaksa enää edes välittää.. \|O

Adalmina RV 34 + 6 tai 36 + 0
 
varsinkin kaupassa huomas kun vanhemmat naiset kattoi jotenki vinosti ku näin nuori kulki mahapystyssä.(20v) mutta ei kukaan oo mitään sanonu.
jos Lollo sua kiinnostai mailailla nii mun osote on marika_20@suomi24.fi ollaan kyllä jo juteltukki aika paljo tuola toisella sivustolla. (mavu) =)
 
semmoinen muistui vielä mieleen, että eräs puoli tuttu nais henkilö (nuori sellainen) oli vahvasti sitä mieltä että meidän pari suhde on nyt sitten ohi kun lapsi tulee. On kuulemma kylmä totuus että kaikki näin nuorena lapsen hankkineet jää yksinhuoltajiks.
 
rita18
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.10.2004 klo 19:02 Äiskäpäiskä kirjoitti:
semmoinen muistui vielä mieleen, että eräs puoli tuttu nais henkilö (nuori sellainen) oli vahvasti sitä mieltä että meidän pari suhde on nyt sitten ohi kun lapsi tulee. On kuulemma kylmä totuus että kaikki näin nuorena lapsen hankkineet jää yksinhuoltajiks.
joo,meillä oli muuten ihan sama homma ku repesin odottamaan,ni eräs nais henkilö sano heti että ei tuu toimimaan tuo suhde ku pitää noin aikasin jo muksu tehä,myöhemmin san tietää miehen serkulta että se nainen itse oli sanonut olevansa kateellinen ku itellä ei oo mitään..
 
en kyllä mitään ihan kamalia saanut kuulla(onneksi) mutta siskoni kyllä kysyi että "se taisi olla vähän niinkun vahinko vai?" sanoin suoraan että ei kyllä ollut, vaan ihan suuniteltu juttu! olin 18v kun aloin odottaa tyttöämme.
Moni on kyllä ihmetellyt, kun mulla on kaksi isisiskoa, että miten ihmeessä MÄ voin jo saada lapsia kun ei siskoillkaan vielä ole...!
Mutta niitä koppavia vanhuksia ei kannata ottaa vakavasti :LOL:
 
piia86
Jokainen,jonka kanssa juttelen kysyy multa onko lapsemme suuniteltu. se vähän loukkaa. eikö alle 18v voi tehdä suunniteltua lasta? täytän tosin 18 muutaman viikon päästä.
kaikki olettavat heti että opiskelut jääävät kesken. miksi jäisivät.tottakai opiskelu on raskaana ja lapsen kanssa hankalampaa, mutta miksen siitä selviäisi. :\|

 
Olin 19v kun tajusin esikoistamme odottavani. Kävin tuolloin amista kerroin eräälle keittäjälle että en voi syödä maksaa, hän naurahti ja kysyi että onko mun vaivana raskaus sanoin et joo ja se sanoi että on tämä aika yleinen vatsa virus tässä koulussa (5-6 mun lisäksi) sai hymilemään =) .

Toinen kouluun liittyvä oli kun kävin vaihtamassa vapaasti valitttavan aineen (itsepuolustuksen) toiseen, meis opomme katseli muo päästä varpaisiin ja etenkin rintoihin ja kun lopetti puhelun kuullakseen asiani hänen suu loksahti auki eikä tiennyt mitä ois sanonut B) . Tosin tälle opolle oli aika tyypilliistä tällänen käytös jos kyseessä povekas nuorinainen.

Osastoni opettajille kerroin kun oli pakko, koska ala oli miehinen (mun oisäksi 2 tyttöä koko osastolla) sain kyllä kuulla ja nähdä hyviä ilmeitä.

Puulinjalla oli eräs tyttö joka ei sanonut raskaudestaan mitään ja kiipeili torstaina katoilla ja launtaina synnytti täysiaikaisen vauvan. Opettaja tuli hakemaan mmut ja mun luokka kaverin puhutteluun että tiesittekö rakskaudesta ja miksette kertoneet mitään. No ei kai kun tyttö ei meillekkään puhunut vaan tuntui kieltävän koko raskautensa.

Mies voittoset alat on kai kaikkein hauskimpia kun puhutaan opiskelijoiden raskauksista, nuo kun eivät kai pidä 16-18v tyttöjä mahdollisina äiteinä, painohan voi nosta vain vatsankohdalta muutenkin :D .

T:heidi81
 
merika
Luin näitä teidä juttuja ihan mielenkiinnosta - itse jo olen 27 ja risat. Koulusta kun oli puhe ammattikoulussa varmaan viel ei niin moni odota mut mä olen amk:ssa ja meidän luokalla oli kolme raskaana samaan aikaan ja yks oli jo saanut. Se oli aika kivaa kun 2kk välein sit synnytetiin tyttö-poika -tyttö =) koulu se on kesken mullakin ja kyllä sitä ehtii. Eipä siinä mitään nyt ollaan kaikki äippälomalla ja siirrytään seuraavalle luokalle yks alaspäin kun taas koululle palaillaan - jokainen omaan tahtiin.

Kyllä te nuoremmat pärjäätte siinä missä me vanhemmatkin - esikoinen on aina esikoinen eikä äidiksi tuloa voi opetella kun tulemalla/olemalla äiti.
 
Tämä ei kyl liity aiva suoraa raskauteen mutta...
Sillon ku me mentiin kihloihin, olin just täyttäny 16 ja odotin kyllä jo(mutta siitä ei tienny sillon ku lähimmät sukulaiset...)

Niin meidän naapurin täti tokas et minkä takia noin nuorena ja kyllä sitä vanhempanaki ehtii. Ja se oli viä sanonu omalle tyttären tytölle(joka on yhtä vanha ku minä) et kattokki sitte ettet mee nuon nuorena kihloohin ym...
Huvittavinta täs mun mielestä on se et tämän naapurin tädin oma poika on yli 40v ja asuu viä kotonansa ja epäilen et onko koskaa saanukkaa naista....

Nykyään ku näen esim. kaupas tämän tätösen niin kyllä kattoo "kiukkuusta" päälle ku meen neitin kans, mutta mä vain hymyilen takas enkä jaksa välitää tommosten akkojen puheista...
 
Niin tämä asia unohtui...

Ehdin opiskella amiksessa n. 4kk enenkö jäin äippälomalle...

No en ollut kertonut raskaudesta muuta ku lähimmille kavereile, enkä muutenkaa hirveesti puhunu siitä, koska mulla oli sellanen periaate että kysyä saa mutta en ala koko aika puhumaan vain raskaudesta...

Elikkä opiskelen parturi-kampaajaksi joten meillä oli myös asiakas palvelu päiviä...
Yhdellä meidän luokkalaisella tytöllä oli asiakkaana oma poikaystävä, no tämä jätkä sitte sanoi sille tytölle että tuo kyllä odottaa vauvaa (tarkoitti siis mua ja maha näkyi jo selvästi).
Tämä tyttönen siihen että eikä orota sä luulet väärin ym...

Kunnes sitte tuli se aika että mä jäin äitiyslomalle ja meidän luokkalaiset järjesti mulle läksiäis pippalot...
Ja tämä kyseinen tyttö sai siis tietää vasta siinä vaiheessa mun odottavan ja oli "nolona" selitetty poikaystävälleen, että se oli ollu sillon oikeessa...
 
Neuvolassa kun oli ensimmäinen lääkärikäynti niin lääkäri kylmästi totesi että "olethan sä vähän liian nuori" siis se oli olevinaan lääkäri! Kyllä potutti! Ja olin silloin sitäpaitsi jo 18v. Toinen jolta olen kuullut sanomisia iästäni on mieheni isoäiti joka myös sanoi suoraan mielipiteensä iästäni.
Kaduilla moni on katsonut pitkään kun mahan kanssa kuljin.
Nyt minulla on reilu 5viikkoinen poika ja kaikki on mennyt oikein hyvin, vaikka olenkin "vasta" 19v. :)
 
Teki vain mieli lisätä kommentti tähän ketjuun, (taustana, olen 19v nuori nainen, poden vauvakuumetta..) että kun monesti puolustellaan että "no ei se lapsi edes ollut mikään vahinko", silloin kun muut sanovat ilkeästi esim että "kyllähän sen täytyy olla vahinko", niin mietin että kun esim tällä hetkellä en ole varma alkaako ne menkat, olisi lapsi vahinko, mutta erittäin tervetullut ja rakastettu! Eli minusta se että lasta ei ole yrittämällä yritetty, ei tee siitä jotenkin säälittävää tai vastuuntunnotonta. Varmaan vaikka kuinka moni niistä 40-50v tädeistä on saanut lapsensa kolmekymppisenä "vahinkoina", mutta eihän siinä iässä siinä ole mitään pahaa, vaikka olisi maattu ympäri kaupunkia, silloinhan on "kypsä" äidiksi B) Myös nuorilla pettää ehkäisy, tai se vain unohtuu, (ja niin voi käydä minkä ikäiselle tahansa!)mutta miksi nuoret ovat ainoita joita syyllistetään siitä?Outoa minusta..

Pointin kadotin itsekkin, kaippa se oli että sama se oliko lapsi kuinka tarkoituksella tehty tai vahinko, voi nainen/tyttö olla upea äiti lapselleen, iästä riippumatta!
 
Pahinta ehkä mitä joku voi sanoo; omien vanhmpieni suusta: se oli varmasti vahinko!

Toi sattu kaikkein eniten, ja sitten kun vielä oikein väänsivät että "kyllä varmaan oli", eikä millään meinanneet uskoa että ihan tarkotuksella tehtiin "töitä" tän lapsen eteen. :/ :(
 
hei...mä oon kyllä saanu kuulla vaikka mitä..
asun pienessä kylän pahasessa..joten kaikki tuntee kaikki mikä ei ole hyvä asia ollenkaan..
No ensinnäkin ku aloin tyttöä oottaa niin puoli kylää pisti välit poikki eivätkä enää puhunet eikä morjestaneet, joka oli henkisesti aika raskasta koska olen aina yrittänyt olla kaikkien kanssa väleissä..tästä seurasi hirveitä juoruja ja ihmiset alkoivat osotteleen ku näkivät.
Kaupassa ihmiset on kauhistellu kun ovat kuulleet ikäni..
Joillekkin kavereille minulla ei ollut enää menemistä koska heidän vanhempans aeivät minua halunneet lapsiensa kavereiksi..
en nyt jaksa pikku juttuja ruveta kertomaan mutta kauheen raskasta oli ihmisten puheet yms.
Nyt olen 7 kk vanhan tytön äiti ja onnellinen vaikka kaikki ei minua hyväksy..kyllässäni olen ainoa näin nuori enkä omista yhtä ainoota kaveria kylältäni jolla olisi lapsi..muualla kyllä äiti kavereita asuu mutta olisihan se ihan kiva käydä aina välillä jossain tytön kaa leikkii..mutta ihmiset eivät vaan hyväksy minua ikäni takia...
No mutta kaippa se tästä... :wave:
 

Yhteistyössä