Minkälainen talo/sisustus ei ole halpis, tusinaa, mauton yms? Kun teidän mielestä kaikki talot ovat rumia.

• Viestiketjun aloittaja "xxx"
  • Ensimmäinen viesti
"xxx"
Vähän väliä tänne joku linkittelee esimerkiksi talovalmistajien talomalleja ja kysyy mielipiteitä pohjakuvasta, tai etuovesta asuntoja kyselee kumman ottaisitte, kuvia vitriinikaapeista ja miettii, minkä valitsisi.

Oli kyseessä sitten minkälainen talo, asunto, huonekalu, sisustus, pohjapiirutus, kodinkonepaketti jne tahansa, niin teidän mielestänne se on hirveää tusinapaskaa, halpis, mauton, kauhea, vanhanaikainen yms.

Olisi ihan mielenkiintoista kuulla, minkälainen talo, asunto, sisustus jne sitten on hieno, kiva, nätti yms? Miten te mahdatte itse asua?

Kukaan ei varmaankaan valitse mitään palstaraadin perusteella. Mutta mitä useampi silmäpari katsoo vaikkapa pohjapiirustusta -> sitä enemmän mielipiteitä ja näkökulmia. Joskus saatan itse ihan tekemisen puutteessa linkitellä esim. pari sohvamallia ja kysyä kumman te valitsisitte.
Koomista lienee myös, että jos ketjun ap kysyy vinkkejä, kumman sohvapöydän valitsisi, niin sen perusteella te päättelette, että ap on huono sisustaja ja hän ei ole osannnut ottaa talon arkkitehtuuria ja valaistusta huomioon. Yleensä purskahdan nauraan noita lukiessani.

Minkälainen talo on asujiensa näköinen? Millä perusteella te osaatte sanoa, että esim. etuovessa myynnissä oleva talo ei ole asujiensa näköinen, kun ette edes tiedä ketä siellä asuu?

Krissta
Mä en ole koskaan tuota ymmärtänyt, miksi joku ei ole asujiensa näköinen. Mä en ainakaan osaa ajatella, minkälainen koti olisi meidän näköinen. En keksi, mitä mun pitäisi laittaa. Me olemme urheilullinen perhe, joka tykkää kokata. Mies on huumorintajuinen, puhelias, tekeväinen, ystävällinen yms. Mä taas olen hiljainen, rauhallinen jne. Tykätään laittaa paljon pihaa. Lapset ovat mukavia, urheiluharrastusten ja pleikkarin ääressä viihtyviä jne. Meillä luetaan paljon kirjoja.
Mä en kuitenkaan ymmärrä, miten mä voin valita sohvan meidän luonteen perusteella? Miten sohva voi olla meidän näköinen?
Mä en tykkää siitä, että kirjat ovat esillä. Meill ei ole erillistä kirjastohuonetta ja olkkariin en halua kirjahyllyä. Meillä on lämmintä varastotilaa autotallin yhteydessä, jossa on kirjahyllyt siellä varastossa. Sisällä on yksi vaatekaappi, josta ollaan tehty kirjakaappi.

Mun mielestä meillä on todella kaunis koti. Mä ihailen usein meidän kotia ja viimeksi eilen mietin itsekseni, miten meidän olkkari voikin olla niin hieno. Olkkari on lähes vitivalkoinen, jossa on valkoinen nahkasohva, korkeakiiltoinen iso vitriinikaappi, muutama designesine jne. Moni palstamamma olisi sitä mieltä, että tämä ei ole meidän näköinen, mutta olisi kiva kuulla perustelut? miksi ei? MEIDÄN mielestämme, MEILLÄ on todella kaunis olohuone ja me viihdymme kodissamme.

....
Mä olen työskennellyt vuosia LTO:na. Olen työskennellyt eri paikkakunnilla ja eri päiväkodeissa. Monessa päiväkodissa lto on tehnyt kotikäynnin lapsen kotona. Myös nykyisessä työpaikassani vierailemme lasten kotona. Pointti on se, että perheisiin ja lapseen tutustuu paljon paremmin ja ihan eri tavalla. Kotona ihmiset myös puhuvat luontevammin ja tilanne on yleensä miellyttävämpi kaikille osapuolille. Jos jostain syystä vanhemmat eivät halua, että kotiin tullaan, niin ei tietenkään silloin mennä.

Ihan tavallisissa kodeissa perheet asuvat. Lasten vanhempiin kuuluu niin tohtoria, ekonomia, johtajaa ja insinööriä, kuin siivoojaa, raksamiestä, keittäjää ja lähihoitajaakin. Mun mielestä esim. nykyinen lapsiryhmäni on aivan ihana ja perheet todella mukavia ja symppiksia.
Huolimatta perheen sosioekonomisesta asemasta, suurin osa asuu ihan tavallisesti. Vaikka olisi kuinka varakas ja kouluttautunut perhe, niin ihan normaaleja koteja ihmisillä on.

Ne maalaisromanttiset, modernit tms kodit, joita tänne palstalle linkitellään, ovat mun mielestä selvästi keskivertoa sisustetumpia. Varmasti monelle tulee siitä paineita. Selkeästi sisustukseen on panostettu ja palstaraati on sitä mieltä, että koti on huonosti sisustettu, halpis yms. Sitten moni uskoo näitä juttuja ja luulee, että ihmiset asuvat oikeasti jotenkin todella hulppeasti.

Harva koti on mitenkään erityisen sisustettu. Eikä tarvitse ollakaan. Jokainen asuu, kuten haluaa.
Mun pointti tässä viestissä oli enemmänkin se, että kyllä ne kodit ja sisustukset ovat yleensä poikkeuksellisen sisustettuja ja hienoja, mitä tänne linkitellään ja SUURIN OSA ihmisistä ei todellakaan asu sellaisissa kodeissa.

Minäki odotan innolla sitä, miten joku voikaan taas kääntää sanomiseni jotenkin ihan väärin.

lfkja
Ehkä se on sitä, kun monella ei ole taitoa, saati rahaa sisustaa. Sitten ottaa aivoon, että jollakin gantin tyynyt tai jotakin designvalaisimia yms. Itseään sitten pönkitetään uskottelemalla, että toihan on vaan ihan tusinaa.
Syy voi ihan aidosti olla sekin, että nuo asiat eivät ole niin tärkeitä. Meillä on kyllä designvalaisimia, mutta Gantin tyynyjä en ikinä ottaisi. Missään viimeisen päälle sisustetussa kodissa en viihtyisi ollenkaan, tuntuisi että eläisi lavasteiden keskellä. Meillä on vuosien varrella ostettuja ja perittyjä huonekaluja, kaikki on omannäköistä eikä missään tapauksessa sen näköistä, että ollaan yritetty viimeisen päälle sisustaa jonkun valmiin mielikuvan näköiseksi.

"vieras"
Eniten ihmettelen, miksi ylipäätään asuntoa arvostellessa pohditaan sisustusta ja muitakin täysin epäolennaisia asioita. Kaikki, mikä on pintaa on vain pintaa ja sen voi vaihtaa heti mieleisekseen. Asuntoa päätettäessä siinä pitäisi punnita ylläpitokulut, kunto, asuinalue= sopiiko se ylipäätään perheen tarpeisiin jne. Minua huvittaa se, että jonkun asuntopäätös roikkuu vanhanaikaisissa tapeteissa kun talo olisi muuten järkevä hinta-laatusuhteiltaan.

Viime aikaiset "omakotitalot" ovat kaiken lisäksi olleet erillistaloja, joka käy suomalaisen itsetunnon päälle ja sitä sanaa ei saisi edes käyttää. Kuitenkin tontit ovat 500 m2 kokoisia lämpäreitä, joita ei mitenkään voi väittää omakotitalotonteiksi. Noh, sivuseikka, mutta paljon on arvostelijoitta tietä vielä elämässään kuljettavana ja jos oppivat silloinkaan.

"joooo"
Mutta jos sinä et voi asua kokovalkoisessa, värikkäässä, maalaisromanttisess, modernissa, funkistyylisessä what ever kodissa, niin tarkoittaako se sitä, että kukaan mukaan ei voi ja kaikki maalaisromanttisesti sisustavat eivät oikeasti viihdy kodissaa, koska sinä et viihtyisi sellaisessa?

Viimeisen päälle sisustettu koti on lavaste. Modernissa kodissa ei "kukaan" viihtyisi. Lapset pitää näkyä, jos lasten leluille on jokaiselle oma laatikkonsa, lapsen luovuus kärsii. Lapsiperheen kodissa ei voi olla siistiä. Vähän koriste-esineitä: lavastettu, ei mitään omaa.

Nuo tulee ainakin mieleen palsta-mielipiteistä. Ja sitten se toinen koulukunta, jonka mielestä koti ei ole sisustettu jos ei ole otettu huomioon arkkitehtuuria, rakennusvuotta, jos huonekaluina on jotain muuta kuin "skandinaavista muotoilua" tai antiikkia (paitsi että talonpoikaisantiikki on big nounou).

Kirjahyllyssäkin pitää olla oikeita kirjoja ;)

Ja sitten kuitenkin suomalaiset(kin) elävät ihan tavallisissa kodeissa, tavallisissa 70-luvun kerrostalokuutioissa tai 90-luvun "älväreissä" tai 50-luvun rintamamiestaloissa tai 80-luvun rivareissa. Suurimman osan koti on ihan tavallinen, itseä varten sisustettu, ja se on juuri niin kuin pitääkin olla.

Itelleni tärkeintä on, et kotini on kodikas ja viihdyn siellä. Viihdyn myös siskoni luona, jonka sisustusmaku on aivan erilainen kuin omani. Siskoni suosii valkoista joka paikassa ja itse taas tykkään lämmöstä ja väreistä. Tykkään persialaistyylisistä matoista, tummista ja värikkäistä huonekaluista ja monista eri valolähteistä jolla tilaan pystyy luomaan tunnelmaa. En tajua miksi makuasioista pitää kiistellä?

"Maija"
Ja lapset ei kai yleensä tajua katsoa lelulaatikoiden sisään, eivätkä osaa leikkiä jos joku legolaatikko ei ole juuri siinä nenän edessä :D Niin ainakin käsitin yhdestä ketjusta, kun lelut olikin laatikoissaan kaikki, eivätkä näkyvillä.
Meillä on kyllä poikkeuksellisen fiksuja muksuja! Tuo 1,5 veekin osaa jo avata lelukaapin oven ja kaivaa duploja laatikosta!

Älkää unohtako, että olette epäaitoja, näyttämisen haluisia, huonoitsetuntoisia ja wannebsnobeja, jos siivoatte kotinne, ennen kuin teille tulee vieraita!
Terveen itsetunnon omaavilla ihmisillä on aina eteinen tupaten täynnä jos jonkinlaista romua, ikkunoissa vähän sormenjälkiä ja lastenhuoneessa lelut pitkin laittaa!

• Tykkää
Reactions: rops ja Phoebsi
"vieras"
Pakko nyt olla se joka sanoo rumasti, mutta voivoi..

Tusinapaska on minulle yhtäkuin uskalluksenpuutetta olla omanlaisensa ja tuoda omaa itseään esille, jos siltä tuntuu.

Annetaan vaikuttaa yleisten paineiden "sen kuuluu olla näin", eikä uskalleta edes ajatella ennakkoluulottomasti saati toteuttaa mitään.

Mun mielestä ihminen ei tunne itseään, jos ei tiedä mikä itseään miellyttää ja mikä ei. Ei kaikesta tarvitse olla mielipidettä, mutta koti on paljon enemmän kuin sisustus, siinä näkyy vähän väkisinkin minkälainen ihminen siellä asuu, jos siellä asujassa on jotain sisältöä.

USKALLUKSEN PUUTE! Erittäin suuri kirous suomalaisuudessa, jota vastaan tulisi taistella.
Vaikka sitten sohvalla.

UGH!

Älkää unohtako, että olette epäaitoja, näyttämisen haluisia, huonoitsetuntoisia ja wannebsnobeja, jos siivoatte kotinne, ennen kuin teille tulee vieraita!
Terveen itsetunnon omaavilla ihmisillä on aina eteinen tupaten täynnä jos jonkinlaista romua, ikkunoissa vähän sormenjälkiä ja lastenhuoneessa lelut pitkin laittaa!
Unohdit sen, että jotain on pielessä jos lapsiperheessä on aina siistiä.

[QUOTE="vieras";29007533]Pakko nyt olla se joka sanoo rumasti, mutta voivoi..

Tusinapaska on minulle yhtäkuin uskalluksenpuutetta olla omanlaisensa ja tuoda omaa itseään esille, jos siltä tuntuu.

Annetaan vaikuttaa yleisten paineiden "sen kuuluu olla näin", eikä uskalleta edes ajatella ennakkoluulottomasti saati toteuttaa mitään.

Mun mielestä ihminen ei tunne itseään, jos ei tiedä mikä itseään miellyttää ja mikä ei. Ei kaikesta tarvitse olla mielipidettä, mutta koti on paljon enemmän kuin sisustus, siinä näkyy vähän väkisinkin minkälainen ihminen siellä asuu, jos siellä asujassa on jotain sisältöä.

USKALLUKSEN PUUTE! Erittäin suuri kirous suomalaisuudessa, jota vastaan tulisi taistella.
Vaikka sitten sohvalla.

UGH![/QUOTE]

Unohdat nyt sen, että moni tykkää siitä tusinapaskastaan ihan aidosti. Sinä et mitenkään pysty määrittelemään kuka tykkää aidosti ja kuka lammasmaisesti menee perässä.

Ja olisi hirveän kiva tietää, voiko joku sisustus kertoa sinulle että ihminen on jotenkin dissaamisen arvoinen jos ei vaikka osaa sisustaa?

"vieras"
Itelleni tärkeintä on, et kotini on kodikas ja viihdyn siellä. Viihdyn myös siskoni luona, jonka sisustusmaku on aivan erilainen kuin omani. Siskoni suosii valkoista joka paikassa ja itse taas tykkään lämmöstä ja väreistä. Tykkään persialaistyylisistä matoista, tummista ja värikkäistä huonekaluista ja monista eri valolähteistä jolla tilaan pystyy luomaan tunnelmaa. En tajua miksi makuasioista pitää kiistellä?
Mä en nähnyt tätä keskustelua noin että kiisteltäisiin makuasioista, vaan ehkä siitä miksi joillain ei ole mitään makua?

Mutta ehkä mun omat ajatukset vaikuttaa siihen tulkintaan.

Ja sun on ihan turha osallistua tähän mauttomuuskeskusteluun, muistan edelleen sen sun ihanan marrakesh- kylppärinlaattalattian, se jäi kummittelemaan niin ihanana mun mieleen että pohdin jo kuumeisesti minne omaan kotiini sellaisen laittaisin. :) :D

"ffff"
[QUOTE="vieras";29007533]Pakko nyt olla se joka sanoo rumasti, mutta voivoi..

Vaikka sitten sohvalla.

UGH![/QUOTE]

Entäs jos joku ihan aidosti tykkää jostakin tyylistä? Mä rakastan maalaisromanttista sisustusta. Olen aina rakastanut. Tällä hetkellä asun kyllä ihan sotkajyski kaksiossa avomieheni kanssa, mutta jos mulla jonain päivänä on varaa, niin rakennutan sellaisen perinnetalon, jonka sisusta valkoisella, harmaalla yms. Sellainen tyyli on vaan niin ihana! Eikä tämä ole mikään nykyajan villityksen myötä tullut mielipide, vaan ollut aina. Jo lapsena ihailin, kun serkkujen luona oli ristikkoikkunat ja sellainen ihana valkoinen iso peilipöytä, joka oli jotakin mummolan peruja.
Kaikki jean vernetit, villinkisarjat yms ovat mun mielestä niin hienoja, etten voi sanoin kuvailla. Meidän koti olisi paljon valkoisempi, jos mä saisin yksin päättää.

Sun mielipiteestä tuli väkisinkin sellainen kuva, että dissaat kaikki joko a. maalaisromanttisesti tai b. modernisti sisustavat ihmiset. Et voi ymmärtää sitä, että JOKU OIKEASTI RAKASTAA SISUSTUSTAAN JA KOTIAAN, vaikka se olisikin juuri sellainen "nykyajan trendimoderni tai trendimaalaisromanttinen" .

"vieras"
Unohdat nyt sen, että moni tykkää siitä tusinapaskastaan ihan aidosti. Sinä et mitenkään pysty määrittelemään kuka tykkää aidosti ja kuka lammasmaisesti menee perässä.

Ja olisi hirveän kiva tietää, voiko joku sisustus kertoa sinulle että ihminen on jotenkin dissaamisen arvoinen jos ei vaikka osaa sisustaa?
Tykkää koska on "lupa tykätä"

Eikä kyse ole osaamisesta sisustaa, vaan siitä että sisustaa siten mistä itse pitää.

Voi laittaa sen rakastamansa lipaston olkkariin, vaikka selkeästi se on kokonsa vuoksi suhteellisesti liian pieni huoneeseen ja rikkoo tasapainoa, mutta on vaan niin rakas.

Eli "väärin sisustettu" on pienempi paha kuin sieluttomuus.

[QUOTE="vieras";29007563]Tykkää koska on "lupa tykätä"

Eikä kyse ole osaamisesta sisustaa, vaan siitä että sisustaa siten mistä itse pitää.

Voi laittaa sen rakastamansa lipaston olkkariin, vaikka selkeästi se on kokonsa vuoksi suhteellisesti liian pieni huoneeseen ja rikkoo tasapainoa, mutta on vaan niin rakas.

Eli "väärin sisustettu" on pienempi paha kuin sieluttomuus.[/QUOTE]

Ja sielua löytyy vain niiltä, jotka eivät mene massan mukana? :D

Mä en kyllä ymmärrä miksi "maalaisromanttisuus" on niin valkoista ja harmaata.
Tietääkseni muitakin perinnevärejä on. Ja onko se sitten kriisin paikka jos teini haluaa huoneeseensa tummanlilat seinät?

Viimeksi muokattu:
dsfd
Alkuperäinen kirjoittaja Rähinä-Reetta;29007575:
Mä en kyllä ymmärrä miksi "maalaisromanttisuus" on niin valkoista ja harmaata.
Miksi sulla on maalaisromanttisuus lainausmerkeissä? Veljen vaimon vanhemmat asuvat ikivanhassa pohjalaistalosa nyt remontoivat. Ylläripylläri ne kaikkein alimmat maalit ja tapetit ovat harmaita.
Maalaisromanttisuushan sitäpaitsi yleisemmin on valkoista ja beigeä. Jos joku tykkää valkoisesta ja harmaasta, tai valkoisesta ja beigestä, niin mitä se sua liikuttaa? EIKÖ JOKU VOI OIKEASTI PITÄÄ SIITÄ?

Yhteistyössä