minkäläisiä ryhmätehtäviä sosionomi-pääsykokeissa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aapee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
no niin aattelinkin...
no, olenko jyrä jos ryntään heti aloittamaan keskustelun, vai pitääkö odottaa ja olla vasta toisena? =)
yhdissä kokeissa sanoin että olen enemmänkin tarkkailija kuin joku ryhmänjohtaja... tuntui etteivät oikein pitäneet mun kommentista. ja tietenkin riippuu siitä onko tuttu vai ihan vieras ryhmä.

Alkuperäinen kirjoittaja TuhmaHauva-:
Eiköhän niissä anneta joku asia mista keskustella. Ne seuraa siinä sitä toimintaa ryhmässä, kuinka osaat toimia, jyräätkö kaikki alle, ootko ujona hiljaa vai miten...

Näin Samkissa kaksi vuotta sitten. Puhuttiin muistaakseni koulukiusaamisesta 4-5 ihmisen ryhmässä ja saman verran oli tarkkailijoita.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
no niin aattelinkin...
no, olenko jyrä jos ryntään heti aloittamaan keskustelun, vai pitääkö odottaa ja olla vasta toisena? =)
yhdissä kokeissa sanoin että olen enemmänkin tarkkailija kuin joku ryhmänjohtaja... tuntui etteivät oikein pitäneet mun kommentista. ja tietenkin riippuu siitä onko tuttu vai ihan vieras ryhmä.

Itse aloitin hiljalleen. Kuuntelin, kun joku toinen aloitti, enkä lähtenyt heti mukaan. Mutta sitten avasin keskustelua uudenlaisilla näkökulmilla ja kysymyksillä.

ai että jokaista pyrkijää kohti yksi tarkkailija...? oho.

no, en ehkä strategioi muuta kun että osallistun ja se menee omalla painollaan. Enkä jää hyssyttelijäksi. toivottavasti on joku semmonen aihe mistä on paljon mielipiteitä.... =)

No nyt täytyy myöntää, etten kovin tarkkaan muista koko juttua, vaikka siitä on vain kaksi vuotta aikaa :ashamed: Hyvin se taisi silti mennä, kun sisään olisin päässyt heittämällä. Oma rooli ei ollut mikään aloittaja tai jutun vetäjä, vaan uusien näkökulmien tuoja ja vastaväittelijä.

Meillä oli niin naurettava, että. Menin pääsykoejännityksen takia kokeilemaan vaikken siis varsinaisesti opiskelupaikkaa sille vuodelle väkisin hingunnutkaan. Odotin pääseväni keskustelemaan, mikä olisi voinut sujua jopa hyvin ja vähentää jännitystä jatkossa.

Tehtävä olikin joku äärimmäisen typerä näytelmän tekeminen. Älytöntä, en tiedä kenen kuningasidea oli. Siis joku kuva piti ryhmän valita ja tehdä siitä näytelmä. Jäi sellainen huono maku koko opiskelualasta; mä en vain saa käsitettyä miten näytelmän tekeminen ja jonkun muutaman ex-teatterikoululaisen loistaminen ko. tilanteessa kuvaa soveltuvuutta alalle.

Kun ne teatterikoulumisut mitä todennäköisemmin ei olisi osanneet keskustella järkevästi minkäännäköisestä aiheesta, kaipa ne täydet pisteet sitten tuosta sai.

Muista myös kuunnella muita. On hyvä myös viitata jonkun aiempaan puheenvuoroon ym. Siis keskustelutaitoa. Se että tuleeko suusta suuria viisauksia juuri siitä aiheesta on sivuseikka, tärkeämpää on osallistuminen sopivassa määrin. Huono homma on esim. sellainen että on etukäteen ajatellut jotain suurta viisasta lausetta ja haluaa sen laukoa oli aiheesta tai ei.

Meillä ei ollut ryhmäkeskustelua, mutta pakko sanoa, että monelaista ihmistä tarvitaan ryhmässä. Ei kannata peitellä omaa tarkkailija-asemaa, kunhan ei TÄYSIN tuppisuuna istu. Jos sulta luonnistuu esim vastaväitteiden teko luonnollisesti niin rohkeasti vedät sitä omaa "roolia". Sosiaalialalla ylipäänsä tarvitaan rohkeutta ja persoonallisuutta, seinäruusut jää valitettavasti valintojen ulkopuolelle ainakin noissa testeissä

Alkuperäinen kirjoittaja fifi:
Meillä ei ollut ryhmäkeskustelua, mutta pakko sanoa, että monelaista ihmistä tarvitaan ryhmässä. Ei kannata peitellä omaa tarkkailija-asemaa, kunhan ei TÄYSIN tuppisuuna istu. Jos sulta luonnistuu esim vastaväitteiden teko luonnollisesti niin rohkeasti vedät sitä omaa "roolia". Sosiaalialalla ylipäänsä tarvitaan rohkeutta ja persoonallisuutta, seinäruusut jää valitettavasti valintojen ulkopuolelle ainakin noissa testeissä

Mutta miksi? Mä olen empaattinen ja hyvä kuuntelija, fiksu ym.. Mitä vikaa on siinä ettei ole suuna päänä joka paikassa, ensimmäisenä? Vähän väärät kriteerit ehkä tuossa, minusta.

Yhteistyössä