Minkälainen joulu teille tulossa?

  • Viestiketjun aloittaja huomentaa
  • Ensimmäinen viesti
"hanna"
Rauhallinen, lapsen tahdissa.

aamulla aikaisin ylös, viime hetken järjestelyt.
12 paikkeilla tulee vanhemmat meille joulunviettoon

14 paikkeilla syödään. Kinkku ja perus jouluruuat
16 tulee joulupukki
sen lähdön jälkeen ihmetellään lahjoja ja leikitään lapsen kanssa uusilla leluilla.

keitetään kahvit ja syödään tortut ja muut

juodaan glögiä ilman alkoholia ja jutellaan
syödään suklaata ja ollaan vain.
 
Ollaan jo mökillä Kainuussa vain oman perheen kesken nauttimassa. Ulkoillaan ja vietetään muutenkin kiireetöntä aikaa yhdessä. Aattoaamuna mä hommailen keittiössä, koristellaan kuusi ja sit muut ulkoilee. Lounaaksi riisipuuro, lumiukko ja joulurauhan julistus. Päikkärit ja ehkä vielä pieni joulukävely. Perinteiset, itsetehdyt, kalapainotteiset jouluruoat. Syödään rauhassa. Availlaan lahjat, syödään suklaata, jos jaksetaan. Käydään joulusaunassa. Ihan illalla vielä herkkujuustoja ja lasillinen punaviiniä. Joulupäivänä rötväilyä yökkäreissä, joululahjakirjoja, -leffoja ja lautapelejä. Myös kylpyläreissu, jos jaksetaan. Tapanina sukulaisissa käymään. Ihana, meidännäköinen joulu!!
 
Pin
Varmaan kipeänä sohvanpojalla menee, tilataan ruokaa ja yritän raahautua kauppaan ostamaan leivoksia ja kakkuja lapsillemme. Onneksi lahjat paketoin ennen kun tulin kipeeksi ja löytyy kynttilöitä ja musiikkia.
Tulee kyllä tylsin ja epätunnelmallisin joulu ikinä, mutta ei voi mitään. Onneksi lapset sen verran pieniä etteivät varmaan pistä pahakseen jos on vain tilattua ruokaa ja leivoksia.
 
"Vierailee"
Aika perinteinen, perheen kesken kotona vietetään joulua. Kohta laitan kinkun uuniin ja kannetaan kuusi sisälle....illalla maistellaan lämmintä kinkkua ja koristellaan kuusi. Otetaan glögiä ja käydään ehkä jo tänään illalla haudoilla.
Aamusta katsotaan joulupukin kuumaa linjaa, lapset saa aamulla avata kavereilta saamat joululahjat, puolilta päivin riisipuuro ja joulurauha, sitten aletaan valmistautua pukin tuloon, tulee jo klo 15.30
Jouluateria syödään n.klo 17-18 ja loppuiltaa katsellaan tv:tä, ihastellaan lahjoja, saa valvoa niin kauan kun jaksaa :)
Joulunpyhinä vieraillaan anopin luona ja miehen sukulaisia käy meillä.
Ihanaa, pitkät vapaat!
 
jjhg
Toivottavasti ei ainakaan sairaalareissua vastasyntyneen vauvan kans.. se sai tän saman kamalan taudin josta me muut ollaan toipumassa... joka aamu on vauvan tila menny huonompaan..

jos saadaan olla kotona, nii toivottavasti ei ainakaan riidellä ku jokaisella purkamatonta energiaa sairauden jäljiltä ku ei oo päästy ulos jne.

eli toiveissa ois rauhallinen kotijoulu (alunperin toivoin et saatas ees joskus terveenä olla joulu, mut se nyt ei toteutunu taaskaan.) Kai me yritetään perinteiseen tapaan se viettää joulupuuroineen ja ruokineen yms. Nyt sentäs haju ja makuaistit toimii ja tällä kertaa ei oo örkkitautiakaan!! Ja ulkosaunassa ois tarkotus käyä yms
 
vvvvieras
Paikasta toiseen kulkemista :D Näillä menty jo 5 joulua ja jatketaan niin kauan kuin mummuissa henki pihisee, ja meidän vanhemmat jaksavat laittaa joulun.

Aatonaattona (tänään) lähdemme äidinäidilleni, jossa ''kevyt jouluruoka''. Mukana menossa äidin sisko, serkkuni ja hänen lapsensa. (Plus mun vanhemmat ja siskot puolisoineen). Äidinäidiltä mennään isänäidille joulusaunaan ja syömään iltapalaa, mun vanhemmat ja siskot tulevat myös. Yöksi mennään mun vanhemmille.

Aattoaamuna pelataan pelejä ja katsotaan jouluohjelmia. Laitetaan riisipuuro hautumaan, lähdetään aamupalan jälkeen isän mummoa katsomaan. Sen jälkeen puurolounas vanhempieni luona. Mennään kävelylle hautausmaalle kun alkaa tulla pimeä, viedään kynttilöitä. Puoli neljän aikoihin on jouluateria vanhempieni luona. Pukki tulee viideltä. Kun ollaan avattu lahjat ja ihmetelty niitä, lähdetään istumaan iltaa miehen vanhempien luo.

Välimatkat ovat lyhyitä, joten hirveää suhaamista päivät ei ole, vaikka siltä saattaa kuulostaakin.

Joulupäivänä mennään miehen vanhemmille syömään ja illalla tulee ystävä kylään, tapaninpäivänä mennään taas mun isänäidille, 27. päivä on miehen puolen sukujuhlat.
 
ei ei ei!!!
Ihan hirveä. Vatsataudissa ollaan, piti lähteä mun siskolle mut ei tietenkään mennä, ei olla kaupassa käyty tai mitään ku tänää aamulla piti lähtee. Nyt ei kauppaan pysty lähtemään, joten tiedossa kivat joulunpyhät. On meillä varmaan pakkasessa jotain ettei nyt nälkään kuole kukaan, mut eipä hirveesti maistu.

Lasten pettymys on hirveä, etenkin kun ei vielä ole kipeitä. Eivät ymmärrä mikseivät vaikka vain he voi lähteä jos sisko tulisi hakemaan. :( :( tosi paha mieli. Ja olo!
 
vieraskin.
Rauhallinen joulu. Tänään haetaan kuusikauppiaalta kuusi ja koristellaan, käydään kaupasta viime hetken ostoksia eli saarioisten äitien tekemään ruokaa ja suklaata. Piparitaikina tehty eilen ja tänään leivotaan. Huomenna laitetaan saarioisten äitien ruoat tarjolle. Itse tehdään jälkkäriksi luumuvaahtoa. Illalla avataan lahjat, jotka pukki on tuonut kuusen alle ja ilta ihastellaan lahjoja ja syödään. Ei siis vieraita, ei pukintuloa. Mitään ei ole pakko tehdä.
 
Miehen ja koiran kanssa omalla porukalla ollaan ja otetaan rennosti. Tv:tä, leffoja, ruokaa ja vähän herkkujakin. Käydään kävelemässä ja ihastellaan maaseudun rauhaa. Ehkä käydään mun siskolla ja tietty omille vanhemmilleni soittelen ja mies omilleen..Tänään vielä järjestellään tavaroita kun muutimme eilen..
 
dddd
Tänään lähdetään anoppilaan ja ollaan siellä 2 yötä. Sieltä minun äitini luokse, jossa majaillaan 2-3 päivää ja samalla tehdään kyläreissut todennäköisesti isäni luokse ja pappani luokse.

Mukavaa, kun ei itse tarvinnut kotona siivota ja valmistella ruokia, mutta on tässä pakkaamisessakin iso homma ja rasittavaa majailla toisten nurkissa pitkään.
 
tjaah
Tänään tulee miehen tytär perheensä kanssa illaksi (puuro, sauna). Huomenna käydään miehen kanssa haudoilla ja pikaisesti mun vanhempien luona kahvilla, miehen poika tulee todennäköisesti tyttiksensä kanssa meille syömään jouluruokaa. Joulupäivänä mun tyttäret puolisoineen. Ja Tapanina olen enimmän aikaa kuopukseni seurassa, mahdollisesti myös miehen tytär tulee perheineen silloinkin (mies on kylläkin poissa kotoa koko päivän).
 
Toivottavasti semmonen rennon leppoisanriehakas :). Ennenkaikkea aikatauluton. Eli ihan fiilispohjalla mennään. Ipanoiden jänskäpänskäriekkumisia tasoitellaan parilla aamulahjalla by himatonttuset, saavat jotain muuta ajateltavaa ja tekemistä. Jossain vaiheessa päivää käydään hautuumailla lähettämässä jouluterveiset ja kaipaukset poissaoleville, saunotaan ja syödään ja ollaan ja viihdytään.

Joulupäivänä luultavasti käydään anopintekelen luona ja tapanina sitten laskeudutaan hissuksiin normieloon.
 
HippuTAR
Toivottavasti rauhallinen ja mukava. Yritän ainakin siitä sellasen tehdä vaikka mun oma joulumieli onki kateis. Oon ihan kamalan huolissani tosta yhdestä lapsesta. Mitään varsinaista syytä siihen ei oo...Mutta on tämä kamala tunne ollu jo pari viikkoa ja pahenee vaan. Samanlainen tunne mulla oli muutaman viikon ennen pojan syntymää (syntyny muutama päivä ennen joulua) ja sillon tunne piti paikkansa. Nyt tää tunne alkaa vaan olla vielä pahempi, koko ajan pyörii takaraivos.Mutta yritän olla näyttämättä huoltani ja pelkoani lapsille ja tehdä niille kivan joulun.
 
Pukki käy aamulla, kun mies ja lapsi ovat hakemassa meillä tuvan täyteen lapsia avaamaan lahjoja. Siinä sitten syödää riisipuuroa ja ihmetellään lahjoja. Loppu päivä ollaanki perheen kesken. Varmaan luvassa on ulkoilua ja syömistä.
 
Kissis
Mies & lapset viettää kotona joulua, köllöttelevät ja ovat vaan, laittavat riisipuuron ja närppivät kinkkua. Klo 19 näen ne mun vanhempieni luona minne tulevat ja minä ajan sinne suoraan töistä. Toivon että pääsen lähtemään ajoissa!
Pukki tulee 19.30
Syöneet ovat jo nuo muut päivällä, se "ohjelmanumero jää pois"
Saunaan, lahjojen katselua, leikkimistä, pelaamista syömistä. Kotiin 23-24 aikaan, saavat valvoa pitkäön mutta minä menen nukkumaan, herätys töihin taas klo 05

Varsinainen juhlaruokailu sitten vasta anopilla joulupäivänä mun töistä tulemisen jälkeen.
 
Huomenna aamupäivällä käydään anopin kanssa haudoilla, ollaan loppupäivä miehen kanssa kahestaan,joulupäivänä syödään lounas anopin luona.

Meillä on kotona karjalanpaisti ja perunat, kinkku, italiansalaattia, smetanasilliä, lohihyytelöä,porkkana ja lanttulaatikko, rosolli.
Suklaatuorejuustokakku, suklaata, pastejoita ja juustoja sharonhillon,oliivitikkujen,suolakeksien ja taateli-ilmakuivattukinkkurullien kanssa.
 
ölop
Joulu on kieltämättä sellaista väkisin olemista. Käyn perheen luona syömässä ja antamassa lahjat. Ei voisi kiinnostaa paljoakaan vähempää. Ei meillä ole paljoakaan yhteistä perheeni kanssa. Olen siellä kuin ventovieraiden joukossa ja lähinnä velvollisuudesta. Odotan jo että pääsen yksin kotiin korkkaamaan konvehtirasian, jonka possuilen naamaani estoitta, ja käyn ehkä yöjoulusaunassa.
 
vieraskin.
Laitoin lahjat kuusen alle, kun lapset meni nukkuun. No hehän sitten valvoivat ja kävivät kurkkimassa jo kuusen alle hihitellen. Aamulla heräilevät hypisteleen paketteja jo aikaisin ja voi sitä jännitystä. Lahjat avataan sitten jouluruoan jälkeen, joka syödään n. klo 14 aikaan. Sitten saa ihastella lahjoja, syödä, lepäillä ja katsoa telkkua loppupäivän tai mitä kukanenkin haluaa tehdä :)
 
Ensimmäistä kertaa moneen vuosikymmeneen, meillä sisältyy tänä vuonna jouluun myös reissaamista. Eli eilen ajoimme Vöyrin kautta Vaasaan (jätimme nuorimmat lapsemme matkalla sinne Vöyrille vanhimman ja toiseksi vanhimman siskonsa sekä lasten kannalta ennen kaikkea sisarustenlastensa luokse yökylään) ja kirjauduimme miehen kanssa kaksin hotelliin. Saunoimme, söimme ja pelasimme vähän.

Tänä aamuna sitten hotelliaamiaisen jälkeen käväisemme aattoaamun jumalanpalveluksessa, minkä jälkeen noudamme Gerbystä poikani 21 v (tyttöystävänsä on töissä kello kolmeen eli ajaa Vöyrille vasta sitten) sekä lähikunnasta tyttäreni 17 v sekä avomiehensä ja "ajamme" kotiin eli Vöyrille.
Sinne, esikoisen taloon, tulee jouluaaton aterialle nykyinen "ydinperheeni" (töissä olevaa miniää lukuunottamatta) eli me muut 23.

Kahdeltatoista kuuntelemme joulurauhan julistuksen.
Lapset laulavat ja esittävät joulunäytelmänsä.
Aikuiset tekevät viime hetken juttuja lähinnä ennalta tehtyjen ruokien lämmittämistä ja esillepanoa. Jaoimme tänä vuonna ruokien hankinnat tasapuolisesti (ei siis tasan vaan jokaisen taloudellisen tilanteen huomioiden) eri huusholleille; yksi hankkii kinkut, yksi tekee laatikot, kolmas leipoo leivät, yksi tekee rosollin ja glögit, neljäs hankkii juomat, viides tuo joulukarkit (itsetehtyjä taitaa tulla monestakin paikkaa).

Minulle ja miehelleni jäi kalapöydän ja juustotarjottimen kasaus.
Niiden esillepano on siis ainoa "työni" tänään.

Ateria alkaa sillä että pienistä lukutaitoiset lukevat jouluevankeliumin siten, että kullakin on sitä lyhyt pätkä.
Sitten syödään. Pitkään ja hartaasti.
Pöytäpuheen pito on tänä vuonna nokitettu tuoreimmalle vävylle.

Ruoan jotain lautapeliä.
Jossain vaiheessa yksi pojista lähtee avokkinsa ja neljän lapsensa kanssa toiseen mummolaan. Ja suunnilleen samoihin aikoihin pakkaamme miehen kanssa kaksi nuorinta autoon, käväisemme haudoilla sytyttämässä kynttilät niin miehelleni, pojalleni, tyttärentyttärelle kuin niille "poissaoleville rakkaillekin", jotka on haudattu muualle kuin kotikylän hautausmaalle.

Sen jälkeen lähdemme ajamaan pohjoiseen.
Loppuperhe jää odottamaan joulupukkia.

Pysähdymme ainakin Kokkolassa vanhempieni luona kahvilla. Paikalla tulee olemaan myös varaäitini ja kolme sisaruksistani puolisoineen, sekä 8 sisarustenlastani.
Jos ei ole kovin myöhä, kun olemme Himangan kohdalla, pysähdymme myös siellä tätini ja hänen miehensä luona. He ovat paljon yli 80 ja kovasti kuulemma sitä meiltä toivoisivat.
Tässä vaiheessa toiveen toteuttamista olisi aika itsekästä lykätä?

Sieltä sitten rauhallisella ajolla parin tunnin ajo kotiin, pohjoiseen, siinä vaiheessa jo varmasti autoon nukahtaneet lapset sänkyihinsä ja itselle ja miehelle iltasauna.

Seuraavana aamuna tulevat appivanhemmat ja anopin veli. He käyvät aamusaunassa ja vaihtavat "pyjamiin". Pyjamissa esiinymme myös minä, mies ja lapset - kontrastina eilisen päivän pitkiin mekkoihin ja kauluspaitoihin.

Syödään yhteinen puuroaamiainen ja siinä vaiheessa lie jo korkea aika lopettaa lasten "kidutus" ja päästää nämä "amerikkalaisen joulupukin" (Onneksi meillä on savupiippu!) kuusen alle yön aikana tuoman lahjakasan kimppuun.
Lahjat avataan yksi kerrallaan siten, että avatessa luetaan myös jokaisen pakkauksen päällä oleva runo.
Hommaan menee Aikaa, mutta aikuiset voivat väsyessään virkistäytyä kahvilla, glögillä, munatotilla tai vaikka naposteltavilla - kukin makunsa mukaan.

Johonkin aikaan iltapäivästä mummi, ukki ja anopin veli lähtevät koteihinsa.
Me olla oleskelemme ilman mitään erityisiä suunnitelmia.
(Oma veikkaukseni on, että mies kasaa lasten kanssa mukulain saamia uusia legopaketteja ja minä luen jotain vuoden joulukirjoista)

"Virallinen" joulupäivällinen on sitten 18-19 illalla anoppilassa.
Sinne tulee miehen puoleista sukua, pari yksinäistä joulua viettävää tuttavaa jne.

Tapaninpäivänä hevoskyydillä aamukirkkoon, mutta sen jälkeen ei mitään ohjelmaa.
Olla möllötetään vain.

Seuraavana päivänä tuo juna ainakin neljä lapsenlapsistani ja sekä yhden tyttäristäni.
Ohjelmassa elokuvareissu, Hoplop, Tietomaa, Serena ja muuta sellaista, mitä hemmotteleva mummi nyt mukuloille tarjota tahtoo...
Tyttären kanssa lie joulunjälkeisen alen tarjoamien tuotteiden tutkintaa tuohon lähelle rakennetussa uudessa Ideaparkissa.

Tytär palaa sitten Uutta Vuotta vastaanottamaan avokkinsa ja tämän perheen luokse.
Lapsenlapset jäävät luokseni kunnes (ehkä toinen tai kolmas päivä) vien heidät ja omat nuorimmat takaisin Vöyrille.
Omat muksut palaavat junalla päivää ennen loppiaista.
Ovat jo niin isoja (7 ja 9), että uskaltaa lähettää keskenäänkin.

Ja loppiaiseen se joulu sitten "loppuukin"?
 

Yhteistyössä