Minkäkokoinen matkalaukku kannattaa ottaa viikon rantalomalle?

• Viestiketjun aloittaja etelään
  • Ensimmäinen viesti
En tiedä merkeistä, meillä on vaan ostettu silmää miellyttävät laukut. On isompaa ja pienempää. Koko ei mun mielestä ole ratkaiseva, vaan laukun liikuteltavuus ja kestävyys, esim. neljä pyörää laukun alla on parempi kuin kaksi, silloin sitä ei tarvitse vetää perässä, vaan voi ns. kuljettaa vierellä. Myös laukun tunnistettavuutta kannattaa pohtia, eli värikkäät laukut ovat parempia kuin mustat/tummat - tai sitten niihin jokin yksilöllinen tunniste. Laukun ympärille kannattaa hankkia myös matkalaukkuvyö, joka pitää laukun kiinni, jos laukun oma kiinnitysmekanismi rikkoontuu.

vieras..
Hyviä vinkkejä onkin jo tullut, mutta yksi asia mitä pidän tärkeänä onse , että laukku olisi mahdollisimman kevyt. Nykyään on niin tiukat painorajooitukset etenkin lomalennoilla, että kurja jos merkittävä osa matkatavoiden painosta menee laukkuun.

akava
Ihan ison laukun tarvitsen itselleni, olen tarvinnut koko aikuisiän. Tuo paino kyllä ratkaiseva!! Eli seuraavan kun itse ostan niin se saa kyllä olla joku "ultrakevyt" :)

Uner
Pärjään cabinlaukulla. Olen pieni kokoinen, käytän rantalomilla kevyitä vaatteita, jotka eivät tarvitse paljon tilaa.
Ystävättäreni teki maailman ympärimatkan vain reppu mukanaan.
Vinkkinä sulle, ota esille kaikki mukaasi tulevat tavarat viikkoa ennen lähtöäsi. Sitten poistat joka päivä 3-5 tavaraa, huomaat miten vähällä pärjää. Jos jotain puuttuu, sen saa hankittua kohteesta.
Mukavaa matkaa!

"milli"
kasimatkatavaralla parjaa. kaikki hammastahnat yms kannattaa ostaa perilta ja jattaa sinne. ei tartte odotella kassiaan. meilla kahden ihmisen yhteinen laukku paino 7kg mennes ja 11tulles. mukana oli bikinit. pari hellemekkoa. sortsit ja pari tpaitaa. alkkareita. sandaalit. korkkarit. hyvin parjas.

nohh
[QUOTE="milli";30272224]kasimatkatavaralla parjaa. kaikki hammastahnat yms kannattaa ostaa perilta ja jattaa sinne. ei tartte odotella kassiaan. meilla kahden ihmisen yhteinen laukku paino 7kg mennes ja 11tulles. mukana oli bikinit. pari hellemekkoa. sortsit ja pari tpaitaa. alkkareita. sandaalit. korkkarit. hyvin parjas.[/QUOTE]

Toiset tarvitsevat esimerkiksi useammat kengät, hiustenlaittovälineet jne. jotka vievät paljon enemmän tilaa. En tajua, miksi pitäisi pärjät käsimatkatavaroiden varassa. Kivempi jättää tilaa tuliaisillekin, kuin heilua jonkun minilaukun varassa koko viikko.

Mä itse tykkään kuskata mukana hammastahnan, -harjan, shampoot ym. pesuaineet ihan sen vuoksi, ettei tarvitse ensimmäisenä kohteessa alkaa etsimään kauppaa, josta ne hankkisi. Onhan hotelleissa jonkinlainen suihkusaippua, mutta ei hammastahnaa, -harjaa, ja hoitoaine pitkään tukkaan on tuiki tärkeä.

Mulla on ollut mukana välillä iso matkalaukku ja pieni käsimatkalaukku ja välillä kaksi pienempää matkalaukkua, joista toinen käsimatkatavaroissa. Yleensä valintani riippuu siitä, millaiset painorajat lentoyhtiö on laukuille asettanut. Viime reissulla ruumaan menevän laukun paino oli vain 15kg ja käsimatkatavara 5kg, joten kaksi pientä laukkua oli järkevin valinta.

Viimeksi muokattu:
Isoin ja kevyin, minkä lentoyhtiö sallii. Itse lomailen kohteissa, mistä shoppailen vaatteita itselleni ja perheelle eri vaatekaupoista hyödyntäen kohdemaan alennusmyyntiajat, eli matkalukussa tulee olla kapasiteettia tähän tarkoitukseen.

"M33"
Mikä tahansa käsimatkatavarakokoinen reppu käy ihan hyvin. Ei laukuista kannata maltaita maksaa, ellei tiedä tarvitsevansa jotakin ominaisuutta, joka kalliissa kassissa on.

Itse olen pärjännyt cabinlaukulla ja treenikassilla. Mutta jos nyt itsellesi laukkua ostat, niin kannattaa hommata pykälää isompi. Nykyään tietysti raahaan isompaa pakaasia, kun matkustan perheen kanssa.

"vvvv"
Ja kova kantinen ehdottomasti.

Käsimatkatavaroihin edes hammasharja ja puhtaat pikkarit.

Ja itse otan shamppoot ja muut ennemmin vajaina purkkeina ja heitän sit tyhjät purkit sielä roskiin.
Laukkuun aina tyhjää tilaa, koska tuliaisia tulee kuitenkin ostettua.
Ja ystäviltä yleensä saa lainaan.

Itse suosin ihan perinteisesti samsoniten laukkuja. Niissä on takuu. Ja niiden lukot on sellaisia yleispäteviä, että tulleilla on avaimet niihin. Heillähän on oikeus avata laukku.
Meillon sellanen samsoniten ultrakevyt, nelipyöräinen, ai että on ollut helppo kuljettaa ja kestävä. Ja helppo puhdistsa!

Ja se on hyvä muistaa, että yksi matkalaukku saa painaa tietyn verran. Ei voi pakata yhtä isoa ja sanoa, että tässä yhdessä ois meidän molempien sallittu paino.

reisaaja
No ei todellakaan kannata lähteä millään treenikasseilla liikenteeseen. Jos kerran on laukkua ostamassa niin kerralla kunnollinen. Mahdollisimman iso, kova sekä kevyt. Tulee kerralla kunnollinen. Ei sitä ole pakko täyteen pakata lähtiessä.

Voi sitten katsella kivoja tuliaisia reissusta ihan rauhassa eikä tarvitse jännätä miten kaiken pakattua kun paluu koittaa.

Yhteistyössä