Minkälaiset kehut ovat duunipaikalla ok?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Missä sun mielestä menee perus toimistoduunissa ns. positiivisen kehumisen ja sitten vähän asiattoman jutun raja? Kaikkien mielestä on varmaan ok sanoa, että "onpas sulla kaunis mekko" tms. Ja kenties sekin on ok, että sanoo, että "wau, ootpäs sä tänäänkin todella kaunis". Tosin itse miehenä oon vähän varoivainen näidenkin kommenttien kanssa. Etenkin jos on muista ihmisiä läsnä. Ymmärrän, että jos kehut yhtä naista kauniiksi ja muita et, niin saattaa aiheuttaa mielipahaa.

Mutta onko duunissa poikkeuksetta asiatonta sanoa, että "Tosi seksikäs mekko sulla" tms. Onko seksikkyyden mainitseminen aina asiatonta?

Miten naiset kokee tämän.

Itse siis olen todella varovainen. Ihan vaan siksi, että olen aika ujo. Mutta kuulee kaikennäköistä eri miesten sanovan ja naisten suhtautuminen tuntuu olevan ristiriitaista.

Sitten duunariosastolla tuntuu olevan ihan eri säännöt. Siellä yleensä aika miesvaltaista ja kielenkäyttö sen mukaista. Mutta en nyt lähe sitä arvioimaaan kun ite työssä toimistolla, jossa naisia porukasta hieman yli puolet.
 
vierailija
Meil on "mahtava" pomo. Yli 50v mies. Miehiä kehuu aina niiden osaamisesta ja saavutuksista, vaikka aika usein ne eivät ole sen erikoisempia kuin naisilla. Naisia kehuu lähes poikkeuksetta nimenomaan ulkonäöstä. Ja jos se ei ko. pomon silmää erityisesti miellytä, niin ei sitten kehu mistään.

No ei siinä mitään, itse en ole herkkähipiäinen. Mutta onhan se muutenkin nolostuttavaa kun ei tunnut yhtään tajuavan, että miltä hänen kommentit saattaa siitä kohteesta saati muista tuntua.

Vai mitä ootte mieltä esim. seuraavasta dialogista:

Pomo: "Voisikko Tea hakea ne printtimateriaalit"
Tea lähtee hakemaan niitä ja pomo tuijottaa perään ja huokaa, heittää jotain "huh huh". No sitten kun Tea tulee takaisin niin pomo sanoo: "Kiitos, sä oot kyllä ilo silmälle sekä mennessä että tullessa."

Muille naisille ei kyllä pahemmin kommentteja tule. Ei sillä, että kuka niitä ees haluaisi...

Niin onko tuo ylläoleva teidän mielestä asiallista vai mitä ajattelisit?

Toki se pomo on muutenkin mielestäni aika heikko tapaus, mutta se on toinen asia...
 
vierailija
Heh. Ite kun olin esimiehenä, niin otin aina tiettyihin kesätöihin simpsakoita tytyjä. Yleensä he teki mun kopin edessä pakkaushommia. Iloa silmälle, joskus vähän enemmänkin.

Kyllä jo työhaastattelussa hieman koitettiin kepillä jäätä. Niuhot jätin rannalle. Nätit tytöt muutenkin nosti varastomiesten motia. Ja kun ei ottanut niuhoja niin tuli enemmän kaikennäköistä kivaa säpinää.

Toki työtkin piti tehä, joten ei tässä pelkällä ulkonäöllä menty. Toisaalta sitten semmoset nätit nirppanokat oli tottunut käyttämään kaikkia keinoja varmistakseen töiden jatkuvuuden. Kyllä siinä vähän työtehoa kattoi sormien läpi kun se oma työteho nousi ylös. Eikä ainoastaan työteho noussut ylös. Heh.
 
vierailija
Miksi pitää kommentoida kenenkään ulkonäköä? Tai vaatetusta? Varsinkaan työpaikalla. Työpaikalla tehdään töitä. Jos kehua haluaa, niin sitten pitää ne kehut työhön liittyvänä. "Kylläpä hoidit tämän asian tehokkaasti.", "Sun kanssa on ilo tehdä töitä, kun olet aina niin iloinen.". Mitä se ulkonäön kommentointi edistää siellä työpaikalla? Jos haluaa toiseen ihmiseen tutustua muuten kuin töiden puitteissa niin sitten toki eri asia ja voi suoraan kysyä vaikka kahville ja kommentoida sitä ulkonäköä sitten siellä. Minä en ainakaan halua, että minun ulkonäköäni tai vaatevalintojani mitenkään kommentoidaan.
 
vierailija
Heh. Ite kun olin esimiehenä, niin otin aina tiettyihin kesätöihin simpsakoita tytyjä. Yleensä he teki mun kopin edessä pakkaushommia. Iloa silmälle, joskus vähän enemmänkin.

Kyllä jo työhaastattelussa hieman koitettiin kepillä jäätä. Niuhot jätin rannalle. Nätit tytöt muutenkin nosti varastomiesten motia. Ja kun ei ottanut niuhoja niin tuli enemmän kaikennäköistä kivaa säpinää.

Toki työtkin piti tehä, joten ei tässä pelkällä ulkonäöllä menty. Toisaalta sitten semmoset nätit nirppanokat oli tottunut käyttämään kaikkia keinoja varmistakseen töiden jatkuvuuden. Kyllä siinä vähän työtehoa kattoi sormien läpi kun se oma työteho nousi ylös. Eikä ainoastaan työteho noussut ylös. Heh.
Olet edelleen sovinistisika tai muuten vain provoilet ikäloppuna setiksenä ilman nimimerkkiäsi.
 
vierailija
Miksi pitää kommentoida kenenkään ulkonäköä? Tai vaatetusta? Varsinkaan työpaikalla. Työpaikalla tehdään töitä. Jos kehua haluaa, niin sitten pitää ne kehut työhön liittyvänä. "Kylläpä hoidit tämän asian tehokkaasti.", "Sun kanssa on ilo tehdä töitä, kun olet aina niin iloinen.". Mitä se ulkonäön kommentointi edistää siellä työpaikalla? Jos haluaa toiseen ihmiseen tutustua muuten kuin töiden puitteissa niin sitten toki eri asia ja voi suoraan kysyä vaikka kahville ja kommentoida sitä ulkonäköä sitten siellä. Minä en ainakaan halua, että minun ulkonäköäni tai vaatevalintojani mitenkään kommentoidaan.
👍Kehujani oli kaikkien tiedossa oleva iljetys. Fiksuille tutkijanaisille hän oli ollut viihteellä erittäin ällöttävä.
 
vierailija
Ei kenenkään seksikkyys ole asiallinen kommentoinnin aihe työpaikalla. Jos seksikkyys tulee koskaan esiin, niin negatiivisessa merkityksessä. Ts. liian seksikkäästi pukeutuvaa on muistutettava (asiallisesti) työpaikan etiketistä ja siitä mitä on asiallinen työpukeutuminen. Toki tämä on lähinnä esimiehen asia.

Helppo nyrkkisääntö on, että kehut samalla tavalla samoista asioista kaikkia. Ts. jos kehut jonkun naisen mekkoa, kehut myös jonkun miehen paitaa tjms. Jos aikomasi kommentti tuntuu siltä, että lausut sen mielelläsi Minnalle, mutta vähemmän mielelläsi Mikalle, niin silloin siinä kommentissa on jotain vikaa. Se on jollain tavalla asiaton ja tiedät sen itsekin kun joudut vähän kakistelemaan sen kanssa, että voitko sen Mikalle sanoa. Ei ole mitään syytä miksi juttelisit eri tavalla miespuoliselle kuin naispuoliselle kollegalle koska te ette ole mitään muuta kuin työkavereita.
 
vierailija
Ei kenenkään seksikkyys ole asiallinen kommentoinnin aihe työpaikalla. Jos seksikkyys tulee koskaan esiin, niin negatiivisessa merkityksessä. Ts. liian seksikkäästi pukeutuvaa on muistutettava (asiallisesti) työpaikan etiketistä ja siitä mitä on asiallinen työpukeutuminen. Toki tämä on lähinnä esimiehen asia.

Helppo nyrkkisääntö on, että kehut samalla tavalla samoista asioista kaikkia. Ts. jos kehut jonkun naisen mekkoa, kehut myös jonkun miehen paitaa tjms. Jos aikomasi kommentti tuntuu siltä, että lausut sen mielelläsi Minnalle, mutta vähemmän mielelläsi Mikalle, niin silloin siinä kommentissa on jotain vikaa. Se on jollain tavalla asiaton ja tiedät sen itsekin kun joudut vähän kakistelemaan sen kanssa, että voitko sen Mikalle sanoa. Ei ole mitään syytä miksi juttelisit eri tavalla miespuoliselle kuin naispuoliselle kollegalle koska te ette ole mitään muuta kuin työkavereita.
Juuri näin
 
vierailija
Toi, että tullaan työpaikalla höpisemään seksikkyydestä tai ylipäätänsä ulkonäöstä, niin silloin mun mielestä mennään jo sen oman henk.kohtaisen rajan yli. Noi em kehut kuuluvat vapaa-ajalle. Työaikana maininnat työasioista. Ja ylipäätänsä kaikki läähättävän kuolaavat limaset setämiehet esimiehenä on yhtä puistatusta. Eritoten ne mukamas hauskat törkyvitsit, joissa alistetaan ääneen nainen aivan bimboksi. Onneksi nykyään niille nauraa enää vain se vitsinkertoja muiden ollessa vaivautuneita.
 

Yhteistyössä