Minkäikäisenä yökuivaksi?

Ihan vaan itsestään vaan viikkojen, kuukausien harjoittelun jälkeen?

Meillä aina tuo ongelmaista ollut. Vanhin poika piti lopettaa vaipoista väkistyen, kun ei tarpeeksi isoja vaippoja markkinoilla.
4-7 vuotiaaksi tuli pisuja sinne tänne...harvemmin heräs, että olisi mennyt vessaan.. Sai lääkkeet ja nyt pian 8v on täysin kuiva. Ei pissaile "nurkkiin" eikä sänkyyn.

Nyt toinen poika pian 5v, eikä milloinkaan vielä herännyt, että vaippa olisi kuiva! Olemme yrittäneet "shokkiterapiaa" ts vaippa vaan pois yöksi.. Viikon jaksoin pestä lakanoita, jotka olivat täysin pississä.

Kaikkea on yritetty...juominen kielletty klo 19 jälkeen..jne... Mutta mikään ei auta.

Joten..miten siis teillä? Olen vaan kuullut hyviä tarinoita, kuin vaippa vaan jäi itsestään pois...taikka lapsi itse sanoi, että ei tarvii vaippaa ja siitä lähtien joka yö kuiva jne... :'(
 
Meidän esikoinen oli mielestäni ns. myöhäinen tapaus ja oppi yökuivaksi 3v9kk (päiväkuivaksi 2v9kk). Meillä vaan odotettiin, että yövaippa pysyi kuivana muutaman yön ja tyttö sitten itse tokaisikin yhtenä iltana, ettei halua vaippaa. Ja vahinkoja tuli sen jälkeen tasan kerran. Ja meillä ei mitään iltajuomista rajoitettu.

Keskimmäinen on vasta oppinut päiväkuivaksi (2,5v), mutta useimpina aamuina vaippa on ollut kuiva ja tyttö menee pöntölle aamupisulle. Että ei kai tässä enää kauan tarvitse vaippaa pitää.

Itse en ole koskaan stressanut tuon pottailun tai vaipan takia eikä meillä ole sen kummempia pottatreenejä pidetty. Mielestäni kuivaksi oppiminen on ihan lapsesta ja paljon myös elämäntilanteesta kiinni. Normaalina voidaan kai pitää kuivaksi oppimista 1,5-4,5 vuotiaana. Monella lapsella on kuitenkin elimistöllisia esteitä kuivaksi oppimiseen, joten kärsivällisyyttä tarvitaan.

Tsemppiä!
 
Meillä on kaikki lapset olleet ensiksi yökuivia...esikoinen oppi päiväkuivaksi nelivuotiaana,keskimmäinen kolme ja puoli ja nuorin kaksi ja puolivuotiaana...kaikki olivat sitä ennen olleet yökuivia jo lähes vuoden...(meillä kaikki väärinpäin) :eek:
 
a-k79
päiväkuivaks oppi 1,5v ja yökuivaks "vasta" 2v10kk, mut olen kyl 4kk ikäsestä vieny vessaan ja nyt tän toisen kanssa käydään jo vessas kakalla ku on niin kovaa et ähisee monta minuuttia ennen ku kakka tulee niin ehtii hyvin viedä vessaan eikä tarvi tahnakakkoja hangata sit pyllystä pois! :)
 
Poika oppi päiväkuivaksi vajaa kolmivuotiaana ja pari viikkoa siitä päätti itse ettei tahdo yövaippaakaan. Epäilin ensin, muttei tullut sänkyyn pisu kuin pari kertaa kesän aikana. Meillä kävi helposti. :)
 
herpertti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.01.2005 klo 14:12 NeitiNäpsä kirjoitti:
Ihan vaan itsestään vaan viikkojen, kuukausien harjoittelun jälkeen?

Meillä aina tuo ongelmaista ollut. Vanhin poika piti lopettaa vaipoista väkistyen, kun ei tarpeeksi isoja vaippoja markkinoilla.
4-7 vuotiaaksi tuli pisuja sinne tänne...harvemmin heräs, että olisi mennyt vessaan.. Sai lääkkeet ja nyt pian 8v on täysin kuiva. Ei pissaile "nurkkiin" eikä sänkyyn.

Nyt toinen poika pian 5v, eikä milloinkaan vielä herännyt, että vaippa olisi kuiva! Olemme yrittäneet "shokkiterapiaa" ts vaippa vaan pois yöksi.. Viikon jaksoin pestä lakanoita, jotka olivat täysin pississä.

Kaikkea on yritetty...juominen kielletty klo 19 jälkeen..jne... Mutta mikään ei auta.

Joten..miten siis teillä? Olen vaan kuullut hyviä tarinoita, kuin vaippa vaan jäi itsestään pois...taikka lapsi itse sanoi, että ei tarvii vaippaa ja siitä lähtien joka yö kuiva jne... :'(

Toi on vähän niinku meillä. Poika täyttää kesällä 8v. Vieläkin kastelee yöllä. Saatiin lääkityskin, mut ei mulla ollut kauheesti varaa ostaa niitä lääkkeitä(on muuten tosi kalliita) Eikä ne paljon auttaneet. Hälytinlaitteitakin on koikeiltu, mut kaikki muut heräsi, jopa naapuritkin, muttei poika herännyt. Alkaa pikkuhiljaa jo masentaa tää tilanne :(
Minäkin olen aina ihmetellyt et miten se joillakin onnistuu niin helposti se kuivaksi opettelu. Tyttö täyttää nyt keväällä neljä vuotta ja kertaakaan hänellä ei ole ollut vaippa yön jäljilta kuiva, päivälläkin saattaa vielä lirahtaa housuihin.
Poika ei yleensä edes herää yöllä jos herätetään pissalle, joten sekään keino ei ole edes hyvä.
 
mie
Meillä poika on nyt 2v5kk ja yökuiva on ollut syksystä alkaen. Oppi samalla kertaa olemaan ilman yö ja päivävaippaa. Hoidossa vaippa jätettiin pois päivällä ja sitten yövaipat alkoi olla kuivia ja jätin vaipan pois ja koko aikana on käynyt kolme "vesivahinkoa" Mutta kakka tehäänkin aina housuun. Muutaman kerran se on tehty pönttöön tai pottaan en tiedä onko uhmaa vai mitä, mutta pissejä tehään päivällä silloin tällöin uhmallaan housuun.
 
Meillä tyttö täysin kuivana 1v8kk iässä, poika 2v täysin kuiva. otin pojalta vaan vaipan pois 5 yötä kasteli mut loppu siihen. katotaan miten tää meijän pienin nyt vasta 8kk mut tavote ois noihin aikoihin saada myös kuivaks. ja neljäskin kerkii jo siihen mennessä syntyä.
 
Meillä poika ei suostunut tekeen pottaan mitään ennen kun oli 2,5 vuotias. Silloin aloitimme päivällä kuivana harjoittelun. Isäntä toi pojalle palkinnoksi kun oli ollut viikon päivä kuiva Spiderman alushousut ja kuinkas kävikään... poika sano itse, että ei noitten kaa voi vaippaa pitää eikä halunut enää yövaippaa. mä kyllä yritin sitä tunkea, mutta poika sanoi ei. lupasi herättää jo yöllä hätä, ja niin tekikin. nyt 3 vuotta 1 kk ja 2 yö vahinkoa käynyt tämän 7 kk: n aikana!
 
Esikoinen vielä yövaipoissa, Nyt 4,5 vuotta. Lähiviikkoina ollut enemmän kuivia vaippoja aina silloin tällöin, että tiedä vaikka yökastelu jäisi poiskin.. Nuorimmainen oli ehkä 1,5 ku vaipat öisin kuivia. opeteltiin sitten päiväkuivaksi..
 

Yhteistyössä